Gå til innhold

Mor trenger hjelp til innkjøp


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg trenger litt hjelp her. Min sønn blir 16 og jeg har spart til at han skal få en gamer skjerm. 

er ikke en rik mams så jeg fant denne:

er dette en grei skjerm for en gutt som kun spiller fra laptop nå? planen er å spare videre slik at jeg kan gi han en stasjonær pc til jul.Han har ps 4 og ville ikke ha ps 5, men heller skjerm og stasjonær. jeg er helt utenfor min kunnskapsbase her så all hjelp tas imot med stor takk. image.thumb.png.f46978bd1c79bef2b1d61fe894568ff0.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at den skjermen du har bilde av ikke er helt det du ser etter. PS4 vil ikke klare å utnytte hele skjermen, og man bør også ha en kraftig PC for å gjøre det.

Har du vurdert TV til han? Man får greie 4k TV for rundt den prisen skjermen du har bilde av koster. Går fint an å koble til både PC og PS4 på de.

Ellers ville jeg sett på 27" 1440p skjermer i den prisklassen. Jeg ville kanskje gått for denne:

https://www.komplett.no/product/1183888/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-27-gamingskjerm-27gp850

Skjønner at du kanskje vil overraske han med denne skjermen, siden du spør her på forumet, og ikke han?

Endret av RRhoads
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gaming pc er dyrt (ihvertfall om du skal kjøpe nytt utstyr) og det er dessverre som oftest foreldrene som må ta regingen. Det er ikke skjermen som må på plass først, men den stasjonære pc`en. Altså, det er ikke meningen at han skal koble skjermen til laptopen?

 

Hvor avansert/datakyndig din sønn er har også noe å si for hvilken skjerm du bør gå for. Tror de skjermene på 100hz oppdaterer seg raskere eller noe sånt...tror det er slike ting gamere setter pris på. De fleste tv`er er 50 hertz så du burde nok få avklart en hel del med din sønn før du kjøper pc skjerm.    

Endret av Gjest Baardsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 minutt siden):

Gaming pc er dyrt (ihvertfall om du skal kjøpe nytt utstyr) og det er dessverre som oftest foreldrene som må ta regingen. Det er ikke skjermen som må på plass først, men den stasjonære pc`en. Altså, det er ikke meningen at han skal koble skjermen til laptopen? 

Jeg ser for meg at han kanskje skal flytte PS4 inn på gutterommet fra stua i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 minutter siden):

Spille Playstation på en liten datamonitor, er det noen som gjør det da? Trodde "alle" spilte Playstation på tv`ene sine jeg. 

De fleste bruker nok TV, men det er mange som spiller på PC-skjerm også. Jeg har spilt både Playstation og Xbox på PC-skjermen, og jeg er voksen. Ikke uten grunn at skjermene kommer med flere innganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV som PC-skjerm er svært risikabelt. Det har så mange låste funksjoner som kan irritere deg grønn.

Det virker som 4000 kroner er et minimumsnivå for skjermer nå til dags. Det ser egentlig ut som en kurant skjerm med en saftig rabatt.

Hvis jeg vurderer å kjøpe et PC-produkt til over 500 kroner, pleier jeg å lese tester og se tester på youtube. Ofte anbefaler de tilsvarende produkt til lavere pris, eller produkt som koster litt mer men som er enda bedre kjøp.

En ting som er helt nødvendig for meg er muligheten til å heve og senke skjermen. Det gjelder ikke for alle, men det er sånne ting som sønnen din kanskje kan svare på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Gaming pc er dyrt (ihvertfall om du skal kjøpe nytt utstyr) og det er dessverre som oftest foreldrene som må ta regingen. Det er ikke skjermen som må på plass først, men den stasjonære pc`en. Altså, det er ikke meningen at han skal koble skjermen til laptopen?

 

Hvor avansert/datakyndig din sønn er har også noe å si for hvilken skjerm du bør gå for. Tror de skjermene på 100hz oppdaterer seg raskere eller noe sånt...tror det er slike ting gamere setter pris på. De fleste tv`er er 50 hertz så du burde nok få avklart en hel del med din sønn før du kjøper pc skjerm.    

100hz skjermer har 100 bilder i sekunder mot 60hz som er standard på TV og PC-skjermer inntil nylig. Det gir en fordel i skytespill visstnok, men det ser også helt magisk ut i Windows. Jeg ante ikke at musepekeren kunne se så smud ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kote skrev (Akkurat nå):

100hz skjermer har 100 bilder i sekunder mot 60hz som er standard på TV og PC-skjermer inntil nylig. Det gir en fordel i skytespill visstnok, men det ser også helt magisk ut i Windows. Jeg ante ikke at musepekeren kunne se så smud ut.

Det er helt sant. Jeg har 200hz, og selv om jeg sjelden får det i spill jeg spiller, så er det undervurdert mens man er i Windows. De fleste spill jeg spiller, klarer jeg meg med 60+, da spillene ikke krever veldig reaksjonsevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Hadde eg vore 16 år ville eg ha sett pris på å få ha eit ord med i laget sjølv. Gjev du h?n pengane kan h?n velje sjølv kva h?n vil bruke dei på. Då blir gjerne også resultatet meir vellukka.

han vil ikke si til meg hva han trenger... jeg er en enslig mor med de midler man har. og dessverre vet han det og er snill og sier at han ikke trenger noe... god gutt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Therese trenger hjelp skrev (1 minutt siden):

han vil ikke si til meg hva han trenger... jeg er en enslig mor med de midler man har. og dessverre vet han det og er snill og sier at han ikke trenger noe... god gutt

han vil nok ha det beste av det beste men... 

han kommer aldri til å spør om noe. derfor tror jeg at han blir veldig glad om jeg kjøper en skjerm til han.

Han er en snill og god gutt. 

Lenke til kommentar

Vet du noe om hvor mye han kan om data? Noen tenåringer er veldig kunnskapsrike på data, kjøper deler og bygger sin egen maskin istedenfor å kjøpe en nytt produkt. Er han slik "teknisk anlagt" har han nok ganske strenge kriterier for hva han vil ha. Er han ikke slik kan det være lettere å kjøpe noe til han som han liker.

Skrur han på data eller bare spiller?

Sånn isolert sett, skjermen du vurderer å kjøpe ser jo veldig bra ut. 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Hvilke spill spiller han? Hvis han spiller en del skytespill og lignende så krever det mer av datamaskin og skjerm enn andre spill (som ikke krever noe særlig). Skal du ha skikkelig utbytte av en kraftig skjerm med rask responstid og hz (les denne for å forstå hva dette betyr). Samtidig som du skal ha høy oppløsning (1080p eller 4k) så krever det et kraftig skjermkort. Det koster fort 4-5000 eller mer bare skjermkortet. En komplett datamaskin koster da tja.. fra 10-12.000 og oppover utenom skjermen. Det går fint an å spille alle spill på billigere/mindre egnet utstyr, men spill-opplevelsen blir ikke den samme. Spiller han derimot spill som ikke krever så mye grafisk så betyr dette veldig lite, og da kan du kjøpe mye billigere utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Vet du noe om hvor mye han kan om data? Noen tenåringer er veldig kunnskapsrike på data, kjøper deler og bygger sin egen maskin istedenfor å kjøpe en nytt produkt. Er han slik "teknisk anlagt" har han nok ganske strenge kriterier for hva han vil ha. Er han ikke slik kan det være lettere å kjøpe noe til han som han liker.

Skrur han på data eller bare spiller?

Sånn isolert sett, skjermen du vurderer å kjøpe ser jo veldig bra ut. 

nei, beklager men vet lite om dette- han vil selvsagt ha godt utstyr. han er bare altfor snill og sier han ikke trenger noe... 

tusen takk btw

Endret av Therese trenger hjelp
Lenke til kommentar
Therese trenger hjelp skrev (6 timer siden):

han vil ikke si til meg hva han trenger... 

Han bruker altså en bærbar PC og du ønsker å kjøpe en skjerm til den. 

Jeg oppsummerer da folk her drar in ulike spillmaskiner når du har nevnt alt er på bærbar PC. 

Innlegg som maskiner og utstyr til maaange tusen blir tullete her. Barn er gode de, trang økonomi har mange og barna må lære at gaming på proff nivå er luksus mange ikke kan ødelegge familieøkonomien på. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...