Gå til innhold

Fra ansvar til hjernedød jobb. Noe håp videre?


Gjest 1f32e...b8d

Anbefalte innlegg

Gjest 1f32e...b8d

Hei.

Jeg er i 40-årene og har jobbet i maaange år med noe kompleks arbeid som har krevd evne til å handtere ulike situasjoner både akutt og øvrig. Arbeidet innen vold og rus.

Gikk over til en annen jobb for et par år siden. Da jobben jeg hadde ble krevende med elementer av vold, forfølelse og alvorlige trusler mot meg og familie.

Saken: Har nå en jobb som er ganske hjernedød, tilnærmet null ansvar, svært lave faglige krav og mest renhold av lokaler.

Frykter jeg ødelegger min CV kraftig med å være i jobben jeg har for lenge. Samtidig kan jo noen ledere være forståelsesfull, da det jeg har opplevd tidligere er voldsomt, selv på landsbasis i dette arbeidet.

Har noen erfaring med å ga fra en jobb med ansvar og høy bruk av faglig kunnskap (ikke leder eller noe fancy), til mer "hjernedød jobb". Har man da klart å komme seg tilbake til mer ansvarsfullt arbeid igjen?

All jobb er viktig og har en funksjon, men jeg sitter med kunnskap osv. som blir ubenyttet og arbeidet kan utføres av hvem som helst.

Går på Master nå for å bruke hodet litt. Utdannelsen min er noe snever i bunn, i spesifikk bransje. Den bransjen er jeg noe ferdig med.

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor du spør. Har du søkt stillinger med større ansvar og fått avslag? Opplever du at nåværende stilling er et problem i så måte? Jeg får litt inntrykk av at du ikke har søkt noe annet, men at du tar bekymringene litt på forskudd. 

Det er hvertfall tydelig at du ikke trives i jobben din i dag, så det er bare å hive seg rundt og søke på andre ting. 

Lurt å ta mer utdanning. 👍

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d

TS her: Hjernedød jobb er litt overdrevet. Jobber at sted med mennesker der det ikke stilles særlig krav uten å gjøre rent.

Er litt låst til jobben grunnet at det er mest populært med yngre i feltet. Samt store utdanningskull som er godt kvalifiserte. 

Jeg bekymrer meg nok litt mye ja. Kravene i jobben jeg hadde har økt hele tiden. Er nok mettet også av den type jobb med akutt rus og kriminalitet. 

Hvem som helst kan ha jobben jeg gjør nå, ikke vært noen krav om utdannelse eller kvalifikasjoner. Jeg har masse engasjement, som drepes av leder som ikke ønsker faglige eller driftsspørsmål.

Samme jobb er nok mindre hjernedød et annet sted. Jeg uroer meg nok litt mye. 

Men vet at noen i perioder i livet faller litt ut av fagfeltet og har en enkel og lite krevende jobb i periode av livet. Har noen erfaring med å komme tilbake. Har alder litt i meg også. PS jeg sutrer ikke på jobb og er positiv og grei rollemodell. Men innvending fler jeg ikke lengre noe på å strekke meg litt eller føle meg reelt lytting i jobben. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke helt hvorfor du spør. Har du søkt stillinger med større ansvar og fått avslag? Opplever du at nåværende stilling er et problem i så måte? Jeg får litt inntrykk av at du ikke har søkt noe annet, men at du tar bekymringene litt på forskudd. 

Det er hvertfall tydelig at du ikke trives i jobben din i dag, så det er bare å hive seg rundt og søke på andre ting. 

Lurt å ta mer utdanning. 👍

Ingen er særlig engasjert der jeg er nå. Har nok med lederstilen, med sterkt ovenfra og ned. Dette gjør en ellers lite krevende jobb enda mindre. 

Skal se litt på jobber. Beintøft marked, selvsagt glad for å ha en jobb. 

Ønsker erfaringer på noen som har knekk i CV periode av livet. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d

Takk :utakt. Liker reelle svar. Artig med flere erfaringer. 

Har nok aldri vært den skarpeste kniven i skuffen, men fått til mye. 

Må nok jobbe med meg selv litt, føler meg mislykket over å ikke lengre orke jobben jeg hadde. Føler meg dum på master også, der alle har jobber som de kan relatere til. Er nok midtlivskrise. Mindreverdighetskompleks blomstrer nå, blitt usosial av litt skam over å mislykkes. Bør øve meg i å se at jobben jeg har er en verdi og at jeg er litt ferdig i verdikjeden. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d skrev (29 minutter siden):

Takk :utakt. Liker reelle svar. Artig med flere erfaringer. 

Har nok aldri vært den skarpeste kniven i skuffen, men fått til mye. 

Må nok jobbe med meg selv litt, føler meg mislykket over å ikke lengre orke jobben jeg hadde. Føler meg dum på master også, der alle har jobber som de kan relatere til. Er nok midtlivskrise. Mindreverdighetskompleks blomstrer nå, blitt usosial av litt skam over å mislykkes. Bør øve meg i å se at jobben jeg har er en verdi og at jeg er litt ferdig i verdikjeden. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Det verste man gjør er å sammenligne seg med andre. Det er der alle disse mindreverdighetskompleksene kommer fra. Føle seg mislykket. Dum. Ikke like bra som de andre.  

Ny jobb, eller papiret på masteren i hånda, vil nok ikke løse alt her. Det sitter i hodet. 

Du er god nok. Uansett. Ikke glem det. 

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d

TS. Om det er mulig å fullføre master får en se. 

Hjernedød er et sterkt ord, kollega sa det mer riktig "man dør faglig". 

Ingen med erfaring på å ha hatt en jobb som er nesten null fagkrav en periode i livet. Utenom som første jobb. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar

Hvis du har jobbet med rus og kriminalitet, betyr det at du har en god dose livserfaring. Det finnes jobber der man ikke kommer inn uten dokumenter, men så finnes det også sjefer som beslutter alt ut fra en samtale om hva du har opplevd og hva du er god på. Personlige egenskaper er viktigere enn riktig utdanning i mange jobber. Og forskjellige jobber er ute etter forskjellige personlige egenskaper. Så tenk litt over hva slags jobber du føler passer for deg.

Forøvrig har "hjernedøde jobber" den fordelen at du sparer kreativitet og hjernekapasistet til fritiden. Det er ikke all-bad, dersom du klarer forbedre fritiden gjennom å ikke lengre ha det presset du hadde før. Men den jobben trenger ikke være siste stopp heller. Ikke hvis du snakker med folk.

 

Lenke til kommentar
Gjest 1f32e...b8d
tommyb skrev (19 timer siden):

Forøvrig har "hjernedøde jobber" den fordelen at du sparer kreativitet og hjernekapasistet til fritiden. Det er ikke all-bad, dersom du klarer forbedre fritiden gjennom å ikke lengre ha det presset du hadde før. Men den jobben trenger ikke være siste stopp heller. Ikke hvis du snakker med folk.

TS: Det er deilig å leve mer normalt på fritiden og ikke frykte trusler og hevn av de kriminelle i egen by. 

"Hjernedød jobb" har en viss fordel ja. Men, orker ikke å ha det slikt i mange år til. Akkurat nå er slik ikke krevende jobb litt ok. Frykten er at fremtidig arbeidsgivere vil se meg som "lost case". En som har brukt seg opp og utbrent fra tidligere arbeid med akutt og trøkk i et par tiår. En som brått ikke klarer mer en simple oppgaver hvem som helst kan utføre.

Jeg forstår godt at en leder vil være skeptisk til en som ikke har visst noe trøkk og faglig spissferdighet siste årene. Da nåværende jobb ikke krever noe av det. Samtidig valgte jeg å ikke fortsette i jobben jeg hadde, snitttid på ansettelser der er 4 år. Person etter meg orket ikke mer etter under halvparten av min tid.

At jeg slutten tidligere jobb, vil nok en ny leder forstå. Men at jeg nå har jobb uten trykk for en sikkert til å lure. 

Er nok litt i en livskrise nå. Arbeid er (var) stor del av min identitet. 

Anonymous poster hash: 1f32e...b8d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...