Gå til innhold

PlayStation Portal er Sonys nye håndholdte konsoll – slippes i år


Anbefalte innlegg

Han-solo12 skrev:

Men kan man ikke bare bruke nettbrettet ditt med en kontrollholder påmontert som man kan via PCen og Xbox rett fra boksen eller Xbox streaming. Dette finnes jo på ps fra før. Hvorfor betale 3 lapper pluss når en holder koster 200 spenn. Eller er det noe spesielt jeg ikke har fått med meg med denne nye "konsollen"

jo det kan du
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/23/2023 at 11:56 PM, LarZen said:

Jeg tenker litt også at dette kan være Sony som prøver seg litt før PS6… Nintendo eier alene konsoll markedet nå med Switch når det kommer til håndholdt gaming.

Og det dukker opp stadig flere håndholdte alternativer og det er mer populært en noen gang. Sony vil nok ha en bit av den kaka….vil PS6 bli en hybrid som Nintendo Switch og Switch2? 
 

Det begynner jeg å tro.. 

Du kan være inne på noe der, ja. Det er godt mulig at det viktigste med Portal er å høste erfaringer for fremtidig utvikling. Om de tjener inne igjen utviklingsutgiftene vil det være en fin bonus.

Lenke til kommentar
On 8/23/2023 at 4:50 PM, Gunfreak said:

Ser ut som en mobil med noen spaker på.

Og du har vel strengt tatt hele konseptet om du kjøper noen spaker til mobilen din? Kanskje ta ut en gammel pensjonert mobil og sette spaker på den så har Playstation Portal med bonsufeatures som 4G/LTE og alle mobilspillene som tilhører platformen din + steam link. Særlig om den gamle mobilen har en OLED skjerm eller lignende. 
 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (På 23.8.2023 den 17.14):

Blir nok veldig delte meninger om PSPortal. Kan godt se siden til dem som ikke liker den og synes det er bortkasta, men for mer etablerte gamere så kan dette bli redningen når TV ikke er ledig og med barn i hus. Eller når en bare vil ligge i senga og spille litt med en Portal og et par Explore plugger i ørene....

Og jeg tenker lit at dette kan være Sony som leker litt med tanke på PS6. Slik ting er nå med suksessen til Switch og stadig flere håndholdte konsoller og PC'r så ville jeg ikke blitt overasket om PS6 blir en hybrid.

 

Jeg personlig synes ikke formatet er bortkastet, men jeg synes det er meningsløst å måtte bruke tusenvis av kroner på en dedikert håndholdt når det samme enkelt oppnås med en App på mobilen eller TV'n uten at bruker må betale noe for HW.

Jeg/vi har riktig nok en konsoll av ett eller annet slag på alle 6 TV'er her i huset, men jeg streamer en del til mobilen ved forskjellige anledninger, gjerne på farten. Alle konsollene er heller ikke siste generasjon, og hadde også en konsoll på service, og da spilte jeg med App på TV, fungerte utmerket.

Dessuten kan alle i familien streame samtidig uten å måtte slåss om en enkelt fysisk dings. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
On 8/24/2023 at 4:40 PM, Retroman said:

Man kan vel det, men Portal raffinerer opplevelsen. Så budsjettvarianten med et nettbrett funker nesten like bra.

Leste en lang hands-on artikkel der disse punktene kom opp som "poenget med PS Portal":

To be clear here, Portal isn’t doing anything inherently new. Remote Play has existed since the PS3 era, allowing you to stream games from your console to a handheld, smartphone, tablet, PC, and Mac. That said, Remote Play has never really been an ideal experience – you’re either compromising on visual quality, control setup, ergonomics, or all of the above. You can make it work, but it’s not super convenient.

All of the DualSense's best features are available here.

The goal of the PlayStation Portal is to eliminate those pain points and make Remote Play as easy as just picking it up and playing. The Portal can do something other Remote Play devices can’t: wake up your PS5 just by turning it on, so it’s ready to go.

Men prisen er jo latterlig høy for en dings som "raffinerer" opplevelsen...

Lenke til kommentar
Han-solo12 skrev (3 timer siden):

Men prisen er jo latterlig høy for en dings som "raffinerer" opplevelsen...

Tja. Kommer jo an på hvem kjøperen er. Har man ikke 2500,- eller hva det blir rundt der for en dings så kan man avstå eller som nevnt over her bruke andre alternativer som nettbrett/telefon med en kontroller tilkoblet. En Steamdeck for halvannet tusen til og så kan man jo PS Remote sjæl og i tillegg ha en bærbar gamingpc.
Lest masse negativ feedback, men dette kommer åpenbart fra folk som hadde andre forventninger til dette prosjektet og nå faller utenfor fordi de åpenbart kan spille når de vil = ræva produkt etter deres mening. For andre er dette gull og verdt penga som alle de som IKKE kan spille når de vil fordi de har hensyn i huset. Et åpenbart resultat av at snittgameren er eldre, og har ironisk nok mindre tid og sted til å game.

Er spent på hvor stor suksess dette blir, men denne kjøper ihvertfall jeg på dag en.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abhoth skrev (På 24.8.2023 den 10.52):

Hadde vært stas om den også sender video ut. Kunne vært kjekt å få bilde på en større skjerm innimellom.

Eller koble til PSVR2!

Retroman skrev (På 24.8.2023 den 16.40):

The Portal can do something other Remote Play devices can’t: wake up your PS5 just by turning it on, so it’s ready to go.

Dette stemmer jo ikke. Jeg kan vekke PS5en med remote play på både Android og PS Vita (dog har jeg kun testet sistnevnte på PS4).

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (11 timer siden):

Dette stemmer jo ikke. Jeg kan vekke PS5en med remote play på både Android og PS Vita (dog har jeg kun testet sistnevnte på PS4).

Bare ved å skru på devicen du skal spille med? Det skal du få meg til å tro.. tenker at du må inn i remote play, velge konsollen osv. På Portal skal du bare skru på Portal og så går resten av seg selv. Litt enklere med andre ord..

 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Ok, jeg har tydeligvis ikke fulgt med helt, men denne dingsen kan kun steame fra din egen PS5 over lokal WiFi? WTF? 

https://www.digitaltrends.com/gaming/playstation-portal-misunderstands-cloud-gaming/

Jeg var faktisk så overbevist om at denne dingsen var en skikkelig cloud gaming device, i tillegg til å støtte lokal spilling, at jeg aldri forestilte meg noe annet og har sikkert vært blind for kommentarer i den retningen. 

I praksis er denne for de som ikke klarer å ta en pause om TV'n er opptatt, og som ikke har plass eller råd til to TV'er. Eller som av grunner uforståelig for meg har behov for å gå rund å game hjemme. Fair enough, men kan umulig være et gedigent marked.

Tidligere så jeg i det miste en mening med formatet selv om jeg likevel mener en App på mobilen fungerer like godt, men nå ser jeg veldig lite poeng i denne dingsen.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Retroman skrev (10 timer siden):

Bare ved å skru på devicen du skal spille med? Det skal du få meg til å tro.. tenker at du må inn i remote play, velge konsollen osv. På Portal skal du bare skru på Portal og så går resten av seg selv. Litt enklere med andre ord..

Ja det var enklere i så fall. Misforstod nok litt der. Trodde det ble sagt at man ikke kan slå på maskina fra den devicen man skal bruke.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

I praksis er denne for de som ikke klarer å ta en pause om TV'n er opptatt, og som ikke har plass eller råd til to TV'er. Eller som av grunner uforståelig for meg har behov for å gå rund å game hjemme.

Eller de som vil ha noe å gjøre på dass eller vil spille i senga før leggetid. Du kan også gjøre dette over internett, så lenge nettet er raskt nok (mener å huske det var snakk om 15 Mbit/sek, som ikke kan regnes som ekstremt mye i dag), så man kan i praksis spille på hytta, på jobb, eller hvor som helst, og da spesielt om man bruker mobilen som wi-fi hotspot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Serpentbane Fra Sony Playstation sin FAQ side ang PS Portal:Can PlayStation Portal™ Remote Player only be played on my home Wi-Fi network?

Can PlayStation Portal™ Remote Player only be played on my home Wi-Fi network?

While your home Wi-Fi network represents a great option to use PlayStation Portal™ Remote Player because you have control over the quality of your own home Wi-Fi, it is not required. PlayStation Portal™ Remote Player can also be played wherever you have access to broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use1. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. If you are using public Wi-Fi, be aware that the quality of the internet connection may be out of your control, and could impact the quality of your play experience.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv hvis den ikke støttet det av seg selv så hadde man lett løst det med en 5G hotspot på mobilen og en OpenVPN server hjemme.. Det er akkurat hva jeg har gjort i årevis på jobb allerede med Anbernic håndholdte Android emulatorer og appen PSPlay: Remote play (bedre enn Sony sin(e)).. Og før det gjorde jeg det med kun en Android mobil og en bluetooth-kontroller tilkoblet mobilen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...