Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erstatte råttent treverk på hytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dan-Levi skrev (3 minutter siden):

Det ser for meg dessverre ut til å ikke være noen kjapp fiks på dette her. 

Det beste er å få sjekket grundig og byttet alt som er råttent.

Kjedelig å få tak i hodet.

Men det virker ikke som treverket er råttent lengre inn. Det som gjenstår av lekten er solid…

Det ble lagt nytt tak for to år siden av tidligere eier, så rart om de ikke ble avdekket betydelig råte da…

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Det virker som at bjelken er råtten også inn i veggen hvor den skal ligge for å holde vekten av taket oppe.

Kan se ut til å være en omfattende vannskade som forårsaket dette. Har du kontroll på resten av tak konstruksjonen?

Hvis du kapper av bjelken kant i kant med ytterveggen så ser du lettere at råteskaden går lengre innover i bjelken.
 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Det virker som at bjelken er råtten også inn i veggen hvor den skal ligge for å holde vekten av taket oppe.

Kan se ut til å være en omfattende vannskade som forårsaket dette. Har du kontroll på resten av tak konstruksjonen?

Hvis du kapper av bjelken kant i kant med ytterveggen så ser du lettere at råteskaden går lengre innover i bjelken.
 

Det har manglet kledning som skulle ha dekket til taksperren som har ført til vannskade. Hvor lenge det har vært slik vet jeg ikke. Men vann har runnet fra taket og rett inn pga billig taktekking/dårlig løsning. 

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (8 minutter siden):

Men det virker ikke som treverket er råttent lengre inn. Det som gjenstår av lekten er solid…

Det ble lagt nytt tak for to år siden av tidligere eier, så rart om de ikke ble avdekket betydelig råte da…

Treverk er nærmest som en svamp når det tilføres vann så det er nok skader lenger inn også, dessverre.

Pass på at du dokumenterer med bilder alt du finner og gjør! I og med at det er gjort en jobb med taket så nylig så lukter det av mulig regress mot tidligere eier (den som utførte jobben). Ville også ha hørt med eget forsikringsselskap for råd.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (9 minutter siden):

Treverk er nærmest som en svamp når det tilføres vann så det er nok skader lenger inn også, dessverre.

Pass på at du dokumenterer med bilder alt du finner og gjør! I og med at det er gjort en jobb med taket så nylig så lukter det av mulig regress mot tidligere eier (den som utførte jobben). Ville også ha hørt med eget forsikringsselskap for råd.

Må først få en befaring av fagmann, tenker jeg. Noe slik var heller ikke nevnt i tilstandsrapport ved kjøp. 
 

Det jeg har fjernet var plukkråttent. Det som gjenstår er hardt nok til at det er vanskelig å sage med vanlig sag…

Lenke til kommentar

Få befaring/tilbud av snekker og håp at det er stor nok jobb til at de gidder.

Bekjent fikk befaring av snekker ang å lage nytt fundament og støtte under en 60-talls hytte der en leca-blokk hadde gitt seg.  Anbefalte fundamentering for skikkelig støtte og i tillegg skulle også noen vindskier byttes.  Skulle komme med pristilbud på epost.

Etter en stund uten noe pristilbud ble det purret og svaret da var at jobben var for liten til at han ville gjøre den.  Dette lokal snekker i Blefjell-traktene - så ikke tenk for hardt på å støtte lokale.  De har det tydeligvis litt for fett med bygging av nye hytter etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (10 minutter siden):

Få befaring/tilbud av snekker og håp at det er stor nok jobb til at de gidder.

Bekjent fikk befaring av snekker ang å lage nytt fundament og støtte under en 60-talls hytte der en leca-blokk hadde gitt seg.  Anbefalte fundamentering for skikkelig støtte og i tillegg skulle også noen vindskier byttes.  Skulle komme med pristilbud på epost.

Etter en stund uten noe pristilbud ble det purret og svaret da var at jobben var for liten til at han ville gjøre den.  Dette lokal snekker i Blefjell-traktene - så ikke tenk for hardt på å støtte lokale.  De har det tydeligvis litt for fett med bygging av nye hytter etc.

Om det bare var så vel. Er mer redd ethvert firma vil stå i kø om å tømme kontoen min. Hvor mye kan jeg frykte dette vil koste om hele sperren må byttes? Har allerede tømt kontoen på annen oppussing… 

Lenke til kommentar
Oter skrev (2 minutter siden):

der taksperren som er råtten er,mulig det bare er bildet som lyver,eller at du har kappet av takbordene som gikk over taksperren som er råtten

På undersiden oppe? Ja, er noe løst der, men usikker på skaden. Treverket under (altså halvtaket) er hvert fall råttent. Rart om «undersiden av innsiden» skulle fått råte… 

Lenke til kommentar

Den øverste biten på bildet er trolig en trekantlekt som ble montert der som en del av "nytt tak for to år siden". Da den ble festet med en spiker gikk spikeren rett i cottage cheese. Det merker man. Derfor spiker nr to som fikk like solid feste. "Best å gjøre ferdig det nye taket uten å undersøke mer".

Dette må undersøkes av fagfolk.

20230821_102652.jpg

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 timer siden):

Den øverste biten på bildet er trolig en trekantlekt som ble montert der som en del av "nytt tak for to år siden". Da den ble festet med en spiker gikk spikeren rett i cottage cheese. Det merker man. Derfor spiker nr to som fikk like solid feste. "Best å gjøre ferdig det nye taket uten å undersøke mer".

Dette må undersøkes av fagfolk.

20230821_102652.jpg

Og hvis det er dokumentert at dette taket ble lagt for under to år siden, kan de da unnvike ansvar? Eller skal de ha gått god for at det var i orden? 
 

Slik så det ut da jeg overtok (ikke at jeg merket det) men takstmann og eiere burde ha merket det. Og det er her vann har kommet inn. 

IMG_0328.jpeg

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva takstmannen skrev, men hvis ikke taket allerede hadde fått tg3 burde vel denne delen blitt kikket på.

Ellers pleier de å være veldig flinke til å ta forbehold, så det er kanskje ikke lett å vinne fram heller.

Pris, alder og generell tilstand og beskrivelse har vel også noe å si for hva man må forvente. 

IMG_0328.jpeg.f7a49f315cefaa6ed213adaafa6d18f8.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...