Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lovlig å kreve at man sier opp en avtale på en bestemt måte?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Jeg har gjentatte ganger skrevet mail til One.com om at jeg ikke lenger er interessert i deres tjenester så har de fortsatt sendt meg faktura og når jeg ikke har betalt den så har jeg nå fått varsel fra Intrum (tidliger Lindorff) med trussel om inkasso..

Hva bør jeg gjøre med dette. Kan jeg bare nekte å betale og regne med at de trekker kravet?

Er denne regelen fra forbrukertilsynet gjeldene i mitt tilfelle?

  • Innelåsende vilkår/mekanismer

    Andre vilkår eller mekanismer som urimelig hindrer forbrukeren fra å bytte leverandør vil også kunne være ulovlig, for eksempel krav om at oppsigelse må skje på bestemte måter. I tillegg vil krav til kjøp av en tjeneste for å få en annen kunne utgjøre en urimelig kobling.     

  • https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/internett-tele-og-tv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at bedrifter krever litt ekstra sikkerhet når det gjelder oppsigelse av viktig infrastruktur som er alvorlig hvis det blir sagt opp av noen uten korrekt myndighet. 

Jeg vet ikke hva du har kjøpt fra one.com, men så vidt jeg vet så selger de blant annet domener, og ting tilhørende dette. I og med at det er svært alvorlig for rettmessig eier at domener blir sagt opp av folk som ønsker å tulle/ødlegge så kan jeg forstå at de kan trenge litt ekstra sikkerhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også være relevant å sjå på korleis avtalen opprinneleg vart inngått. Det er eit prinsipp at ein avtale skal kunne seiast opp på same måte som den vart inngått. Altså at dersom avtalen vart inngått per epost så skal ein også kunne seiast opp med ein epost, det vil ofte være urimeleg om det er vanskelegare å seie opp avtalen enn det er å inngå den. 

Eit anna moment å vurdere er om du har fått svar på epostane du har sendt slik at det er grunn til å anta at ditt ønske om å seie opp avtalen har komt fram. 

Det tredje momentet er kva vilkår som er avtalt. Om det er urimeleg vanskeleg å seie opp avtalen blir ei konkret vurderingssak. 

 

Å slutte å betale kan fungere om din tolking er rett, og ved imkassosak så kan du stoppe det ved å informere om at kravet er omtvista. Om tenestetilbydaren gir opp og avsluttar tenesten som du ikkje betalar for, eller om dei tek rettslege skritt for å kreve inn pengane kan du ikkje vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder avtalefrihet med tanke på hvordan en avtale skal sies opp. Det er altså i utgangspunktet lov å avtale at oppsigelse må skje per skriftlig brev på pergament sendt med brevdue ved navn Jørgen. 

I forbrukerforhold regner man at visse typer vilkår er urimelige, og derfor ikke bindende for forbrukeren. Dette er typisk vilkår som har innlåsende elementer i seg, som f.eks. bindingstid og oppsigelsestid, men også andre regler som gjør det vanskelig å si opp eller begrenser når avtalen kan sies opp kan være urimelige. 

Avtalevilkårene til One.com versjon 16, per 28. november 2022, sier at en abonnementsperiode varer i 12 måneder, og at perioden automatisk forlenges for 12 nye måneder, med mindre avtalen sies opp "as stated in section 1.6", og at gratisabonnementer forlenges automatisk etter slutten av gratisperioden med mindre avtalen sies opp etter avsnitt 1.7. 

Avsnitt 1.6 bestemmer at avtalen kan sies opp når som helst, men at oppsigelsen ikke får virkning for inneværende periode, og at hvis oppsigelsen er mottatt senere enn 30 dager før neste periode så får den heller ikke virkning for denne perioden. Videre bestemmer avtalen at kunden må initiere oppsigelsen fra kontrollpanelet i "web space", at en oppsigelsesmail vil bli sendt til kontaktepostadressen, og at kunden må følge instruksene i denne. Hvis kunden ikke får bekreftelse på at oppsigelse er skjedd innen åtte dager må kunden sende ny oppsigelse. 

Partene har vedtatt dansk rett som styrende, og at danske domstoler skal være verneting. Dette innebærer at det er dansk rettspraksis knyttet til urimelige forbrukervilkår som er relevant, ikke Forbrukertilsynets praksis. I og med at begge land er bundet av EUs forbrukerrettighetsdirektiver med tanke på urimelige avtalevilkår skal det ikke være vesentlig forskjell, men det kan være det. 

 

Etter norsk praksis tviler jeg på at disse avtalevilkårene ville vært ugyldige. Det er ikke snakk om bruddgebyr, slik at de to innlåsende elementene er tolv måneders bindingstid med oppsigelsespåbud 30 dager før ny periode og det at oppsigelse må gjennomføres via webpanelet. Tolv måneders bindingstid er ikke i seg selv urimelig, og heller ikke et krav om at avtalen må sies opp en viss tid før neste periode skal leveres. Oppsigelse gjennom webpanelet kunne man kanskje argumentert for at var urimelig innlåsende hvis webpanelet var vanskelig tilgjengelig, men det ser ikke slik ut ut fra nettsiden. 

Du har gjentatte ganger skrevet mail til One.com. Hva har de svart? Hva annet har du gjort for å forsøke å avslutte tjenesten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Det gjelder avtalefrihet med tanke på hvordan en avtale skal sies opp. Det er altså i utgangspunktet lov å avtale at oppsigelse må skje per skriftlig brev på pergament sendt med brevdue ved navn Jørgen. 

I forbrukerforhold regner man at visse typer vilkår er urimelige, og derfor ikke bindende for forbrukeren. Dette er typisk vilkår som har innlåsende elementer i seg, som f.eks. bindingstid og oppsigelsestid, men også andre regler som gjør det vanskelig å si opp eller begrenser når avtalen kan sies opp kan være urimelige. 

Avtalevilkårene til One.com versjon 16, per 28. november 2022, sier at en abonnementsperiode varer i 12 måneder, og at perioden automatisk forlenges for 12 nye måneder, med mindre avtalen sies opp "as stated in section 1.6", og at gratisabonnementer forlenges automatisk etter slutten av gratisperioden med mindre avtalen sies opp etter avsnitt 1.7. 

Avsnitt 1.6 bestemmer at avtalen kan sies opp når som helst, men at oppsigelsen ikke får virkning for inneværende periode, og at hvis oppsigelsen er mottatt senere enn 30 dager før neste periode så får den heller ikke virkning for denne perioden. Videre bestemmer avtalen at kunden må initiere oppsigelsen fra kontrollpanelet i "web space", at en oppsigelsesmail vil bli sendt til kontaktepostadressen, og at kunden må følge instruksene i denne. Hvis kunden ikke får bekreftelse på at oppsigelse er skjedd innen åtte dager må kunden sende ny oppsigelse. 

Partene har vedtatt dansk rett som styrende, og at danske domstoler skal være verneting. Dette innebærer at det er dansk rettspraksis knyttet til urimelige forbrukervilkår som er relevant, ikke Forbrukertilsynets praksis. I og med at begge land er bundet av EUs forbrukerrettighetsdirektiver med tanke på urimelige avtalevilkår skal det ikke være vesentlig forskjell, men det kan være det. 

 

Etter norsk praksis tviler jeg på at disse avtalevilkårene ville vært ugyldige. Det er ikke snakk om bruddgebyr, slik at de to innlåsende elementene er tolv måneders bindingstid med oppsigelsespåbud 30 dager før ny periode og det at oppsigelse må gjennomføres via webpanelet. Tolv måneders bindingstid er ikke i seg selv urimelig, og heller ikke et krav om at avtalen må sies opp en viss tid før neste periode skal leveres. Oppsigelse gjennom webpanelet kunne man kanskje argumentert for at var urimelig innlåsende hvis webpanelet var vanskelig tilgjengelig, men det ser ikke slik ut ut fra nettsiden. 

Du har gjentatte ganger skrevet mail til One.com. Hva har de svart? Hva annet har du gjort for å forsøke å avslutte tjenesten?

Jeg har ikke fått noe annet svar enn nye purringer på manglende innbetaling.

Spørsmålet her er om det i det hele tatt er lovlig for One.com å sette opp slike avtaler.

Jeg har skrevet tilbake til Intrum og vedlagt regelen fra Forbrukertilsynet og de har oversendt min henvendelse til kreditor for vurdering, dvs at videre pågang nå er stanset i påvente av tilbakemelding fra kreditor.

 

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at spørsmålet her er "om det i det hele tatt er lovlig for One.com å sette opp slike avtaler", og det spørsmålet krever en helt konkret vurdering av hvordan One.coms avtalevilkår rent faktisk fungerer som en urimelig innlåsningsmekanisme. Som du ser i innlegget du siterer så blir dette spørsmålet besvart med at disse avtalevilkårene nok ikke er ugyldige etter norsk rett (men at det er dansk rett som er styrende i kontraktsforholdet). 

Så får du noen oppfølgingsspørsmål, og disse har som formål å avklare om måten du og One.com har oppført dere på i denne konkrete saken gjør at det kan være grunnlag for å si at det likevel har skjedd en lovlig oppsigelse, selv om du ikke har gått frem på den måten dere har avtalt at du skal gå frem på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som påpekt ikke noen fasit på hva som er urimelige forhold for oppsigelse. Det er forskjell i konsekvensens ved at noen uriktig sier opp Donald abonementet mitt kontra domenenavn jeg "eier". Det er defor i mine øyne helt greit at det er litt omstendigt å kanselere ett domene.

Viktig poeng OP sin sak er om oppsigelsen ble gjort innen 30 dager før ny periode og om prosedyrene som er beskrevet i avtalen ble fulgt. Hva fikk du som svar på e-postene du sendte om oppsigelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...