Gå til innhold

Flyttbart trådløst 5G bredbånd


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er oppgitt over at det er ingen som tilbyr mer enn 100 GB abbenoment uten at de struper hastigheten til 3 Mb/s. Dette kaller de "FRI DATA". 

Så til spørsmålet.

Det jeg lurte på er om det "nye" trådløse bredbåndet som de nå tilbyr som krever en enkel liten 5g antenne festet på vinduet. Om denne er flyttbar, eller om det fins noe muligheter for å tweake slik at man kan gjøre det mobilt/flyttbart? Det som er med dette trådløse bredbåndet er at her er det nemmelig inkludert 2000 GB hver mnd, og etter det så blir hastigheten strupet til 5 Mb/s


Skjønner egentlig ikke hvorfor du skal kunne trenge en seperat antenne heller? Er dette for at de skal separere mobilabbenoment i fra husabbenoment for å tjene mer penger? Jeg ser i våre naboland så tilbyr de ekstreme mengder data før struping av hastighet!!! (PÅ MOBIL) Det er vel mer konkurranse i våre naboland tenker eg :(


Noen som har noe innspill? 

spacer.png 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at disse ikke er flyttbare handler utelukkende om å tyne mest mulig ut av kundene slik at man må ha flere abonnement. I andre land fungerer det nemlig perfekt.

100 GB er latterlig lite (men operatørene må tjene penger her i landet). Hos ICE kan du få 1000 GB med Fri Data om man har ICE+ dekning. Man kan vurdere to slike abonnement. Husk at ved å velge et mobilabonnement får man inkludert mobilregningen sin (sine).

Jeg har som vane når det gjelder TV, internett, mobil og se på alle tjenestene under ett og velge det alternativet som gir gunstigst pris utfra den fleksibiliteten man ønsker. Man kan også dele både det ene og det andre med en venn for å få ned prisen.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (17 minutter siden):

Telenor har gått bort fra abonnement med 100GB, og har nå flere abonnement med 1000GB datatrafikk. 

Dette stemmer ikkje med informasjonen som står på sida. 1000 Mbit/s (hastigheit) er ikkje det same som 1000 GB (mengde).

Når ein blar seg nedover finn ein til slutt dette, som er skrive med lita skrift:

Sitat

Data kan brukes i Norge/EU/EØS. Ubegrenset data: Hastighet reduseres til 3 Mbit/s etter 100 GB. Egne priser fra Norge til utlandet, for fly, offshore, skip, spesialnumre og bruk utenfor EU/EØS. Hastighet varierer etter kapasitet og andre forhold. Mer om fart og dekning

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (12 timer siden):

Abonnementet er ikke flyttbart fordi mobilsignal er en delt ressurs. Før du får kjøpt sikrer man at det er god nok kapasitet til "ekte" fri data hos deg. 

 

Men mobiltelefoner fungerer fint. Man har det heller ikke slik i andre land.

Ville forstått at man måtte ha fast nett om man hadde problemer med dekningen, men slik er det jo ikke.

Det handler nok mest om å loppe kunder for penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (35 minutter siden):

Men mobiltelefoner fungerer fint. Man har det heller ikke slik i andre land.

Ville forstått at man måtte ha fast nett om man hadde problemer med dekningen, men slik er det jo ikke.

Det handler nok mest om å loppe kunder for penger.

Hvordan vet du at det ikke fungerer slik i andre land? Det ville vært ganske frustrerende om noen tok med seg trådløst bredbånd til en liten plass med dårlig kapasitet og startet opp filserver osv. som makset farten 24/7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du at det ikke fungerer slik i andre land? Det ville vært ganske frustrerende om noen tok med seg trådløst bredbånd til en liten plass med dårlig kapasitet og startet opp filserver osv. som makset farten 24/7

Andre land har feks. ikke en begrensing på 100GB pr. mnd på mobilabonnement. Du kan google litt så får du svar. Er det dårlig kapasitet så får de bygge ut. I Norge er det som kjent dyrt og dårlig, og det er ingen grunn til å forsvare dette, eller hva synes du?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (24 minutter siden):

Andre land har feks. ikke en begrensing på 100GB pr. mnd på mobilabonnement. Du kan google litt så får du svar. Er det dårlig kapasitet så får de bygge ut. I Norge er det som kjent dyrt og dårlig, og det er ingen grunn til å forsvare dette, eller hva synes du?

Jeg forsvarer ingenting, bare forklarer årsaken som alle må forholde seg til uavhengig av land. Du finner struping hos T-mobile og andre hvis du leser liten skrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
KalleKanin skrev (På 31.7.2023 den 1.15):

Telia har mobilt bredbånd opp til 500GB (og deretter 10 Mbit/s), men det koster....:

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/?ds_rl=1238866

PS:

Hvilemodus til 99,- per mnd gjør at disse abonnementene for mange vil være brukbare hytteabonnementer.

Dette har vi p.t., har simkort i en mobil router så har den med på ferie etc, nada problem.

 

Kjører 250GB pakken, den har også 10Mbit etter pakken er oppbrukt. funker greit i heimen, men gleder meg til fiber kommer i løpet av høsten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Arbeidsgiveren min inngikk ny avtale om mobilabonnement i vår og da fikk vi ekte fri bruk av data med høy hastighet via Telenor sitt mobilnett. Kjenner ikke til hvor høy fart som er med i avtalen men har målt oppi 800 mbits via 5G i Bergen ved sporadiske tester. 

Bestilte to ekstra datasim og plasserte ett i 5G-ruteren på ene hytten vår og det andre i ene boligen vår som backuplinje via dual wan-oppsett. Brukte 277 GB i oktober og må si det er utrolig praktisk å ha denne muligheten. Det er veldig rart å tenke på at jeg i mange år hadde helt fri data via 3G-nettet uten begrensninger hos Netcom, senere Telia, sitt mobilnett for under 400 kroner måneden. 

Kapasiteten i mobilnettene er dessverre blandet med en gang du kommer utenfor tettbygd strøk eller typiske hytte og ferie-destinasjoner. Så det er nok dette kombinert med profitt-maksimering og konkurranseforholdene i mobil vs bredbånds-markedet som gjør at vi ikke har like tilstander som noen av nabolandene våre. Som tidligere Telenor Trådløst Bredbånd-kunde så skjønner jeg at frislipp av rimelig databruk i mobilnettet deres fort ville gitt meg en dårlig opplevelse, særlig om man ikke har andre alternativer. 

Der gården vår ligger i Hardanger vil Telenor kun levere opptil 30 mbits via trådløst bredbånd over 4G. Telia har kommet med 5G-dekning der tidligere i år men vil kun selge trådløst bredbånd med 25 mbits-linje, selv om reklamen og nyhetsbrevene deres påstod de ville begynne å levere opptil 100 mbits så snart de hadde fått 5G på plass.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 29.10.2023 at 8:52 PM, Mag ne said:

Når noen kommer med reell fri data på 5g så trenger vanlige folk ikke fiber, det er vel den viktigste grunnen til at data er begrenset.

Nåja. Sterkt uenig inntil videre.

Og det er definitivt ikke grunnen til at data er begrenset. Det er $$$$$, kan de melke penger fra oss og vi betaler. Da vil de tjene/melke de kronene. Det er vel ganske enkel business og kapitalistisk markedsøkonomi.

Fra et teknisk perspektiv: hvis det skjer vil 4G/5G backhaul (kobling fra basestasjon til kjernenett//oslo) OG kjernenett bli overbelastet som medfører dårligere opplevd tilbud for folk flest -> kan ikke konkurrere med fiber.

Uansett hvor mye Telia og Telenor reklamerer for 5G så er det pr. nå:

  • 5G NR med
    • "5G NSA" (non-standalone)
      • "over 4G kjernenett"
      • (sånn "forenklet forklart" -> medfører like "dårlig" latency og kjernenett-kapasitet som før).

Når de får 5G kjernenett vil denne kapasiteten øke, men hver basestasjon vil fortsatt være en *mye mer delt ressurs* enn det et fibernettverk er.

  • Dette gjelder både i byer (hvor frekvensene & støy er utrolig delt ressurs)
  • Men også på bygda hvor backhaul ofte er problemet (gjerne ikke fiber til basestasjoen, men en radio-link, radio-linkene vil også øke latency, sett opp mot FTTH fibernettverk)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
N|troXx skrev (På 21.8.2023 den 10:54 AM):

Dette har vi p.t., har simkort i en mobil router så har den med på ferie etc, nada problem.

 

Kjører 250GB pakken, den har også 10Mbit etter pakken er oppbrukt. funker greit i heimen, men gleder meg til fiber kommer i løpet av høsten. 

Strålende at de nå har økt til både 6 og 10 mbit når man går over GB-grensen. Vet du om andre operatører som har tilsvarende økning på farten?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 25.11.2023 den 7:11 PM):

Strålende at de nå har økt til både 6 og 10 mbit når man går over GB-grensen. Vet du om andre operatører som har tilsvarende økning på farten?

Nei,

derfor vi valgte Telia. Dette endrer seg fortløpende, og nå har vi endelig fått fiber i hus, så abonnementet er avsluttet. 

Både 250GB og 500GB pakken hadde 10mbit som nedre grense, lavere pakker har lavere fart etter oppbrukt pakke (6mbit for 100GB).

 

Telenor er håpløst for mobilt bredbånd, der settes du ned til 128kbit etter oppbrukt pakke.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...