Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaringsutveksling og spørsmål vedrørende anmeldelse av partnervold

Gaea

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
:utakt skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om voldsutøvere som dette på noe som helst tidspunkt tar inn over seg hva handlingene deres faktisk gjør med folk. Da mener jeg ikke bare i situasjonen der og da, men livet etterpå.

Ønsker deg alt godt, @Gaea. Vi er mange her som heier på deg fra sidelinjen. 

Du spør godt, og det var akkurat det jeg snakka med fastlegen om forrige konsultasjon om. Jeg snakket jo om jeg synes det er tøft å skulle blottlegge seg på mitt mest sårbare gjennom det som kommer fram ila ca 100 sider med journaldokumentasjon og om både de fysiske og psykiske skadene mine. Da sa at legen at kanskje det går opp for han hva han faktisk har gjort. Hvem vet. Men det ga meg litt ekstra motivasjon til å pushe meg på trening, tanken at det skulle gå opp for eksen min hvor ille det er det han har gjort, uavhengig av om han blir dømt eller ikke.

Takk for heiarop :) 

Er jo ganske nysgjerrig på hvor lang tid det tar mellom avhør og videre gang i saken (dvs henleggelse eller tiltale, men antar at det ikke finnes noe standardsvar og at jeg må bare vente å se. 

Endret av Gaea
  • Liker 1
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idag har jeg fått dato for når mistenkte skal avhøres. Som da vil si at tiden det tok fra anmeldelsen min, til avhøret av mistenkte skal gjennomføres blir 14 måneder. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Oppdatering per 28/11:

Mistenkte var til avhør tidligere i mnd, og jeg er innkalt til oppfølgingsavhør i desember. Det lot seg heldigvis gjøre der det passet meg best, så slipper heldigvis å reise ut av Oslo for dette avhøret. Har avtalt at DIXI veilederen min skal bli med meg i avhøret som tiltroperson (hun skal ikke vitne i saken min), men fikk også tilbud om bistand fra støttekontoret for kriminalitetsutsatte. 

Siden det er veldig lite informasjon om hva oppfølgingsavhør innebærer kommer jeg nok til å skrive litt om hvordan det foregikk for min egen del når det er gjennomført. Det varierer nok litt fra situasjon til situasjon, men skal prøve å beskrive hvordan det foregikk for min del. Samt også litt for å prosessere/bearbeide det. 

Ca en uke før jeg fikk  beskjed om oppfølgingsavhøret min besluttet fastlegen og jeg at det var på tide å slutte med antidepressiva, så nå holder jeg på med det, da, midt opp i dette. Skal drøfte litt om vi bør sette det på pause, men er egentlig innstilt på å slutte. Har vært gjennom litt ubehagelige seponeringsssymptomer så langt som begynner å gå over, og orker ikke å starte prosessen på nytt. 

• Hjerte 2
Skrevet

Oppfølgingsavhør handler vel om alt av ting som må avklares, nye ting som de trenger din forklaring på, spørsmål relatert til hans forklaring osv. Rett og slett det de ikke har fått svar på hittil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hun på støttekontoret sa til meg ifjor at jeg burde ta stilling til om jeg ønsket å få innsyn i hans avhør. 

Når man er i et oppfølgingsavhør er det kanskje litt umulig å ikke ta stilling til hva han har sagt i sitt avhør?  

Har bedt om samtale med hun på støttekontoret angående blant annet dette. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

5/12-2024: Hadde samtale med rådgiver hos støttekontoret idag, hun sendte noen spørsmål til etterforsker i saken som jeg nå har fått svar på. Jeg trenger ikke å fortelle på nytt det jeg allerede har fortalt, heldigvis, i oppfølgingsavhøret. Men jeg skal bli gjort kjent med hva han har sagt i avhøret sitt. Ønsker egentlig å skjerme meg og ser ikke helt hvilken forskjell det vil utgjøre for meg å skulle kommentere det han han har sagt, men jeg blir jo dessverre nødt til å forholde meg til hva han har sagt allikevel. 

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering per 15/02/2025.

Jeg fikk svar i saken min for noen dager siden, så fra jeg anmeldte til jeg fikk svar tok det i min sak 16 mnd. Det gikk ikke min vei, og jeg er bunnløst fortvilt og knust. Jeg har oppsøkt profesjonell hjelp fordi jeg er i krisesituasjon. Jeg klarer ikke å fungere som normalt, sliter med å spise, sove og fungere.

Når jeg orker, skal jeg prøve å få skrevet om prosessen med oppfølgingsavhør og tiden frem til svaret, men det må bli når jeg har kommet meg ut av disse krisereaksjonene.

• Hjerte 5
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg orket tydeligvis ikke å dele mer detaljert om prosessen, og det orker jeg i alle fall ikke nå. Nå har han også motanmeldt meg. 

Jeg hadde en ganske stor psykisk knekk i januar mens jeg gikk og ventet på svar, en ny psykisk knekk i februar når jeg fikk svaret, en ny knekk rett etter sommeren da jeg trodde bare at traumene skulle følge meg resten av livet..Hadde et forsøk som mislykkes. Så kom jeg meg opp igjen psykisk, begynte på antidepressiva og kom meg opp i 60% jobb. Prøvde å gå videre og ta livet tilbake. Også blir jeg motanmeldt.

• Hjerte 6
Skrevet

Det er slett ikke uvanlig at en person som blir anmeldt velger å motanmelde for uriktige/falske/vilkårlige klager, men terskelen er meget høy for at politiet skal gjøre noe med det. Hvis du ikke har løyet i anmeldelsen (og det kan dokumenteres), har du ingen verdens ting å frykte. 

Synes det står stor respekt av alt du har delt her. Lykke til videre!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg rådførte meg med en advokat igår. Hun anbefalte meg å ikke stille i avhør,   bare vise til tidligere forklaring. Det vil ikke utgjøre noen forskjell mente hun og ei heller å ha med advokat. Hun sa at hun var ganske sikker på at saken min bli henlagt og at det er veldig positivt tegn at politiet aldri endret på statusen min når påtalebeslutningen opprinnelig falt eller underveis i min opprinnelig sak. Hun sier at jeg dette vil gå bra, politiet bare følger rutinene med å informere meg om hva han gjør, og så vil dette være siste gangen jeg trenger å forholde meg til ham.Håper hun har rett i det. Så nå blir jo nye tider med å vente på brev i digipost. 

Tenker at han gjør det for å prøve å bryte meg ned og prøve hevne seg, den gleden skal jeg ikke gi ham. Han får ikke definisjonsmakten over meg, og heller ikke mer kontroll nå. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 8
Skrevet
Gaea skrev (På 21.10.2025 den 20.57):

Jeg orket tydeligvis ikke å dele mer detaljert om prosessen, og det orker jeg i alle fall ikke nå. Nå har han også motanmeldt meg. 

Jeg hadde en ganske stor psykisk knekk i januar mens jeg gikk og ventet på svar, en ny psykisk knekk i februar når jeg fikk svaret, en ny knekk rett etter sommeren da jeg trodde bare at traumene skulle følge meg resten av livet..Hadde et forsøk som mislykkes. Så kom jeg meg opp igjen psykisk, begynte på antidepressiva og kom meg opp i 60% jobb. Prøvde å gå videre og ta livet tilbake. Også blir jeg motanmeldt.

Hvis det hadde vært noe realitet i påstandene som kommer i motanmeldelsen (uten at jeg vet hva de evt måtte være) så styrker det ikke hans sak akkurat at motanmeldelsen ikke kommer før etter at det du anmeldte han for ble henlagt. Hadde det vært reelt så hadde hans motanmeldelse kommet da du anmeldte ham. 

Å få noen dømt for mishandling i nære relasjoner er veldig vanskelig, så du må ikke tenke at du ikke har blitt trodd av politiet. De har bare ikke sterke nok beviser til å få han dømt i en rettssak, og det kommer de heller ikke til å ha mot deg. 

Du gjør nok klokt i å høre på advokaten din her. 

Håper du også klarer å få lagt dette bak deg for godt, og gå videre med livet ditt. Du er mye sterkere enn du tror. Klem ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Han anmeldte meg for falske anklager @leticia. Men ja, det er jo rart at det ikke kom med én gang han ble gjort kjent med det, og flere måneder etter at saken min ble henlagt. I midlertidig  har han 4 år på seg fra han ble gjort kjent med at ble anmeldt, som var i fjor. Bistandsadvokaten rådet meg til å ikke klage på henleggelsen i min sak tidligere i år, for at jeg ikke skulle vekke sinne i ham. Samtidig forteller hun meg at "du trenger jo ikke være redd for ham, han har jo sagt i avhør at han ikke skal gjøre deg noe vondt". @krikkert uttalte at det var en veldig suspekt uttalelse fra min eks. Jeg er i alle fall sikker på en ting, jeg ville aldri brukt bistandsadvokaten min igjen. Etterpåklokskap var at jeg ikke gjorde noe research, og bare valgte den første som svarte meg. Jeg ville nok heller lyttet til andres anbefalinger om advokat. Hun jeg var i kontakt med nå ble jeg anbefalt både fordi hun er erfaren juridisk men hun er også god på psykosial støtte for voldsutsatte. Hun har forståelse for mekanismer som gjør at man tar voldsutøver i forsvar, noe jeg selv antar er grunnen til at saken min ble henlagt. Husker bistandsadvokaten sa: "hvorfor gikk du ikke første gangen? Var det egentlig så ille når du gikk tilbake til ham?" Herregud, sånne spørsmål/kommentarer forventer man heller fra en forsvarer, evt fra politiet, ikke sin egen bistandsadvokat. Hun jeg var i kontakt med nå bare gjentok det kriseteamet i kommunen og DPS har sagt til meg, at det er normalt å gå tilbake til sin voldsutøver. 

På sikt har jeg planer om å skrive mer om oppfølgingsavhør og prosessen etter det frem til henleggelsen tidligere i år. Jeg diskuterte saken mye med @krikkert, så jeg skal prøve å skrive det jeg husker vi pratet om. Prøver å balanse litt mellom å tenke på saken kun i "grubletid" og ellers holde fast i hverdagen og normalitet for å unngå å bryte ned psykisk. Jeg var egentlig i en god flow psykisk nå, og der skal jeg faen meg holde meg. Han får ikke lov til å knekke meg mer, jeg tillater det ikke. 

Nå spør jeg ikke helt reelt her fordi dette har jeg virkelig ikke kapasitet til og jeg tenker at det holder at påtalejuristen henlegger saken, spør av nysgjerrighet; For meg er det jo åpenbart at hans anklage om falsk er falsk, for jeg vet jo at jeg snakker sant. Kunne jeg i teorien ha motanmeldt meg for å motanmelde meg? Altså, skjer det i noen saker?  

• Hjerte 1
Skrevet
Gaea skrev (4 timer siden):

Han anmeldte meg for falske anklager @leticia. Men ja, det er jo rart at det ikke kom med én gang han ble gjort kjent med det, og flere måneder etter at saken min ble henlagt. I midlertidig  har han 4 år på seg fra han ble gjort kjent med at ble anmeldt, som var i fjor. Bistandsadvokaten rådet meg til å ikke klage på henleggelsen i min sak tidligere i år, for at jeg ikke skulle vekke sinne i ham. Samtidig forteller hun meg at "du trenger jo ikke være redd for ham, han har jo sagt i avhør at han ikke skal gjøre deg noe vondt". @krikkert uttalte at det var en veldig suspekt uttalelse fra min eks. Jeg er i alle fall sikker på en ting, jeg ville aldri brukt bistandsadvokaten min igjen. Etterpåklokskap var at jeg ikke gjorde noe research, og bare valgte den første som svarte meg. Jeg ville nok heller lyttet til andres anbefalinger om advokat. Hun jeg var i kontakt med nå ble jeg anbefalt både fordi hun er erfaren juridisk men hun er også god på psykosial støtte for voldsutsatte. Hun har forståelse for mekanismer som gjør at man tar voldsutøver i forsvar, noe jeg selv antar er grunnen til at saken min ble henlagt. Husker bistandsadvokaten sa: "hvorfor gikk du ikke første gangen? Var det egentlig så ille når du gikk tilbake til ham?" Herregud, sånne spørsmål/kommentarer forventer man heller fra en forsvarer, evt fra politiet, ikke sin egen bistandsadvokat. Hun jeg var i kontakt med nå bare gjentok det kriseteamet i kommunen og DPS har sagt til meg, at det er normalt å gå tilbake til sin voldsutøver. 

På sikt har jeg planer om å skrive mer om oppfølgingsavhør og prosessen etter det frem til henleggelsen tidligere i år. Jeg diskuterte saken mye med @krikkert, så jeg skal prøve å skrive det jeg husker vi pratet om. Prøver å balanse litt mellom å tenke på saken kun i "grubletid" og ellers holde fast i hverdagen og normalitet for å unngå å bryte ned psykisk. Jeg var egentlig i en god flow psykisk nå, og der skal jeg faen meg holde meg. Han får ikke lov til å knekke meg mer, jeg tillater det ikke. 

Nå spør jeg ikke helt reelt her fordi dette har jeg virkelig ikke kapasitet til og jeg tenker at det holder at påtalejuristen henlegger saken, spør av nysgjerrighet; For meg er det jo åpenbart at hans anklage om falsk er falsk, for jeg vet jo at jeg snakker sant. Kunne jeg i teorien ha motanmeldt meg for å motanmelde meg? Altså, skjer det i noen saker?  

Huff å huff. Dette hørtes egentlig bare ut som siste grad av fortsettelsesvold. Ser du allerede har fått svar fra @krikkert på det du lurte på om motanmeldelse av motanmeldelse :) 

Det er veldig sjelden at man blir dømt for falsk anmeldelse i overgrepssaker. Da skal det være helt åpenbart at den er falsk, som i en slik grad at politiet finner ut at historien din ikke stemmer. Jeg regner med at det ikke er dette som har skjedd i din sak, men at det bare ikke var nok beviser til at påtalemyndigheten anså at det ville være bevis utover en rimelig tvil til å få han dømt i retten?

Håper du får slappet av så godt du kan ❤️  og at du kan imøtese en snarlig henleggelse.

Klem :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...