Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Håndbrekk, vinter og parkering i slak bakke.


thbergseng

Anbefalte innlegg

Da kommer jeg med nok et dumt spørsmål til dere mer drevne der ute. 

Da vi har flyttet til Innlandet, nærmere bestemt Valdres er det en ting jeg lurer litt på før vinteren slår inn for fult. 

Vi har to biler (Tiguan 2013 og T-Roc 2020) som vi har godt med parkeringsplasser på gårdstunet her vi bor. Problemet er at det ikke er plant noe sted her, men alltid litt helling nedover. Det er langt ifra bratt, men bilen vil begynne å trille skulle den stå i nøytral og uten brekk (for å forklare enkelt). Spørsmålet her gjelder da håndbrekket når vinteren slår inn for fullt. Her oppe blir det kaldt (gjerne ned mot -25 i perioder, og ja vi er klar over diesel og vinter, så vi har Webasto på begge to, pluss elektrisk motorvarmer på Tiguanen). Sånn jeg forstår det er det en fordel å stå uten håndbrekk på vinteren, spesielt ved skifte fra pluss til minus. 

Hvordan er det å stå kun på Park når terrenget har litt helling? Jeg har lest litt forskjellig, og forstår det kan gå greit, men blir det ikke hard belastning på "tennene" i automatkassa? Vi har et stort gårdstun her, men pga traktorer som kjører her så er det litt begrensa hvor vi kan stå, så har ikke klart å finne noen plass som er helt "plan" enda. Var det ikke for de kunne vi stått med nesa inn i "hekken" (ref bilde). 

Er det noen kyndige som har en formening her? Det er veldig lite fristende å ryke (nye) kalipere og klosser og hele pakka pga frosne bremser på morraskvisten :D

374981050_175318808922626_3555243121470121469_n.thumb.jpg.c093564908e74157a158888a78bce7a9.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg mener at man ikke trenger og bruke Håndbrekk på Automatbiler selv om man står i litt slakk bakke enten opp eller ned. Jeg bruker aldri Håndbrekk på min bil. Jeg brukte det litt i begynnelsen på min gamle bil, men det er ikke noe vits. Setter man bilen i P så mener jeg at man er safe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(Kanskje) det viktigste først: "There are naïve questions, tedious questions, ill-phrased questions, questions put after inadequate self-criticism. But every question is a cry to understand the world. There is no such thing as a dumb question". Carl Sagan

Bruk håndbrekket. Det er bedre at det regelmessig er bevegelse i håndbrekk-komponentene, enn at systemet står ubrukt og fryser til skikkelig til du virkelig trenger det. Om belegget løsner fordi det har fryst fast, så er det strengt tatt en liten pris å betale, sammenlignet med ymse scenarier knyttet til et håndbrekk som ikke fungerer.

Etter reglene er du også pålagt å kun kjøre bil som er i forskriftsmessig stand. Ved regelmessig bruk av håndbrekket, vil du som en del av prosessen kunne få bekreftet tilstanden. Noe som i mindre grad vil være tilfellet om du ofte velger å parkere på gir.

For øvrig: "Volkswagen: According to Volkswagen, when parking a car with a DSG transmission on an incline, "Always apply the handbrake even if you have positioned the selector lever in position P." They emphasize the importance of using the handbrake to provide additional security. (Source: http://vwts.ru/manuals/Tiguan_2011/electrical_systems/Parking/Eng_Parking.html)"

"Stress on Transmission: The DSG transmission is not designed to hold the vehicle in place on a slope. The weight and momentum of the rolling vehicle can impose stress on the transmission internals, such as gears, clutches, and the parking pawl."

"Parking Pawl Damage: The parking pawl is a small metal pin that engages with a notched wheel in the transmission to hold the vehicle in park. If the vehicle rolls while it's in park, the parking pawl can become damaged or break. This can potentially lead to more significant transmission issues."

Endret av det
Skriveleif.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, det said:

(Kanskje) det viktigste først: "There are naïve questions, tedious questions, ill-phrased questions, questions put after inadequate self-criticism. But every question is a cry to understand the world. There is no such thing as a dumb question". Carl Sagan

Bruk håndbrekket. Det er bedre at det regelmessig er bevegelse i håndbrekk-komponentene, enn at systemet står ubrukt og fryser til skikkelig til du virkelig trenger det. Om belegget løsner fordi det har fryst fast, så er det strengt tatt en liten pris å betale, sammenlignet med ymse scenarier knyttet til et håndbrekk som ikke fungerer.

Etter reglene er du også pålagt å kun kjøre bil som er i forskriftsmessig stand. Ved regelmessig bruk av håndbrekket, vil du som en del av prosessen kunne få bekreftet tilstanden. Noe som i mindre grad vil være tilfellet om du kun ofrte velger å parkere på gir.

For øvrig: "Volkswagen: According to Volkswagen, when parking a car with a DSG transmission on an incline, "Always apply the handbrake even if you have positioned the selector lever in position P." They emphasize the importance of using the handbrake to provide additional security. (Source: http://vwts.ru/manuals/Tiguan_2011/electrical_systems/Parking/Eng_Parking.html)"

"Stress on Transmission: The DSG transmission is not designed to hold the vehicle in place on a slope. The weight and momentum of the rolling vehicle can impose stress on the transmission internals, such as gears, clutches, and the parking pawl."

"Parking Pawl Damage: The parking pawl is a small metal pin that engages with a notched wheel in the transmission to hold the vehicle in park. If the vehicle rolls while it's in park, the parking pawl can become damaged or break. This can potentially lead to more significant transmission issues."

Ble solgt på de to siste der :) Takk for svar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke det elektriske håndbrekket slå seg på uansett når man går ut av bilen?

Men okkesom, som  @det  nevner, dsg (og det samme gjelder tradisjonell automat) så er det håndbrekk som gjelder. Det burde ikke være et problem å bruke håndbrekket når det brukes jevnlig, men om du opplever at det blir heng, så få den på verksted (eller diy), rengjør og smør én gang i året feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

Hei. Jeg mener at man ikke trenger og bruke Håndbrekk på Automatbiler selv om man står i litt slakk bakke enten opp eller ned. Jeg bruker aldri Håndbrekk på min bil. Jeg brukte det litt i begynnelsen på min gamle bil, men det er ikke noe vits. Setter man bilen i P så mener jeg at man er safe.

Du bør bruke håndbrekket på automater når de står i bakke. 
Det er kun en liten pinne som holder bilen, mindre enn din lillefinger. 

Det viktigste når en parkerer er at dekkene er kalde.
Mange historier om folk som parkerer med varme dekk, og sklir av veien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Habla Møberg said:

Vil ikke det elektriske håndbrekket slå seg på uansett når man går ut av bilen?

Men okkesom, som  @det  nevner, dsg (og det samme gjelder tradisjonell automat) så er det håndbrekk som gjelder. Det burde ikke være et problem å bruke håndbrekket når det brukes jevnlig, men om du opplever at det blir heng, så få den på verksted (eller diy), rengjør og smør én gang i året feks.

Håndbrekket er ikke automatisk på noen av de :) 

8 minutes ago, Dubious said:

Jeg har lenge hatt lyst på Webasto, men det har ikke vært noen prioritet da jeg ikke er avhengig av bilen, og det har aldri vært noe problem å starte dieselbilen, selv når det har vært -20.

Tar noen sekunder å gløde, og bilen må gå en stund på tomgang, tid jeg bruker på å fjerne snø. 

Webasto var allerede installert på begge bilene, men jeg syns den tar dårlig på Tiguanen, så den skal sjekkes på service. Fikk tilbud på ferdig montert Defa elektrisk motorvarmer for 3000,- så tenkte hvorfor ikke :) Det har vært en del episoder her oppe hvor det kryper under -30 (er innstilt på å bevege litt på bilen hver dag når det er så kaldt). 

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (2 minutter siden):

Håndbrekket er ikke automatisk på noen av de :) 

Webasto var allerede installert på begge bilene, men jeg syns den tar dårlig på Tiguanen, så den skal sjekkes på service. Fikk tilbud på ferdig montert Defa elektrisk motorvarmer for 3000,- så tenkte hvorfor ikke :) Det har vært en del episoder her oppe hvor det kryper under -30 (er innstilt på å bevege litt på bilen hver dag når det er så kaldt). 

Webasto parkeringsvarmer på vag har hatt noen tilfeller med treg sirkulasjonspumpe.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (11 minutter siden):

Er eneste fix da å skifte hele pumpa? Høres dyrt ut :D 

Alt koster med å ha bil.. Men dette er en løs pumpe, ikke en fast del av selve varmeren. På nett mener jeg man finner den til knappe 2.000.- eller så, hva et verksted vil ha for samme delen må man nesten høre med dem om. Tiden det tar å bytte den varierer en hel del fra bil til bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Habla Møberg said:

Alt koster med å ha bil.. Men dette er en løs pumpe, ikke en fast del av selve varmeren. På nett mener jeg man finner den til knappe 2.000.- eller så, hva et verksted vil ha for samme delen må man nesten høre med dem om. Tiden det tar å bytte den varierer en hel del fra bil til bil.

Takk for info! Jaja jeg er klar over at bil er dårlig investering :D 

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (22 minutter siden):

Kan høres riktig ut. Den virker og varmer opp, men syns den tar veldig dårlig, så dårlig sirkulasjonspumpe kan høres riktig ut. De skal ta en avlesning på den neste uke når de har service :) 

Du kan egentlig høre det også. Nå når det fremdeles er plussgrader (10-ish), og du setter den til å varme i 30 minutter med fjernkontrollen, så bruker den noen minutter på å gire seg opp, så skal den gå på full styrke i 15 minutter,deretter gire ned til halv styrke. Om den går opp og ned på styrken den første tiden så tyder det på for lite sirkulasjon (enten dårlig pumpe eller luftlomme) så den prøver med full styrke men må roe seg ned, så prøver på nytt så roer seg ned.

Kommer det mye hvit røyk er det annen feil.

Lenke til kommentar
On 12.9.2023 at 6:25 PM, Habla Møberg said:

Du kan egentlig høre det også. Nå når det fremdeles er plussgrader (10-ish), og du setter den til å varme i 30 minutter med fjernkontrollen, så bruker den noen minutter på å gire seg opp, så skal den gå på full styrke i 15 minutter,deretter gire ned til halv styrke. Om den går opp og ned på styrken den første tiden så tyder det på for lite sirkulasjon (enten dårlig pumpe eller luftlomme) så den prøver med full styrke men må roe seg ned, så prøver på nytt så roer seg ned.

Kommer det mye hvit røyk er det annen feil.

Testet Webasto i dag. Den spoler seg opp og roer ned igjen noen ganger, så virker det som den går roligere en god stund. Skal på service neste onsdag, så de skal sjekke den da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...