Gå til innhold

Skjerm til 1440k spilling (med noe fremtid) ?


maanemann

Anbefalte innlegg

Hva anbefales her til 1440 spilling , primært singleplayeropplevelse og god bildekvalitet uten oled-priser. 

Ang. 4K skjermene hvordan er de ift 1440 spilling fra RTX 4070? Like pent bilde som på 1440 skjermen ? Ok i ikke-kompetitiv multiplayer?

Hvor mye dårligere er tuf på bildekvalitet ?

Best med hdmi eller dport kabel?
edit: (Ser at folk skriver dport for freesync/vsync, så der fikk jeg svar på eget spørsmål når det gjelder kabel.
 

https://www.komplett.no/product/1200500/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-27-4k-gaming-skjerm-rog-strix-xg27uqr

https://www.komplett.no/product/1191012/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-27-gamingskjerm-rog-strix-xg27aqm

https://www.komplett.no/product/1171756/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-28-4k-gamingskjerm-tuf-vg289q?q=Tuf

 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
  • maanemann endret tittelen til Skjerm til 1440k spilling (med noe fremtid) ?
Videoannonse
Annonse

Det finnes sikkert folk som sverger til ulike oppløsninger og synes det er optimalt for deres bruk. Jeg følger normalt en oppskrift for eyecandy når jeg konfigurerer spill slik at det ser best mulig ut på 1080p med grei framerate. Med så mye bevegelse det er i bildet og den generelle skarpheten man får med 1080p synes jeg dette er nok i massevis.

Nå kan man jo justere ned oppløsningen på skjermer med høyere oppløsning hvis en foretrekker noe annet til spilling, og heller bruke høyere desktopoppløsning til vanlig, eller en kan scale (de nye/patchede) spillene med DLSS. Dette er vel den mest logiske veien å gå hvis en vil utnytte hardware.

For å tjene så mye på 4K trenger man en relativt stor skjerm, og personlig så synes jeg det blir for stort til en monitor, så for min del legger jeg grensen på rundt 27" 1440p som et fornuftig/praktisk kompromiss. Absolutt max for min del er 32", og da kan en vel gå for 4K.

For min del konsollgamer jeg på 65" 4K HDR, noe som fungerer greit når jeg sitter 2-3 meter unna. Husk at du sitter mye nærmere en monitor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar i denne tråden. Det med 4K gir jo mening. Allikevel lages monitorer med 4K…

siden 4070 er primært en 1440 kort haddd jeg nok tenkt til 1440 og lavere ja. Men lurer på om en 4K skjerm som på link over har like bra bilde i 1440 som en skjerm som på link over som er lagd for 1440…? Og om den økte latencyen som en 4K skjerm gjør at multiplayer utgår…?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Monitorer er generelt mye raskere enn TV-apparater. TVen min har forsinkelse på rundt 16ms i game-mode, og det fungerer greit for min del. Det spilles singleplayer med stikke da. Kjapp presisjons-gaming tilhører PC. TN-skjermer går vel for å være kjappest, men jeg pleier å kjøpe IPS p.g.a kompromiss med desktop-bruk ellers. MVA-baserte skjermer kan vel også vurderes som en slags mellomting.

TVer har som regel ørten forskjellige bildeforbedrings-rutiner som kan dytte opp latency svært høyt. Seriøse produsenter som tenker flerbruk har som regel en akseptabel game-mode som kobler ut det meste av dette, men det finnes også produsenter som er mer låst i den gamle TV-verdenen hvor dette ikke spiller noen rolle.

Fordelen med en 4K monitor er at den skalerer ned jevnt hvis du justerer oppløsning til 1920x1080 (som er 1/4 av 4K). Ujevne skaleringer blir mer blur på 1440p, men til forskjell er det enklere å drive.

Hvis du er reelt latency-følsom (og ikke bare jålete som de fleste, fordi din fysiske reaksjontid er *mye* høyere) bør du vel sjekke opp dette uansett skjerm du kjøper.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Siden du ser på skjermer i størrelse ca 27", ville jeg gått for 1440p noe som også passer veldig godt med skjermkortet ditt. 

Skal du ha større skjerm, som f.eks 32" villejeg gått for 4k. Men du kan også gå for 1440p Ultrawide, noe jeg personlig liker veldig godt, og passer greit med skjermkortet ditt, det også. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 16:9 skjermer er anbefalt oppløsning 2560x1440, og størrelse mellom 24" og 32". (1920x1080 er også et alternativ)

For ultrawide er anbefalt oppløsning 3440x1440, og jeg ser at størrelse er fra 34" og oppover.

Jeg er litt skeptisk til å bruke en 4k (2160p) skjerm med RTX 4070. Jeg regner da med at en vil bruke skjermkortets oppskalering. Jeg ser for meg at det er bedre å holde seg til 1440p skjerm.

Ut fra slike tester så virker det som om 1440p er nok for skjermkortene med tanke på ytelse: https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4070-review

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er det egentlig lite vits i. Da kan du like gjerne kjøpe til 4-5k.

Hvis du ikke spiller kompetitiv flerspiller kommer du helt i mål med en Samsung G5 til 4k NOK eller andre merker med de samme panelene i seg. Disse pleier flere ganger i året å være på tilbud til godt under 3k.

De finnes med panel i utførelsen både VA og IPS. Det er noe for en hver smak.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 7/3/2023 at 1:49 PM, Svein M said:

For 16:9 skjermer er anbefalt oppløsning 2560x1440, og størrelse mellom 24" og 32". (1920x1080 er også et alternativ)

For ultrawide er anbefalt oppløsning 3440x1440, og jeg ser at størrelse er fra 34" og oppover.

Jeg er litt skeptisk til å bruke en 4k (2160p) skjerm med RTX 4070. Jeg regner da med at en vil bruke skjermkortets oppskalering. Jeg ser for meg at det er bedre å holde seg til 1440p skjerm.

Ut fra slike tester så virker det som om 1440p er nok for skjermkortene med tanke på ytelse: https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4070-review

 

Jeg har 4070TI og 4k skjerm. Det funker ypperlig, men jeg har ikke noe krav om mer enn 60fps, og spiller lite FPS.  Men i andre spill er 4k flott :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...