Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaringsutveksling og spørsmål vedrørende anmeldelse av partnervold


Gaea

Anbefalte innlegg

Markiii skrev (8 timer siden):

Dette tilbudet er vel bare i Oslo?

Nå spør du godt, jeg vet ikke, kan verken avkrefte eller bekrefte dette. Det jeg kan si, med sikkerhet, er at selv innad i Oslo er det dessverre ikke automatisk gitt at alle som er utsatt for vold i nære relasjoner får RISK.  Jeg har blitt kjent med en del kvinner, i Oslo, i det siste som er utsatt for det samme som meg, som forteller meg at RISK ikke er inne i saken deres. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (26 minutter siden):

Nå spør du godt, jeg vet ikke, kan verken avkrefte eller bekrefte dette. Det jeg kan si, med sikkerhet, er at selv innad i Oslo er det dessverre ikke automatisk gitt at alle som er utsatt for vold i nære relasjoner får RISK.  Jeg har blitt kjent med en del kvinner, i Oslo, i det siste som er utsatt for det samme som meg, som forteller meg at RISK ikke er inne i saken deres. 

Ja når regjeringen i realiteten kutter i politiets budsjetter så blir det jo ikke ressurser igjen til å gjøre alt som skulle vært gjort. Politiet må nedbemanne, og det påvirker nok hele etaten.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 minutter siden):

Ja når regjeringen i realiteten kutter i politiets budsjetter så blir det jo ikke ressurser igjen til å gjøre alt som skulle vært gjort. Politiet må nedbemanne, og det påvirker nok hele etaten.

Leser i opptrappingsplanen mot vold i nære relasjoner at det er tenkt å få innført det i noen flere politidistrikt, men det kan jo se ut som det kun eksisterer i Oslo atm. 

Endret av Gaea
Presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (14 timer siden):

- Fremming av erstatningskravet haster ikke før det tas ut tiltale, da får bistandsadvokaten 2 ukers frist på å fremme det på mine vegne og vi må da avtale et møte. Jeg leste i bekreftelsen på anmeldt forhold fra politiet at fremming av erstatningskrav skulle gjøres så snarlig som mulig, og jeg leste et annet sted at det skulle gjøres innen 3 uker etter anmeldt forhold så jeg trodde at vi var for sent ute. Men det gjaldt visstnok hvis jeg ikke hadde bistandsadvokat, så det er bedre tid enn jeg trodde.

Det er ingen preklusiv frist for å fremme sivile krav. Den fristen politiet setter er en oppfordring. 

Påtalemyndigheten kan ikke nekte å fremme et sivilt krav med mindre "kravet er åpenbart ugrunnet, eller [] det ville være til uforholdsmessig ulempe for påtalemyndigheten om kravet ble fremmet i forbindelse med straffesaken", straffeprosessloven § 427 annet og tredje ledd. Den sistnevnte fristen tar særlig sikte på krav som blir fremmet veldig kort tid før hovedforhandling i straffesaken. Riksadvokaten påpekte i et brev til landets politidistrikter i 2011 at det er en plikt å ta med sivile krav i straffesaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

Det er ingen preklusiv frist for å fremme sivile krav. Den fristen politiet setter er en oppfordring. 

Påtalemyndigheten kan ikke nekte å fremme et sivilt krav med mindre "kravet er åpenbart ugrunnet, eller [] det ville være til uforholdsmessig ulempe for påtalemyndigheten om kravet ble fremmet i forbindelse med straffesaken", straffeprosessloven § 427 annet og tredje ledd. Den sistnevnte fristen tar særlig sikte på krav som blir fremmet veldig kort tid før hovedforhandling i straffesaken. Riksadvokaten påpekte i et brev til landets politidistrikter i 2011 at det er en plikt å ta med sivile krav i straffesaker. 

Jeg ble fortalt at bistandsadvokaten har en frist på 2 uker hvis saken går videre til tiltale, mens den fristen på 3 uker etter anmeldelse når man ikke har advokat og påtalemyndighetene skal fremme krav er mer enn oppfordring enn et absolutt frist.

Uansett; Jeg har forberedt det jeg kan av dokumentasjon og beregninger til erstatningskravet så trenger vel egentlig kun nå at bistandadvokaten ser igjennom og evt gjør noen korrigeringer der det trengs.  

Ble forresten også fortalt i går at det stort sett er kun behandling i det offentlige som blir dekket mtp erstatning av de medisinske utgiftene, har ca 5k i behandlingsutgifter i det private som jeg antar ikke blir dekket. 

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (1 time siden):

Stå på Gaea, du er en inspirasjon og jeg ønsker deg all hell og lykke 😊

Tusen takk for hyggelige ord ❤️ Håper jeg i det minste kan bidra til å informere litt rundt de juridiske prosesser(fra perspektivet som fornærmet part i saken) før, under og etter anmeldelse av vold i nære relasjoner, også skriver jeg også for å bearbeide prosessen jeg står i også. Samt synes jeg det kan være fint å høre innvendinger fra andre med jusskompetanse, fordi jeg har jo erfart i praksis at ikke alt bistandsadvokaten sier er nødvendigvis så svart/hvitt. F.eks ble jeg fortalt av bistandsadvokaten at jeg han (mistenkte) kunne få tilgang til min adresse, men politiet sa at det var helt uproblematisk å skjule denne informasjonen. Jeg fikk også høre av bistandsadvokaten at de måtte ha ALT av helsejournal, men det ville ikke politiet ha fordi det var problematisk for dem å sitte på journal som er irrelevant for saken,  de ville at jeg skulle hente ut selv og vurdere selv hva som er relevant for saken. Nå er jeg jo veldig bevisst anmelderansvaret da, og heller ikke utelatt informasjon bortsett fra at f.eks journalnotater rundt hjerteproblemer eller jerninjeksjoner ikke fremgår i saken siden det er så åpenbart ikke relevant.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (7 timer siden):

Jeg ble fortalt at bistandsadvokaten har en frist på 2 uker hvis saken går videre til tiltale, mens den fristen på 3 uker etter anmeldelse når man ikke har advokat og påtalemyndighetene skal fremme krav er mer enn oppfordring enn et absolutt frist.

Uansett; Jeg har forberedt det jeg kan av dokumentasjon og beregninger til erstatningskravet så trenger vel egentlig kun nå at bistandadvokaten ser igjennom og evt gjør noen korrigeringer der det trengs.  

Ble forresten også fortalt i går at det stort sett er kun behandling i det offentlige som blir dekket mtp erstatning av de medisinske utgiftene, har ca 5k i behandlingsutgifter i det private som jeg antar ikke blir dekket. 

Denne fristen er heller ikke preklusiv, se Prop. 146 L (2020-2021) s. 175-176 (og den er "to uker før hovedforhandling"). 

Privat behandling kan kreves dekket, spørsmålet blir om det er en nødvendig eller unødvendig pådratt utgift. Ofte regnes ikke privat behandling som nødvendig, men man kan argumentere seg rundt dette hvis det ikke var noe offentlig tilgjengelig tilbud f.eks. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (11 minutter siden):

Denne fristen er heller ikke preklusiv, se Prop. 146 L (2020-2021) s. 175-176 (og den er "to uker før hovedforhandling"). 

Privat behandling kan kreves dekket, spørsmålet blir om det er en nødvendig eller unødvendig pådratt utgift. Ofte regnes ikke privat behandling som nødvendig, men man kan argumentere seg rundt dette hvis det ikke var noe offentlig tilgjengelig tilbud f.eks. 

Okei, da kom det nok ikke tydelig nok frem at den var "prekslusiv", jeg kjenner ikke til juridisk sjargong, men jeg kan vel ut ifra konteksten forstå hva du mener, men uansett er det vel greit å få unnagjort slike krav asap.

Lenke til kommentar

Oppdatering 17. Februar: 

- Til tips for andre i samme/lignende situasjon, og som har opplevd overgrep som en del av mishandling og går til samtaler hos Dixi. Dixi kan i tillegg til bekreftelse på antall timer og bekreftelser på at man deltar i gruppe også fortelle til politiet kort om tematikk i samtaler - hvis den utsatte ønsker. Dixi fører jo ikke journal og de har taushetsplikt så man må evt frigjøre dem fra taushetsplikt, men det at man har behov for å gå til Dixi-samtaler er i alle fall noe som styrker saken. Jeg var ikke klar over dette selv før nå, jeg begynte å gå til Dixi for å ha noen å tømme tankekjøret mitt til, etter tips fra støttekontoret for kriminalitetsutsatte, og for å ha noen å dele "forbudte tanker og følelser" med, som sinne ovenfor voldsutøver. Og opplever jo at Dixi-samtaler hjelper, jeg føler meg "tom" på en positiv måte og at det regulerer følelsene mine sånn at jeg kan leve livet mitt så normalt som mulig.  Det har definitivt forebygget selvskading for min del, jeg har ikke hatt behov for å skade meg selv mens jeg har gått i samtale fordi jeg får snakket ut og lettet på trykket. 

- jeg fikk bekreftelse på mistenkte ikke lenger bor i samme by som meg. For en lettelse, samtidig som det også i praksis kan bety at etterforskning tar litt lenger tid, også betyr det i praksis at vi må be om bistand til et annet politidistrikt, men jeg er så lettet! Mistenkte bor nå ganske langt unna meg. Håper dette øker terskelen for at han utøver mer vold mot meg, spesielt når han gjøres kjent med anmeldelsen fra meg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering per 4/4. 

- Fikk beskjed i går av bistandsadvokaten at de har startet etterforskning i saken min, ca 7 mnd etter anmeldelsen ble gjennomført. 

- Det skjer en del andre greier i livet mitt samtidig, starter i ny jobb, er uten avløp i over en måned, står potensielt 3 mnd uten stønader pga NAV veileder sendte inn søknad altfor seint, så at de har startet etterforskning i tillegg gjør livet mitt overveldende.  Er evig takknemlig for at Dixi-veileder har mulighet for samtaler på kort varsel, jeg er så overveldet at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre og jeg må tømme med et eller annet sted kjenner jeg. 

- Jeg kommer tilbake til mer praktisk info i tråden når ting har fått roe seg ned i hodet mitt, jeg må deale med egne følelser av ambivalens, frykt, irritabilitet og melankoli først. Det er del ting jeg må ta stilling til, jeg kommer tilbake til dette her i tråden når jeg har det litt bedre mentalt.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Jeg har måttet ta stilling til følgende mail fra etterforsker (videresendt fra min bistandsadvokat):

(....)"Fornærmede opplyste i avhør ulike vitner som kunne være aktuelle å ta kontakt med. Navnene på disse personene er ikke skrevet i avhørsdokumentet, etter ønske fra fornærmede, men i egen intern arbeidslogg. Politiet lurer i den anledning på hva fornærmede tenker om at politiet avhører dem? Vi kan ikke garantere at navnene deres ved avhør ikke blir tilgjengeliggjort for mistenkte. Det er av den grunn fint hvis du kan høre med fornærmede å gi meg en tilbakemelding"

Det var heldigvis ok for politiet at jeg trengte litt tid for å avgjøre hva jeg ville. 

Samt i tillegg måtte jeg signere fritakskjema og levere det, da jeg rett og slett glemte ut å hente ut den første journalnotatet fra legevakten da jeg i fjor drev og fløy rundt over alt i Oslo for å hente ut journalbevis, også og det i tillegg har kommet ytterligere dokumentasjon i seinere tid i saken som politiet ønsket å ha tilgang til.  I etterpåklokskap hadde jeg gjort ting enklere for meg selv med å bare signere fritaksskjemaet når jeg uansett anmeldte saken ifjor høst, sånn i tilfelle det viste seg i ettertid at jeg hadde glemt noe.  Dixi var heldigvis behjelpelig med printer og har mailutveksling med etterforsker som sa at jeg kunne levere skjemaet på nærmeste politivakt siden det er kort gåtur unna meg. 

Jeg fikk heldigvis ordna meg time til samtale dagen etter samtale med bistandsadvokaten hos Dixi og brukte den til å drøfte dette med vitner sammen med veileder. Er redd for at mistenkte skal utsette vitner for noe om han får kontaktinformasjon, men samtidig vet jeg at jeg vitnene mine kan være veldig viktige i saken. Har i tillegg drøftet med en kompis og tenkte å prate med fastlegen om dette fordi det er ikke alltid jeg vet om det er irrasjonell frykt eller fornuftig føre-var-tankesett. Har foreløpig kommet fram gjennom disse to samtalene, med Dixi-veileder og med kompis at, det er naturlig å føle redsel gitt at jeg har opplevd det jeg har, men det Dixi-veileder sier, samt bistandsadvokaten min sier, er at man er mye tryggere når man anmelder fordi alt straffbart han evt skulle finne på nå, vil svekke saken hans og styrke min, og noe av det dummeste man kan finne på er å gjøre noe straffbart når man er mistenkt i en sak. Drøftet også med Dixi-veileder samt jobbspesialisten min hvordan jeg skal forholde meg til arbeidsgiver, da jeg jeg f.eks ønsker å holde en lav profil og ikke havne i medier i jobbsammenheng (det har skjedd x flere før) og jobbspesialisten og jeg skal fikse en jobbstøtteplan med tanke på den spesielle situasjonen jeg er i. 

Det går litt bedre meg meg, min umiddelbare tanke når jeg fikk beskjed om at etterforskningen var i gang var at jeg ville flykte, og ikke oppgi til noen, ikke engang bistandsadvokaten, hvor jeg oppholder meg fordi frykt for å bli funnet av mistenkte. Det er godt mulig det bare er PTSD som gjør meg mer redd enn hva som er hensiktmessig, men jeg utviklet PTSD av en grunn også. Bryter ut i gråt i ny og ne om dagene, men det går litt bedre og er egentlig "bare" utmattet nå. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...