Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ville prisforskjeller mellom Ford forhandlere på utstyr. Er det vanlig?


Anbefalte innlegg

Har en bil med Sync 2 som oppdateres med kartbrikke. Fant ut at Ford forhandlere tar veldig ulik pris på brikken. Etter telefoner rund svingte prisen på kr 1500 til over 3000 på samme bikke.

Dette betyr at man kan spare mye på å ringe flere forhandlere på slikt. Ser også Ford har fått slakt for denne høye prisingen av kart i noen artikler. 

Har andre opplevd sanne store forskjeller mellom ulike forhandlere på andre bilmerker? Hver Ford butikkeier velger ganske vilt ulike påslag i dette tilfellet. Fikk også høre at det er uhørt dyrt som kommentar. 

Trodde Ford hadde lik pris, men en kan spare mye på å ringe rundt. 

Er det vanlig med store prisdifferanser på en vare (ikke selve bilen) mellom bilforhandlere av samme bilmerke?

Kjøpte tidligere en brikke fra ebay, den sluttet å virke etter ett år.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Ville prisforskjeller på kartoppdateringer fra Ford
Videoannonse
Annonse

Problemet er at etter hvert som gamle proprietære løsninger fases ut, blir det ikke lenger oppdatert kartverk for disse. En kollega har en Nissan, og han kjørte på et jorde (ifølge bilens navi) mye av tiden. Han bestilte nyeste versjon kart fra Nissan, betalte tusenvis for dette, og etter å ha installert kartet fant han ut at det var samme versjon som det han hadde fra før.

En bedre løsning for gamle biler er å kjøpe en liten skjerm (7-8) som støtter CarPlay og Auto, og kjøre en oppdatert navi-app fra mobilen. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (36 minutter siden):

Problemet er at etter hvert som gamle proprietære løsninger fases ut, blir det ikke lenger oppdatert kartverk for disse. En kollega har en Nissan, og han kjørte på et jorde (ifølge bilens navi) mye av tiden. Han bestilte nyeste versjon kart fra Nissan, betalte tusenvis for dette, og etter å ha installert kartet fant han ut at det var samme versjon som det han hadde fra før.

En bedre løsning for gamle biler er å kjøpe en liten skjerm (7-8) som støtter CarPlay og Auto, og kjøre en oppdatert navi-app fra mobilen. 

Nissan eieren ble jo grovt lurt og skal selvsagt ha sine penger tilbake. Noe jeg regner med han fikk. Høres ut som en falsk vandrehistorie, å ødelegge sitt renommé på den måten tør vel ingen seriøse forhandlere. 

Navigasjon på biler fra 2014 er såpass bra at det er fint å bruke enheten. Slippe en løs GPS. Fint å få navigasjon på display foran seg (i tillegg til hovedskjerm). Bilen sin GPS følger også bilens reelle hastighet hele tiden. 

Eldgamle integrerte systemer er noe annet.

Jeg kjøpte en brikke på Finn som er oppdatert på nye veier her. Funker flott. 

Det jeg reagerte veldig på var den kraftige forskjellen mellom ulike Ford forhandlere. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Nissan eieren ble jo grovt lurt og skal selvsagt ha sine penger tilbake. 

Hvorfor det? Han kontaktet en forhandler og bestilte nyeste kart til sin bil, og det var det han fikk. Hadde han gjort litt research selv, hadde han funnet ut at det ikke fantes nyere enn det han hadde.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Navigasjon på biler fra 2014 er såpass bra at det er fint å bruke enheten. Slippe en løs GPS. Fint å få navigasjon på display foran seg (i tillegg til hovedskjerm). Bilen sin GPS følger også bilens reelle hastighet hele tiden. 

Eldgamle integrerte systemer er noe annet. 

Er ikke 2014 eldgammelt i bilelektronikken? IMO er alt som ikke støtter Apple CarPlay og Android Auto utdatert. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (55 minutter siden):

Hvorfor det? Han kontaktet en forhandler og bestilte nyeste kart til sin bil, og det var det han fikk. Hadde han gjort litt research selv, hadde han funnet ut at det ikke fantes nyere enn det han hadde.

Jeg regner med at kartet han hadde fra før da var mer enn to år gammelt? Nissan må da opplyse at de ikke har nye kart, når noen bestiller nytt. 

Det faller naturlig at når man bestiller en kartbrikke så er det for å få nytt kart og ikke noe flere år gammelt, totalt utgått. 1-2 år avvik er nok innafor ikke noe mer. 

Forbrukerrådet hadde tromig gitt 100% medhold i en slik sak. 

Carplay er absolutt fint det. Men jeg bruker ikke streaming mye i bil. Bruker GPS, radio (DAB) og mobil, musikkstreaming en sjelden gang alt via styring på bilstereo/rått. Bilens skjerm er 8" og det holder fint. Pluss den info man får ved speedometer fra GPS etc. 

Fancy grafikk på kart er ikke viktig for meg. Har en løs god nyere Garmin GPS, den er aldri i bruk.

Saken var at forhandler tar svært ulik pris på samme vare. En vet jo at ringerunde lønner seg på mye, men nytt for meg at det er mye å spare på å ringe ulike Ford forhandlere. Er dette "vanlig"? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Musefella skrev (31 minutter siden):

Ja det er nok lurt å spørre hvor oppdatert det nye kartet er.

Sjekk også nettet, f.eks Aliexpress eller div forumer som omhandler slikt. Mulig du finner en mer rimelig løsning.

Zanta som tok opp en som ble "lurt" av Nissan (mine ord, en som fikk et gammelt kart) . Det er ikke min sak.

Jeg sitter sterkt overrasket over den store prisforskjell mellom ulike Ford forhandlere. Er dette unik for Ford eller har andre her erfart lignende mellom bilforhandlere? Få tenker vel på å ringe f.eks. flere Mazda forhandlere for å se stor prjsforskjell på utstyr/ tilbehør til bilen. Prisdifferanse på omtrent 100% er for meg ekstremt.

Aliexpress osv har jeg brent meg på. Piratlageringsmedia frarådes mange steder å kjøpe via Ali ebay o.l., er for lav holdbarhet kontra merkevare. Sikkert ok til uviktige ting.

Endret av plankeby
Endret overskrift på tråden. Kart er ikke hovedtema.
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Ville prisforskjeller mellom Ford forhandlere på utstyr. Er det vanlig?
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Hyundai har kartoppdatering inkludert i kostnaden for service.

Tror det er ganske vanlig, også hos Ford. Men alle har ikke det med i service etter garantitiden. Dvs etter x antall år koster det ekstra. Har også erfart at Ford ikke har oppdatert multimedia med nyere programvare, når kunden ikke har spurt om det i garantiperioden. På nyere biler oppdaterer man jo alt selv over wifi.

Nå var ikke kart det viktige tema, ref overskrift. Det var et eksempel på store prisforskjeller mellom Ford forhandlere. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Nå var ikke kart det viktige tema, ref overskrift. Det var et eksempel på store prisforskjeller mellom Ford forhandlere. 

Er det samme kart, samme produktnummer? For mange biler kan man velge områder, for eksempel hele Europa eller bare Skandinavia, der sistnevnte har lavere pris enn første.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Er det samme kart, samme produktnummer? For mange biler kan man velge områder, for eksempel hele Europa eller bare Skandinavia, der sistnevnte har lavere pris enn første.

Ja alt likt. Finnes bare en brikketype her. Det er ikke noen valg på dekningsområde. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Alle har gps på mobil uansett. Navi i biler er utdatert, ingen som bruker det lengre.

Hva i alle dager. Såklart bruker en Navi i bil om det er godt integrert. Mobil Navi i bil er en dårlig ide. Liten skjerm og krever bra stativ. I min bil har jeg alt jeg trenger i dash. Noen har også hud. Overlegent mobil når en kjører.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvor jeg skal som regel og kjører sjelden lange turer. Kart på mobil er langt mer oppdatert. Du ser det hvis du kjører på autobahn f.eks, alle har google maps og mobilholder som de følger anvisninger når det er stau og lignende, omkjøringer kommer tidlig. Navi er vel kanskje mer viktig på elektriske biler der du må se hvor du skal lade og slike ting. Men ellers er det bortkastet tid å taste inn hvor du skal for det meste. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (23 minutter siden):

Jeg vet hvor jeg skal som regel og kjører sjelden lange turer. Kart på mobil er langt mer oppdatert. Du ser det hvis du kjører på autobahn f.eks, alle har google maps og mobilholder som de følger anvisninger når det er stau og lignende, omkjøringer kommer tidlig. Navi er vel kanskje mer viktig på elektriske biler der du må se hvor du skal lade og slike ting. Men ellers er det bortkastet tid å taste inn hvor du skal for det meste. 

I Agree to disagree. Moderne biler får kart oppdateringer på samme måte som mobilen, det er sjeldent ting mangler i min bil. Det er lite vits å snakke om navi i biler fra 90 tallet. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Hørt om Apple CarPlay / Android Auto?

Ja det har jeg, men dette kan vell ses på som navi i bilen? Om en trekker dette ut så kan en såklart si en ikke trenger navi om en har disse funksjonene. Men jeg ser på det som bilens navi system da det ikke fungerer uten software i bilen som støtter dette. Og uten at jeg har sjekket koster det nok penger hos de forskjellige også, når en snakker om ekstrautstyr. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Ja det har jeg, men dette kan vell ses på som navi i bilen? Om en trekker dette ut så kan en såklart si en ikke trenger navi om en har disse funksjonene. Men jeg ser på det som bilens navi system da det ikke fungerer uten software i bilen som støtter dette. Og uten at jeg har sjekket koster det nok penger hos de forskjellige også, når en snakker om ekstrautstyr. 

Poenget er at dette er navi (og mange andre funksjoner) på mobilen, som er tilgjengelig fra bilens skjerm. De fleste biler har hatt dette som standard i mange år nå, Tesla er et av unntakene. Fint å kunne sette seg i en leiebil, koble til, og bruke sin kjente navi-app, i stedet for å måtte lære seg bilens navi med kart som kanskje er mange år gammelt. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...