Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytter ut av hybel, utleier vil ha penger for et demontert møbel


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i år bodd i en hybel, og når jeg flyttet inn denonterte jeg et møbel som bare tok unødvendig plass og ikke ble brukt. Alle deler, spikre og alt er i samme stand og er godt bevart. 
 

Rakk ikke montere opp igjen skapet, i og med at jeg egentlig er fast bosatt i en annen by, og jobber hele sommeren. 
 

Utleier påstår at h*n kan kreve mellom 2000-5000kr selv om verdien på det gamle skapet er 750kr om det kjøpes nytt? 
 

Kan de kreve så mye av depositumet mitt for kun en monteringsjobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil jeg faktisk si ja.
Skapet kommer kanskje på 750,-
Men en proff handverker kommer fort på 1000-2000 pr time.
Og huseier har kanskje ikke muligheten til å gjøre jobben selv, og leier derfor inn noen til å gjøre jobben.

Med tilkjøring og frakjøring ender man fort opp i større summer en del plasser i landet.
Be om dokumentasjon på utgiftene, så vil du fort se at det er dyrt å leie inn folk.
Kan huseier dokumentere at han hadde en snekker til å gjøre jobben, som tok 2500 for jobben, må du betale for dette.
Og så kan han kreve en del selv for sin tid med administrasjon av dette siden han må bruke av sin fritid til dette. ev ta seg fri fra jobb for å slippe snekker inn og ut.

Bare be om dokumentasjon på alt.
Da slipper du unna med lavest mulig beløp.

Edit:
Det er så stor mangel på handverkere som snekkere, tømrere, trikkere etc at mange har minstepris dem tar for en jobb, slik at dem ikke kaster bort tiden sin på jobber som bare tar 20 minutter.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (3 timer siden):

Og så kan han kreve en del selv for sin tid med administrasjon av dette siden han må bruke av sin fritid til dette. ev ta seg fri fra jobb for å slippe snekker inn og ut.

Nei, det kan han ikkje. Administrasjon av utleige må vera bakt inn i leiga. Utleigar får som regel aldri medhold i dekning av eige plunder og heft i tvistesakar. Medgått tid til vask/fiks for å setta leigeobjektet tilbake i same stand som leigetakaren skulle ha forlatt det i er ei anna sak.

Lenke til kommentar
MKap skrev (2 timer siden):

Medgått tid til vask/fiks for å setta leigeobjektet tilbake i same stand som leigetakaren skulle ha forlatt det i er ei anna sak.

Er akkurat dette vi snakker om her.

Huseier må bruke tid på å fikse møblet siden leietaker ikke forlot hybelen i den stand leietaker skulle, så dette er ikke vanlig vedlikehold eller vask, men ekstra arbeid forårsaket av leietaker.

Hadde vi snakket om normal slitasje ok.

Men her har leietaker demontert et skap og ikke satt det opp igjen når hen flytter ut.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (52 minutter siden):

Er akkurat dette vi snakker om her.

Huseier må bruke tid på å fikse møblet siden leietaker ikke forlot hybelen i den stand leietaker skulle, så dette er ikke vanlig vedlikehold eller vask, men ekstra arbeid forårsaket av leietaker.

Hadde vi snakket om normal slitasje ok.

Men her har leietaker demontert et skap og ikke satt det opp igjen når hen flytter ut.

Det er snakk om 2 forskjellige ting:

  • Tid brukt til remontering av møbel (her kan utleigar ha eit krav, uansett om han sjølv eller innleide som gjer arbeidet, så lenge det er dokumentert).
  • Tid brukt til administrasjon (bestilling av folk, sleppa handverkar inn/ut etc.) Dette kan utleigar ikkje fakturera leigetakar for, sidan det er rekna som ein del av arbeidet med å leiga ut. Det er dessutan vanskeleg å dokumentera skikkeleg. Det gjeld sjølv om den ekstra administrasjonen er grunna i leigetakar sine høve, om ein ser på tvisteavgjerder der utleigar elles har fått medhald i sine krav.

 

Forstår det slik at TS allereide har folatt byen, og derfor ikkje har høve til å montera møbelet igjen? Ofte foretar ein jo gjerne ein felles overtakelse, slik at ein er samde om at husrommet er i orden. Om utleigar har oppdaga "feilen" seint, kan du kanskje nytta det mot han. Elles er det jo slik at utleigar ikkje skal gjera dette på ein urimeleg dyr måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...