Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket mesh nettverk er best av disse?


Anbefalte innlegg

torbjornhb skrev (1 time siden):

Hjertelig takk for god forklaring 🙂

Men er det fiberkabelen som skal rett inn i mesh nettverket? Og deretter en nettverkskabel fra mesh til hjemmesentralen/modem?

Nei. Fiberkabelen som kommer inn i huset må inn i hjemmesentralen. (Eller sannsynligvis en liten boks først, og så i sentralen)

Hjemmesentralen har et modem, altså på en måte en oversetter som gjør at du får Internett inne i huset.

Vanligvis sender denne informasjonen videre til den innebygde ruteren, som da gir deg wifi.

Det er denne ruteren som er av ganske dårlig kvalitet.

 

På baksiden av hjemmesentralen er det 4 gule utganger, lan1-lan4.

Det er lan4 porten du ønsker å koble til mesh ruteren med en nettverkskabel. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (3 timer siden):

Nei. Fiberkabelen som kommer inn i huset må inn i hjemmesentralen. (Eller sannsynligvis en liten boks først, og så i sentralen)

Hjemmesentralen har et modem, altså på en måte en oversetter som gjør at du får Internett inne i huset.

Vanligvis sender denne informasjonen videre til den innebygde ruteren, som da gir deg wifi.

Det er denne ruteren som er av ganske dårlig kvalitet.

 

På baksiden av hjemmesentralen er det 4 gule utganger, lan1-lan4.

Det er lan4 porten du ønsker å koble til mesh ruteren med en nettverkskabel. 

Btw. Skal ikke fiberkabelen inn i lan4 på hjemmesentralen?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Btw. Skal ikke fiberkabelen inn i lan4 på hjemmesentralen?

Fiberkabelen går enten rett inn i spf bak på hjemmesentralen, omtrent halvveis opp på baksiden, over lan portene.

Eller så går den inn i en blå Wan port, om du har en liten boks koblet på kablen der den kommer inn i huset.

(Spf tar imot lys signalene fra fiberkabelen, som den lille boksen omformer og sender til wan)

 

Det er mulig du har en ekstra kabel koblet til lan4, men denne går da sannsynligvis til en tv tuner.

Denne kan kobles til lan1-3 når hjemmesentralen er i bro-modus.

Screenshot_20230825_160521_OneDrive.thumb.jpg.7e4d04082d21df1ec966b13874a21766.jpg

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Fiberkabelen går enten rett inn i spf bak på hjemmesentralen, omtrent halvveis opp på baksiden, over lan portene.

Eller så går den inn i en blå Wan port, om du har en liten boks koblet på kablen der den kommer inn i huset.

(Spf tar imot lys signalene fra fiberkabelen, som den lille boksen omformer og sender til wan)

 

Det er mulig du har en ekstra kabel koblet til lan4, men denne går da sannsynligvis til en tv tuner.

Denne kan kobles til lan1-3 når hjemmesentralen er i bro-modus.

Ahhh...

Er den blå kabelen dom sitter på langs fiberkabelen?

Det står to kabler i ulike LAN porter som går i bokser i veggen, men jeg aner ikke hvor de går. Sannsynligvis går den ene ned til stua og til er nettverks uttak der.

 

 

IMG_2760.jpeg

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Ahhh...

Er den blå kabelen dom sitter på langs fiberkabelen?

Det står to kabler i ulike LAN porter som går i bokser i veggen, men jeg aner ikke hvor de går. Sannsynligvis går den ene ned til stua og til er nettverks uttak der.

 

 

IMG_2760.jpeg

Ja, den blå som går til siden er fiberkabelen, det er denne som kommer fra utsiden av huset. 

 

For sikkerhetsskyld kan du koble de andre kablene inn i utgangene på mesh ruteren, da skal de fungere slik dem gjør nå, selv om du setter hjemmesentralen i bro-modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Ja, den blå som går til siden er fiberkabelen, det er denne som kommer fra utsiden av huset. 

 

For sikkerhetsskyld kan du koble de andre kablene inn i utgangene på mesh ruteren, da skal de fungere slik dem gjør nå, selv om du setter hjemmesentralen i bro-modus.

Hjertelig takk 🙂. Da skjønner jeg mer. Jeg fikk mesh-nettverket til å fungere, i hvert fall delvis. Jeg kopibøker det til som en ruter, men koblet nettverkskabelen fra LAN3 på hjemmesentralen til mesh ruteren. Da koblet den ser til, og selv om jeg ikke kan se at den ekstra mesh ruteren som står etasjen under er koblet til i appen, så lyser den blått og hastigheten på nettet tilsier at den er tilkoblet.

Godt mulig jeg har gjort noe feil da, for det gamle nettet fungerer fremdeles, og da jeg forsøkte å sette det i bromodus så fungerte ikke mesh nettverket heller.

Lenke til kommentar
10 hours ago, torbjornhb said:

Hvordan har du satt opp mesh-nettverket og hjemmesentralen?🙂

Jeg har satt hjemmesentralen i bromodus og bruker TP-Link Deco M9+ som ruter. Mitt TP-Link mesh 3 noder. Den første er kablet til Hjemmesentralen, den andre er kablet til den første, og den tredje er trådløs. Det er ganske rett fram.

Har en TV som er koblet til hjemmesentralen direkte, men bruker TVen lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cacb skrev (19 minutter siden):

Jeg har satt hjemmesentralen i bromodus og bruker TP-Link Deco M9+ som ruter. Mitt TP-Link mesh 3 noder. Den første er kablet til Hjemmesentralen, den andre er kablet til den første, og den tredje er trådløs. Det er ganske rett fram.

Har en TV som er koblet til hjemmesentralen direkte, men bruker TVen lite.

Takk, men hvordan koblet du den til hjemmesentralen? Hvilken LAN-port?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Jeg kopibøker det til som en ruter, men koblet nettverkskabelen fra LAN3 på hjemmesentralen til mesh ruteren... ...for det gamle nettet fungerer fremdeles, og da jeg forsøkte å sette det i bromodus så fungerte ikke mesh nettverket heller.

1. Når du slår på bro-modus er det kun lan4 porten som sender et nettverkssignal fra hjemmesentralen. (De 3 andre lan portene sender fortsatt tv signaler)

Derfor må nettverkskabelen mellom hjemmesentralen og mesh ruteren være koblet til denne porten for at bro-modus skal fungere.

 

2. Det er godt mulig ruteren du nå har satt opp er så bra at du ikke trenger mesh punktene.

Altså at du ikke har konfigurert dem i appen enda, og kun har ruteren gående.

Jeg regner med at det skal være en måte å legge til flere enheter i appen til mesh nettet, hvor du da får instruksjoner om hvordan du skal gjøre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

1. Når du slår på bro-modus er det kun lan4 porten som sender et nettverkssignal fra hjemmesentralen. (De 3 andre lan portene sender fortsatt tv signaler)

Derfor må nettverkskabelen mellom hjemmesentralen og mesh ruteren være koblet til denne porten for at bro-modus skal fungere.

 

2. Det er godt mulig ruteren du nå har satt opp er så bra at du ikke trenger mesh punktene.

Altså at du ikke har konfigurert dem i appen enda, og kun har ruteren gående.

Jeg regner med at det skal være en måte å legge til flere enheter i appen til mesh nettet, hvor du da får instruksjoner om hvordan du skal gjøre dette.

Kontaktet nettverks leverandøren nå for å høre hva som er koblet til de ulike portene. Kom frem til følgende:

LAN1 - TV boks direkte til hjemmesentralen i øverste etasje.

LAN2 - sikkerhetsselskap

LAN3 - mesh ruter 

LAN4 - ender opp i et nettverksuttak i etasjen under som er koblet til TV boks nummer 2.

Ser som nevnt ikke at det står flere noder tilkoblet i Mercusys appen, men begge lyser hvitt som skal indikerte at de er oppe og går.

Som nevnt falt begge nettene ut når jeg satte hjemmesentralen i bromodus, men kan løsningen være å flytte kabelen fra ruteren (nå LAN3) over til LAN4, og deretter ta kabelen fra nettverksuttaket i etasjen under å sette i en av ruteren sine ledige LAN porter?

Og seriøst; takk for tålmodigheten og at dere ikke klikker i vinkel.

 

Edit: Begge mesh rutere fungerer i hvert fall 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (46 minutter siden):

Kontaktet nettverks leverandøren nå for å høre hva som er koblet til de ulike portene. Kom frem til følgende:

LAN1 - TV boks direkte til hjemmesentralen i øverste etasje.

LAN2 - sikkerhetsselskap

LAN3 - mesh ruter 

LAN4 - ender opp i et nettverksuttak i etasjen under som er koblet til TV boks nummer 2.

Ser som nevnt ikke at det står flere noder tilkoblet i Mercusys appen, men begge lyser hvitt som skal indikerte at de er oppe og går.

Som nevnt falt begge nettene ut når jeg satte hjemmesentralen i bromodus, men kan løsningen være å flytte kabelen fra ruteren (nå LAN3) over til LAN4, og deretter ta kabelen fra nettverksuttaket i etasjen under å sette i en av ruteren sine ledige LAN porter?

Og seriøst; takk for tålmodigheten og at dere ikke klikker i vinkel.

1. Sørg for at mesh punktene osv er koblet til strøm.

2. Koble mesh ruteren til hjemmesentralen på lan 4 porten.

3. Koble kablen som gikk inn i lan 2, inn bak på mesh ruteren. 

4. Koble kablen som gikk inn i lan 4, inn i lan 2 på hjemmesentralen. 

 

Med denne koblingen vil mesh ruteren fungere selv om du slår hjemmesentralen i bro-modus.

Koblingen vil også gjøre slik at du får TV på begge tv-boksene. 

Sikkerhets systemet vil fortsatt fungere.

 

5. Nå kan du slå på bro-modus. 

 

Da skal trådløst nett fortsatt komme fra mesh ruteren.

Da kan du også for sikkerhets skyld sjekke om TV fungerer.

 

6. Nå må du inn i Mercusys appen.

 

(Når du først satte opp nettverket i Mercusys appen så valgte du å sette opp et "halo" produkt, og fulgte instruksene som kom i appen? )

 

7. Når du er på nettverket ditt i appen, kan hende du må velge dette i menyen øverst på venstre side, så skal det være en + knapp øverst til høyre.

8. Trykk på + knappen, og følg instruksjonene i appen.

9. Det skal komme opp et bilde som viser to mesh rutere som kobles sammen i et 8 tall mønster.

10. Gjør dette enda en gang om du har et til mesh punkt du vil koble opp.

 

Da skulle alt fungere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (18 minutter siden):

1. Sørg for at mesh punktene osv er koblet til strøm.

2. Koble mesh ruteren til hjemmesentralen på lan 4 porten.

3. Koble kablen som gikk inn i lan 2, inn bak på mesh ruteren. 

4. Koble kablen som gikk inn i lan 4, inn i lan 2 på hjemmesentralen. 

 

Med denne koblingen vil mesh ruteren fungere selv om du slår hjemmesentralen i bro-modus.

Koblingen vil også gjøre slik at du får TV på begge tv-boksene. 

Sikkerhets systemet vil fortsatt fungere.

 

5. Nå kan du slå på bro-modus. 

 

Da skal trådløst nett fortsatt komme fra mesh ruteren.

Da kan du også for sikkerhets skyld sjekke om TV fungerer.

 

6. Nå må du inn i Mercusys appen.

 

(Når du først satte opp nettverket i Mercusys appen så valgte du å sette opp et "halo" produkt, og fulgte instruksene som kom i appen? )

 

7. Når du er på nettverket ditt i appen, kan hende du må velge dette i menyen øverst på venstre side, så skal det være en + knapp øverst til høyre.

8. Trykk på + knappen, og følg instruksjonene i appen.

9. Det skal komme opp et bilde som viser to mesh rutere som kobles sammen i et 8 tall mønster.

10. Gjør dette enda en gang om du har et til mesh punkt du vil koble opp.

 

Da skulle alt fungere.

Vanvittig takknemlig for dette 🙏

Jeg skal teste dette i morgen, nå er jeg klar for senga. Mener at jeg valgte å sette opp som ruter da jeg fikk det til å fungere. Det gikk ikke med "Halo"-løsningen, men det er nok fordi jeg har satt det opp feil.

Igjen, tusen takk 🙂 

Lenke til kommentar

Jaja, velkommen til en ny verden ☺️

Fulgte oppskriften din @Iki, og selv med kun 2 av 3 rutere koblet til, så har hastigheten gått fra 250 Mbps til 550 Mbps. Og der jeg tidligere hadde null dekning, ligger det på rundt 160 Mbps. Begge TV-er fungerer, alarmen fungerer, og alt ser bedre ut enn noen gang. Dette ble bedre enn forventet, og det er takket være deg. Hjertelig tusen takk 🙂 

Endret av torbjornhb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornhb said:

Jaja, velkommen til en ny verden ☺️

Fulgte oppskriften din @Iki, og selv med kun 2 av 3 rutere koblet til, så har hastigheten gått fra 250 Mbps til 550 Mbps. Og der jeg tidligere hadde null dekning, ligger det på rundt 160 Mbps. Begge TV-er fungerer, alarmen fungerer, og alt ser bedre ut enn noen gang. Dette ble bedre enn forventet, og det er takket være deg. Hjertelig tusen takk 🙂 

Bemerk at mesh godt kan være "less is more". Hvis det er slik at du har god ytelse og dekning der du trenger det, er det ikke sikkert at det blir noe bedre av å innføre det tredje aksesspunktet. Det kan faktisk bli dårligere.

En del av ytelseforbedringen du snakker om her, høres også potensielt ut som forskjellen man kan ha mellom WiFi 5 og WiFi 6. Jeg antar ellers at 550 Mbps er noe du måler mens du er nært enheten som er koblet i hjemmesentralen, og ikke bak en av mesh-enhetene som snakker via wifi med enheten som er koblet til hjemmesentralen.

Lenke til kommentar
NULL skrev (10 minutter siden):

Bemerk at mesh godt kan være "less is more". Hvis det er slik at du har god ytelse og dekning der du trenger det, er det ikke sikkert at det blir noe bedre av å innføre det tredje aksesspunktet. Det kan faktisk bli dårligere.

En del av ytelseforbedringen du snakker om her, høres også potensielt ut som forskjellen man kan ha mellom WiFi 5 og WiFi 6. Jeg antar ellers at 550 Mbps er noe du måler mens du er nært enheten som er koblet i hjemmesentralen, og ikke bak en av mesh-enhetene som snakker via wifi med enheten som er koblet til hjemmesentralen.

Takk for svar 🙂 

Tror ikke det er behov for enda en ruter. 550 Mbps er galleriene i etasjen under, og linja vår er 500 Mbps. Men det varierer litt fra rom til rom. Det vesentlige er at det er mye raskere overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...