Gå til innhold

Hvordan tine fryste ting skikkelig?


Anbefalte innlegg

HeiHei!

Jeg er en kar i midten av 20 årene som har et ekstremt stort forbruk på mat (6000,- i måneden). 
Mye av Det går på at jeg handler hver dag som er et problem i seg selv, men jeg er livredd for mat som blir dårlig og at mat ikke er tilbrett ordentlig fra fryste ting og rester..

Bor ikke veldig langt unna svenske grensa hvor de ofte har mye tilbud på kiloer med kylling feks som kan lønne seg å fryse..

Problemet mitt er at jeg har forsøkt å tine fryste ting flere ganger og jeg føler ikke det har blitt noe bra, har forsøkt å tine kylling 2 ganger etter det lå i frysa og det fikk en ekstremt slimete og stygg tekstur og var helt grått samtidig som det blir liggende i vann siden det smelter isen..

Jeg tinte det ved å legge det i kjøleskapet dagen før..

Har googlet men finner så mye forskjellig, noen sier i vannnbad, noen sier på benken, noen sier i kjøleskapet, HVA ER RIKTIG?

Kan noen gi meg en forklaring og steg for steg som om jeg var 5 år gammel så jeg kanskje kan få bort frykten og begynne å tine ting rent og ordentlig?

Hilsen en som er lei av å ikke kunne spare penger på mat..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rå kylling er slimete og kan lett lukte litt uansett. 

Dessverre er det ikkje ei enkel oppskrift på korleis du skal tine mat, det kjem heilt ann på kva slags mat det er snakk om, kor stort volum du skal tine opp.

Det du ønsker å oppnå er å tine maten heilt, men utan at maten kjem over kjøleskapstemperatur for lenge.
Tining i originalembalasje i kjøleskap er vanlegvis den sikraste måten å tine maten på, men det kan ta lang tid, særleg om det er eit svært kjøttstykke du skal tine.
Vannbad (med kaldt vatn) er ofte eit triks for å tine ting raskare og samtidig holde maten nedkjølt.
Tining på kjøkkenbenken kan være raskt og praktisk på mat du skal tilberede med ein gong uansett, men det er ikkje noko særleg om du gløymer av maten slik at den blir liggande for lenge i varmen eller om det er lett fordervelege matvarer som kan begynne å lukte, kylling og fisk er typiske eksempel på mat som helst bør være kald heilt til du legg filleten i ei varm panne.

Du kan også tine maten under varmebehandling. Det går fint å tine frosne kyllingfilleter rett i panna under steiking, men då må du bruke middels til lav varme slik at kjøttet ikkje blir hardt stekt (eller brent) på utsida før varmen kjem heilt inn i sentrum slik at filleten blir gjennomsteikt. Har du i tillegg delt opp kyllingfilletane før nedfrysing og passa på at alt er singelfrossent så går dette heilt fint.
Feilen som mange ungdommar gjer er at dei kjøper ein svær familiepakning på meir 1+ kg og frys alt som ein stor klump. Då ender du opp med å måtte tine alle kyllingfilletane samtidig og det blir ein kamp mot klokka med å få ete opp all maten før den opptinte kyllingen surner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et triks vi gjør når vi skal fryse ned f eks kyllingfilet er å skjære den opp på forhånd også pakker vi den helt flatt og legger i en frysepose. Vi legger den i ferdige størrelser. På den måten er den lett å tine pga stort overflateareal, samt at de ikke tar så mye plass i fryseren. 

Hvis du kjøper kjøttdeig billig i Sverige fra ferskvaredisk, kan du be personen bak disken om å legge det passende størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det The Avatar nevner over er VELDIG viktig dersom du kjøper i større forpakninger (noe man jo ofte gjør for å spare penger).

Del ALLTID opp matvarene i porsjonspakninger FØR du fryser det ned, det gjør opptining enklere, og man tiner bare opp akkurat det man trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...