Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dette er slik min datter lever, hva skal jeg gjøre? Se her : *bildet*


Dintks

Anbefalte innlegg

Har rydda rommet henne flere ganger, og kom inn i rommet hennes og slik så det ut idag etter 2 uker jeg rydda for henne, hun skifta på meg sist gang jeg gjorde det, hun sover i dette rommet hver dag, og puster inn all den dårlige lukten, det var flere matrester og fluer overalt. Hun spiser usunt hele tiden, døgner ofte, og skurker skolen, hun er 18 år og jeg har prøvd å hjelpe men ingenting hjelper, hun virker glad og sier hun ikke er deprimert heller. Hjelp! Hvordan har ting endt opp så dårlig ? Har dattera deres rom noen gang blitt så rotete? 

0F78F70E-1947-4159-9FE0-882B3B5D9470.jpeg

1B1EDEF7-DF92-49B1-B2B9-730C1AD2ED8F.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dysfunksjonell atferd er en riktig påstand her. Nei, ingen av de barna jeg vet jeg har, har hatt et rom som er så rotete.

Men mangelfulle opplysninger fra deg gjør at det ikke er mulig å svar på ditt spørsmål: "Hvordan har ting endt opp så dårlig".

Beskriv hennes oppvekst på alle livsområder i detalj. Blant annet; foreldres omsorgsevne, foreldres helsesituasjon, eventuelle søskens funksjonsnivå, skolegang, jentas helsesituasjon, vennekrets, rus, etc.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Første man bør gjøre her er å kutte lommepenger. Det bør fikse det å spise usunt hvis hun ikke kan kjøpe usunn mat. Ville også reguøert internettilgang, og kun gi internett mens rommet er ryddig. Lommepenger kan fås igjen når hun rydder rommet og går på skolen. Kan også tenkes at hun trenger et "friår" og heller jobbe.

Kan hende hun også bør utredes for ADHD. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du ber hun om å holde det ryddig, hun er tross alt 18 år og bor hjemme, ellers kan hun finne seg et annet sted å bo. Kanskje hun har godt av å bo for seg selv og lære på den måten. Jeg hadde krevd, av en myndig/voksen person per norsk lov, om å holde det ryddig og pent om hun skulle bodd under mitt tak. Spesielt om det var mitt eget myndige barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (3 minutter siden):

Du ber hun om å holde det ryddig, hun er tross alt 18 år og bor hjemme, ellers kan hun finne seg et annet sted å bo. Kanskje hun har godt av å bo for seg selv og lære på den måten. Jeg hadde krevd, av en myndig/voksen person per norsk lov, om å holde det ryddig og pent om hun skulle bodd under mitt tak. Spesielt om det var mitt eget myndige barn. 

Du er ansvarlig for barnet inntil hun/han har fullført videregående i Norge.

Lenke til kommentar

Det som ikke hører hjemme der, midt i rotet, er jo speilet. Ser også en stor mengde q-tips, bruker hun disse når hun sminker seg? Eller kanskje for å rense en pipe av noe slag?

Prater dere sammen, på ordentlig?

Kan dere åpne dere for hverandre og dele, både på godt og på vondt?

 

Du kan sette et godt eksempel for henne ved å dele noe som plager deg, kanskje hennes situasjon?

 

Hun kjeftet på deg når du ryddet rotet hennes? Hun setter opp grenser for noe, noe hun ikke vil du skal ha innsyn i og/eller forstyrre.

Det er et kaos i rommet, og hun stritter imot orden ved å la det forfalle (passift) - føler hun seg kanskje menings/mot/hjelpes løs av en eller annen grunn?

 

I den alderen er det mye som kan skje, man er iferd med å ta steget over i de voksenes verden, kjærester og forelskelse begynner å få en større mening i livet og det er viktig å ha riktige venner rundt seg - har hun venner som kan gi dårlig innflytelse på henne ?

 

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (20 minutter siden):

Første man bør gjøre her er å kutte lommepenger. Det bør fikse det å spise usunt hvis hun ikke kan kjøpe usunn mat. Ville også reguøert internettilgang, og kun gi internett mens rommet er ryddig. Lommepenger kan fås igjen når hun rydder rommet og går på skolen. Kan også tenkes at hun trenger et "friår" og heller jobbe.

Kan hende hun også bør utredes for ADHD. 

Gjør ADHD at du har rotete rom? Eller hva mente du

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dintks skrev (6 minutter siden):

Gjør ADHD at du har rotete rom? Eller hva mente du

Ofte så kan det gjøre det. ADHD gjør at du ikke blir belønnet med dopamin for gjøremål som å holde et rom ryddig etc. Slike gjøremål utsettes til det blir for mye å ta tak i. 

Det er verdt å sjekke ut. Jenter med ADHD har ofte ikke de samme kjennetegnene som gutter. De kan ofte være rolige, og det er vanskeligere å kjenne igjen symptomene. Ofte har de ADD, uten hyperaktivitet. En diagnose kan hjelpe veldig, man lærer teknikker, lærer hvorfor man er som man er, og kan også få medisin som kan rydde opp i en rotete tankegang. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (18 minutter siden):

Tull! Videregående skole er valgfritt. Grunnskolen er noe annet!

Barn har rett til å bli forsørget av begge foreldrene til og med den måneden barnet fyller 18 år. Etter fylte 18 år kan barnet ha rett til å bli forsørget mens han eller hun gjennomfører videregående opplæring. Forelderen som ikke bor fast sammen med barnet, skal være med å forsørge barnet ved å betale barnebidrag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For det første. Selv om den myndige blir tvunget til å holde det ryddig hjemme ellers blir de bedt om å flytte, så betyr ikke det at man gir opp den myndige, og ikke hjelper til. Når det sagt. 

Etter fylte 18 KAN "barnet" ha rett til dette ja, men ikke lovpålagt. Det blir en sak for oppfølgingstjenesten i kommunen.

Men er lite vits å diskutere dette, da emnet av tråden handler om noe helt annet. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

Ofte så kan det gjøre det. ADHD gjør at du ikke blir belønnet med dopamin for gjøremål som å holde et rom ryddig etc. Slike gjøremål utsettes til det blir for mye å ta tak i. 

Det er verdt å sjekke ut. Jenter med ADHD har ofte ikke de samme kjennetegnene som gutter. De kan ofte være rolige, og det er vanskeligere å kjenne igjen symptomene. Ofte har de ADD, uten hyperaktivitet. En diagnose kan hjelpe veldig, man lærer teknikker, lærer hvorfor man er som man er, og kan også få medisin som kan rydde opp i en rotete tankegang. 

Kan også være tegn på moderat til alvorlig grad av depresjon, bare nevner det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette ser jo umiddelbart ut som rede til et depressivt menneske. Hvordan er den personlige hygienen til datteren din? Det er også en ting som kan bli utelatt.

RRhoads nevner ADHD. Jenter med ADHD har helt andre symptomer enn det man forbinder med tilstanden, da forskningen er gjort på gutter. Det kan på grunn av dette faktisk være vanskelig for kvinner i det hele tatt å få stilt diagnosen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kaste bananskall og annet matsøppel rett på gulvet er abnormal atferd, og bortimot sykt. Minner meg om slike hoarder-episoder jeg har sett noen ganger. Grunnen til at jeg sier "sykt" er at det nettopp kan være tegn på mental sykdom. At vedkommende ikke innser hvor utenfor normen slik atferd egentlig er. Bakterier, sopp, insekter og andre uhumskheter vil florere etter få dager/uker. Du må lære jenta di hygiene og normal, ryddig oppførsel. Hun skulle egentlig lært det for mange, mange år siden, men du må ta igjen det forsømte her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...