Gå til innhold

ICE-sim, henger litt hos Telia før det hopper til ICE


Anbefalte innlegg

Jeg har en Nokia XR20 med SIM fra ICE (snart to år gammel men 5G og VoLTE funker helt utmerket).

Jeg legger merke til at når den starter opp, henger den 1-2 minutter på Telias nett før den hopper over til ICE' nett, og blir der. Over hodet ikke noe problem, men er det noen som har en forklaring? Har for øvrig ypperlig ICE-dekning her jeg bor, men 5G er fortsatt en vits.
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hatt en telefon som oppførte seg på den måten og tror det var en rimelig Nokia G10, men er litt usikker på om den støttet VoLTE. Med andre telefoner har jeg ikke opplevd dette "problemet".

Endret av Trulss
Lenke til kommentar

Jeg opplever det samme med iPhone 13, Samsung a52s 5g, Netgear aircard a1018s og zte et eller annet nr trådløs router. Siste to om jeg lar de stå på full auto. Ellers når eig låser de til 242-14, er det niks problem. Telefonene derimot gjør det hver gang de restartet seg. Er i Fredrikstad. 

Har vært sånn siste tiden, våres en gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (17 timer siden):

Jeg opplever det samme med iPhone 13, Samsung a52s 5g, Netgear aircard a1018s og zte et eller annet nr trådløs router. Siste to om jeg lar de stå på full auto. Ellers når eig låser de til 242-14, er det niks problem. Telefonene derimot gjør det hver gang de restartet seg. Er i Fredrikstad. 

Har vært sånn siste tiden, våres en gang.

En kompis har A32 5G og den går rett på ICE+
Tror det da må være avhengig av basestasjon?

Lenke til kommentar

Ikke noe håndfast av fakta, men teorien min nå er at det også kan skje. Jeg befinner meg nå i rørvik og der opplever jeg at iPhone 13 hopper rett på ice, mens Samsung a52s drøyer litt. Samtidig opplever jeg at telefoner og aircard henger på ice ganske så bra hele veien fra Fredrikstad til rørvik, minus noen små steder uti gokk. Ice har blitt ganske så bra med egen dekning. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at dette er etter 3GPP spesifikasjon, en timer på 2 minutter til telefonen søker seg tilbake til eget nett (Home PLMN) fra serving / registered PLMN. Den vil først koble seg mot Telia hvis Telia var det sist tilkoblede nettet f.eks. Er telefonen koblet til ice ("ice+" / 242 14 MCC MNC) og du tar flightmode på og av skal den koble seg tilbake rett på ice+. Var den sist på Telia, vil den igjen koble seg først til Telia, så til ice etter 2 minutter (rett meg hvis jeg tar feil).

 

https://forum.digikey.com/t/how-does-a-device-choose-its-carrier/28704

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...