Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan prisavslag kreves etter retting er utført


Nabi

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig solgt en sofa til et vennepar.  Det ble avtalt at jeg skulle få samme sum som jeg selv hadde betalt da jeg kjøpte den brukt, 8000 kr.  De som kjøpte sofaen hadde sett den fra før og visste at det var en brukt sofa, jeg hadde hatt den i ca ett år.  I januar flyttet jeg, og noe andre flyttet sofaen for meg til et oppbevaringssted.  Dermed trodde jeg alt som tilhørte sofaen befant seg på samme sted.  Når de som kjøpte sofaen skulle hente den viste det seg dog at to små poser med tilbehør manglet, jeg fant dette kort tid etterpå og de fikk de resterende tingene bare to dager senere.

Men, da sofaen ble hentet og vi alle oppdaget de småtingene som manglet nektet de som skulle kjøpe sofaen å betale mer enn 6000 kr.  Og selv etter at mangelen er rettet så nekter de å betale de resterende 2000 kr.

I følge kjøpsloven er det ingen mangler kjøperene kan gjøre gjeldende her, sofaen var ikke mer slitt enn de kunne forvente (de hadde jo sett den selv før de kjøpte den), og mangelen som var ved overleveringstidspunktet ble rettet innen rimelig tid etter overleveringen.

Kan de da mer rette holde igjen de resterende 2000 kr?

Retting har jo blitt utført, de har fått det som ble avtalt, men de opprettholder ikke sin side av avtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisavslag forutsetter at retting ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid. Hvis retting blir foretatt (og tingen etter retting er i mangelfri stand etter avtalen) har man ikke krav på prisavslag, se kjøpsloven § 37. 

Vi har ingen "tort og svie"-regel i norsk kjøpsrett, kjøperen får ikke erstatningskrav mot selger bare pga. plunder og heft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Han som hentet sofaen begynte å prute ved henting av sofaen da han mente den var i dårligere stand enn han hadde forventet av en brukt sofa (kona hans visste på forhånd hvordan sofaen så ut).  Min kjæreste som var tilstede ved overleveringen av sofaen ga i utgangspunktet uttrykk for at pruting ikke var ok, men endte desverre med å si ok og tok imot de 6000kr.
Har fått vite av ei jeg kjenner som har kunnskap til loven at det har blitt som inngåelse av ny avtale på et vis.  Pruting er heller ikke regulert av noen lov eller regler.
Hun anbefalte meg å komme dem i møte ved å be om 1000 kr fremfor de 2000 kr som de teknisk sett skyldte, men det fikk jeg aldri noe svar på.
Ergo, det såkalte "venneparet" er ikke så venner som jeg først trodde.  Jeg har gjort dette klart for dem via sms og ser meg ferdig med saken.
Jeg har andre ting jeg synes det er viktigere å bruke energien min på.  Ja det er utrolig kjipt og irriterende at de har lurt unna 2000 kr, det er en stor sum penger som vi hadde regnet med i økonomien vår da den er ganske trang for øyeblikket, og vi venter barn i september, så 2000 kr hadde kommet godt med.  Men når disse folka er så urimelige at dem til slutt ikke svarer på sms engang da får jeg ikke gjort så mye.  Og da må jeg heller bare infinne meg med det tapet av de pengene og fokusere energien min på de tingene jeg faktisk får gjort noe med.

Lenke til kommentar

2000 kr er sure penger og det er heller ikke ingenting, men samtidig så er det ikke verdens største sum for å finne ut at de ikke er vennene dine på. Jeg vil også si meg enig med Kakkelfant at det høres ut som dere inngikk en ny avtale når du gikk med på 6000 så dere gjorde saken deres litt vanskeligere der.

Er det noe jeg har lært med bruktmarkedet så er det at sofa er noe av det verste å både kjøpe og selge. Dyre, store varer som får mye slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at når eg har solgt ting  brukt feks på finn.no så har de som hentet det prøvd å prute. Jeg har gjort det selv, men da pga den tingen jeg hentet ikke var den modellen som var breskrevet i annonsen. Av og til sier du ok, nei eller finner en mellom ting. Spørs om du vil blir kvitt det eller har mange andre som vil ha den osv. Så når din kjæresten din sa ok til 6000 kr så er det helt normalt og ikke noe å bli kjempe sur over. Hun burde enten sagt nei der og da og sagt at prisen allerede var avtalt eller prøvd på 7000 kr feks.

Uansett så er 6000 kr for en sofa du kjøpte for 8000 kr og brukte i 1 år ikke noe å klage over egentlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...