Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av stikkete ugressplanter


Anbefalte innlegg

Vi har noen uønskede blomster/planter som har dukket opp på gressplenen (dessverre ikke klippet på en stund) og lurer på hva dette er og hvordan man best fjerner det (helst permanent om mulig). Noen som kjenner igjen disse og vet mer?

20230721-164640_IMG_2096.thumb.jpg.7c4126418defa4fb00810d5eb51e5dec.jpg

20230721-164708_IMG_2099.thumb.jpg.ca964fd643f7dc80008c3a3449b4c557.jpg

20230721-165325_IMG_2118.thumb.jpg.dd0e6c25d97e1607f3a6a48ca418dd87.jpg

20230721-164649_IMG_2097.thumb.jpg.5e6326fe7f534f5d4d1233977cd2087e.jpg

Jeg tenkte det ville være en grei sak først å kutte de av et stykke ned, deretter dra de opp ved roten, men dessverre går "piggene" gjennom alt av hansker, så dengang ei. Kjøpte noen kraftige hansker beregnet på fisking (skulle visstnok være de mest egnede de hadde i butikken med byggvarer/hageredskaper) men det hjalp ikke her.
Er løsning å meie det hele ned med gressklipper (evt. kutte de lavere med en hagesaks først) og evt. prøve å ta de med rota når der vokser opp igjen eller finnes det bedre løsninger?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planten ser ut til å være Åkertistel. Den regnes som vanskelig å fjerne mekanisk så ugressmiddel er nok beste valget. Se eks.  https://www.info-roundup.no/ugressmiddel/akertistel

Sitat

Åkertistel er vanskelig å bekjempe mekanisk.

Åkertistel (Cirsium arvense) er en toårig plante med rett stilk som blir 40-120 cm høy. Åkertistelen gjenkjennes på de lilla, duftende blomsterhodene og de smale, krøllede, skarpe og taggete bladene. Åkertistelen sprer seg via frø og sine krypende formeringsrøtter. Røttene til åkertistelen vokser gjerne i flere etasjer under hverandre. Ugresset vokser i nesten all slags jord i hele landet.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, NoBo said:

Planten ser ut til å være Åkertistel. Den regnes som vanskelig å fjerne mekanisk så ugressmiddel er nok beste valget. Se eks.  https://www.info-roundup.no/ugressmiddel/akertistel

 

Takk for oppklaringen.
Kjemisk ugressmiddel har jeg lyst til å unngå -så langt det lar seg gjøre.
Nå som jeg har navnet på planten har jeg søkt etter andre løsninger og fant noe som kanskje kan fungere, og i den forbindelse var det interessant at dette svaret kom inn:

22 minutes ago, meg0709 said:

Flammekaster. :D

Kanskje noe å vurdere?! Jeg kom nemlig over "Slik blir du kvitt ugresset" fra Felleskjøpet (samt tilsvarende artikler andre steder) der det henvises til "ugressbrennere" som brukes slik:

Quote

Ved å fjerne ugress mekanisk, velger du den miljøvennlige måten. Og når vi sier mekanisk tenker vi på fjerning av ugress med hender, spade, greip og ugressfjerner. Vil du gå hardere til verks kan du bruke en ugressbrenner. Da svir du ganske enkelt i noen sekunder til planten kollapser. På den måten bryter du ned celleveggen i planten og den vil dø av dehydering.

Man skal visstnok ikke brenne opp planten, men heller svi den som forklart nærmere i "bruker du (også) ugressbrenneren feil?":

Quote

Vi innrømmer det! Det er fristende “bare å gi gass”, og brenne ugresset helt ned, når vi først er i gang med ugressbrenneren.
Men ikke gjør det. Ugresset kommer garantert igjen i løpet av kort tid. Grunnen er at røttene overlever, og at planten på den måten “kan starte igjen på ny frisk”.
Svir du i stedet ugresset et kort øyeblikk, skader du derimot plantens celler, slik at vannet i den fordamper og hele planten dør. Den dør med andre ord av tørst!

Jeg har ikke funnet noe om denne metoden fungerer med åkertistler, eller bare mindre ugress -kanskje noen her vet om dette er en metode jeg kan bruke? Ser at de selger slike brennere for et par hundrelapper hos Clas Ohlson, Jula osv. for et par hundrelapper for bruk sammen med en propangassbeholder. Jeg regner med at en vanlig propangassbrenner til malingsfjerning osv. eller en gassbrenner for kjøkkenbruk vil fungere like bra (og samtidig ha andre bruksområder), eller?

Noe annet jeg leste (bla. i den samme artikkelen fra Felleskjøpet) er å bruke 35% eddik (en del edikk, to deler vann) som man sprayer på ugresset. Det skal visstnok ta livet av ugresset.
Men igjen; jeg vet ikke hvor bra denne metoden vil fungere med åkertistler...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klipp plenen oftere så går dette mest sannsynlig bort av seg selv. Jeg har hatt tistel rundt omkring langs åkerkanter men den får aldri etablert seg på en plen hvis den klippes regelmessig. Riv de opp med gode hansker (det går greit men hanskene må være temmelig harde). Klipp plenen og hold den lav fremover.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på gassbrenner men siden det står at planten brer seg utover under bakken så er jeg litt usikker på effekten men klart, hvis man følger opp og tar det som måtte stikke opp av skudd så får blir man nok kvitt dem ila. noen år 😊

Eddik (35% og lite utvannet) har jeg opplevd ganske god effekt med. Viktig å spraye i tørre perioder (lite nedbør) sånn at mest mulig av eddiken opptas av planten.

Stikkende stengler kan man komme rundt ved å surre dem godt inn i et tøystykke, alternativt bruke tynt tau av noe slag med en renneløkke rundt stengelen. En skarp kniv som man kutter av piggene med kan også være en mulighet. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (25 minutter siden):

Eddik (35% og lite utvannet) har jeg opplevd ganske god effekt med. Viktig å spraye i tørre perioder (lite nedbør) sånn at mest mulig av eddiken opptas av planten.

Eddik fungerer fint, men det er et "svimiddel" og blir ikke tatt opp av planten slik systemiske midler blir. Når det er sagt så bør det jo ikke regne når du sprøyter.

Og til trådstarter: Du hadde gjort det mye enklere for deg selv om du ikke hadde latt de frø seg før du satt i gang tiltak. Dette er nok noe som tar et par sesonger å bli kvitt. Med mindre du leier deg en minigraver og graver opp hele området (ikke min anbefaling). 

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minimax skrev (15 timer siden):

Vi har noen uønskede blomster/planter som har dukket opp på gressplenen (dessverre ikke klippet på en stund) og lurer på hva dette er og hvordan man best fjerner det (helst permanent om mulig). Noen som kjenner igjen disse og vet mer?

Siden det er sånne kryprøtter så er den beste metoden å bare klippe ned, så vokser det opp igjen via røttene og da må du klippe ned igjen, og igjen helt til den lagrede energien i røttene er brukt opp, ikke la den hente energi via fotosyntese ! Det er egentlig ganske enkelt hvis man er litt på det, å mye bedre enn å begynne å grave opp røtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det endte med å bare klippe det hele ned (med hagesaks og ljå), og nå skal jeg til med gressklipper for å ta det resterende. Gode hagehagensker samt kraftige fiskehansker utenpå disse hjalp til at jeg ikke stakk meg.

Så får jeg bare være litt raskere ute til neste år og håpe det etterhvert forsvinner 😀

Endret av minimax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff! Ingen fritidsproblemer lenger 😄
Er det de hvite bommulslignende greiene som er frøene?
Da er vel cluet å skjære dem ned til neste år så fort man ser en stilk komme opp vil jeg tro, slik som jeg forstår det ut fra en tidligere posting:

On 7/22/2023 at 9:41 AM, skaftetryne32 said:

Siden det er sånne kryprøtter så er den beste metoden å bare klippe ned, så vokser det opp igjen via røttene og da må du klippe ned igjen, og igjen helt til den lagrede energien i røttene er brukt opp, ikke la den hente energi via fotosyntese ! Det er egentlig ganske enkelt hvis man er litt på det, å mye bedre enn å begynne å grave opp røtter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...