Gå til innhold

Test: MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er RTX 3060Ti som er naturlig å sammenligne med RTX 4060Ti. Dessuten synes jeg det er rart å sammenligne med bruktpriser.

Saken er at de nye RTX 4060 og 4060Ti kortene føyer seg fint inn i rekken av andre NVIDIA kort både ytelse og prismessig. Riktig at ytelse ikke er så mye forbedret, men de bruker mye mindre strøm. Og de har forbedringer på DLSS og annet.

RTX 4060Ti er et bedre kjøp enn 3070Ti som har høyere pris og bare litt bedre ytelse.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
iR' BR34K skrev (8 timer siden):
MrLuni skrev (9 timer siden):
hvorfor ikke ha med AMD med i resultatlista?

Skulle gjerne hatt det, men AMD sender oss ikkje kort for test. Tredjepartsprodusentane me får flest kort av, MSI og Gigabyte, har nesten ikkje fått vareprøver, så me får ikkje derifrå heller.

14 dagers rettur rett på nettbutikker ;D 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 timer siden):

Det er RTX 3060Ti som er naturlig å sammenligne med RTX 4060Ti. Dessuten synes jeg det er rart å sammenligne med bruktpriser.

Saken er at de nye RTX 4060 og 4060Ti kortene føyer seg fint inn i rekken av andre NVIDIA kort både ytelse og prismessig. Riktig at ytelse ikke er så mye forbedret, men de bruker mye mindre strøm. Og de har forbedringer på DLSS og annet.

RTX 4060Ti er et bedre kjøp enn 3070Ti som har høyere pris og bare litt bedre ytelse.

Jobber du for Nvidia?

Det har jo ingenting å si hvordan kortet føyer seg inn i rekken av andre kort denne generasjonen, når hele 40-serien har vært en stor skuffelse på både ytelse og pris sett i forhold til alle tidligere generasjoner. Eneste untaket er kanskje 4090 (som bare skuffet på pris).
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 13.8.2023 den 10.57):

Det er RTX 3060Ti som er naturlig å sammenligne med RTX 4060Ti. Dessuten synes jeg det er rart å sammenligne med bruktpriser.

4060ti hadde ikke kommet godt ut av en sammenligning med 3060ti. 4060ti er ca 5-10 % raskere.

Sammenligning med bruktpriser mener jeg er relevant. Et spørsmål en anmeldelse skal svare på er om kortet er verdt å kjøpe. Og alle som vurderer et kjøp kan alternativt kjøpe brukt, hvor man må vurdere pris opp mot risiko/gjenstående tid på reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev:

Det er RTX 3060Ti som er naturlig å sammenligne med RTX 4060Ti. Dessuten synes jeg det er rart å sammenligne med bruktpriser.

Saken er at de nye RTX 4060 og 4060Ti kortene føyer seg fint inn i rekken av andre NVIDIA kort både ytelse og prismessig. Riktig at ytelse ikke er så mye forbedret, men de bruker mye mindre strøm. Og de har forbedringer på DLSS og annet.

RTX 4060Ti er et bedre kjøp enn 3070Ti som har høyere pris og bare litt bedre ytelse.

Oi... Du har vel ikke helt fulgt med på Nvidia mye mer en i år virker det som. At du kan i hele tatt utale at 4060 og 4060Ti "føyer seg fint inn i rekken av andre NVIDIA kort både ytelse og prismessig." viser jo kun at du ikke har fulgt med hva Nvidia har gjort siden 8800 serien. Ja du har et par "flopper" oppover til dagen kort men når du ser ytelse opp mot kroner har det som har skjedd med 40xx serien ikke skjedd før. Ja 4090 stiller utenom men det kortet er også priset utenfor rekkevidde for det fleste og siden det er topp kortet. Ja da får man blø litt penger også tenker jeg og det er helt greit. At de bruker mindre strøm... Helt ærlig... Hvem bryr seg da om det når du snakker om xx60 serien... Om kortet bruker 180watt eller 220... Tror jeg kan med meget høy sikkerthet si at 99,8% av de som kjøper kortet ikke sier "takk gud for at kortet bruker mindre strøm" Forbedringer på DLSS. Dønn ærlig så er jeg motstander av DLSS. 95% av spillene jeg blandt annet spiller har 0 støtte for DLSS. Så for meg blir det hele en gimmik. Litt som å kjøpe seg en BMW 320 og skryte på seg nye flotte felger så da har vi brått M3 prestasjoner. Hadde de bare økt "rasterization" og lagt på DLSS på toppen av kaken. Men med DLSS tøyset så ser du bare glasuren men det er jo null kake under. Så igjen hvorfor komme med et argument som jeg også vet mange ikke egentlig bryr seg om. Samme "tøyset" som Ray Tracing. Jeg selv sitter på et 3080 12GB kort og det er kun et spill jeg har slått på RT på og det var Hogworth. Og det funker jo ikke der engang bra... Bare ta en titt i speil og refleksjonene i vanndammer etc. Og for å ikke nevne prisene det er på ALLE kortene i 40xx serien. Den er jo totalt på trynet. Ja jeg er 100% for at Nvidia og AMD skal tjene sine penger. Men det når et punkt hvor man sier "ok.. dette blir for grådig" Blir litt som at man skulle gå i butikken også hadde prisen på 1 liter melk vært 150 kroner kun fordi det er det du må betale eller så må du lage egen melk. Nei jeg kan ikke lage meg en egen GPU. Men det er heller ingen grunn til at prisene skal være som de er idag. Dette er en ren effekt av det som skjedde med 30xx serien og folk som var villig til å betale det glade vanvidd for et kort. Selvfølgelig sitter Nvidia på sidelinjen og følger med. Så hvis folk er idioter og betaler f.eks 15000 - 18000 for et 3080 kort. Ja da sier det seg selv at prisen blir det rett fra Nvidia på 4080 kortene da de vil ha all fløten selv og aksjonærene sitter der men så fete glis at man har lyst til å tre neven tvers igjenom hele tanngarden på de. Si hva du vil men 40xx serien i sin helhet (untatt 4090) har vært en gedigen flopp fra ende til annen. Og jeg er faktisk meget glad for at mange mennesker der ute stemmer med lommeboka og sier "Nope. Dette blir for mye penger for, for lite ytelse" Men med det du skriver så tror jeg jaggu du har levert søknad og CV til Nvidia i håp om en jobb. Men hold deg til litt fakta i alle fall og ikke spre usannheter som " RTX 4060 og 4060Ti kortene føyer seg fint inn i rekken av andre NVIDIA kort både ytelse og prismessig." for det er helt ærlig ren BS. Og en siste ting... At du synes det er rart å sammenligne brukt priser... Jeg skal forholde meg kort for her kan man jo nesten skrive en halv bok... Nei det er slett ikke rart, men HELT riktig. Igjen så bruker jeg bil terminologi. Hvis bil A har x ytelse og bil B er en model nyere men har samme ytelse som bil A og de ser jaggu nesten helt like ut også men bil A koster alt ifra 50 - 75% av det bil B koster... Hvorfor i all verden skal du kjøpe bil B da???? Er da meget glad for at noen på sidelinjen sier ifra til andre at "hey ikke glem bil A før du kjøper bil B"
Lenke til kommentar

Her har jeg funnet noen priser på nye kort:

RTX 3060 8GB, KR 3408
RTX 3060 12GB, KR 3590
RTX 4060, kr 3999
RTX 3060 Ti, kr 4465
RTX 4060 Ti, kr 5248

Så kan det selvfølgelig vurderes litt forskjellig hva en får med de ulike kortene. Men ut fra listen her så vil jeg si at kr 3999 for RTX 4060 er ganske greit. Pris differanse til RTX 3060 og RTX 3060 Ti kortene virker grei, altså det er vanskelig å si at ett av disse kortene har bedre pris enn de andre. Når deg gjelder 4060 Ti så synes jeg kanskje verdien er ca 4800, så der ligger prisen etter min mening for høyt nå. AMD RX 6700 XT er også en sterk konkurrent til ca kr 4500 som gjør at det er lite fristende å betale mer enn 4500 for et skjermkort med bare 8 GB minne. Og ser en mot billigere kort så vil jeg nevne AMD RX 6650 XT til kr 3099.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

Her har jeg funnet noen priser på nye kort:

RTX 3060 8GB, KR 3408
RTX 3060 12GB, KR 3590
RTX 4060, kr 3999
RTX 3060 Ti, kr 4465
RTX 4060 Ti, kr 5248

Så kan det selvfølgelig vurderes litt forskjellig hva en får med de ulike kortene. Men ut fra listen her så vil jeg si at kr 3999 for RTX 4060 er ganske greit. Pris differanse til RTX 3060 og RTX 3060 Ti kortene virker grei, altså det er vanskelig å si at ett av disse kortene har bedre pris enn de andre. Når deg gjelder 4060 Ti så synes jeg kanskje verdien er ca 4800, så der ligger prisen etter min mening for høyt nå. AMD RX 6700 XT er også en sterk konkurrent til ca kr 4500 som gjør at det er lite fristende å betale mer enn 4500 for et skjermkort med bare 8 GB minne.

Prisen er høy når du tar høyde for at 3060 og 3060 ti kom ut for over 2 år siden. Med 4060 betaler du mer for noen prosent ytelse sammenlignet med 3060. Samme med 4060ti vs 3060 ti. Man forventer forbedring fra generasjon til generasjon.

 

Screenshot_20230815_150745_YouTube.jpg

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iR' BR34K skrev:
MrLuni skrev:
hvorfor ikke ha med AMD med i resultatlista?
Skulle gjerne hatt det, men AMD sender oss ikkje kort for test. Tredjepartsprodusentane me får flest kort av, MSI og Gigabyte, har nesten ikkje fått vareprøver, så me får ikkje derifrå heller.
Eg har ikkje kort eg heller, men ville dere akseptert å låne kort fra ivrige lesere som var villige til å låne vekk korta sine til test-/review-formål? Mot Gamer Gull eller lignende som kompensasjon?
Lenke til kommentar
Carnifex skrev (4 timer siden):

Prisen er latterlig, ja. Men helt greit fornøyd med mitt 4060TI 16GB. Syns det yter bra i de spillene jeg spiller. Men det burde kostet 2000 kr mindre. Likevel ... med tanke på hvor skrudd disse prisene har vært de siste årene, så er jeg fornøyd med ytelsen jeg fikk til 6300 kr.

4060TI 16GB er et veldig godt valg (om en ser bort fra prisen). Jeg vil tro ytelsen er bra nok til 1440p. Om en vil ha mer enn 8GB vram så er alternativene fra Nvidia enten den eller steget opp de dyrere RTX 4070 med 12GB vram. AMD har gode alternativer i RX 6700 XT og RX 6800. Saken er at en er oppe i en ytelse der 12GB vram eller mer er en fordel i enkelte spill, og trolig viktigere i fremtiden.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...