Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU etterkontroll. Noen som kan de nye reglene?


John-B

Anbefalte innlegg

OBS: Er kommet en del nye regler siste årene, så ikke svar med mindre du kjenner til dette!!

Bilen fikk 2er feil på EU kontroll (fristen var september 2022). Tror kanskje jeg har fikset problemet godt nok nå, og vil ha den på kontroll igjen. 

1) Kan jeg gå på hvilket som helst verksted og ta helt ny kontroll (ikke etterkontroll)? Vil de i så fall se hvilken feil jeg hadde sist?

2) Hvis jeg tar helt ny kontroll, blir den gyldig i 2 år da? Eller kun til september 2024?

3) Hvis ikke jeg kan ta ny kontroll, og må ta etterkontroll, blir den også bare gyldig til september 2024?

4) Hvor går i så fall grensen til at jeg kan ta helt ny kontroll og få to nye år? (eksempel: om jeg får godkjent etterkontroll mai 2024, ville jeg i så fall kun få godkjent i 3 måneder før jeg må ta ny kontroll i september 2024?)

Dette er en veteranbil som ikke blir brukt for tiden så om jeg ikke får 2 år, kan jeg likegodt vente et år til... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra statens vegvesen:

Quote

Manglene på kjøretøyet må være rettet og godkjent innen den opprinnelige fristen, eller senest to måneder etter at EU-kontrollen ble utført (det som kommer først).

Jeg tolker dette som at du må ha ny kontroll, og da vil ny frist bli 2 år etter. Så godkjenner du den i mai 2023 så blir neste frist mai 2025.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Fra statens vegvesen:

Jeg tolker dette som at du må ha ny kontroll, og da vil ny frist bli 2 år etter. Så godkjenner du den i mai 2023 så blir neste frist mai 2025.

Dette stemmer.
Sist jeg hadde EU på bilen min var fristen på datoen 2 år.
Man har har mye større friheter på hvor tidlig man kan ta kontrollen men gyldigheten er nå 2 år fra godkjenningsdato.

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg MÅ ta helt ny kontroll, og jeg får 2 år fra datoen nye kontrollen ble tatt? 

Hva hvis jeg igjen får 2er feil - får jeg da 2 måneder? Den opprinnelige fristen var jo september 2022?

Men viktigst av alt, noen som vet om de som nå skal ta ny kontroll, ser den gamle kontrollseddelen og hva som var feil sist? (og dermed kommer til å kontrollere det ekstra nøye) 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
13 minutes ago, John-B said:

1) Kan jeg gå på hvilket som helst verksted og ta helt ny kontroll (ikke etterkontroll)? Vil de i så fall se hvilken feil jeg hadde sist?

Alt går på data nå, de sjekker reg nummer og så kommer alle kontroller opp på skjermen.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

1) Kan jeg gå på hvilket som helst verksted og ta helt ny kontroll (ikke etterkontroll)? Vil de i så fall se hvilken feil jeg hadde sist?

2) Hvis jeg tar helt ny kontroll, blir den gyldig i 2 år da? Eller kun til september 2024?

3) Hvis ikke jeg kan ta ny kontroll, og må ta etterkontroll, blir den også bare gyldig til september 2024?

4) Hvor går i så fall grensen til at jeg kan ta helt ny kontroll og få to nye år? (eksempel: om jeg får godkjent etterkontroll mai 2024, ville jeg i så fall kun få godkjent i 3 måneder før jeg må ta ny kontroll i september 2024?)

1) Ja og ja, men sannsynligheten for at de sjekker hva som var feil sist er liten.

2) Ny kontroll medfører kontrollfrist om 2 år.

3) Du kan ta helt ny kontroll.

4) Når som helst. Ny kontrollfrist beregnes ikke ut fra datoen for etterkontroll.

Lenke til kommentar

> JohnB skrev:

> Betyr dette at jeg MÅ ta helt ny kontroll, og jeg får 2 år fra datoen nye kontrollen ble tatt?

Nei du MÅ ikke ta ny kontroll, du kan ta etterkontroll.

> Hva hvis jeg igjen får 2er feil - får jeg da 2 måneder? Den opprinnelige fristen var jo september 2022?

Nei. Ny frist = kontrolldato + 2 år. Etterkontroll kan du ta når som helst. Bilen har allerede bruksforbud fra forrige kontroll.

> Men viktigst av alt, noen som vet om de som nå skal ta ny kontroll, ser den gamle kontrollseddelen og hva som var feil sist? (og dermed kommer til å kontrollere det ekstra nøye)

Ja de kan se den gamle kontrollseddelen til bilen din, men sannsynligheten for at de sjekker hva som var feil sist er liten.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

Kontrollfristen er litt knotete forklart, men i praksis blir kontrollfristen forblir det samme ca +-60 dager. Så vis fristen er 31juli kan med få den verkstedgodkjent 1-juni till 31-september uten at kontrollfristen blir flyttet.  Med forbehold om kjøreforbud fra 1-august till utbedring.
 

Feil. Bilen får nå raskt bruksforbud etter kontrollfristen.

 

Eskove skrev (2 timer siden):

gyldigheten er nå 2 år fra godkjenningsdato.

Feil. Ny frist er nå 2 år fra kontrolldato med unntak dersom kontrollen tas mindre enn 2 måneder før fristen (da beholder man den opprinnelige fristen).

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (7 timer siden):

Les da i hvertfall posten du siterer. 

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Hvis man ikke har kontrollert bilen innen 31. juli som du har brukt som eksempel, får bilen umiddelbart bruksforbud. Det er ikke noe kanskje.

Det med "ca +-60 dager og godkjenning fram til till 31-september uten at kontrollfristen blir flyttet stemmer ikke. Det er kun datoen kontrollen blir utført som påvirker om kontrollfristen blir flyttet. Godkjenning eller ikke har ingen virkning på fastsettelsen av ny kontrolldato.

Lenke til kommentar
John-B skrev (På 8.8.2023 den 20.19):

1) Kan jeg gå på hvilket som helst verksted og ta helt ny kontroll (ikke etterkontroll)? Vil de i så fall se hvilken feil jeg hadde sist?

Nei, det er nå kun tillatt å ta etterkontroll dersom hovedkontroll er tatt. Du må altså ta en etterkontroll utifra feilene som ble funnet ved forrige kontroll. Dette smutthullet ble fjernet for noen år siden, da enkelte leverte gamle biler til mange forskjellige verksteder, og fulgte opp kontrollseddelen med færrest feil, eller i verste fall fikk bilen godkjent uten at den burde være det. Derfor er det nå kun tillatt med én hovedkontroll. Oppdages feil, må bilen på en etterkontroll.

 

John-B skrev (På 8.8.2023 den 20.19):

2) Hvis jeg tar helt ny kontroll, blir den gyldig i 2 år da? Eller kun til september 2024?

Dagens regler er at bilen er godkjent i nøyaktig 2 år fra siste hovedkontroll. Altså frem til september 2024. Det finnes imidlertid et unntak; hvis du tar kontrollen i løpet av to måneder før fristen, så vil du likevel beholde samme frist for neste kontroll. Så om du hadde frist 30. September 2022 og tok kontrollen 1. Juli 2022, ville neste kontroll måtte skje innen 30. September 2024. Men hvis du tok kontrollen 30. Juni 2022 (én dag tidligere), ville neste kontrollfrist blitt 30. Juni 2022 (to måneder tidligere).

 

John-B skrev (På 8.8.2023 den 20.19):

3) Hvis ikke jeg kan ta ny kontroll, og må ta etterkontroll, blir den også bare gyldig til september 2024?

Ja. Etterkontrollen blir aldri gyldig lenger enn to år etter siste hovedkontroll, med unntaket jeg nevner ovenfor.

 

John-B skrev (På 8.8.2023 den 20.19):

4) Hvor går i så fall grensen til at jeg kan ta helt ny kontroll og få to nye år? (eksempel: om jeg får godkjent etterkontroll mai 2024, ville jeg i så fall kun få godkjent i 3 måneder før jeg må ta ny kontroll i september 2024?)

I utgangspunktet ja, du får da bare tre måneder. Men her finner jeg ikke noen gode svar, så det er et godt spørsmål. Rent logisk vil jeg tro du må vente til etter nåværende kontrolls kontrollfrist, altså at du kan ta ny hovedkontroll tidligst 1. oktober 2024. Men dette må evt. noen andre bekrefte/avkrefte.

Lenke til kommentar
16 hours ago, mobile999 said:

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Hvis man ikke har kontrollert bilen innen 31. juli som du har brukt som eksempel, får bilen umiddelbart bruksforbud. Det er ikke noe kanskje.

Det med "ca +-60 dager og godkjenning fram til till 31-september uten at kontrollfristen blir flyttet stemmer ikke. Det er kun datoen kontrollen blir utført som påvirker om kontrollfristen blir flyttet. Godkjenning eller ikke har ingen virkning på fastsettelsen av ny kontrolldato.

Lmao

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Praktisk eksempel, på en bil jeg kjøpte: 

Forrige eier hadde hatt den på kontroll den 18. og 22. Juli 2019, men den ble ikke godkjent. 
Jeg kjøpte bilen i 2021, fikset det jeg fant av feil og hadde den på kontroll 12. april 2021
Dette ble da en etterkontroll av tidligere kontroll i 2019 
(dessverre feilet den, da jeg ikke visste hva den feilet på i 2019, og overså en ting)

Og ja, de sjekket den tidligere kontrollen, siden det jo var en etterkontroll 


Fikset dette, og tilbake på etterkontroll den 26. april, og den ble da godkjent,
men siden det var så lenge siden den var på forrige kontroll, ble det ny full kontroll i tillegg.

Her er historikken, slik den ser ut hos Vegvesen.no 

EU-kontroller: 
PKK.jpg.87b337c9d6d8d2560fc1af1a9ddd18b9.jpg

 

Etterkontroll.thumb.jpg.c497e9ae6bcebc0d64eec8b9ac499992.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...