Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket mesh nettverk er best av disse?


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Har i dag 500Mbps linje fra Altibox, men ruteren som kommer fra Altibox er så svak at jeg ikke engang har nett på rommet mitt en etasje under der ruteren står.

Nå som det er 20% rabatt på POWER gjennom DNB kampanjen, ønsker jeg å oppgradere til et mesh-nettverk - gjerne et rundt om 2000 kr.

Har kommet over to modeller som ser lovende ut, og var klar for å bestille Halo H70X, men så oppdaget jeg Halo H50G. Sistnevnte noen kroner rimeligere, men det virker også kjappere til tross for mangel på WiFi 6. Nå begrenses vel linjen min til 500Mbps uansett...

Er det noen som har innspill til hvilken jeg bør velge av disse? Takker for alle svar 🙂

https://www.mercusys.com/en/product/compare/?categoryId=18839&productIds=2678%2C3540

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/mesh/mercusys-halo-h70x-ax1800-dual-band-mesh-system-3-pakning/p-1430893/

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/mesh/mercusys-halo-h50g-ac1900-mesh-system-3-pakning/p-1430892/

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
  • torbjornhb endret tittelen til Hvilket mesh nettverk er best av disse?
Videoannonse
Annonse

9 Kr i forskjell er jo ikke all verden.

Med tanke på at WiFi 5 utstyr kan slite med å fungere bra med WiFi 6 routere hadde jeg nok tatt det med i beregningen.

Rent teknisk sett er WiFi 6 best langsiktig, men det koster deg lite å leve bekymringsfritt med WiFi 5.

Har du mulighet kan du jo teste om WiFi 6 versjonen fungerer greit med det utstyret du bruker evt at du oppgraderer det som er problematisk til WiFi 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (11 minutter siden):

9 Kr i forskjell er jo ikke all verden.

Med tanke på at WiFi 5 utstyr kan slite med å fungere bra med WiFi 6 routere hadde jeg nok tatt det med i beregningen.

Rent teknisk sett er WiFi 6 best langsiktig, men det koster deg lite å leve bekymringsfritt med WiFi 5.

Har du mulighet kan du jo teste om WiFi 6 versjonen fungerer greit med det utstyret du bruker evt at du oppgraderer det som er problematisk til WiFi 6.

Takk for godt svar 🙂.
Prisforskjellen betyr ingenting, men det er lett å tenke at "dyrest er best"
Nå er vel Halo 70X noe nyere...

For øvrig har jeg denne ruteren, eller sentralen, hvis det har noen betydning. Det ser ikke ut til å støtte WiFi 6.

 

IMG_2469.png

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Har ikke noe erfaring med Altibox-utstyr, da jeg har gått i Telenor og Globalnet løypa.

ZyXEL er generelt bra utsyr. Uansett kobler du vel mesh-node til med kablet ethernet, så det som betyr noe i praksis er jo brukerutstyret ditt på klientsiden, slik som mobiltelefon og laptop etc.

Alle Halo-boksene i begge pakkene har jo 3 faste ethernet-porter, så i verste fall kan du bruke dem kablet om det blir noe problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være greit å begynne med det, og vurdere om det blir bra nok. Så kan du vurdere da om du vil benytte angreretten og nedgradere til AC1800-løsningen.

Sånn jeg ser det avhenger dette av at klientutstyret ditt spiller på lag med WiFi 6. Hjemmesentralen din er ikke problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (6 minutter siden):

Kan være greit å begynne med det, og vurdere om det blir bra nok. Så kan du vurdere da om du vil benytte angreretten og nedgradere til AC1800-løsningen.

Sånn jeg ser det avhenger dette av at klientutstyret ditt spiller på lag med WiFi 6. Hjemmesentralen din er ikke problemet.

Supert. Tusen takk. Var sikker på at det var hjemmesentralen som var avgjørende, men da virker det ikke slik. Fiberkabelen skal vel fremdeles inn i hjemmesentralen, men deretter kobler jeg den ene av de tre enhetene fra mesh nettverket til hjemmesentralen?

Lenke til kommentar

Ja, noe sånt. Man kobler til den første enheten med kabel til en av LAN-portene på ruteren og så setter du den opp i aksesspunkt-modus. Den kan sannsynligvis også settes i ruter-modus, men det ønsker du ikke så lenge du ikke har tenkt å skru av ruter-funksjonaliteten i Altibox-boksen. Vil ikke anbefale at du gjør det uten klar motivasjon.

Når den er oppe å gå kan du skru på og melde andre nodene inn i det samme nettverket. Det beste er om du også kobler så mye som mulig mulig av utstyret med kabel, om det ikke er praktisk mulig vil de koble seg sammen trådløst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (15 minutter siden):

Ja, noe sånt. Man kobler til den første enheten med kabel til en av LAN-portene på ruteren og så setter du den opp i aksesspunkt-modus. Den kan sannsynligvis også settes i ruter-modus, men det ønsker du ikke så lenge du ikke har tenkt å skru av ruter-funksjonaliteten i Altibox-boksen. Vil ikke anbefale at du gjør det uten klar motivasjon.

Når den er oppe å gå kan du skru på og melde andre nodene inn i det samme nettverket. Det beste er om du også kobler så mye som mulig mulig av utstyret med kabel, om det ikke er praktisk mulig vil de koble seg sammen trådløst.

 

Hjertelig takk 🙂 jeg bestiller en Halo H70X og satser på at det blir bra. Litt trasig og ikke ha internett på rommet når hele jobben min er å drifte en nettside...

Lenke til kommentar

Har sett dette Mercusys-navnet tidligere, men vet lite om det. Ikke en annerkjent produsent. Et spørsmål er jo evt. hvor gode disse er til å følge opp med oppgraderinger, og for hvor lang tid. Synes det virker til å være en gjenganger med en del av de ukjente aktørene som slenger noen produkter ut på markedet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Har sett dette Mercusys-navnet tidligere, men vet lite om det. Ikke en annerkjent produsent. Et spørsmål er jo evt. hvor gode disse er til å følge opp med oppgraderinger, og for hvor lang tid. Synes det virker til å være en gjenganger med en del av de ukjente aktørene som slenger noen produkter ut på markedet.

 

Det er vel TP-Link som står bak dette... Ganske nytt, men TP-Link har jo et godt navn.

Lenke til kommentar

TP-Link har gode produkter til gode priser.

Det er litt for mange selskaper som begynner å bli mer og mer forbrukerfientlige og herjer med kundene sine for å tjene mer penger.

Heldigvis er det noen selskaper igjen som vet at happy kunder er den aller beste reklamen, og å rote det til for dem er det samme som å be om å få kroken på døra over tid.

"Take care of the customer and the business takes care of itself"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har samme Altibox hjemmesentral + TP-link mesh (Deco M9+ , dvs. litt eldre modell).

Er veldig fornøyd med stabilitet på Altibox 500/500 linje og veldig fornøyd med TP-link Deco som er superstabilt. Har mange ulike PCer etc. tilkoplet.  Eneste er at Altibox er noe høyt priset, men er glad for at de la fiber her for 3 år siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen 🙂 

Da har jeg mottatt Mercusys Halo H70X. Spørsmålet nå er hvordan jeg setter opp dette enklest mulig. Om jeg skal bruke bromodus på hjemmesentralen å deaktivere WiFi, eller om det er en måte å utvide det eksisterende nettverket på slik at jeg slipper å koble 1 million enheter til et nytt nettverk. Akkurat nå føler jeg det er litt payback time for alle klokkene jeg har liggende som må kobles til på nytt ☺️

Lenke til kommentar

Ett spørsmål er jo om det evt. er spesiell funksjonalitet uten over det å utvide wifi-nettet som kunne vært aktuell å bruke på Halo-mesh-løsningen.

Når det gjelder å koble til enheter på nytt, kan jo en løsning være å sette opp samme SSID og WPA-nøkkel på det nye nettverket. Med tanke på WPA3, hvis det er aktivt som standard, kan det imidlertid være at man må koble til på nytt selv om SSID og WPA-nøkkel er det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (Akkurat nå):

Ett spørsmål er jo om det evt. er spesiell funksjonalitet uten over det å utvide wifi-nettet som kunne vært aktuell å bruke på Halo-mesh-løsningen.

Når det gjelder å koble til enheter på nytt, kan jo en løsning være å sette opp samme SSID og WPA-nøkkel på det nye nettverket. Med tanke på WPA3, hvis det er aktivt som standard, kan det imidlertid være at man må koble til på nytt selv om SSID og WPA-nøkkel er det samme. 

Takk for svar, men her er jeg ganske blank.  Fint lite veiledning i bruksanvisningeb. Må velge et av disse alternativene før jeg går videre.

 

IMG_2751.png

Lenke til kommentar
cacb skrev (På 19.8.2023 den 22.40):

Jeg har samme Altibox hjemmesentral + TP-link mesh (Deco M9+ , dvs. litt eldre modell).

Er veldig fornøyd med stabilitet på Altibox 500/500 linje og veldig fornøyd med TP-link Deco som er superstabilt. Har mange ulike PCer etc. tilkoplet.  Eneste er at Altibox er noe høyt priset, men er glad for at de la fiber her for 3 år siden...

Hvordan har du satt opp mesh-nettverket og hjemmesentralen?🙂

Lenke til kommentar

Jeg ville startet med å koble opp det nye mesh nettverket, ved å koble kabel fra modemet du allerede har.

Du må da sannsynligvis gjøre konfigureringer i systemet til mesh nettet, altså ikke på altibox sine sider.

Ser ut til at dem har en egen app for dette, som tar deg gjennom oppsettet. 

Der ønsker du enten å sette dette opp som eget nettverk, altså at dette tar over jobben for ruteren som er innebyg i hjemmesentralen fra altibox, eller så kan du velge å sette det opp som access punkt hvor de da utvider nettet du allerede har.

(Selv hadde jeg gått for eget nettverk)

Når du setter dette opp så vil du kunne gi nettet samme navn (id) som du har på dagens wifi, og så kan du gi det samme passord.

Da vil forhåpentligvis alle enhetene du har koblet til automatisk koble seg til det nye nettet uten at du må fylle inn passord på nytt.

Når du er ferdig med alt dette, og nettet fungerer, så kan du gå inn i altibox sine sider, hvor du da kan stille inn nettet du hadde fra før.

Der finner du en knapp for bro-modus. 

Når du slår denne på så vil det gamle wifi nettet forsvinne (du slår av ruteren i hjemmesentralen)

Da kan det hende du ikke har nett på det nye mesh nettet, men det er isåfall pga feil utgang på kablene fra hjemmesentralen. 

Da trenger du bare å koble kabelen mellom hjemmesentralen og mesh ruteren i en av de andre utgangene på hjemmesentralen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (22 minutter siden):

Jeg ville startet med å koble opp det nye mesh nettverket, ved å koble kabel fra modemet du allerede har.

Du må da sannsynligvis gjøre konfigureringer i systemet til mesh nettet, altså ikke på altibox sine sider.

Ser ut til at dem har en egen app for dette, som tar deg gjennom oppsettet. 

Der ønsker du enten å sette dette opp som eget nettverk, altså at dette tar over jobben for ruteren som er innebyg i hjemmesentralen fra altibox, eller så kan du velge å sette det opp som access punkt hvor de da utvider nettet du allerede har.

(Selv hadde jeg gått for eget nettverk)

Når du setter dette opp så vil du kunne gi nettet samme navn (id) som du har på dagens wifi, og så kan du gi det samme passord.

Da vil forhåpentligvis alle enhetene du har koblet til automatisk koble seg til det nye nettet uten at du må fylle inn passord på nytt.

Når du er ferdig med alt dette, og nettet fungerer, så kan du gå inn i altibox sine sider, hvor du da kan stille inn nettet du hadde fra før.

Der finner du en knapp for bro-modus. 

Når du slår denne på så vil det gamle wifi nettet forsvinne (du slår av ruteren i hjemmesentralen)

Da kan det hende du ikke har nett på det nye mesh nettet, men det er isåfall pga feil utgang på kablene fra hjemmesentralen. 

Da trenger du bare å koble kabelen mellom hjemmesentralen og mesh ruteren i en av de andre utgangene på hjemmesentralen. 

Hjertelig takk for god forklaring 🙂

Men er det fiberkabelen som skal rett inn i mesh nettverket? Og deretter en nettverkskabel fra mesh til hjemmesentralen/modem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...