Gå til innhold

Kan Bergen bli den eneste storbyen uten store handelsforbindelse på lang sikt?


Anbefalte innlegg

Byrådet i Bergen har bestemt seg for å skrote Hordfast prosjektet og heller prioritere bybanen til Åsane bydel og E16 til Voss.  Stavanger står fast på å bygge den andre delen, Rogfast. Jeg har også lest at en del kommuner sør for Bergen har lyst å melde seg til Rogaland fylket enn å være på Vestlandet. Vil denne avgjørelsen fra Bergen hvis den står, få fatale konsekvenser for utviklingen av næringslivet og handel i Norges nest største by? Kan Stavanger etterhvert overta som hovedstaden på Vestlandet og vippe Bergen av tronen? 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje byrådet i Bergen som bygger Europavegar. Samtidig er det fornuftig å sørge for gul midstripe på strekningane mellom ferjene før ein bygge gigant prosjekt som Hordfast. Å måtte ta ei eller to ferjer mellom Stavanger og Trondheim er ikkje noko krise. Kan vere ein fordel med ein pause. Desse kommunane på Haugalandet som snakka om å melde seg inn i Rogaland hadde folkeavstemming om det for kort tid sidan og fleirtalet ville vere i Vestland. Når det gjeld handel og næringsliv er vegen til Oslo viktigare enn Stavanger, og den går nettopp på E16 via Voss. Stavanger ligg ikkje i Vestland, så nei, Stavanger kan ikkje bli hovudstad i Vestland. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MRSA skrev (5 timer siden):

Det er ikkje byrådet i Bergen som bygger Europavegar. Samtidig er det fornuftig å sørge for gul midstripe på strekningane mellom ferjene før ein bygge gigant prosjekt som Hordfast. Å måtte ta ei eller to ferjer mellom Stavanger og Trondheim er ikkje noko krise. Kan vere ein fordel med ein pause. Desse kommunane på Haugalandet som snakka om å melde seg inn i Rogaland hadde folkeavstemming om det for kort tid sidan og fleirtalet ville vere i Vestland. Når det gjeld handel og næringsliv er vegen til Oslo viktigare enn Stavanger, og den går nettopp på E16 via Voss. Stavanger ligg ikkje i Vestland, så nei, Stavanger kan ikkje bli hovudstad i Vestland. 

Men hvis Rogfast blir bygget ut og ferdigstilt, og ikke Hordfast, disse Sunnhordland kommunene kan ombestemme seg. 

Lenke til kommentar

´Handelsforbindelse´ blir vel båt og jernbane, og kanskje overtonnasje på trailerne på veien. Handel er jo for varer, ikke for folk.
Så Betteridge sier vel at nei: Overskriften blir vel spekulativt og derfor nei.

Og fergefri E39 går nok ikke "utenom" Bergen, selv om man kanskje skulle ønske dette.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (19 timer siden):

´Handelsforbindelse´ blir vel båt og jernbane, og kanskje overtonnasje på trailerne på veien. Handel er jo for varer, ikke for folk.
Så Betteridge sier vel at nei: Overskriften blir vel spekulativt og derfor nei.

Og fergefri E39 går nok ikke "utenom" Bergen, selv om man kanskje skulle ønske dette.

Sitat

Kor ofte skal ein ha folkeavstemming om kva fylke ein skal tilhøyre? 

 

Hypotetisk spørsmål: Hvis Rogfast blir ferdigbygget og Hordfast kommer ikke, hva vil skje med Bergen? Blir det som det har alltid vært som nå eller vil flere statlige arbeidsplasser flyttes ut av byen og ned til Stavanger? Kan Bergen kun livnære seg som en turistattraksjon? 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (9 timer siden):

 

Hypotetisk spørsmål: Hvis Rogfast blir ferdigbygget og Hordfast kommer ikke, hva vil skje med Bergen? Blir det som det har alltid vært som nå eller vil flere statlige arbeidsplasser flyttes ut av byen og ned til Stavanger? Kan Bergen kun livnære seg som en turistattraksjon? 

Finnes ingen grunn til at statlege arbeidsplassar skal flytte til Stavanger pga Rogfast eller Hordfast. Rogfast og Hordfast er ein del av ferjefri E39, ikkje noko hokus pokus for statlege arbeidsplassar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
2 hours ago, qualbeen said:

Litt gammel tråd, men ...

Det Bergen først og fremst trenger, er bedre vei mot Oslo. 

Det stemmer, men det hjelper ikke å pusse opp de eksisterende veiene. Det må bygges en helt ny vei, gjennom tunell nesten hele veien. Kostnaden blir astronomisk, men det er noe vi bør ta oss råd til. Er vel ett av få land i verden som ikke har motorveiforbindelser mellom de største byene. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (33 minutter siden):

Det stemmer, men det hjelper ikke å pusse opp de eksisterende veiene. Det må bygges en helt ny vei, gjennom tunell nesten hele veien. Kostnaden blir astronomisk, men det er noe vi bør ta oss råd til. Er vel ett av få land i verden som ikke har motorveiforbindelser mellom de største byene. 

Hvorfor trenger vi egentlig en rask vei mellom Bergen og Oslo? Det er jo bare å ta flyet. 

Lenke til kommentar

Her var det mye uvitenhet.

Denne idèen om fergefri forbindelse mellom Kristiansand og Trondheim langs Vestlandet er bare latterlig.

Og i hvert fall i min, og mine barns levetid. Jeg har kjørt mellom Bergen og Ålesund i over 40 år minst 10 ganger i året. Og jeg har også kjørt mellom Bergen og Stavanger de siste 40 årene mange ganger. Mellom Kristiansand og Stavanger er der ingen ferger, bare kjedelig natur.

Litt fakta her. I 1980 tok turen mellom Bergen og Ålesund fire ferger og ca. 12 timer med normal kjøring. I dag tar den ca. 7 - 8 timer med normal kjøring, og to ferger hvis en kjører via Stryn.

Stavanger - Bergen har også blitt massivt forbedret, når vi får Rogfast er det bare Bjørnafjorden igjen. Og der har jeg en enkel løsning, bygg en ny Hardangerbro over Langenuen, og vi har èn ferge igjen. Distansen nordspissen på Reksteren og til Halhjem - er en fergetur på ca. 15 minutter, og det kan vi leve med.

Disse vansindige tankene om bro over Sognefjorden eller bro over Bjørnafjorden må snart ta en slutt. I det minste bør en vente til at det på E39 på fastlandet er mulig å holde en gjennomsnittshastighet på minst 65 km/t. Noe som ikke er mulig i dag med mindre en råkjører. 

Norsk samferdselspolitikk er en tåkeheim sterkt preget av urealsime og rene fantasier. Forslaget om Nord - Norge banen er foreløpig vinneren av disse vansindige idèer og fanatisk urealisme. På en god andreplass kommer broen over Sognefjorden, tredje og fjerdeplassen har jeg ingen sterke meninger om. Men broen over Bjørnafjorden komme langt opp på listen

Men så lenge det ikke er mulig at to trailere kan passere hverandre på E39 uten at en av de må rygge - eksempelvis ved Vadheim og et par andre plasser - er det hybris og manglende tankeklarhet å planlegge bro over Bjørnafjorden eller en bro over Sognefjorden.

De som sitter på sine vegkontor og planlegger dette burde skamme seg, og heller å ha blitt kjeppjaget inn i en gravmaskin og fått ordre om å "fiks veien før du tyter om broer."   

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (36 minutter siden):

Hvorfor trenger vi egentlig en rask vei mellom Bergen og Oslo? Det er jo bare å ta flyet. 

Akkurat Bergen - Oslo er jo et poeng. Jeg reiser den avstanden ganske ofte, men med fly.

Distansen er ca. 450 km, og det er ikke nødvendig å bygge en ny hastighetsbane til 300 milliarder - noe den minst ville koste hvis gjennomsnittshastigheten skal opp i 300 km/t. Noe som etter hvert har blitt en slags standard.

Det holder rikelig med 200 km/t, omtrent som Gardermobanen. Og det betyr ca. 280 km/t mellom Oslo og Hønefoss, noe lavere mellom Bergen og Voss, og vips er du i Oslo eller Bergen på ca. fire timer, og da kan faktisk bergensbanen konkurrere med flyene. I dag tar det seks - syv timer, hvis togene i det hele tatt går. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Windfarmer said:

Forslaget om Nord - Norge banen er foreløpig vinneren av disse vansindige idèer og fanatisk urealisme.

Man kan si det
Men sametidlig så ser vi at nord for Fauske er snart fraflyttet bortsett fra Narvik og noen større flystriper. 

Allergien og berøringsfrykten mot å bygge leder bare til dobbeltarbeid på sikt.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (21 minutter siden):

Man kan si det
Men sametidlig så ser vi at nord for Fauske er snart fraflyttet bortsett fra Narvik og noen større flystriper. 

Allergien og berøringsfrykten mot å bygge leder bare til dobbeltarbeid på sikt.

Dette innlegget skjønner jeg ikke meningsinnholdet av.

Å bygge koster penger. Og det blir ikke mye dobbeltarbeid av ikke å bygge Nord - Norge banen, da Nord - Norge banen aldri vil bli bygget eller reelt planlagt de neste 50 årene. Det var Sandra Borch som for et par år siden hevdet at "nu er det vårres tur," men der er ingen del av Norge som har så mange jernbanekilometer pr. person som Nord - Norge. Og da snakker jeg om Nordland, Troms og Finnmark. og i dette regnestykket tar jeg ikke med Malmbanen.

At Nord - Norge er i ferd med å bli fraflyttet vil ikke Nord - Norge banen ha noen som helst innflytelse over.

Da er jeg langt mer bekymret over av at Norges største fylke - med ca. 40 Twh vindkraftkapasitet - nå er lammet som følge av Fosendommen og alt det der.

Jeg har vært en del i Finnmark og det er et fylke med klondikemuligheter som en sjelden ser. Men det er helt fantastisk hva Finnmark ikke får til. 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vestlandets industriekspansjon trues av at man ikke har infrastruktur. Mens Nord for Bergen og Sør for Stavanger trues med at man må flytte til de stedene for å få et reelt tjeneste alternativ. Mye fint er mulig der ute, men kortbanenettet er ikke et egnet transportmiddel for å spare penger. 
Det er litt som at Vestlandet per dags dato trues av trippelarbeid: 
-Man bygget dårlige veier, eller valgte å ikke bygge veier
-Veiene gjør at regional transport er begrenset, og derav sentralisering 
-Dermed blir nye veier trippelarbeid som ikke kan gi tilbake samfunnene tapet av stordriftsfordeler de kunne ha hatt 
 

Men liker at du sidestiller en bit av kystsørtrønderlag med Trønderlaget 😛
Eller at du tror Nordnorgebanen er "dyrt", når man ikke bruker penger når man ikke bruker dem.  Snakk om berøringsangst for infrastruktur. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (22 timer siden):

Litt gammel tråd, men ...

Det Bergen først og fremst trenger, er bedre vei mot Oslo. 

Kjekt med god vei ned til Stavanger-regionen også, men det er nå en gang øst-vest-passasjen som har desidert mest trafikk. 

 

Trenger vi virkelig firefeltsvei fra Bergen til Oslo? Holder det ikke med å rassikre farlige strekninger med ny tunnnel samtidig oppgradere visse partier på europaveier som har såvidt plass til to kjøretøyer, spesielt trailere. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (39 minutter siden):

Trenger vi virkelig firefeltsvei fra Bergen til Oslo? Holder det ikke med å rassikre farlige strekninger med ny tunnnel samtidig oppgradere visse partier på europaveier som har såvidt plass til to kjøretøyer, spesielt trailere. 

Enig! Det er vel ingen som i fullt alvor har snakket om sammenhengende fire-felts fra Bergen og hele veien til Oslo?

Det er utopi. Men en rassikker vei vest for fjellene (siden det tross alt er der det raser hele tiden) burde vært et minimum. 

Flere forbikjøringsmuligheter langs traseen hadde hjulpet på. Dersom det fantes et ekstra felt for forbikjøring hver enste mil, som feltet var ca 1000 meter langt, så hadde det gjort underverker. 

Jeg kjører gjerne litt i kø, dersom et skilt forteller meg at det kun er 7km igjen til neste trygge forbikjøringsmulighet.

Altså: en vei som er bedre enn dagens 2-felts. Men trenger ikke være 4-felt overalt. Bør dog ha fysisk midtdeler, samt bygges på rassikre steder (mye inne i fjell?)

Bergen-Voss har nok trafikkmengde til å forsvare 4-felt. Tross alt er det (nesten) sammenhengende 4-felt fra Kristiansand til langt forbi Lillehammer nå. Samt en arm ut til svenskegrensen. Sikkert mange flere traseer øst for fjellene som har sammenhengende fire felt nå? 🤯😩

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Enig! Det er vel ingen som i fullt alvor har snakket om sammenhengende fire-felts fra Bergen og hele veien til Oslo?

Det er utopi. Men en rassikker vei vest for fjellene (siden det tross alt er der det raser hele tiden) burde vært et minimum. 

Flere forbikjøringsmuligheter langs traseen hadde hjulpet på. Dersom det fantes et ekstra felt for forbikjøring hver enste mil, som feltet var ca 1000 meter langt, så hadde det gjort underverker. 

Jeg kjører gjerne litt i kø, dersom et skilt forteller meg at det kun er 7km igjen til neste trygge forbikjøringsmulighet.

Altså: en vei som er bedre enn dagens 2-felts. Men trenger ikke være 4-felt overalt. Bør dog ha fysisk midtdeler, samt bygges på rassikre steder (mye inne i fjell?)

Bergen-Voss har nok trafikkmengde til å forsvare 4-felt. Tross alt er det (nesten) sammenhengende 4-felt fra Kristiansand til langt forbi Lillehammer nå. Samt en arm ut til svenskegrensen. Sikkert mange flere traseer øst for fjellene som har sammenhengende fire felt nå? 🤯😩

Virker som for meg at det er lettere å utvide veier eller bygge ny motorvei på Sørlandet til Østlandet enn på Vestlandet. Selv om det er også mye fjell i Innlandet, så er det flere strandflate områder enn i Bergen. Er vel kanskje en grunn til at det blir flom der når det styrtregner mens i Bergen er det ingenting?

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...