Gå til innhold

Reise med lite bagasje


Anbefalte innlegg

Prøver og spør her angående pakking.
 

Skal til Tyskland + Bratislava og Wien i September.
Blir reising med lLy til Tyskland, så tog rundt omkring, og fly hjem igjen fra Wien.

Blir rett under 2 uker ca.

Hva bør jeg pakke til en slik tur?

Planen er og reise med sekk og ha med minst mulig egentlig siden det blir en del reising rundt og forskjellige plasser.

Flott om noen har erfaring og kan gi noen tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (1 time siden):

Jeg har klart meg med 40 liters sekk på 3 ukers backpacking i Spania og Portugal.

Jeg klarte meg med en sekk på 20 liter. Og mye av volumet gikk til en tysk togbibel med de fleste store togruter i hele Europa. Med den fikk man raskt gurustatus blant andre reisende. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Jeg klarte meg med en sekk på 20 liter. Og mye av volumet gikk til en tysk togbibel med de fleste store togruter i hele Europa. Med den fikk man raskt gurustatus blant andre reisende. 

Hva hadde du med deg av ting?
Hvor mye skifte klær og slikt?

Sikkert noen plasser jeg kan få vasket om det trengs, eventuelt for hånd i dusjen på hotell jeg overnatter på om det er krise 😛 

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (42 minutter siden):

Hva hadde du med deg av ting?
Hvor mye skifte klær og slikt?

Tannbørste, deo, et par sokker, underbukser, badebukse, t-skjorter og vaskepulver. Idag ville jeg også trengt en lader. Burde holde. Resten får du enkelt og billigere tak i på reise. Måtte bare riste på hodet av folk som dro med seg store og dyre ting som strandunderlag fra Norge.

Har endel som har fast plass i reisesekken idag slik som mikrofiber T-skjorte som tar mindre plass og paraply som ikke er stort større enn en markørpenn. Den slår seg likevel ut til normal størrelse.

 

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (12 timer siden):

Tannbørste, deo, et par sokker, underbukser, badebukse, t-skjorter og vaskepulver. Idag ville jeg også trengt en lader. Burde holde. Resten får du enkelt og billigere tak i på reise. Måtte bare riste på hodet av folk som dro med seg store og dyre ting som strandunderlag fra Norge.

Har endel som har fast plass i reisesekken idag slik som mikrofiber T-skjorte som tar mindre plass og paraply som ikke er stort større enn en markørpenn. Den slår seg likevel ut til normal størrelse.

 

 

Takker!

Noe slikt jeg ser for meg ja.
Har en 35 liters sekk som jeg tenker og bruke.

Kommer langt med mobil+lader, lommebok og litt skifteklær.
Kanskje noe lett regntøy, kan jo få alt slags være i September. 
Det meste kan jo kjøpes om det trengs
 

Reiste litt over en uke i fjor til Skottland, da med en stor koffert + sekken.
Brukte jo så og si ingenting i kofferten, og det var litt herk og dra med rundt på tog og slikt.
Og da var jeg bare  stasjonert tre plasser, nå blir det mye mer forskjellige. 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Hva man trenger kommer jo an på hva man ønsker å få ut av en tur. For min del som reiser for å gå i fjellet og på turer høyt og lavt, så krever det mer enn om man planlegger hovedsakelig kultur, by- og strandliv.

Men må legge til at å reise lett er fantastisk deilig. Pakket en stor Helly Hansen trillebag på 90L i mars, ble så handlingslammet og sliten av å tenke på at jeg måtte drasse rundt på den at det aldri ble til at jeg ikke reiste.

Så pakket jeg om til Osprey Farpoint 55L, opplevde det som en vanvittig befrielse, og ble så positivt overrasket over hvor mye den rommet at det til slutt fikk plass i 40L.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Fin tur. Kan anbefale en dagstur til Hrad Devin, ca 20 min fra Bratislava.

Pakk så minimalistisk som du kan. De har butikker også utenfor Norges grenser. Selv har jeg brukt en Osprey Tempest 24 liters sekk på 98% av mine reiser - selv på en åtte ukers backpackertur var det mer enn nok for min del. Veldig deilig å bare rusle rundt med en lett og ledig sekk på ryggen. Du trenger i grunn ikke mer enn 2-3 skift + en skalljakke. Et par sandaler og shorts. Samt noen joggesko for grå dager er mer enn godt nok.

Under ser du min pakking på en av mine lengste backpacker-turer (8 uker).
Kan anbefale en vanntett kompressorbag for bare klær, og kanskje et nett for skittentøy.

20170815_005602.thumb.jpg.ec29adfc7c0d4633e12493f363a2c3c5.jpg

20170815_011308.thumb.jpg.ac806b739f95aea840242956d5756d07.jpg

WP_20170226_065.thumb.jpg.22a29aab1470fae2b1a91f100069c560.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Milhouse85: Flotte tips!

Har foreløpig 3 netter i Bratislava, så en tur til ''Hrad Devin'' er absolutt noe jeg kunne tenkt meg.
Går det noe brukbar kollektiv transport dit? 

 

Ellers er ruten i Tyskland:

Fly til Düsseldorf, en overnatting der.

Tog videre til Freiburg, en overnatting
 

Så videre til villingen-schwenningen, her blir det konserter to kvelder, to overnattinger her.

Etter dette blir det opp til Würzburg, en overnatting.
Neste dag tog til Bamberg med 3 overnattinger. 


Så til Regensburg med en overnatting.
Dagen etter blir det direkte tog til Wien, og så over til Bratislava med 3 overnattinger.
Konserter første kvelden her.

En siste overnatting i Wien, hvor jeg også fly hjem igjen fra.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Så lenge du klarer å riste av deg behovet for klær som er kjekt å ha så kjem du langt med berre litt undertøy og nokre skjorter. Sportstøy tørker raskt og kan enkelt handvaskast og tørkast nesten overalt.

Husk at du alltid kan ha ein B-plan på å kjøpe ting som du plutseleg får behov for. Ender du opp med å måtte kjøpe meir enn du klarer å pakke ned så kan du alltids sende skittentøyet heim til Norge via posten. Ein pakke på mellom 1-2 kg koster 17 € å sende frå Tyskland til Norge.

Lenke til kommentar

En annen strategi ang underklær er å ha en stk pr dag, men kaste etterhvert som dagene går (eller kjøp og kast) - og fylle på med souvenir t-skjorter el lign. 

Husk også at en tannkremtube holder lenge - 1/4 full sparer du vekt og plass  (ha samme tanke for deo, såpe etc)

Togene i Tyskland er visst ikke hva de var iflg en jeg diskuterte med nylig  - dårligere punktlighet som gir uforutsigbarhet, div streiker etc   

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

En annen strategi ang underklær er å ha en stk pr dag, men kaste etterhvert som dagene går (eller kjøp og kast) - og fylle på med souvenir t-skjorter el lign. 

Husk også at en tannkremtube holder lenge - 1/4 full sparer du vekt og plass  (ha samme tanke for deo, såpe etc)

Togene i Tyskland er visst ikke hva de var iflg en jeg diskuterte med nylig  - dårligere punktlighet som gir uforutsigbarhet, div streiker etc   

Var inne på den kast og bruk tanken ja, i verstefall kan jo det bli en løsning. 

Satser på det går greit med togene, ser det går jevnlig på strekningene jeg har sett på.
Litt forsinkelser tåler jeg nok, stort sett direkte strekninger jeg skal ta.
Tenker jeg tar heller bare litt tidligere rute, så har jeg litt og gå på. 

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (3 timer siden):

Milhouse85: Flotte tips!

Har foreløpig 3 netter i Bratislava, så en tur til ''Hrad Devin'' er absolutt noe jeg kunne tenkt meg.
Går det noe brukbar kollektiv transport dit? 

 

Ellers er ruten i Tyskland:

Fly til Düsseldorf, en overnatting der.

Tog videre til Freiburg, en overnatting
 

Så videre til villingen-schwenningen, her blir det konserter to kvelder, to overnattinger her.

Etter dette blir det opp til Würzburg, en overnatting.
Neste dag tog til Bamberg med 3 overnattinger. 


Så til Regensburg med en overnatting.
Dagen etter blir det direkte tog til Wien, og så over til Bratislava med 3 overnattinger.
Konserter første kvelden her.

En siste overnatting i Wien, hvor jeg også fly hjem igjen fra.

https://www.bratislavaguide.com/transport/getting-to-devin

Fun fact... Norge har bidratt med økonomisk støtte til Devin. I trappen opp vil du se en takk til Norge for støtten. 

I området rundt Devin er det også en flott skog, med mange plasser å utforske. Det går fint ann å sykle gjennom store deler av skogen. Hva med å leie en sykkel i Bratislava og utforske Devin? 

Bratislava er en ganske spesiell by - støgg som fy. Men såpass støgg at det blir interessant igjen. Veldig enkelt å komme til og fra Wien med tog. Ganske fasinerende å se så store kontraster over en så kort avstand som det Wien og Bratislava er. 

Tre overnattinger i Bratislava høres mye ut. Det er ikke akkurat en by full av serverdigheter. Hva med en dagstur til Budapest? Det er kun 2,5 timer med tog. 

Vet ikke om du allerede har kjøpt togbilletter i Tyskland. Men de har et program de kaller Deutschlandticke som koster 49 euro. (I fjor var det 9 euro tror jeg...) Der du kan ta gratis kollektivtransport (med noen unntak) i hele landet hele måneden. Det gjelder buss, tog, metro/trikk. Selv om du har togbillettene klare.... kan det lønne seg, da du får tilgang til kollektiv transport i hver enkelt by.

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Nice, sykkel hørtes ikke så dumt ut!
Det må sjekkes opp. 
Ellers går det busser ofte ser jeg. 

Kanskje 3 dager er mye ja?
Men kan jo ta en tur til Budapest den ene dagen som du nevner.
Tenkte jeg skulle ha noen dager når jeg først er nedi der.

Ser ''Brno'' i Tsjekkia også er greit som dagstur.

 

Har ikke kjøpt noe tog billetter nei, tenkte jeg tar det når jeg skal ta togene.
Men Deutschlandticke hørtes jo helt ideelt ut, og egentlig for godt til og være sant 😛
Det skal jeg definitivt sjekke ut! 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Skla du reise mye med tog i Tyskland sjekk ut Deutschland ticket. Ubegrenset reise med tog og buss for €49 i måneden.

https://www.bahn.com/en/offers/regional/deutschlandticket

Sjekket denne, og det ser ut til at den fungerer på ca halvparten av togene jeg skal ta.
Men blir jo billigere og kjøpe den for de linjene, og bare kjøpe de andre utenom. 

Linje mellom storbyer jeg skal ta er vist ICE/CE, så dem fungerer vell ikke på denne billetten? 
 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (33 minutter siden):

Nei, tror ikke den funker på ICE, men bruker du den på alt annet regner jeg du sparer penger uansett. 

Billetten fungerer heller ikke på IC, EC eller RE så transportetapper mellom byer kan man glemme. Det er dog mulig å sy sammen noe med lokaltog, men det blir veldig lite effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...