Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eiendomsmegler svarer ikke, kan jeg terminere kontrakt?


Borger___

Anbefalte innlegg

Jeg engasjerte en megler for å selge ett hus for et par år siden, og lurer nå på om det er mulig å komme meg ut av kontrakten uten å måtte betale megler «oppsigelses»  honorar som per kontrakt er på 9900,- 

Grunnen min er at jeg i utgangspunktet har lyst å fortsette samarbeidet men megler er tydeligvis «lei» et tungsolgt hus og har ikke svart mine henvendelser verken per telefon, sms eller mail på en måned. Huset er i tillegg tatt av Finn og det er kun megler som kan legge det ut igjen. 

Det haster med å få huset ut for salg igjen så jeg blir trolig å inngå avtale med annen megler ila. uken. Men usikker på hva/hvordan jeg skal forholde meg til den gamle megler avtalen for å komme best mulig ut av det.. 

Ps: Det foreligger også et angreskjema, men regner med det ikke kan brukes etter snart 2 år..(står ikke noe tidspunkt eller antall dagers angrefrist, bare navn/ e-post til megleren). 

Legger ved en side fra kontrakten. 

6B0E66CF-5D84-47E2-8484-517D60ACD00B.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står øverst at oppdraget har en varighet på 6 mnd. Det er dermed ikke noe å si opp.

Erfaringen min er at entusiasmen meglere viser sine kunder i begynnelsen synker som en stein om boligen ikke er solgt etter oppsatt visning, og nå har det gått to år i tillegg.

La saken ligge død og finn en annen, eller selg privat. Det er faktisk ikke sååå mye mer jobb enn med megler. Når megler "gir opp" så må du allikevel kjøre privatvisninger der megler kun formidler kontakt med interesserte med deg. En bolig som ikke er solgt på lenge, vil nok allikevel ikke oppleve en heftig budrunde.

Men dersom denne megleren allikevel prøver seg på noe i framtida (altså la det ligge dødt, krav foreldes også), så kan du henvise til at oppdraget har gått ut. Du har også hatt gjentatte forsøk forsøk med å kontakte megler uten å oppnå dette noe som underbygger at oppdraget ikke gjelder lenger.

Redigert: så at svaret jeg skrev tidligere i dag hang seg og kom fram først nå 😅

Endret av panzerwolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av nyskjerrigheit, har du betalt noko til denne meklaren? Eller er det ein snakk om ein avtale der du berre betalar dersom det blir eit salg innanfor den 6 månedarsperioden som er avtalt gyldigheit (I realiteten 9 månedar om huset hadde blitt solgt til nokon som eigedomsmeklaren har vært i kontakt med jmf lov om eiendomsmekling).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
panzerwolf skrev (På 28.6.2023 den 8:54 AM):

Det står øverst at oppdraget har en varighet på 6 mnd. Det er dermed ikke noe å si opp.

Erfaringen min er at entusiasmen meglere viser sine kunder i begynnelsen synker som en stein om boligen ikke er solgt etter oppsatt visning, og nå har det gått to år i tillegg.

La saken ligge død og finn en annen, eller selg privat. Det er faktisk ikke sååå mye mer jobb enn med megler. Når megler "gir opp" så må du allikevel kjøre privatvisninger der megler kun formidler kontakt med interesserte med deg. En bolig som ikke er solgt på lenge, vil nok allikevel ikke oppleve en heftig budrunde.

Men dersom denne megleren allikevel prøver seg på noe i framtida (altså la det ligge dødt, krav foreldes også), så kan du henvise til at oppdraget har gått ut. Du har også hatt gjentatte forsøk forsøk med å kontakte megler uten å oppnå dette noe som underbygger at oppdraget ikke gjelder lenger.

Redigert: så at svaret jeg skrev tidligere i dag hang seg og kom fram først nå 😅

 

Da er megler på banen igjen etter 4 mnd taushet. Har fått faktura for faktiske kostnader knyttet til oppdrag. Megler henviser til kontrakten der det skal stå at dette er utlegg oppdragsgiver må legge ut for om ikke handel kommer i stand. Jeg tror ikke jeg kommer noen vei her faktisk. At oppdraget har en varighet på 6 måneder i slengen uten å være fornyet, betyr vel strengt tatt at megler faktisk har rett til å "gi opp" (feks. slutte å svare) men samtidig har krav på vederlag knyttet til faktiske kostnader. Slik jeg ser det nå er min eneste utvei å forhandle ned summen (legger ved faktura kopi, avtalt vederlag skal jo være 9900,- mens beløpet er større...usikker på om dette gjelder et annet hus vi har hatt avtale på også..)

Skjermbilde 2023-10-03 kl. 09.52.18.png

Skjermbilde 2023-10-03 kl. 09.53.00.png

Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Dei 9900,- hadde eg krangla på. Du har ikkje sagt opp; det gjekk ut på tid.

Tror nok han har kontroll på avtalen (og lov om eiendomsmegling kap 7) og at det skilles mellom at handelen ikke er kommet i stand og oppdragets varighet. Men hvis han mener dette kun er faktiske utlegg, så kan jeg jo evt. be om kvittering på disse utleggene (skjønner som sagt ikke beløpets størrelse, har tidligere betalt fast pris 9900,- for å avslutte lignende avtale)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av eiendomsmeglingsloven § 6-5 at et oppdrag skal gis for et bestemt tidsrom på maksimalt seks måneder, men det kan fornyes, og fornyelsen skal være skriftlig. Dersom et oppdrag går ut på tid, og avtalen ikke fornyes, så er oppdraget ikke sagt opp. Oppsigelsesretten kommer i tillegg til tidsbegrensningen. 

Dekning av utlegg kan kreves uavhengig av hvordan oppdraget opphører (se eiendomsmeglingsloven § 7-5, utlegg kan kreves dekket straks). Megler har i tillegg til utgiftsdekning krav på rimelig vederlag for utført arbeid, men bare dersom oppdraget sies opp av den andre parten. Går oppdraget ut på dato og ikke fornyes, så har megler ikke krav på vederlag, med mindre handel kommer i stand innen tre måneder etter at oppdragstiden er ute (eiendomsmeglingsloven § 7-3 annet ledd). 

Årsaken til at loven er slik er fordi megler har rett til honorar uavhengig av innsats så lenge handelen kommer i stand i oppdragsperioden (eller tre måneder etter). Motsatsen er at hvis handel ikke kommer i stand, så har megler heller ikke krav på honorar. Megler har krav på avtalt tid - seks måneder - på å få solgt boligen. Megler har ikke krav på forlengelse - har seks måneder gått, så kan kjøper ta med sitt oppdrag til noen andre (dog med nevnte tremånedersfrist i mente). 

Dette er for øvrig grunnen til at meglere tar seg fantastisk godt betalt -- de har ikke krav på betaling for boligene de ikke får solgt. Ikke at det hindrer en del av dem i å skulle ha det også. 

 

Det er for øvrig ikke lovlig å avtale "bruddgebyr" eller "minimumsvederlag" i oppdragsavtalen. Hva som er rimelig vederlag skal vurderes konkret ut fra situasjonen på tidspunktet da avtalen sies opp. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (17 timer siden):

Dekning av utlegg kan kreves uavhengig av hvordan oppdraget opphører (se eiendomsmeglingsloven § 7-5, utlegg kan kreves dekket straks). Megler har i tillegg til utgiftsdekning krav på rimelig vederlag for utført arbeid, men bare dersom oppdraget sies opp av den andre parten. Går oppdraget ut på dato og ikke fornyes, så har megler ikke krav på vederlag, med mindre handel kommer i stand innen tre måneder etter at oppdragstiden er ute (eiendomsmeglingsloven § 7-3 annet ledd). 

Saken står nå slik at megler av faktura krever dekt både utgifter OG i tillegg "tilretteleggingshonorar" (eller med andre ord arbeidspenger). Selv sier megler per mail at det bare er snakk om dekning av direkte kostnader (utlegg) knyttet til oppdraget, men per faktura fremkommer det altså dette tilretteleggingshonoraret i tillegg. Jeg er usikker på neste steg, ser for meg at om jeg konfronterer megler med at tilretteleggingshonoraret ikke har noe med direkte kostnad/utlegg å gjøre, så henviser han bare til avtalen der det står om rimelig honorar på 9900,- (sist gang vi ikke kom i mål sa jeg opp oppdraget og betalte engangsum på 9900,- og det var det). 

Hva har han krav på?

Skjermbilde 2023-10-04 kl. 17.43.34.png

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (2 timer siden):

Jeg er usikker på neste steg, ser for meg at om jeg konfronterer megler med at tilretteleggingshonoraret ikke har noe med direkte kostnad/utlegg å gjøre, så henviser han bare til avtalen der det står om rimelig honorar på 9900,-

Jeg klarer ikke å se at du kommer noen vei med dette. Se eiendomsmeglingsloven pgf 7-3 fjerde ledd.

Sitat

§ 7-3.Oppdragstakerens krav på vederlag

(4) Denne bestemmelsen kan fravikes ved avtale.

Tilretteleggingshonoraret du er fakturert er det honoraret som er nevnt i kontrakten:

Sitat

Avtale om at megler skal ha vederlag dersom handel ikke er kommet i stand

Megler har rett til vederlag i samsvar med lov om eiendomsmegling kapittel 7. Ved avtale om timepris vil vederlaget være etter medgått tid. Ved avtalt provisjonsvederlag betaler oppdragsgiver et rimelig honorar, stort kr 9 900 . I tilegg betaler oppdragsgiver i begge tilfeller utlegg og ev. tillegg iht. denne avtale.

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 4.10.2023 den 12:22 AM):

Megler har i tillegg til utgiftsdekning krav på rimelig vederlag for utført arbeid, men bare dersom oppdraget sies opp av den andre parten. Går oppdraget ut på dato og ikke fornyes, så har megler ikke krav på vederlag, med mindre handel kommer i stand innen tre måneder etter at oppdragstiden er ute (eiendomsmeglingsloven § 7-3 annet ledd). 

 

Kan du utdype denne (?) hva tenker du i min situasjon, kan jeg komme unna «rimelig vederlag» når det står i kontrakt at megler har krav på både vederlag og utgiftsdekning uansett så lenge huset ikke blir solgt? Står det noe annet i loven som kan trumfe denne? (I en situasjon der ingen sa opp og ingenting ble fornyet..)
 

Kan det alternativt hjelpe at megler sier i mail at det KUN er snakk om utgiftsdekning (det trumfer vel kanskje ikke avtalen som ligger i bunn)? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...