Gå til innhold

Jonas drapet - kan vi ikke bare gå rett på sak?

Anbefalte innlegg

Skrevet
MrL skrev (På 25.2.2025 den 20.53):

Ja på toppen av det hele. Jeg blir veldig skuffet hvis ikke dette går som planlagt drap, det er helt soleklart.

Dette er mord - en ren henrettelse.
Om ikke dette medfører 21 år ubetinget fengsel for alle medskyldige så er det ubegripelig.

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Neptun1 skrev (På 27.2.2025 den 19.42):

Dette er mord - en ren henrettelse.
Om ikke dette medfører 21 år ubetinget fengsel for alle medskyldige så er det ubegripelig.

Fire menn var tiltalt for drap eller medvirkning til drap, og har nå fått dommene sine.

«Bestilleren» (34): 14 års fengsel

«Skytteren» (29): 13 års fengsel

«Medhjelperen» (33): 5,5 års fengsel

«Sjåføren» (31): 3 års fengsel

Alle fikk lavere straff enn det påtalemyndigheten ba om.

NRK

Latterlig lav straff. Nok en gang slipper voldelige kriminelle billig unna i Norge. De får også være anonyme og får leve et liv i fred, i motsetning til offeret. Politiet gjorde heller ikke jobben sin ved å være tidlig involvert og se sammenhengen. Personlig hadde jeg gitt dødsstraff til de to hovedpersonene og livstid til de to andre. Innenfor norsk lovverk, henholdsvis 21 års forvaring og 19 år uten å slippe ut tidlig. Hele rettssaken burde også gått foran kamera og åpen for journalister med livestreaming. 

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Fire menn var tiltalt for drap eller medvirkning til drap, og har nå fått dommene sine.

NRK

Latterlig lav straff. Nok en gang slipper voldelige kriminelle billig unna i Norge. De får også være anonyme og får leve et liv i fred, i motsetning til offeret. Politiet gjorde heller ikke jobben sin ved å være tidlig involvert og se sammenhengen. Personlig hadde jeg gitt dødsstraff til de to hovedpersonene og livstid til de to andre. Innenfor norsk lovverk, henholdsvis 21 års forvaring og 19 år uten å slippe ut tidlig. Hele rettssaken burde også gått foran kamera og åpen for journalister med livestreaming. 

En ny rettsskandale - hvor hensynet til mordere går foran offeret.
Forkastelig milde straffer for en planlagt ren henrettelse.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (10 minutter siden):

Grunnen til at straffa er mildare er at retten har konkludert med at dette ikkje var eit planlagt drap. Eg har ikkje fulgt saka så eg veit ikkje kva som ligg bak den konklusjonen, men straffene ligg då i det øvre skiktet for det som er vanleg om ein blir dømt for vold med døden til følge. 

Eg er einig i at straffa ikkje er særleg streng for ei henretting, men det er altså ikkje det dei tiltalte er dømt for. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

NRK

Dommerne (og de tiltalte) mener at dette ikke var et planlagt drap. Det var planlagt å plage og å skremme livskjiten ut av offeret — men det var visstnok aldri meningen at det skulle få dødelig utfall. 

Visstnok ... 

Jeg har jo ikke peiling. Jeg var ikke der. Ikke har jeg satt meg inn i bevisene heller. 

Politiets oppgave er å overbevise (utenfor enhver rimelig tvil!) at dette var et rent bestillingsdrap. Igjen; jeg har ikke sett bevisene. Men de var tydeligvis ikke nok til å overbevise domstolen. Kanskje vi må anta domstolen har tolket bevisene rett? Med mindre noen har mer informasjon, så ser jeg ingen grunn til å betvile konklusjonen ...

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...