Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag fra NPE og N.H klage


xrays

Anbefalte innlegg

Usikker på om rett plass for publisering.

Men dette gjelder at jeg har fått avslag både fra NPE og fra N.H.klage (pas.skade nemda)

Jeg har egentlig fått vite av en advokat at dette har de ikke giddet å lese på da de skriver at tapet ikke  er mer enn 10 000 og eller invaliditet på 15% og ikke noe av dette står i forhold til dokumentasjon selv om jeg ikke har lagt ved dokument fra en lege da dette gjelder priv. pl. kir. og ingen andre  vil bistå å skrive noe. Men når bilder taler sitt språk, er det virkelig lovlig at de avviser og at jeg må ta det til domstoler ? Reagerer på at det sitter en 20 år gammel saksbehander både i NPE og NH og behandler meg som søppel på tross av at jeg gir en lengre avhandling på mange sider og kirurgen har løyet i journalen.

 

Hører også at disse instansene er vanskelige å ha med å gjøre. Noen som vet mer om dette.

Endret av xrays
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skandinav skrev (2 minutter siden):

Hvor stort er tapet i kroner? Er det en årsakssammenheng mellom det økonomiske tapet og en svikt i behandlingen?

 

Kompleks sak. Kan ikke gå i detaljer. Men reagerer på de skriver tapet er ikke mer enn 10 000, og det er det opplagt. Uansett du må lese første innlegg da det beskriver situasjon. De spørsmålene du stiller har svaret der.

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Når Staten skal betale ut penger, må normalt alt dokumenteres.

Du kan skrive side opp og side ned selv, uten at det har nevneverdig betydning, dersom du ikke kan dokumentere at du oppfyller kravene.

Du hevder ingen vil bistå, og at en kirurg har løyet, men statlige instanser legger nok større vekt på mangelen av dokumentasjon, og hva de få som har uttalt seg hevder, enn dine lange tirader. Det samme vil trolig domstolen gjøre.

Uten å ha detaljkunnskap om saken, så fremstår det som om svaret på spørsmålet ditt er "ja" ... dette er nok lovlig.
Skaff deg nødvendig dokumentasjon før du går videre. Klarer du ikke det, så har du ei neppe noe krav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xrays skrev (47 minutter siden):

Uansett du må lese første innlegg da det beskriver situasjon. De spørsmålene du stiller har svaret der.

Nei, ikke i nærheten, det er derfor jeg spør.
 

xrays skrev (48 minutter siden):

og det er det opplagt.

Ikke for oss her på forumet.

Jeg har håndtert en rekke NPE-saker. For å kunne gi korrekt veiledning, må grunnleggende nøyaktige faktiske forhold presenteres. Men til og med på et anonymt forum, der du ber om hjelp, kverulerer du. Hvis det er din generelle holdning, leder det til at "ingen andre vil bistå å skrive noe".

Takk for meg og lykke til videre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
xrays skrev (17 timer siden):

Jeg har egentlig fått vite av en advokat at dette har de ikke giddet å lese på da de skriver at tapet ikke  er mer enn 10 000 og eller invaliditet på 15% og ikke noe av dette står i forhold til dokumentasjon selv om jeg ikke har lagt ved dokument fra en lege da dette gjelder priv. pl. kir. og ingen andre  vil bistå å skrive noe. 

Dette betyr at kravet ditt er alt for høgt og med alt for svak dokumentasjon. 

Då må du enten grunngi kravet ditt med nok relevant dokumentasjon til at du kan få det utbetalt. Eller så må du redusere keavet så mykje at det er tilstrekkeleg med ei sannsynlegheitsovervekt for at kravet stemmer. 

 

Det er forskjell på å kreve 1000 kr for å dekke taxi-kostnadar som du ikkje kan dokumentere at du har hatt, kontra å kreve 57 kr for ein bussbillett. For sjølv om du ikkje kan dokumentere at du reiste med bussen, så kan du sansynleggjere at du hadde transportkostnadar, så då kan du få dekt billegaste reisemåte også utan dokumentasjon. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til Avslag fra NPE og N.H klage

Erstatning for ikke-økonomisk tap (oppreisning/tort og svie) dekkes ikke av pasientskadeerstatningsordningen (se pasientskadeloven § 4). Hvis du har fremmet et slikt krav så ser man bort fra det ved beregningen av om totalkravet ditt overstiger 10 000,- kr. 

Du skriver at invaliditeten ikke er over 15 %. Dette indikerer at du har krevd menerstatning, siden vilkåret for menerstatning er at man har fått en pasientskade som vil ha virkninger i minst 10 år, og at den medisinske invaliditet er på over 15 % (forskrift om menerstatning ved pasientskade § 3). I særlige tilfeller kan man se bort fra varighetskravet og betydelighetskravet. Du kan se på hvor skadet man i praksis må være for å komme over 15 % ved å lese invaliditetstabellen i forskriften

Du mener at det er "opplagt" at kravet er på >10 000 kr. Men hvis kravet består av flere poster, så kan situasjonen fint være den at de erstatningspostene NPE/nemnda anerkjenner at vilkårene er oppfylt for, samlet sett er under 10k, mens de postene som ville vippet samlet krav over 10 000,- kr ikke er erstatningsberettigede - f.eks. fordi vilkårene for menerstatning ikke er oppfylt. 

Jeg må si meg enig med Skandinav her -- du har gitt alt for lite informasjon til at du kan få et nyttig svar. De informasjonspunktene du gir - at du har lagt ved bilder, at du har skrevet en lengre redegjørelse, og at kirurgen har løyet i journalen - er ikke spesielt relevante for erstatningsutmålingen. Det relevante for erstatningsutmålingen er skaden du er påført og det økonomiske tapet du har hatt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 2.9.2023 den 20.12):

Erstatning for ikke-økonomisk tap (oppreisning/tort og svie) dekkes ikke av pasientskadeerstatningsordningen (se pasientskadeloven § 4). Hvis du har fremmet et slikt krav så ser man bort fra det ved beregningen av om totalkravet ditt overstiger 10 000,- kr. 

Du skriver at invaliditeten ikke er over 15 %. Dette indikerer at du har krevd menerstatning, siden vilkåret for menerstatning er at man har fått en pasientskade som vil ha virkninger i minst 10 år, og at den medisinske invaliditet er på over 15 % (forskrift om menerstatning ved pasientskade § 3). I særlige tilfeller kan man se bort fra varighetskravet og betydelighetskravet. Du kan se på hvor skadet man i praksis må være for å komme over 15 % ved å lese invaliditetstabellen i forskriften

Du mener at det er "opplagt" at kravet er på >10 000 kr. Men hvis kravet består av flere poster, så kan situasjonen fint være den at de erstatningspostene NPE/nemnda anerkjenner at vilkårene er oppfylt for, samlet sett er under 10k, mens de postene som ville vippet samlet krav over 10 000,- kr ikke er erstatningsberettigede - f.eks. fordi vilkårene for menerstatning ikke er oppfylt. 

Jeg må si meg enig med Skandinav her -- du har gitt alt for lite informasjon til at du kan få et nyttig svar. De informasjonspunktene du gir - at du har lagt ved bilder, at du har skrevet en lengre redegjørelse, og at kirurgen har løyet i journalen - er ikke spesielt relevante for erstatningsutmålingen. Det relevante for erstatningsutmålingen er skaden du er påført og det økonomiske tapet du har hatt. 

Ref "Du skriver at invaliditeten ikke er over 15 %."

Nei jeg har ikke skrevet det mulig heg har skrevet rotete eller feilskrevet . , jeg ref til avslaget sin uttalasen om noe av det som må innfris for erst.rett.

Jeg er redd for å gi ut for mange detaljer her for å gi et greit nok bilde fordi jeg jeg er redd for å bli igjenkjent da og fordi det som skjedde var et traume og fordi det lå også post traumatisk stress, angst, skam osv fordi jeg merket jo at det kom covered psykop/nars  tedenser som jeg også ble utsatt for i barndommen, fra denne anklagede behandleren, i tiden som fulgte, av og til. NPE og NH har kun tatt til etterretning det behandleren har journalført og ikke min versjon av handlingsforløpet i det hele tatt og at jeg har bevis for noe offentlig negativ om denne personen som tyder på mulig kan være svært kynisk. Så NPE sitter og vurdert at det ikke er behandlingsfeil, men min feil og det som også ble påført av arr og merker osv er borte vekk, men det er det ikke selv om kirurg påstår det og det er snakk om flere feil/saker. Og jeg har sendt bilder og som opplagt viser det vil koste å reparere mer enn 10 000. Det er den ene siden av saken og den andre siden av saken er at alt gjorde meg syk på forskjellige plan det som skjedde, Saken er at de skulle satt seg mer inn i saken før de avviste, og jeg mener at jeg har rett til det også, det også opplagt skjedde en ulykke på inngrepsdagen og det har aldri blitt tatt opp hva som egentlig skjedde og hvorfor det skjedde og hva det førte til. Fastlegen min har også utvist noe psyko-tedenser i min retning dessverre så må involvere andre på lege kontoret for å få hjelp evt men akkurat er jeg nokså nede og svært introvert at jeg ikke klarer å gjøre noe. Egentlig burde kirurgen mistet lisens samt jeg burde anmeldt til politiet evt. men pga bevisets stilling så går det jo ikke.

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 2.9.2023 den 7.34):

Når Staten skal betale ut penger, må normalt alt dokumenteres.

Du kan skrive side opp og side ned selv, uten at det har nevneverdig betydning, dersom du ikke kan dokumentere at du oppfyller kravene.

Du hevder ingen vil bistå, og at en kirurg har løyet, men statlige instanser legger nok større vekt på mangelen av dokumentasjon, og hva de få som har uttalt seg hevder, enn dine lange tirader. Det samme vil trolig domstolen gjøre.

Uten å ha detaljkunnskap om saken, så fremstår det som om svaret på spørsmålet ditt er "ja" ... dette er nok lovlig.
Skaff deg nødvendig dokumentasjon før du går videre. Klarer du ikke det, så har du ei neppe noe krav.

Som jeg allerede har skrevet så har jeg foto som visert til at det er feil med trynet mitt som opplagt koster mer enn 10 000 likevel skriver de at det er bra ; så her skulle NPE og NH ha svart ja i stedet for avslag og det å oppføre seg som kriminelle, noe man burde holde seg for god for.

 

Fordi hadde de giddet å svare ja så kunne man startet utmålingen.; når de skriver det ikke har feil i trynet når jeg opplagt har det, på dette trinnet, så syns jeg det er skummelt å ta det videre da jeg vet godt at advokater er kostbare og vinning fort kan gå opp i spinning. Da jeg pr nå har fått nei og ikke får dekket adv. så vidt jeg vet.

 

Så jeg er veldig skuffet over oppførselen fordi det er opplagt korrupte tilstander i den  norske NPE staten kopiert fra dårlig land verden over.

Og dere som har bidratt i denne tråden ja jeg har ingen kommentarer, kalde fisk som dere er.

 

Når de skriver at jeg vet ikke hva det innebærer å ta det til domstolen. Det er NPE og Nh som oppfører seg kriminelle her ha det JÆVA KLINKENDE KLART  for dere.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (På 2.9.2023 den 8.03):

Nei, ikke i nærheten, det er derfor jeg spør.
 

Ikke for oss her på forumet.

Jeg har håndtert en rekke NPE-saker. For å kunne gi korrekt veiledning, må grunnleggende nøyaktige faktiske forhold presenteres. Men til og med på et anonymt forum, der du ber om hjelp, kverulerer du. Hvis det er din generelle holdning, leder det til at "ingen andre vil bistå å skrive noe".

Takk for meg og lykke til videre.

Gratulerer med å jobbe i kriminell bedrift.

Lenke til kommentar
xrays skrev (3 timer siden):

Og dere som har bidratt i denne tråden ja jeg har ingen kommentarer, kalde fisk som dere er.

 

Det er ikkje fint sagt. Forumet prøvar å svare deg så godt som dei kan.

Da du ikkje bidreg med meir bakgrunnsinformasjon har du degsjøl å takke.

Endret av Costa Flesk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Costa Flesk skrev (14 timer siden):

 

Det er ikkje fint sagt. Forumet prøvar å svare deg så godt som dei kan.

Da du ikkje bidreg med meir bakgrunnsinformasjon har du degsjøl å takke.

Jeg har faktisk vært klar og tydelig i første innlegg, og med utbygget innhold etterhvert og jeg blir mer eller mindre mobbet her så leser jeg mellom linjene og det er jo i grunnen energi typisk i dette forumet og ser at de som svarer har ikke forstått det jeg skrev, så greit å lese txt ferdig før man svarer. Ferdigsnakka. Tar resten med adv istedet for herinne. NPE og NH har uansett dårlig rykte med at npe samarbeider med leger og ikke med oss ofre. Og det er trist siden det er en statlig organisasjon og man burde kunne forvente noe annet!! Det er trist at staten skal implementere slike forhold inn i Norge som er hentet ut fra senarioer i andre dårlige land på kloden, som ikke er like demokratiske osv som oss.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...