Gå til innhold

Stikkontakt mangler spenning, funker sporadisk


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Bjerknez said:

Det som er tillfelle her er trolig at det er dårlig kontakt eller brudd på en ledning. Da vil verken sikring eller jordfeilbryter slå ut, så sant ikke ledningen med brudd kommer i kontakt med de andre ledningene eller med jord. 

Dette er veldig enkelt. Ring elektriker! :) 

Vanligvis ikke i ledningen, men i en av koblingene enten i koblingsboks eller i koblingen i stikkontakten.

Helt rett, ring elektriker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Forsåvidt riktig, men leder trenger ikke komme i direkte kontakt med jord. Selv en indirekte forbindelse skal få jordfeilvern/varsler til å slå ut. F.eks. leder via en pære, et varmeelement eller en stakars person i dusjen.

Jordfeilvern slår ut når strømmen i leder og nøytral (eller L1 og L2) ikke er like.

Skjønner :) 

Uansett så er dte vel her da snakk om trolig brudd i en ledning eller dårlig kontakt. Da må man lete seg frem til bruddet og det synes jeg kanskje ikke TS skal gjøre. 

Dette må jo være en feil som er gjort enten av elektrikeren eller av snekker etc. som har tred en spiker gjennom et kabelrør eller kappet en ledning etc. 

Det er kun to ledninger som skal til for å få strøm. + evt. jord. Hvis en av stikkene ikke funker men resten virker så er må det jo åpenbart være en feil som ikke TS kan klandres for. Så sant han da ikke har hengt opp et bilde i nærheten eller en hylle etc. og skrudd en skrue rett inn i kabelrøret. men da ville vel trolig sikringen eller jordfeilbryteren slått ut med stor sannsynlighet. 

Igjen... ring elektriker. Det må du uansett uavhengig av hvem som har skylden.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Skjønner :) 

Uansett så er dte vel her da snakk om trolig brudd i en ledning eller dårlig kontakt. Da må man lete seg frem til bruddet og det synes jeg kanskje ikke TS skal gjøre. 

Dette må jo være en feil som er gjort enten av elektrikeren eller av snekker etc. som har tred en spiker gjennom et kabelrør eller kappet en ledning etc. 

Det er kun to ledninger som skal til for å få strøm. + evt. jord. Hvis en av stikkene ikke funker men resten virker så er må det jo åpenbart være en feil som ikke TS kan klandres for. Så sant han da ikke har hengt opp et bilde i nærheten eller en hylle etc. og skrudd en skrue rett inn i kabelrøret. men da ville vel trolig sikringen eller jordfeilbryteren slått ut med stor sannsynlighet. 

Igjen... ring elektriker. Det må du uansett uavhengig av hvem som har skylden.

Takk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, OddZen said:

Så da blir spørsmålet, hva er mest sansynlige feilkilde gitt opplysningene jeg nå har gitt?

Feilen kan vel ligge 2-3 stedet. 1. I koblingsboksen oppe i taket, hvis kursen går via den. 2. Hvis det er riktig at det finnes en trafo i forbindelse med stikkontakten, så kan feilen ligge der. 3. Koblingen i selve stikkontakten.

Jeg ville nå sagt at alternativ 3 er mest sannsynlig, men det er delte meninger.

Det ene tilfellet at firmaet kan være ansvarlig, det er hvis den koblingsboksen som vises i taket går på samme kursen og det er lagt inn en dårlig kobling her. En elektriker kan oppdage dette ganske hurtig ved først å eliminere stikkontakt og trafo.  

Lenke til kommentar
OddZen skrev (5 minutter siden):

Takk.

Husk å be elektriker dokumentere feilen hvis han finner den, slik at den som har gjort feilen må ta regningen. Jeg tror uansett ikke dette vil koste veldig mye. Men en elektriker tar jo fort en tusenlapp for å starte opp bilen og delene dem bruker er det sjeldent Biltema priser på for å si det sånn. 

Jeg måtte ut med 2.800 kroner for å bytte en trafo i spottene på badet. Han var hos meg i 10 minutter og tok hele 1.200 for trafoen. Hvor han klarte og presse inn de resterende 1.600 kronene hen vet ikke jeg, men det sto 2 timer i tiden som var brukt. Det blir da tiden fra han kjører fra firmaet til han er tilbake igjen + tiden har brukte hos meg som ble en halvtime da dem regnet hver hele halvtime. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Feilen kan vel ligge 2-3 stedet. 1. I koblingsboksen oppe i taket, hvis kursen går via den. 2. Hvis det er riktig at det finnes en trafo i forbindelse med stikkontakten, så kan feilen ligge der. 3. Koblingen i selve stikkontakten.

Jeg ville nå sagt at alternativ 3 er mest sannsynlig, men det er delte meninger.

Det ene tilfellet at firmaet kan være ansvarlig, det er hvis den koblingsboksen som vises i taket går på samme kursen og det er lagt inn en dårlig kobling her. En elektriker kan oppdage dette ganske hurtig ved først å eliminere stikkontakt og trafo.  

Den koblingsboksen kan man jo eliminere da den helt klart er svakstrøm og er branndetektor/inbrudd.

Lenke til kommentar
1 minute ago, 3l33t3 said:

Den koblingsboksen kan man jo eliminere da den helt klart er svakstrøm og er branndetektor/inbrudd.

Det kan vel se slik ut, og da ender man vel opp med å finne feilen i stikkontaktens kobling eller i trafo, hvis det finnes en slik. Med andre ord feilen har sannsynligvis lite å gjøre med åpningen av taket.

Håper konklusjonen blir postet etter at elektriker har vært på åstedet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, arne22 said:

Feilen kan vel ligge 2-3 stedet. 1. I koblingsboksen oppe i taket, hvis kursen går via den. 2. Hvis det er riktig at det finnes en trafo i forbindelse med stikkontakten, så kan feilen ligge der. 3. Koblingen i selve stikkontakten.

Jeg ville nå sagt at alternativ 3 er mest sannsynlig, men det er delte meninger.

Og alternativ 2 - transformator - anser jeg nå også som usannsynlig: om den finnes i baderomskapet så er den nok ikke koblet til en slik standardstikk som vist over.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, trikola said:

Og alternativ 2 - transformator - anser jeg nå også som usannsynlig: om den finnes i baderomskapet så er den nok ikke koblet til en slik standardstikk som vist over.

Enig. Da er det to muligheter igjen. Koblingsboksen i taket (hvis den har innebygd en 230V styring med rele), eller mest sannsynlig: Koblingen i selve stikkontakten.

Men nå kom jeg på noe ganske banalt: Det er ikke slik at "noen" har koblet opp stikkontakten slik at lysbryter må være på for at det skal være strøm i stikkontakten? Høres kanskje ikke så veldig fornuftig ut, men har faktisk sett det i praksis.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (17 minutter siden):

Ofte blir sikkontakt i speilskap koblet via samme 2 pol lysbryter som lyset på speilskapet. Om det er det, ta av lokket på lysbryter og sjekk der.

Hmm hmm 🫡 nå ble jeg i stuss. Jeg skal snart hjem og sjekke med lyset på baderommet på. Har aldri hatt problemet tidligere så jeg har aldri registrert at de eventuelt opererte sammen... Har ikke tenkt over det tidligere, og lyset pleier jo å være på, men det er jo sommer så det kan jo være så enkelt at jeg ikke har hatt lyset på badrommet på hver gang jeg har prøvd å bruke stikken de siste to mnd....

Får nesten håpe at det er løsningen, samtidlig som jeg blir litt flau hvis det er så enkelt!

Til mitt forsvar så er lyset ikke i speilskapet, men via to spotter i taket, med bryter på en annen vegg sammen med bryter for gulvvarme/termostat, men alikevell så burde jeg tenkt at det kan være en mulighet at lysbryter slår på stikk også...

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
OddZen skrev (2 minutter siden):

Hmm hmm 🫡 nå ble jeg i stuss. Jeg skal snart hjem og sjekke med lyset på baderommet på. Har aldri hatt problemet tidligere så jeg har aldri registrert at de eventuelt opererte sammen... Har ikke tenkt over det tidligere, og lyset pleier jo å være på, men det er jo sommer så det kan jo være så enkelt at jeg ikke har hatt lyset på badrommet på hver gang jeg har prøvd å bruke stikken de siste to mnd....
 

Får nesten håpe at det er løsningen, samtidlig som jeg blir litt flau hvis det er så enkelt!

Det er neeeesten så jeg tillater meg å være enig med Opsat500 her altså. Det virker nesten litt for rart at elektriker har gjort feil her. Er jo ikke akkurat rocket sience for en elektriker dette.

 

Lenke til kommentar

Da har vi fått avklart at jeg ikke kjenner huset mitt så godt som jeg trodde til tross for at jeg kjøpte det for 3 år siden. 

Det var så enkelt som at lysbryter til spottene i taket regulerer stikkontakten i speilskapet. Stikket har jeg nok kun brukt sporadisk når lyset har vært påskrudd tidligere, noe det var stort sett hele tiden før strømprisene føk til værs og i sommerhalvåret. 

Takk til alle som bidro og til Opsat500 som satt meg på sporet 😉👍

Case closed!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...