Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy

Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Hvorfor?

Merker du mer sult eller har du nådd et vektplatå?

Har fremdeles litt mat-mas i hodet, selv om jeg raskt blir mett og spiser mindre av den grunn. Men ønsker å følge Wegovys plan om å fortsette opp til maksdosen som anbefalt, med mindre jeg har nådd målet mitt før jeg kommer så langt. Hvilken dose jeg går på etter det vet jeg ikke. Siden jeg har lest at 95% av brukere går raskt opp igjen i vekt etter å ha sluttet med Wegovy håper jeg at jeg kan bruke en lav dose, holdt på å si resten av livet. Regner med det etterhvert kommer vaksine mot fedme  som har like god eller bedre effekt som/enn Semaglutid.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (11 timer siden):

Hvorfor?

Grunnen er vel hovedsakelig å følge planen til produsenten vil jeg tro (gjelder vel flere av preparatene fra de som nevnt i tråden), det er en grundig gjennomprøvet plan og i enden så har de stipulert en 'fornuftig' balansert dose som de aller fleste bør ende opp med og en maksimumsdose som du ikke skal over. (Jeg har for egen del testet alternativene med mer eller mindre og må nok være enig med produsent i at det de har forsket fram faktisk er fornuftig!)
Så ikke svaret ditt raskt nok @Olsenhower.. 🙂

Endret av Woff
  • Liker 1
Skrevet
Olsenhower skrev (10 timer siden):

selv om jeg raskt blir mett og spiser mindre av den grunn

Jepp, det ser ut til at dette virker ja! BRA! 

Olsenhower skrev (10 timer siden):

Siden jeg har lest at 95% av brukere går raskt opp igjen i vekt etter å ha sluttet med Wegovy håper jeg at jeg kan bruke en lav dose, holdt på å si resten av livet.

Og det er vel der jeg er nå... Jeg har ikke ønske om å gå ned mer i vekt, men jeg stoler ikke på egen evne til å kontrollere matinntaket UTEN medisinen. Jeg har jo prøvd å trappe ned, men med en gang jeg kom under anbefalt dose så våknet sulten i meg med et brøl! 😬 Så her holder jeg nok på så lenge jeg KAN selv om fastlegen nok vil ha meg av denne DYRE medisinen fortest mulig. Men både helsevesen og jeg sparer nok penger i det lange løp, jeg sparer MYE på matutgifter og helsevesenet slipper å ta i mot meg som en overvektig pasient med alle mulige relaterte plager!

• Liker 1
Skrevet

Men nå slipper vi jo å bruke 'dyr' medisin i følge denne:  😊
«Naturlig Ozempic» rives ut av hyllene..
https://sol.no/nyheter/naturlig-ozempic-rives-ut-av-hyllene/83296202
"hvor chiafrø blir omtalt som «naturlig Ozempic» for sin angivelige slankende effekt"
Godt denne kom på slutten der:
"Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius advarer mot å overdrive bruken av chiafrø. – Chiafrø er definitivt sunt, men å kalle det for «naturlig Ozempic» er å strekke det litt langt, sier hun."

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noe av den viktige effekten med wegovy, ozempic og mysimba er at hormoneffekten faktisk påvirker hvordan hjernen oppfatter mat. Eks. samboer klarer ikke lenger pølser med blekt skinn (blir kvalm bare av synet) og det samme med mange andre matvarer som hun nå skyr. Har ikke skinnet rett farge så blir pølse et fremmedord. Hører stadig oftere "åh herregud så ekkelt" hvor tallerken skyves vekk og går i søpla.

Det er heller ikke spesifikt fet mat selv om det nok dominerer. Men kan være eks. grillet kylling og annet.

Chia frø nevnes nok bla fordi det har denne svellende mettende effekten. Men da hadde jo også sagflis gjort nytten.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Skrevet
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Men da hadde jo også sagflis gjort nytten

Men kanskje det ikke frister? 😄

Jeg har merket godt den samme effekten, det er absolutt matvarer som jeg blir kvalm av ja. Potetgull var skikkelig kvalmende til å begynne med, med denne medisinen, men klarer faktisk å spise litt av det nå da... Feit mat og mat med olje er absolutt ikke spiselig lenger for meg, men kylling som du nevner går fint nå, i små mengder naturligvis! 🙂

Skrevet

Høres ganske grusomt ut å gå på en medisin som gjør at en blir kvalm av mange matprodukter. Har heldigvis klart å gå ned uten, men eg er sulten ca 80% av dagen, men eg har lært at det bryr meg ikke. I starten når eg helt sikkert var litt insulinresistent, så var det verre, fikk slapphet, trøtthet og klarte ikke helt fungere, men alt det er borte, nå er det bare sulten igjen, og den gleder meg. Då vet eg at appetitten er 100% når eg eter hva eg vil til kvelds, uten begrensning. Eg klarer uansett ikke ete meg feit når eg bare har det ene store måltidet, og et helt ok måltid før på dagen (lite viss eg skal ned, stort viss eg skal holde på vekt). 

Hvilken andre bivirkninger er det snakk om? Går det utover testosteron, sexlyst og andre ting? 

Skrevet
disk skrev (15 minutter siden):

Høres ganske grusomt ut å gå på en medisin som gjør at en blir kvalm

Det er ikke grusomt for meg i alle fall. Det som VAR grusomt var å ha en overvekt, å slepe runt på 60 kilo med opplagrede 'gode måltider' unner jeg ingen å oppleve.
Hos meg var dette et problem jeg ikke klarte å kontrollere selv, men nå, med denne medisinen er livet verdt å leve! ☺️
Trenger du å lese om bivirkningene så vil jeg anbefale deg å lese på pakningsvedlegget som du finner her under bivirkninger: https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953?markering=0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...