Gå til innhold

Mor trenger hjelp til innkjøp


Anbefalte innlegg

En gaming skjerm bør ha minst 144 Hz oppdateringsfrekvens.

Når det gjelder skjermoppløsning så er de rimeligste 1920x1080. Med priser fra ca 1600 kr.

Den mest brukte oppløsningen er 2560x1440, der prisene er fra ca 2500 kr.

Best pris på PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

(merk at der kan være noen feil i prisjakt.no)

Oppløsning på 3440x1440 er en ultra wide skjerm, eller 21:9 format. Prisene på de er fra ca 4000 kr.

Best pris på PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt (3440x1440)

Både 2560x1440 og 3440x1440 vil nok passe godt til en ny stasjonær gaming-pc (pris fra 10000). Mens 1920x1080 kan være et alternativ for å få høyere fps fra en PC med svakere grafikkort.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe galt med den skjermen Therese har linket? Finnes det bedre for en gutt som skal gå over til stasjonær pc? 
Eg antar at Therese har strukket seg så langt hun kan i budsjettet vedrørende skjermen hun har foreslått. 

Ikke bland inn ps4 og5, dette skal sønnen hennes fase ut. Antar de fleste vanlige pc-skjermer lar seg lett koble til en ps4

@Therese trenger hjelp hvor stort tror du budsjettet blir til gaming pcen til jul? 10k? 15k?  Og spør også hvilke spill han gamer. Har du lite budsjett til stasjonær pc, og han gamer fps, kan det være bedre med en 1920x1080 skjerm, siden pcen da ikke vil være sterk nok til å dra spillet på høg fps.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/17/2023 at 10:38 AM, Svein M said:

En gaming skjerm bør ha minst 144 Hz oppdateringsfrekvens.

Når det gjelder skjermoppløsning så er de rimeligste 1920x1080. Med priser fra ca 1600 kr.

Den mest brukte oppløsningen er 2560x1440, der prisene er fra ca 2500 kr.

Best pris på PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

(merk at der kan være noen feil i prisjakt.no)

Oppløsning på 3440x1440 er en ultra wide skjerm, eller 21:9 format. Prisene på de er fra ca 4000 kr.

Best pris på PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt (3440x1440)

Både 2560x1440 og 3440x1440 vil nok passe godt til en ny stasjonær gaming-pc (pris fra 10000). Mens 1920x1080 kan være et alternativ for å få høyere fps fra en PC med svakere grafikkort.

Kan du ikke være så snill å anbefale en skjerm fra hver kategori til henne? Hadde eg vært Therese hadde eg gitt opp dette forumet og gått i butikken og blitt lurt trill rundt i stedet. 
Hun har jo lagt ut en skjerm som forslag, og det virker ikke som det er noen som har hatt noen innvendinger på denne. Er dette midt i smørøyet da? Den har jo freesync, så den vil vel funke med både AMD og nvidia for pcen som kommer til jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg skal anbefale en 3440x1440 skjerm under 5000 kr, så tror jeg denne til kr 3990:

Best pris på MSI Optix MAG342CQR 34" Ultrawide Buet Gaming WQHD PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

Den er buet (1500R)

For 2560x1440 skjerm og en av de rimeligste, så tror jeg denne er bra til kr 2999

Best pris på MSI Optix G27CQ4 27" Buet Gaming QHD PC-skjermer - Sammenlign priser hos Prisjakt

Den er buet (1500R)

Eller en litt dyrere 2560x1440 skjerm:

Best pris på Asus TUF Gaming VG27AQ 27" QHD IPS - Sammenlign priser hos Prisjakt

Den er flat (ikke buet).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (2 timer siden):


Hun har jo lagt ut en skjerm som forslag, og det virker ikke som det er noen som har hatt noen innvendinger på denne. Er dette midt i smørøyet da? Den har jo freesync, så den vil vel funke med både AMD og nvidia for pcen som kommer til jul. 

Jo, jeg har innvendinger mot den skjermen, noe jeg skrev som første svar til denne tråden.

Ikke får en PS4 utnyttet den, og den krever en ganske kraftig PC til å utnytte den. Nå vet jeg ikke noe om budsjettet hennes til PCen hun har tenkt å kjøpe, men det krever ganske kraftig maskinvare. Men... Det kommer an på hvilke spill guttungen spiller også. En budget-pc kan klare å utnytte den i noen spill. Jeg spurte også om hvilke spill han spiller.

Lenke til kommentar

M27Q X er også ganske kurant priset, bedre panel(ips) og høyere oppdaterings frekvens.

AMD FreeSync Premium støttes både av nvida og så klart amd skjermkort.

 

https://www.proshop.no/Skjerm/GIGABYTE-27-Skjerm-M27Q-X-2560x1440-QHD-240Hz-SS-IPS-18W-USB-C-HUB-Svart-1-ms-AMD-FreeSync-Premium/3068471?utm_source=KlarnaSearch&utm_medium=cpc&utm_campaign=KlarnaSearch

 

edit, samt LG 27GP850 som @RRhoads linket til er et godt kjøp. Veldig lik m27q x.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar

Vi er uansett nødt å vente på hvilken type spill sønnen foretrekker. Eg personlig kunne ikke tenkt meg en 27" kontra en 34" ultrawide,  og heller gå litt ned på antall hz den leverer. 

Dessuten er nesten 2000 mer på bordet for en skjerm veldig mye for en fattig mams. Dette er strengt tatt penger hun kunne spart og puttet i en bedre stasjonær til jul. 

Er det krise om fpsen ikke er dønn 140+ hele tiden? Hva om den dipper nedom 100 nå og da, vil dette være en forferdelig opplevelse? 

Lenke til kommentar

Trådstarter har jo funnet en skjerm som er 34", med 3440x1440, med 165Hz. Han spiller på en laptop i dag, så jeg tar for gitt at han ikke spiller de tyngste spillene i dag på +200 FPS. De fleste spill kan man justere ned eyecandy på om FPS er viktig. I mange spill er det fint å ha større skjerm. 

I forhold til 1920x1080 - nesten uansett hva man spiller ville jeg vurdert det som penger ut av vinduet i dag.

I verste fall får man kjøpe og returnere. Eneste ankepunkt mot skjermen - VA panel kan slite med ghosting eller "motion blur". Det må man nesten teste. Det er spesielt problematisk i FPS i mørke "rom" med mye bevegelse. Jeg har returnert en AOC for mange år siden som var helt ubrukelig på grunn av dette. I tillegg til lokal dimming som gikk vertikalt over nesten hele skjermen. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har aller best erfaring med BenQ skjerm, verst med MSI Optix, og Samsung er midt mellom. 

Skjermen du har valgt er veldig fin den. Det finnes alltid et bedre kjøp, men her er et tips; komplett.no, sorter etter mest solgt, og finn en med greit antall stjerner. Les hva anmeldelser sier. Har delen vunnet en test eller to er det også supert. Er den på tilbud i tillegg blir det knall. 

 

Når det kommer til stasjonær pc til jul, husk at du trenger tastatur, mus og headset også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...