Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Maskinfører said:

Pappas 1972 Modell Ford Taunus gikk til 300 000 ble vraket etter 24 år på veien så Ford skal være bra det men nå er elektronikk noe annet da men det mekaniske skal være bra  ;) 

Tror ikke du skal konkludere så mye med det ene ekempelet der. Ford har mye bra men også veldig mye dårlig.
Min 2006 Mondeo var nesten 100% rustfri når jeg solgte den i 2019, mens 2015 Ford Ranger firmabilen jeg kjørte (på samme veier her nord uten særlig salting) så ikke ut etter bare noen år. Full av rust i ramma.

Men som sakt er Mk4 mondeo gode greier siden det i praksis er en Volvo (som kostet vesentlig mere) med Ford logo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (19 minutter siden):

Tror ikke du skal konkludere så mye med det ene ekempelet der. Ford har mye bra men også veldig mye dårlig.
Min 2006 Mondeo var nesten 100% rustfri når jeg solgte den i 2019, mens 2015 Ford Ranger firmabilen jeg kjørte (på samme veier her nord uten særlig salting) så ikke ut etter bare noen år. Full av rust i ramma.

Men som sakt er Mk4 mondeo gode greier siden det i praksis er en Volvo (som kostet vesentlig mere) med Ford logo.

De Fordene jeg har drevet med har hatt mest problemer med elektronikk min erfaring hatt en Ranger sjøl her var det bakdørene som rustet aldri noe problem med den ellers 2007 modell pickuper bare går og går skifte av slitedeler 😀

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Tror ikke du skal konkludere så mye med det ene ekempelet der. Ford har mye bra men også veldig mye dårlig.
Min 2006 Mondeo var nesten 100% rustfri når jeg solgte den i 2019, mens 2015 Ford Ranger firmabilen jeg kjørte (på samme veier her nord uten særlig salting) så ikke ut etter bare noen år. Full av rust i ramma.

Men som sakt er Mk4 mondeo gode greier siden det i praksis er en Volvo (som kostet vesentlig mere) med Ford logo.

om jeg forstod helheten forskjellen på merker, og at biler er produsert i samme hall. Jeg skulle tro det var Ford aktører som stod for ford produksjon, og volvo aktører stod for volvo produksjon.

Men 270 000 km er det risiko å kjøpe, eller skal jeg telle at jeg kan ha bilen til maks 300 000 km?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, stamkunde said:

om jeg forstod helheten forskjellen på merker, og at biler er produsert i samme hall. Jeg skulle tro det var Ford aktører som stod for ford produksjon, og volvo aktører stod for volvo produksjon.

Men 270 000 km er det risiko å kjøpe, eller skal jeg telle at jeg kan ha bilen til maks 300 000 km?

Et merke er kun et merke, nå i våre dager så kjøper merker design av andre, og det kan også være at de deler fabrikk. Derfor er det lurt å se konkret på modeller og årsmodeller og ikke henge seg for mye opp i merke. 

Feks. er diesel-motoren i Mondeoen kjøpt fra PSA (Peugeot++). Det er en bra ting, de har godt rykte på dieselmotorer. 

Selv om fabrikantene sikkert skulle ønske at biler feilet rett etter garantien gikk ut, så er det ikke slik at de feiler på en bestemt km-stand. Det er mange variabler; vedlikehold, forhold bilen er kjørt under, antall kaldstarter osv. Generelt så kan man vel si at jo lengre bilen er kjørt, jo mer sannsynlig er det at noe ryker. Derfor er biler med høy km-stand vanligvis priset noe lavere enn de med lav km-stand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (18 minutter siden):

Et merke er kun et merke, nå i våre dager så kjøper merker design av andre, og det kan også være at de deler fabrikk. Derfor er det lurt å se konkret på modeller og årsmodeller og ikke henge seg for mye opp i merke. 

Feks. er diesel-motoren i Mondeoen kjøpt fra PSA (Peugeot++). Det er en bra ting, de har godt rykte på dieselmotorer. 

Selv om fabrikantene sikkert skulle ønske at biler feilet rett etter garantien gikk ut, så er det ikke slik at de feiler på en bestemt km-stand. Det er mange variabler; vedlikehold, forhold bilen er kjørt under, antall kaldstarter osv. Generelt så kan man vel si at jo lengre bilen er kjørt, jo mer sannsynlig er det at noe ryker. Derfor er biler med høy km-stand vanligvis priset noe lavere enn de med lav km-stand. 

psa begrepet hørte jeg i dag på jobb, mener det var psa. Har volvo v70 psa? som betyr svært sterk og kvikk?

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Er du helt sikker på at vag har denne?

Et kjapt søk på google gjorde meg usikker. Kanskje jeg var litt for rask på tastene. Men ser ut som at Mazda bruker samme motoren, det var jeg ikke klar over.

Det er derfor misvisende å si at "bilmerke xxx har Volvo-motor". Ser det veldig ofte i Finn-annonser til små bruktbilselgere.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

prøvekjørte den aktuelle mondeo. Men bemerket at bilen ved tomgang fikk veldig mye vibrasjon. Bilen ristet. Hva skyldes det? Fikk iallfall inntrykk noe som ikke stemte med bilen. 

Er ford gangen det ;) desverre!

De går litt hardt! Å kjøper du den, hold deg unna automaten :)

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 timer siden):

prøvekjørte den aktuelle mondeo. Men bemerket at bilen ved tomgang fikk veldig mye vibrasjon. Bilen ristet. Hva skyldes det? Fikk iallfall inntrykk noe som ikke stemte med bilen. 

Dobbeltmassesvinghjul eller motorfester kan være mulige årsaker til unormale vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...