Gå til innhold

Fair oppgjør ved samlivsbrudd?


Bumoa

Anbefalte innlegg

Hei. Da var mange års samboerskap med partner og felles barn ved veis ende.. oppgjørets time er visst kommet.

Tonen mellom oss er noenlunde grei, og oppgjøret bør gå greit tenker jeg. Men har ikke gått til advokat for å skrive skifteavtale mellom oss. Ble litt usikker på om jeg går på en smell her?
Vi deler 50/50 på huset på papiret og det er fair for meg. Vi har betalt inn en ca lik prosentsats av månedsinntekt fra hver sin lønnskonto, slik at den som tjener best bidrar mest. Felles kontoer for regninger og drift av familien AS.

jeg tjener mest og denne skjevheten tenker jeg å sette en strek over og si at vi er likestilt på. Det har vært meningen fra min side hele veien.

Vi gikk inn med litt ulik kapital da vi kjøpte huset (noen hundre tusen fra meg) og så har dette økt på veien ved ekstra større innbetalinger til felles økonomien fra begge sider under oppussing, ekstra innskudd på lån og i de siste årene da alt er blitt mye dyrere. Vi har loggført disse innskuddene separat og har nå indeksregulert dem til dagens dato. I sum har jeg da gått inn med ca 600k mer en henne etter dagens kroneverdi. Denne forskjellen tenker jeg å utjevne nå. Enten ved at hun betaler inn 600k på vårt felles lån, eller jeg trekker fra 300k til i oppgjøret med huset, da det er planen at jeg skal kjøpe henne ut.

Verdi på huset 6,5 mill, felles lån 3,2 mill.

er det da så enkelt å betale henne:

(6,5-3,2)/2=1,65 mill   -300k =1,35 mill?

mulig jeg tar en prat med advokat og får det kvalitetssjekket. så kommer inventar og interiør etterpå. Det blir nok et eventyr 🫣 Takk for svar..

Happy wife, happy life er det visst noe som heter. Har visst bommet der på veien 🙄

 

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@HW1Nei det var vel egentlig om det var en noenlunde rett fordeling i forhold til at begge skal få med seg verdistigning på bolig ut av dealen.

Dette har hun ikke sagt noe på nei. Om hun har gode forutsetninger for å vite om det er rett er en annen sak.

Når det kommer til indeksregulering mener jeg det blir rett at om en går inn med mye penger for felles utgifter (i stede for å låne opp felles lån) på et tidlig tidspunkt, som da fører til at den andre også slipper å betale mer renter på lånet, så skal det indeksreguleres. Pengene kunne jo alternativt vært på høyrentekonto eller investert i aksjer eller noe annet for den enkelte part, for å unngå at 50/50 fordeling ble skjevfordelt.

og hadde en ikke gått inn med disse pengene ville f eks ikke verdistigningen pga oppussing blitt like stor. Det får jo hun med på kjøpet.

Endret av Bumoa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil alltids kunne argumenteres for at det riktig er at innskuddene skal indeksregulering, og man kan argumentere for at de ikke skal det. Jeg tviler sterkt på at du vil finne et fasitsvar om du spør 100 økonomer eller 100 advokater, for den saks skyld.

Det man må gjøre, er å komme med forslag, og prøve å oppnå en enighet. Klarer man å oppnå en enighet uten advokater, så er det åpenbart det beste. I det øyeblikket man kompliserer et slikt regnestykket, så er det større sjanse for at motparten ønsker å ettergå ditt forslag, gjerne med familie eller advokat, og da starter bøtteballeten. 

Og det er forsåvidt bare bra, og naturlig det. Alle bør være ute etter den beste avtalen for seg selv først, og deretter føle at den avtalen kan oppfattes som rettferdig eller spiselig. Det er i ingens interesse å gi ifra seg verdier for å være hyggelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (7 timer siden):

så kommer inventar og interiør etterpå. Det blir nok et eventyr

Tja, pengeverdien av inventar er nok overraskende lav. 

Hvor mye kunne dere fått på Finn ved å selge alt inventar der? (Så dele på to)

Men selv om møbler og inventar kanskje ikke kan verdsettes høyt, har de jo fortsatt en god bruksverdi. Og dersom den andre parten må kjøpe inn tilsvarende fra ymse møbelbutikker, vil det jo ryker noen titusener der... Dere får prøve å dele mest mulig fair. Lykke til!

 

Etter dagens størrelsesorden har innskuddet ditt blitt 600.000. Forstår godt at du ønsker dette tilbake. Men har dere avtale på det? Om ikke skriftlig, så i hvertfall muntlig? 

Jeg heier på deg her, for all del — det er mest rettferdig at du får tilbake pengene — men dersom dere juridisk sett eier bolig 50/50, og har eid denne sammen i mange år, kan det godt være dette kravet kommer overraskende på din eks? Kanskje hun er totalt uenig, og mener at hennes innsats med barn, hus og stell på lang vei overgår disse hundre tusenene? Ikke vet jeg hva hun tenker. Men mange har havnet i konflikt pga økonomi tidligere. Og jeg har ikke hørt hennes side av historien, kun din. Så vrient å gi objektivt nøytrale råd. 

Hvor mange år siden er det dere kjøpte, forresten?

Men som hovedregel er jeg jo enig i at skjeve innskudd må utbetales ved slutt. 

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (17 minutter siden):

Pengene kunne jo alternativt vært på høyrentekonto eller investert i aksjer eller noe annet for den enkelte part, for å unngå at 50/50 fordeling ble skjevfordelt.

Jepp. Du kunne ha puttet de i indeksfond, og sittet igjen med masse penger. Eller du kunne hatt de på bankkontoen (på ca ~1% rente), eller du kunne tatt en Vollevik på børs. Umulig å vite. 🙃

Ren indeksjustering er såklart det enkleste. Men dersom alternativet ditt var å bruke alle pengene på å kjøpe en fetere bil, (som i dag er verdt kanskje 100k mer på Finn) vet jeg ikke om jeg er like enig ... 😛

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 minutter siden):

Etter dagens størrelsesorden har innskuddet ditt blitt 600.000. Forstår godt at du ønsker dette tilbake. Men har dere avtale på det? Om ikke skriftlig, så i hvertfall muntlig?

Ingen konkret avtale annet at begge har vært klar over at det ble notert og begge har mulighet til innsyn.

Som sagt så er det ikke stor diskusjon rundt temaet, men jeg ønsker at begge skal komme ryddig ut av dette så det ikke forsurer videre samarbeid om barna..

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bumoa said:

Ingen konkret avtale annet at begge har vært klar over at det ble notert og begge har mulighet til innsyn.

Som sagt så er det ikke stor diskusjon rundt temaet, men jeg ønsker at begge skal komme ryddig ut av dette så det ikke forsurer videre samarbeid om barna..

Men er du sikker på om hun ikke godkjenner dette? Virker som dere har god oversikt så egentlig er det bare å sette seg ned å ta praten. Ikke sikkert det er et problem

Lenke til kommentar
scuderia skrev (57 minutter siden):
Bumoa skrev (1 time siden):

 

Men er du sikker på om hun ikke godkjenner dette? Virker som dere har god oversikt så egentlig er det bare å sette seg ned å ta praten. Ikke sikkert det er et problem

Hun har egentlig godtatt det, men det gikk litt for lett.. Så begynte virkelig å lure på om beregningen min var helt feil… 🙃

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bumoa said:

Hun har egentlig godtatt det, men det gikk litt for lett.. Så begynte virkelig å lure på om beregningen min var helt feil… 🙃

Haha damer og familie er et tapsprosjekt uansett (og det er helt greit). Beste er en løsning som begge er fornøyd med så man splittes med god stemning.


 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Bumoa said:

Vi deler 50/50 på huset på papiret og det er fair for meg. Vi har betalt inn en ca lik prosentsats av månedsinntekt fra hver sin lønnskonto, slik at den som tjener best bidrar mest.

Mange menn går på en smell der ja.  I virkeligheten har du i realiteten betalt inn på hendes "investeringskonto" i alle år og jammen om ikke du nå skal betale hende dobbelt opp når det er slutt.  Du betaler jo reelt penge for de selvsamme pengene du selv betalte inn i hendes navn... 

Men selvfølgelig, om du har det greit med det, så får det bare være sånn, men det er vanskelig for meg å forstå hvorfor så mange sier seg fornøyd med å bli lurt trill rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (5 timer siden):

Hun har egentlig godtatt det, men det gikk litt for lett.. Så begynte virkelig å lure på om beregningen min var helt feil… 🙃

Tja, vrient å si.

Kanskje hun tenker litt som deg; ønsker minst mulig konflikt/bråk, pga felles barn, og derfor ikke protesterer på dette?

Kanskje hun egentlig er helt enig i at du fortjener disse pengene? 

Trenger ikke være noe "mer" enn som så. Vrient å si utenfra ...

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 timer siden):

I virkeligheten har du i realiteten betalt inn på hendes "investeringskonto" i alle år

Tja. Er nok mange måter å se dette på. Skulle jeg og hun betalt inn akkurat samme kronebeløp hver måned for å tviholde på 50/50 måtte jeg ha levd et liv med «lavere levestandard» og da jobbet meg opp verdier på privaten. Det blir utfordringer av slikt også. Skulle jeg reist på dyre ferier alene f.eks? 🤔Planen var jo at vi skulle holde sammen. Jeg har investert i et forhold, men investeringen feilet. Men det er jo rett at hun får ut halvparten av overskuddet på en bolig hun ikke hadde kunnet bo i om jeg tjente det samme som henne. Jeg velger å ikke tenke så hardt på det. Jeg hadde nok ikke kunnet bo her uten hennes inntekt jeg heller. Det blir nok tøffere tider fremover..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (14 timer siden):

Mange menn går på en smell der ja.  I virkeligheten har du i realiteten betalt inn på hendes "investeringskonto" i alle år og jammen om ikke du nå skal betale hende dobbelt opp når det er slutt.  Du betaler jo reelt penge for de selvsamme pengene du selv betalte inn i hendes navn... 

Men selvfølgelig, om du har det greit med det, så får det bare være sånn, men det er vanskelig for meg å forstå hvorfor så mange sier seg fornøyd med å bli lurt trill rundt. 

Jeg tenker at det koster mye, som i 5,8 millioner over 25 år, å plukke opp en dame fra hjørnet av Skomaker Andersens tre ganger i uken også... Og da måtte han valgt hun stygge gamle for å komme så lavt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bumoa said:

Tja. Er nok mange måter å se dette på. Skulle jeg og hun betalt inn akkurat samme kronebeløp hver måned for å tviholde på 50/50 måtte jeg ha levd et liv med «lavere levestandard» og da jobbet meg opp verdier på privaten. Det blir utfordringer av slikt også. Skulle jeg reist på dyre ferier alene f.eks? 🤔Planen var jo at vi skulle holde sammen. Jeg har investert i et forhold, men investeringen feilet. Men det er jo rett at hun får ut halvparten av overskuddet på en bolig hun ikke hadde kunnet bo i om jeg tjente det samme som henne. Jeg velger å ikke tenke så hardt på det. 

Utover pengegaven hver måned øker samtidig også den gylne fallskjermen hver måned så hun får et økonomisk incitament til å gå fra forholdet som altså blir større måned for måned. 

Men gjort er gjort og det er sikkert lurt å ikke tenke så mye på det lenger, men du bør ta læring fra det.  Du unngår den største økonomiske smellen ved at eierforholdet settes korrekt ihht hver sin innbetaling neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Utover pengegaven hver måned øker samtidig også den gylne fallskjermen hver måned så hun får et økonomisk incitament til å gå fra forholdet som altså blir større måned for måned. 

Men gjort er gjort og det er sikkert lurt å ikke tenke så mye på det lenger, men du bør ta læring fra det.  Du unngår den største økonomiske smellen ved at eierforholdet settes korrekt ihht hver sin innbetaling neste gang. 

Hva slags egoistiske drittsekker er det du ønsker at menn skal være? 

Det er helt normalt og forventet at den parten i ett forhold som tjener mest bidrar mest. Spesielt når det er snakk om felles barn.

Det å få barn påvirker normalt kvinners karriere, lønn og helse mer negativt enn menns. 

Her har du en trådstarter som sannsynligvis kommer mye bedre ut av det enn om han hadde vært gift og fordelt etter den måten samfunnet anser å være den riktig ved samlivsbrudd. Også driver du å snakker ned til han fordi han og partner har en avtale som gjør at de nærmer seg litt hovedregel når det gjelder felles bolig istedenfor en avtale som gjør at han sitter igjen med alt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...