Gå til innhold

Apollo sender gjester til uferdige hotell. Bør bilder som ikke er ekte merkes?


Anbefalte innlegg

Leste om en familie som kom til et ikke ferdig hotell, der fasiliteter med, mer ikke var ferdig og på plass. Hotellet var ikke ferdig ennå og gjestene bor på byggeplass.

Jeg så på bilder av stedet hos Apollo. 

https://www.apollo.no/hellas/kanali/hotell/ninos-grand-beach-hotel-og-resort?productCategoryCode=FlightAndHotel&catalogueItemId=1090467&page=priceCalendar&departureAirportCode=OSL&duration=0&paxAges=18,18&departureDate=2023-06-20

Bildene kan framstå som ekte bilder, i dag er datalagde bilder så bra, at det er vanskelig å skille det ut fra ekte. Særlig bilder der det ikke er med mennesker.

Er det blitt vanlig at reisebyråer bruker ikke ekte bilde i markedsføring? 

Nå har Apollo lagt inn tekst et annet sted at "Bildene som presenteres i bildespillet er skisser. Bilder vil bli publisert så fort Apollo mottar bildene fra hotellet." 

Det burde vel vært notert på bildene?

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (14 minutter siden):

Leste om en familie som kom til et ikke ferdig hotell, der fasiliteter med, mer ikke var ferdig og på plass. 

Det burde vel være et krav om at hotellet inneholder det som kommer frem på siden? Om det står de har en restaurant så må det være en restaurant der, selv om den ikke ser ut slik som på bildene?

 

plankeby skrev (15 minutter siden):

Bildene kan framstå som ekte bilder, i dag er datakagde bilder så bra, at det er vanskelig å skille det ut fra ekte.

Er det blitt vanlig at reisebyråer bruker ikke ekte bilde i markedsføring? 

Synes ikke alle bildene så så spesielt ekte ut, men ja, det er vanlig at man bruker bilder av konseptet om man ikke er ferdige med renovasjon. Da skriver de et eller annet sted at det ikke er bilder av det ferdige hotellet, men heller hva dem planlegger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (17 minutter siden):

Synes ikke alle bildene så så spesielt ekte ut, men ja, det er vanlig at man bruker bilder av konseptet om man ikke er ferdige med renovasjon. Da skriver de et eller annet sted at det ikke er bilder av det ferdige hotellet, men heller hva dem planlegger.

Utfordringen med bilder i dag er at ekte bilder også er såpass justert at de er lik mer datagenererte bilder. Når en bildekarusell så er blanding av ekte og ikke ekte bilder, syntes jeg man bør innføre mer krav til merking av hva som er ekte bilde og ikke.

F.eks. tydelig merking i bildet "ilustrasjon" eller lignende.

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike bilder burde vært klart merket om de var genererte eller om de var fra andre lokasjoner, men det er neppe noen lover om det.

Noe annet er at Apollo er elendige til å kvalitetssikre, følge opp og sette krav til leverandører. Har opplevd det selv. Om kundene får et langt dårligere produkt enn bestilt så er det vanlig at Apollo bare videreformidler leverandørens svar om at det er "bra nok" eller at det "bare ble slik", og så gjør ikke Apollo noe mer med saken. Hadde VG ikke vært involvert hadde kundene antagelig ikke fått noe tilbake.

Ving har et helt annet nivå for sikring av kvalitet og kundeopplevelse. Det har jeg også opplevd når alt ikke går som planlagt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Er det blitt vanlig at reisebyråer bruker ikke ekte bilde i markedsføring? 

"Blitt vanlig"? Dette er et hotell under oppussing. Hvis du går inn på en boligannonse av nybygg ser du helt det samme. Det er ganske vanlig å bruke genererte illustrasjonsbilder i sånne tilfeller, ja. Skal man ta bilde av et hotell under oppussing kanskje? Det blir hvertfall rart. (Med unntak av denne situasjonen når hotellet faktisk fortsatt var under oppussing når de kom ned.)

Det bør jo opplyses ordentlig om hvis det ikke er helt åpenbart, da. Men generelt bør man aldri ta markedsføringsbildene som tilbyderen legger ut selv for god fisk. Det er profesjonelle bilder av de beste rommene fra best mulig vinkel. Bilder tatt av gjester gir et mer nøkternt inntrykk.

Liksom skrev (22 minutter siden):

Er det ikke bedre å bestille hotel og fly selv? 🙃

Det kommer helt an på. Pakkereiser er ofte rimeligere og mer smidig for folk som ikke er vant til å reise utenlands på egen hånd. Du er også underlagt et strengere lovverk i pakkereiseloven som gir deg mer rettigheter i tilfeller som dette. Det vil også i teorien - og som oftest i praksis (eksempelet i dette tilfellet er jo et unntak da) - er du sikrere på å få en OK opplevelse da tilbyderne har mer kontroll over hotellene de har avtaler med. Det er jo blitt enklere i disse dager med internett å få ganske god kontroll selv, så det siste poenget er jo blitt visket ut mer og mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

"Blitt vanlig"? Dette er et hotell under oppussing. Hvis du går inn på en boligannonse av nybygg ser du helt det samme. Det er ganske vanlig å bruke genererte illustrasjonsbilder i sånne tilfeller, ja. Skal man ta bilde av et hotell under oppussing kanskje? Det blir hvertfall rart. (Med unntak av denne situasjonen når hotellet faktisk fortsatt var under oppussing når de kom ned.)

Det står ikke at hotellet er under renovering eller at det ikke ferdig renovert før en dato. Renovert for sommersesongen 2023.

Uansett mener jeg det burde være mer krav på å merke om bilder er ekte eller ikke.

I boligannonser er det også et problem at det redigeres kraftig, bilder manipuleres slik at det ser ut som utsikt fra vinduer som ikke har utsikt, elementer legges til og fjernes osv.

På boliger som man vet ikke er ferdig ennå blir det opplagt at bilder er datalaget.

Bilder på feriedestinasjoner er viktige. Selvsagt tatt fra de beste vinkler, men kan ikke avvike totalt fra virklighet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Det står ikke at hotellet er under renovering eller at det ikke ferdig renovert før en dato. Renovert for sommersesongen 2023.

Nei, de sendte vel SMS til alle som hadde booket med detaljer, så kom det dessverre ikke frem pga en teknisk feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (27 minutter siden):

Nei, de sendte vel SMS til alle som hadde booket med detaljer, så kom det dessverre ikke frem pga en teknisk feil.

Leste påstand om sms. Det virker svært underlig. Hva skulle det stått i den, "hotellet er desverre ikke ferdig, god tur"?? Ingen mail og ingen telefon...

Min undering er om brukt av ikke ekte bilder er blitt vanlig på reiseselskap.

Forøvrig spennende å se hva slags rettigheter man har når man kommer til et hotell som fortsatt er byggeplass, der til og med rommet ikke er rengjort for byggestøv osv.

Saken, NRK viste best artikkel https://www.nrk.no/norge/familien-kom-til-uferdig-hotell-i-hellas_-_-alle-er-skuffet-og-lei-seg-1.16453859

Lærdommen her er å ikke bestille hotell som skal være ferdig til en viss tid. Det er risikosport.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Apollo sender gjester til uferdige hotell. Er bruk av "falske bilder" vanlig?
plankeby skrev (21 minutter siden):

Leste påstand om sms. Det virker svært underlig. Hva skulle det stått i den, "hotellet er desverre ikke ferdig, god tur"?? Ingen mail og ingen telefon...

Vel, du linker jo til hvor Apollo forklarer:

Sitat

Rivera opplyser videre at de fikk beskjed fra hotellet om at temarestaurantene, kafeene og treningsrommet ikke ville åpne i tide. Kommunikasjonssjefen forklarer at de sendte en SMS til berørte kunder og informerte om dette – men denne sms-en kom aldri frem til kundene.

– Vi forsøker nå å finne årsaken til det og trolig bunner det i en teknisk feil. Uansett årsak er det selvfølgelig ikke bra nok, og vi må bare beklage, forklarer hun.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Vel, du linker jo til hvor Apollo forklarer:

 

Ja. NRK artikkelen var bedre enn VG.

Uansett tragisk å bare sende en sms, som de ikke kan kvalitetssikre kom fram til mottakere. Dette er jo ikke et lite avvik. Fortsatt ikke forklart hva som stod i sms som ikke ble sendt.

Betaler man 20.000 pr person for ferietur, er det rimelig å forvente at lovet standard innfrir. Apollo tenkte å informere at hotellet ikke er ferdig allikevel like før avreise?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Apollo sender gjester til uferdige hotell. Bør bilder som ikke er ekte merkes?
plankeby skrev (18 minutter siden):

Uansett tragisk å bare sende en sms, som de ikke kan kvalitetssikre kom fram til mottakere. Dette er jo ikke et lite avvik. Fortsatt ikke forklart hva som stod i sms som ikke ble sendt.

Betaler man 20.000 pr person for ferietur, er det rimelig å forvente at lovet standard innfrir. Apollo tenkte å informere at hotellet ikke er ferdig allikevel like før avreise?

Selvfølgelig er det tragisk. De har definitivt sviktet, det sier de selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 21.6.2023 den 11.11):

Selvfølgelig er det tragisk. De har definitivt sviktet, det sier de selv.

Ja. Synd man ikke vet hva sms reelt inneholdt. De burde ha personell til å ringe og mail, når de vet at gjesten sendes til store avvik. Å tilby 15% avslag er bare stygt og frekt.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Det kommer helt an på. Pakkereiser er ofte rimeligere og mer smidig for folk som ikke er vant til å reise utenlands på egen hånd. Du er også underlagt et strengere lovverk i pakkereiseloven som gir deg mer rettigheter i tilfeller som dette. Det vil også i teorien - og som oftest i praksis (eksempelet i dette tilfellet er jo et unntak da) - er du sikrere på å få en OK opplevelse da tilbyderne har mer kontroll over hotellene de har avtaler med. Det er jo blitt enklere i disse dager med internett å få ganske god kontroll selv, så det siste poenget er jo blitt visket ut mer og mer.

Pakketur kan være billig, men kvaliteten deretter. Mener selv at det skal være veldig billig før det er noe å satse på.

Lenke til kommentar
Liksom skrev (27 minutter siden):

Pakketur kan være billig, men kvaliteten deretter. Mener selv at det skal være veldig billig før det er noe å satse på.

Hva mener du med det? Jeg har stikk motsatt erfaring. Nå er jeg ikke fan av pakkereiser, men det er kun fordi den typen klassisk sydenreise ikke passer meg. Men hotellene er da vanlige, ofte gode, hotell. Hva slags kvalitet mener du at du ikke får? De er ofte veldig godt rangerte på tripadvisor hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Liksom skrev (48 minutter siden):

Pakketur kan være billig, men kvaliteten deretter. Mener selv at det skal være veldig billig før det er noe å satse på.

Pakketurer er alle reiser hvor noen har satt sammen flere reiseprodukter for å gjøre det lettere for den som reiser. Det kan være alt fra en rundtur med buss og båt til strømstad og Sandefjord til en tur med undervannsfartøy ned til Titanic med alt inkludert. Det er altså en enorm spredning i pris og kvalitet. I begge endene av spektrum kan det være vanskelig for målgruppen å arrangere dette selv og de betaler begge gledelig noen for å fikse dette for dem.

Mange tror pakketurer bare er sydenturer, men det er altså veldig mye mer og selv for sydenturer er det stor spredning i kvalitet og pris. Noe en pakketurleverandør også kan gjøre er å selge ledig hotellkapasitet billig. Om det er ledig kapasitet er det vanskelig for et hotell å sette ned romprisen 80-90% uten at det ødelegger deres image og gir mange misfornøyde fullprisbetalere. En pakketurleverandør kan derimot lett selge uspesifisert i området uten at det ødelegger for hotellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er lett å se at det er animerte bilder. Det står også "har gjennomgått en renovering for sommersesongen 2023". Det betyr at den er ferdig. Fortid. At de ikke har fått lagt ut oppdaterte bilder hadde jeg ikke tenkt over, det kan ta litt tid, og bildene som er der viser jo greit hvordan det ser ut. 

Når man da kommer ned til et oppussingsobjekt tenker jeg at det er ganske enkelt: Finn et nytt hotell som faktisk er ferdig, og minst like bra. Det kan være jeg kan godta kompensasjon i stedet, men det er opp til meg å vurdere. Varen jeg har bestilt skal jeg ha om jeg vil. At de hadde tenkt å sende en SMS er uten betydning så lenge ingen fikk den. Om de så hadde fått den, hadde saken vært den samme. Jeg vil ha det jeg har bestilt. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Bilder bør klart merkes hvis de er datagenerert og ikke faktiske.

 

Ellers pleier jeg å se på område for hotell via Google maps gatevisning hvis mulig - noen ggr er det mulig å se selve hotellet og se an om det virker bra eller ei.

Utfordringen med Google maps gatevisning er at dette kan være flere år gammelt. Gjerne 4-7 år. Det kan ha skjedd en del på den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...