Gå til innhold

Foto.no "fraktgaranti" - er den egentlig lovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lenger tid stusset på Fraktgaranti - Foto.no

 

" Fraktgaranti av forsendelse: kr. 59,-. Dekker skade og tap. " dsv den dekker fraktskader.

 

Men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor den markedsføres mot forbrukere all den tid risikoen er hos foto.no inntil levering skjer? Ei heller ligger det ved vilkår som beskriver eller antyder at den dekker noe mer enn hva en allerede har via gjeldende lovverk.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Når varen er overlevert transportør anses dette som levering.» Dette er det flere nettbutikker som skriver.

Jeg vil tippe det ikke er holdbart om dette blir prøvd i retten. Jmf forbrukerkjøpsloven. 

§ 14.Risikoens overgang

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. 

 

Lenke til kommentar
Soulitaire skrev (57 minutter siden):

«Når varen er overlevert transportør anses dette som levering.» Dette er det flere nettbutikker som skriver.

Jeg vil tippe det ikke er holdbart om dette blir prøvd i retten.

De fleste forhandlere tror jeg tar ansvar om noe skjer under frakt til kunde. Jeg har opplevd dette selv, flere ganger.

 

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 9/2/2023 at 4:25 AM, Soulitaire said:

Vi snakker ikke om dem som tar ansvar. Vi snakker om foto.no og andre butikker som anser varen som levert når den er overlevert transportør.

For ordens skyld. Etter fkjl §7 så har de ansvar inntil den er overlevert. Jeg leste ikke vilkårene deres sist, og så i dag at de har tatt dette ganske langt.

 

"Foto.no tar ansvar for tapt/skadet gods gjennom en fraktgaranti på kr 59,- inkl. mva. Skal Foto.no AS bistå med hjelp ved synlig skade, må dette meldes inn Foto.no AS innen kl. 16:00 neste virkedag. Ved skjult skade må dette meldes Foto.no AS innen åtte virkedager. Dersom man har fraskrevet seg fraktgarantien, går risikoen for skade over på kjøper når varen blir overgitt til transportør. Kjøperen skal ved mottak av varer kontrollere at disse stemmer overens med ordrebekreftelse og senest innen to virkedager etter mottak reklamere eventuelt avvik."

 

§14 som du viser til peker tilbake til §7. Slik at forståelsen må bygge på innholdet i §7 hvilket sier "

Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren." - tingen er ikke overtatt av forbruker når feks posten eller postnord har varen. Iht kjøpsloven kunne man anført det, men ikke med forbrukerkjøpsloven hvor det skjedde en skjerpelse så vidt jeg leser.

 

Humoren er at de sier de skal "bistå", og kravet er synlig skade. Minnes jeg rett så er det uansett sender som skal sende krav ved forsendelse, ikke mottaker, og selv om det ikke er synlig skade så kan feks en objektiv få en så kraft bump at noe annet skjer internt, så jeg undres jo virkelig på verdien av denne forsikringen. Jeg får håpe forbrukertilsynet ser på saken, da jeg sendte dem tips på dette.

 

edit: som en digresjon - man kan jo undres om det de prøver seg på er en omvei via §8 og

 

"Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han eller hun når forbrukeren ber om det, gi de opplysninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring."

 

?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...