Gå til innhold

Spørsmål til religiøse mennesker


Anbefalte innlegg

God dag. 

 

Før i tiden var jeg en typisk ateist. Jeg har nå innsett at mange er ateister kun fordi de misliker teister. Den typiske fremstillingen av en eventuell gud er for dem så absurd at de hardnakket hevder at denne guden umulig kan eksistere, og teistenes påstander blir tåpelige for dem. Det kan til og med gjøre dem ganske så følelsesmessig ladet. 

Slik er det ikke lenger. Jeg er ikke ateist, men jeg kan ikke kalle meg en teist heller. Det er så mye vi ikke vet om hvordan det er mulig at dette faktisk skjer akkurat nå. Jeg tror at opphavet til denne virkeligheten bokstavelig talt er ufattelig for oss mennesker. Jeg holder åpen en mulighet for at det er en bevissthet bak dette, altså en "skaper". At denne muligheten har åpnet seg har vært en fin ting for meg. 

Men når jeg ser på mennesker som følger en religiøs doktrine, som kristendom, islam, scientologi eller hva det måtte være, blir jeg forvirret. Jeg har en følelse av at grunnkjernen er den samme som min, altså at eksistens er helt sykt og at det finnes noe som er uendelig mye større enn alt vi kjenner, men det er enormt mye ekstra greier med på lasset.

For eksempel: 

Alle religioner jeg vet om hevder å vite hva gud mener om ting her på jorda. Hvordan kan noe menneske vite hva gud mener?

Alle religioner jeg vet om forandrer doktrinen sin ut i fra hvem som tolker den og hvilken kultur den har sitt opphav i. For eksempel var folk helt sikre på at gud mislikte homofili, mens nå har vi homofile prester. Betyr dette at mennesker kan bestemme hva gud skal mene? 

Hva er grunnen til at dere følte en dragning mot den religionen dere er en del av? Var det et bevisst valg? Hvorfor valgte dere ikke en annen?   

Hvis dere er helt ærlige med dere selv (og meg), vil dere beskrive troen deres som en TRO eller som VITEN? Altså, selv om du sier til folk at du tror på gud, er det egentlig slik at du vet gud eksisterer? Eller er det noen av dere som holder muligheten åpen for at alt kan være feil eller annerledes enn slik det er nå? 

Det var spørsmålene så langt, kanskje jeg kommer på fler etterhvert. Dette burde være unødvendig å skrive, men for å være helt sikker: jeg nærer ingen motstand mot noe menneske, og aksepterer all tro så lenge andre mennesker ikke blir skadet. Jeg ønsker helt ærlig å vite hva religiøse mennesker mener om disse spørsmålene, for jeg forstår ikke hvordan dette kan henge sammen. 

Håper du vil svare! 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobs skrev (7 minutter siden):

Fordi det Jesus gjorde for oss på Korset er helt unik i alle religioner,dessuten begynte jeg og lese vitnesbyrd av hva folk har opplevd. Start med og lese Lukas 7.7-8 i Bibelen så kan du selv få oppleve at Bibelens Gud er levende.

Takk for svar, men å lese Bibelen vil ikke gjøre meg noe klokere. Det kan hende alt som står der er fiksjon, det kan jeg ikke vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (10 minutter siden):

Takk for svar, men å lese Bibelen vil ikke gjøre meg noe klokere. Det kan hende alt som står der er fiksjon, det kan jeg ikke vite. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beklager jeg skrev feil,det er Matteus 7,7-8 .Men gjør du ingen egen innsats vil du heller ikke oppleve noe.

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.  8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (41 minutter siden):

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beklager jeg skrev feil,det er Matteus 7,7-8 .Men gjør du ingen egen innsats vil du heller ikke oppleve noe.

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.  8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

Hva var det som gjorde at du ønsket å gjøre en innsats for å oppleve noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (19 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du ønsket å gjøre en innsats for å oppleve noe?

Kort sagt etter jeg ble en kristen hadde jeg en drøm at satan sto bak døra og kom fram og tok tak i min vestre legg og dro meg ned i senga,jeg sa noe som i Jesu navn forsvinn før jeg våknet. Tenkte ikke noe særlig mer over dette,men etter noen dager begynte smertene i ryggen,og det bredde seg ned over venstre ben og satte seg i leggen. Det ble bare verre og verre og tik slutt måtte jeg gå ,eller snarer krype til legen. Han trodde jeg hadde fått prolaps så jeg ble sendt til røntgen ,det tok bare en dag så ringte legen meg på mobilen,og sa jeg hadde fått kraftig prolaps så jeg fikk noen tabletter som jeg ikke tålte blant annet nozinan som var helt håpløst .Jeg fikk så harde smerter i den leggen at jeg trodde jeg skulle bli gal,og jeg husker jeg lå og ba om og slippe dette,for ved Jesus sine sår har vi fått legedom , og forsto ikke dette da jeg neste akkurat hadde blitt en kristen . Men  plutselig sovnet jeg og sov hele natten ,og da jeg våknet var smertene borte,og mens jeg lå der hørte jeg en krystall klar stemme som sa Jobs bok. Jeg husker jeg tenkte har jeg blitt gal også nå,men så kom jeg til og tenke på at det kunne være noe i fra Bibelen,jeg viste det ikke var i Nye Testamentet for det hadde jeg lest,men ikke Gamle Testamentet og jeg husket ikke noe i fra skolen i kristen dom faget. Så jeg styrtet opp og benet fungerte perfekt ,men jeg var bekymret om død og fordervelse i G.T . og ganske riktig fant jeg fort Jobs bok som handlet om en man som holdt seg til Gud og da fikk jeg frysninger da satan kom fram for tronen og anklaget Job fram for Gud og sa at han holdt bare med Gud fordi han hadde det så godt. Gud sa at han kunne få prøve han og han miste sønnene og gården brant ned,men Job holdt seg til Gud selv i harde tider. Da kom satan igjen fram for Gud og sa hud for hud ,rører du ved hans ben vil han spotte deg. Først da slo det meg om den drømmen jeg hadde. Men igjen sa Gud at satan kunne prøve Job men han fikk ikke lov til og drepe han,husker jeg pustet lettet ut. Job ble forferdelig dårlig og han var det i mange mnd,men han nektet og gå bort i fra Gud og til slutt gikk Gud inn og helbredet han og han ble dobbelt velsignet av det han hadde mistet. Jeg også har en stor gård og om ikke jeg har opplevd like mye som Job har det været store utfordringer ,men oss meg har det vært vært vannvittig mentalt press ,men prolapsen er helt borte. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Jobs said:

Kort sagt etter jeg ble en kristen hadde jeg en drøm at satan sto bak døra og kom fram og tok tak i min vestre legg og dro meg ned i senga,jeg sa noe som i Jesu navn forsvinn før jeg våknet. Tenkte ikke noe særlig mer over dette,men etter noen dager begynte smertene i ryggen,og det bredde seg ned over venstre ben og satte seg i leggen. Det ble bare verre og verre og tik slutt måtte jeg gå ,eller snarer krype til legen. Han trodde jeg hadde fått prolaps så jeg ble sendt til røntgen ,det tok bare en dag så ringte legen meg på mobilen,og sa jeg hadde fått kraftig prolaps så jeg fikk noen tabletter som jeg ikke tålte blant annet nozinan som var helt håpløst .Jeg fikk så harde smerter i den leggen at jeg trodde jeg skulle bli gal,og jeg husker jeg lå og ba om og slippe dette,for ved Jesus sine sår har vi fått legedom , og forsto ikke dette da jeg neste akkurat hadde blitt en kristen . Men  plutselig sovnet jeg og sov hele natten ,og da jeg våknet var smertene borte,og mens jeg lå der hørte jeg en krystall klar stemme som sa Jobs bok. Jeg husker jeg tenkte har jeg blitt gal også nå,men så kom jeg til og tenke på at det kunne være noe i fra Bibelen,jeg viste det ikke var i Nye Testamentet for det hadde jeg lest,men ikke Gamle Testamentet og jeg husket ikke noe i fra skolen i kristen dom faget. Så jeg styrtet opp og benet fungerte perfekt ,men jeg var bekymret om død og fordervelse i G.T . og ganske riktig fant jeg fort Jobs bok som handlet om en man som holdt seg til Gud og da fikk jeg frysninger da satan kom fram for tronen og anklaget Job fram for Gud og sa at han holdt bare med Gud fordi han hadde det så godt. Gud sa at han kunne få prøve han og han miste sønnene og gården brant ned,men Job holdt seg til Gud selv i harde tider. Da kom satan igjen fram for Gud og sa hud for hud ,rører du ved hans ben vil han spotte deg. Først da slo det meg om den drømmen jeg hadde. Men igjen sa Gud at satan kunne prøve Job men han fikk ikke lov til og drepe han,husker jeg pustet lettet ut. Job ble forferdelig dårlig og han var det i mange mnd,men han nektet og gå bort i fra Gud og til slutt gikk Gud inn og helbredet han og han ble dobbelt velsignet av det han hadde mistet. Jeg også har en stor gård og om ikke jeg har opplevd like mye som Job har det været store utfordringer ,men oss meg har det vært vært vannvittig mentalt press ,men prolapsen er helt borte. 

 

https://snl.no/kausalitet

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, HowardGayle said:

Med all respekt til de som har hatt opplevelser hvor de føler at noe gudommelig har grepet inn og hjulpet med smerter, eller kjærlighet, eller følelsesproblemer eller hva det skulle være; er det ikke toppen av arroganse å tro at guden skal gripe inn for akkurat deg samtidig som han ikke ordner det minste for andre som lider, som ofre for barnekreft, eller sultkatastrofer, eller Holocaust for den sakens skyld? Jeg mener, hvorfor i alle dager skal akkurat du være viktigere enn alle de andre som lider?

Hallo? Har du hørt om narsisisme? Enkelte folk har problemer med å forstå at en stor gruppe mennesker faktisk faller i denne kategorien. Årsaken til at de så fint klarer å ignorere alle andre som ikke får hjelp er fordi kriteriene er oppfylte når bare de har fått hjelp og ingen andre. Det er helt åpenbart narsisisme, unektelig.

He-He du har liksom ikke en fornøyd mann vandrende ut av en plass og blitt helbredet for en sykdom som millioner av andre ikke har blitt helbredet for, så smiler han og danser. Det kalles narsisisme. Det er bare de selv som betyr noe for dem selv. Når de har blitt behandlet da er alle verdens problemer løst (I praksis) du vil da se smilet kommer og de begynner å danse.

Jeg ser at mange diskuterer om samme problemet, og disse har også vanskeligheter med å forstå at majoriteten av kristne faller i kategorien narsisist. Det er ikke til å komme unna. Når de har blitt helbredet, da er "alle problemene løst".

Den personen som ikke er narsisist ville gått ut og vært veldig irritert over at han ble valgt ut til å bli godt behandlet av en gud og så alle andre ignorert, urettferdigheten ville truffet han sterkt. Dette er soleklart narsisisme. Og det er heller ikke så rart, majoriteten av mennesker er ikke så gode som de skal ha seg til. De fleste er dårlige mennesker uten at de engang er klar over det. Dårlige mennesker er ikke engang klar over at de er dårlige.

Endret av SanneOrdForDeg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (4 timer siden):

Kort sagt etter jeg ble en kristen hadde jeg en drøm at satan sto bak døra og kom fram og tok tak i min vestre legg og dro meg ned i senga,jeg sa noe som i Jesu navn forsvinn før jeg våknet. Tenkte ikke noe særlig mer over dette,men etter noen dager begynte smertene i ryggen,og det bredde seg ned over venstre ben og satte seg i leggen. Det ble bare verre og verre og tik slutt måtte...

Ok, jeg skjønner. Men du sier dette er kort etter at du ble kristen. Det jeg lurer på er hva du tenkte eller følte som fikk deg til å bli kristen? 

Resten av historien er vanskelig å kommentere på, annet enn at det er slik du beskriver din egen opplevelse. Bra du er kvitt prolapsen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (3 timer siden):

Med all respekt til de som har hatt opplevelser hvor de føler at noe gudommelig har grepet inn og hjulpet med smerter, eller kjærlighet, eller følelsesproblemer eller hva det skulle være; er det ikke toppen av arroganse å tro at guden skal gripe inn for akkurat deg samtidig som han ikke ordner det minste for andre som lider, som ofre for barnekreft, eller sultkatastrofer, eller Holocaust for den sakens skyld? Jeg mener, hvorfor i alle dager skal akkurat du være viktigere enn alle de andre som lider?

 

SanneOrdForDeg skrev (11 minutter siden):

Hallo? Har du hørt om narsisisme?

Dette er ikke stedet for å kritisere eller latterliggjøre noen. Hvis dere skal rakke ned på kristne må dere lage deres egen tråd. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (5 timer siden):

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beklager jeg skrev feil,det er Matteus 7,7-8 .Men gjør du ingen egen innsats vil du heller ikke oppleve noe.

Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.  8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.

Prøvd det samme med vitenskap?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, RRhoads said:

Interessant at du sier det. Den ultimate narsissist tror han er et produkt av noe guddommelig. 

Det første normale mennesker ser er at mennesket er stappfulle av feiler. At man skal begynne å tro at man er guddommelig skapt viser ikke bare at det er narsisisme, men at de ikke er klar over de feilene menneskene bærer. En narsisist kan ikke ha feiler ved seg, så det er ikke rart at de tror at de er guddommelig skapt.

Det er bare sånn vi er, vi er dyr og den ene halvparten av oss har ingenting i hodet og den andre halvparten har noe i hodet.

Endret av SanneOrdForDeg
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (7 timer siden):

 

Dette er ikke stedet for å kritisere eller latterliggjøre noen. Hvis dere skal rakke ned på kristne må dere lage deres egen tråd. 

Ikke latterligjør jeg ned på noen, ikke kritiserer jeg noen og ikke rakker jeg ned på kristne. Jeg stiller et spørsmål som er høyst relevant i forhold til hva som dukket opp i tråden, og selv om du starter tråden er dette et diskusjonsforum, hvor jeg antar det er lov å komme med innspill. Den som er ufin her er faktisk deg, som ilegger meg motiver jeg overhodet ikke har.

Fra utsiden, eller min vinkel i hvert fall, ser det ut som toppen av arroganse å tro at gud hjalp akkurat dem, og ikke andre som lider. Troende mennesker, uansett hvilken gud de tror på, de er alle fri til å svare at jeg tar feil, hvorfor jeg tar feil. Det hender nemlig at jeg misforstår og tar feil, og vil gjerne bli korrigert om dette er tilfelle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (2 timer siden):

...er det ikke toppen av arroganse å tro...

...hvorfor i alle dager skal akkurat du være viktigere...

 

Ikke latterligjør jeg ned på noen, ikke kritiserer jeg noen og ikke rakker jeg ned på kristne. Jeg stiller et spørsmål som er høyst relevant i forhold til hva som dukket opp i tråden

Vel, du har rett i at du ikke var direkte nedsettende på noen måte. For meg så det ut som at spørsmålene var kritikk i forkledning, ettersom det var lett å se at du mener religiøse mennesker er arrogante som mener de har svaret, spørsmålene var ikke formulert på en nøytral måte. Det er en lite konstruktiv posisjon å gå ut i fra, og jeg klarte ikke se for meg at noen ville inngå i samtale med et ladet spørsmål. For meg så det ikke ut som spørsmålet til en som virkelig ville vite svaret. Kombinert med SanneOrdForDeg (som jo var mer direkte kritiserende, jeg kunne kanskje bare sitert han) tenkte jeg at jeg måtte si ifra om dette med en gang, fordi latterliggjøring av kristne er omtrent mer vanlig enn det motsatte. 

Så ok, latterliggjøring og kritikk er vel for sterke ord å bruke om det du skrev. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (11 timer siden):

Ok, jeg skjønner. Men du sier dette er kort etter at du ble kristen. Det jeg lurer på er hva du tenkte eller følte som fikk deg til å bli kristen? 

Resten av historien er vanskelig å kommentere på, annet enn at det er slik du beskriver din egen opplevelse. Bra du er kvitt prolapsen. 

På starten av 2000 så sendte NRK2 i fra Evangelisenteret hver morgen og jeg fikk se alle da jeg jobbet hjemme ,der fortalte Ludvik Karlsen om alle miraklene de hadde opplevd,og det var ikke lite for og si det pent. Men det er flere ting som Snåsa mannen som hadde nådegaven som er beskrevet og helbrede i Bibelen der utallige nordmenn har fått hjelp.

Lenke til kommentar
On 9/1/2023 at 4:01 PM, Krøvel Vellevoll said:

 Hvis dere er helt ærlige med dere selv (og meg), vil dere beskrive troen deres som en TRO eller som VITEN? Altså, selv om du sier til folk at du tror på gud, er det egentlig slik at du vet gud eksisterer? Eller er det noen av dere som holder muligheten åpen for at alt kan være feil eller annerledes enn slik det er nå? 

Vil beskrive det som begge deler. Troen har blitt styrket av personlig inngripen som igjen har styrket troen.

Som @Jobs refererer til, kraften i bønn. Har man et åpent sinn og legger sitt eget ego til side, så vil man kunne få litt mer innsikt i hva som er sannheten. Etter det jeg har opplevd så kan jeg med sikkerhet si at Gud er sannheten. Jeg håper så mange som mulig kommer til denne realiseringen før det er for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (2 timer siden):

Vil beskrive det som begge deler. Troen har blitt styrket av personlig inngripen som igjen har styrket troen.

Som @Jobs refererer til, kraften i bønn. Har man et åpent sinn og legger sitt eget ego til side, så vil man kunne få litt mer innsikt i hva som er sannheten. Etter det jeg har opplevd så kan jeg med sikkerhet si at Gud er sannheten. Jeg håper så mange som mulig kommer til denne realiseringen før det er for sent.

Takk for svar. Hva tenker du om andre religioner? Jeg kunne antakelig stilt det samme spørsmålet til en jøde, og han ville gitt lignende svar. Hvorfor er du ikke jøde, tror du? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...