Gå til innhold

Hvordan konkret emigrere fra Norge?


Gjest 90ff3...a29

Anbefalte innlegg

Trulss skrev (6 minutter siden):

Er det ikke slik at man kan velge å påberope seg skatteavtalen eller velge den mer tungrodde modellen med skatt i 4 år til Norge og kildeskatt etter dette?


Nei, det tror jeg ikke?

Hovedregelen er at dersom man har bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet osv.

Det betyr at det i praksis tar 3-4 år før man er å anse som skattemessig emigrert.

Skatteavtalene med andre land gjelder dog uansett, og for noen svært få land kan det bety at man kun er skattepliktig til bostedslandet likevel.

Når man først har skattemessig emigrert så er vel ikke skatteavtalene så viktige lengre for de fleste, det eneste Norge kan beskatte da, er inntekter som kommer fra Norge, som ilegges 15% kildeskatt.

Dog kan man slippe det også i følge enkelte skatteavtaler, for eksempel i Spania, hvor pensjoner kun skattelegges i Spania, uavhengig av om de kommer fra Norge, og så fremt man kan dokumentere at man betaler skatt i Spania osv.

Man kan neppe bare velge seg bort fra reglene om skattemessig emigrering

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 minutter siden):


Nei, det tror jeg ikke?

Hovedregelen er at dersom man har bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet osv.

Det betyr at det i praksis tar 3-4 år før man er å anse som skattemessig emigrert.

Skatteavtalene med andre land gjelder dog uansett, og for noen svært få land kan det bety at man kun er skattepliktig til bostedslandet likevel.

Når man først har skattemessig emigrert så er vel ikke skatteavtalene så viktige lengre for de fleste, det eneste Norge kan beskatte da, er inntekter som kommer fra Norge, som ilegges 15% kildeskatt.

Dog kan man slippe det også i følge enkelte skatteavtaler, for eksempel i Spania, hvor pensjoner kun skattelegges i Spania, uavhengig av om de kommer fra Norge, og så fremt man kan dokumentere at man betaler skatt i Spania osv.

Man kan neppe bare velge seg bort fra reglene om skattemessig emigrering

Man får vel aldri kildeskatt dersom man oppfyller kravene i skatteavtalen. I spania må de som skatter til Spania fortsatt betale kildeskatt til Norge fordi de for eksempel ikke orker dra til en annen by for å ordnre dokumentasjon som norsk skattetat krever.

Jeg tror man i praksis kan velge den løsningen som er gunstigst

Lenke til kommentar
0laf skrev (42 minutter siden):


Hadde bare norske skattemyndigheter vært enig med deg, så hadde det vært lykke.

Dessverre må man de fleste steder fremdeles betale skatt og trygdeavgift til Norge i mange år etter man har flyttet  ( beroende på skatteavtale, og at man har bodd i Norge i 10 år osv. ).

Altså, jeg flytta bare. Det var veldig enkelt. Jeg bare meldte flytting og dro. Klart, jeg hadde ingen stor formue. Jeg er født og oppvokst i Norge, var over 18, hadde betalt skatt og hadde, har fremdeles, studielån. Ingen problemer, det var utrolig lett. Registrerte meg der jeg flytta til og det var det.

Det er utrolig lett å flytte ut av Norge hvis man vil, spesielt hvis man har penger. 

Jeg kan legge til at jeg flytta innad i EØS og der kommer sikkert skatteavtalen inn, som man kan lese mer om her https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

Det er uansett ikke et problem at man må betale skatt til Norge, det klarer man fint med 15 millioner på bok og jo fortere man flytter jo fortere blir man ferdig med det (for de som tenker slik). Det er bare å flytte, absolutt ingen ting som setter en stopper for det.

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Trulss skrev (19 minutter siden):

Man får vel aldri kildeskatt dersom man oppfyller kravene i skatteavtalen.


Man får alltid kildeskatt på inntekter fra Norge, dersom man er skattemessig emigrert ... med mindre skatteavtalen gir bostedslandet suveren rett til beskatning, noe svært få avtaler gjør, det er vel omtrent bare Spania og Pakistan eller noe sånt?

  

Trulss skrev (19 minutter siden):

I spania må de som skatter til Spania fortsatt betale kildeskatt til Norge fordi de for eksempel ikke orker dra til en annen by for å ordnre dokumentasjon som norsk skattetat krever.

Jeg tror man i praksis kan velge den løsningen som er gunstigst


Jeg har ingen erfaring med hvordan det fungerer i Spania, men fra det jeg har lest kan det være litt vanskelig å få dokumentasjon der nede.

Dette gjelder vel særlig pensjon/trygd, da man ofte slipper skatt på dette i Spania, men må likevel ha dokumentasjon fra spanske myndigheter på at man faktisk er "lignet" i Spania, for å slippe kildeskatten i Norge.

Flytter man til de fleste andre EU-land, så må man betale kildeskatt uansett, men får den som oftest trukket fra skatten i bostedslandet dersom skatteavtalen inkluderer at man ikke skal dobbelbeskattes.

Jeg har aldri hørt at man bare kan velge hva man vil, eller det som er gunstigst, norske skattemyndigheter skal ha sitt.
 

Flin skrev (18 minutter siden):

Altså, jeg flytta bare. Det var veldig enkelt. Jeg bare meldte flytting og dro.


Det er ingen som har hevdet det er vanskelig å flytte, altså fysisk ta med seg greiene sine å dra til et annet land.
Det er enkelt, uansett hvor man flytter.

Å slippe skatt til Norge dersom man har formue og/eller inntekter, er noe verre.
 

Flin skrev (18 minutter siden):

Det er uansett ikke et problem at man må betale skatt til Norge, det klarer man fint med 15 millioner på bok...


Det var kanskje litt av poenget her, at man gjerne vil slippe å betale 150 000,- i året i formueskatt til Norge?
Dersom man betaler den skatten med glede i fire år etter utflytting, så er det neppe noe problem

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Man får alltid kildeskatt på inntekter fra Norge, dersom man er skattemessig emigrert ... med mindre skatteavtalen gir bostedslandet suveren rett til beskatning, noe svært få avtaler gjør, det er vel omtrent bare Spania og Pakistan eller noe sånt? 

Tror man kun f[r kildeskatt om man ikke oppfyller kriteriene i skatteavtalen og skaffer til veie de dokumentene skatteetaten ber om. Mange skatteavtaler gir Norge beskattningsrett og man betaler ikke kildeskatt da heller (naturlig nok?)

0laf skrev (2 minutter siden):

Flytter man til de fleste andre EU-land, så må man betale kildeskatt uansett, men får den som oftest trukket fra skatten i bostedslandet dersom skatteavtalen inkluderer at man ikke skal dobbelbeskattes.

Skatteavtalen skal jo hindre dobbeltbeskattning i seg selv. Kildeskatt kommer ved siden av om man ikke oppfyller/kan underlegge seg skatteavtalen?

0laf skrev (9 minutter siden):


Dette gjelder vel særlig pensjon/trygd, da man ofte slipper skatt på dette i Spania, men må likevel ha dokumentasjon fra spanske myndigheter på at man faktisk er "lignet" i Spania, for å slippe kildeskatten i Norge.

Man slipper ikke skatt på norsk pensjon eller trygd i Spania. Nivået er høyere enn i Norge og pensjonister gjør alt de kan for å bli beskattet i Norge fordi vi har lav skatt (men også lave pensjoner i motsetning til andre land). Pensjonister frykter også å forlate folketrygden.

Jeg har hørt man kan velge metode ved å ikke oppfylle kriteriene som gjør at man kan få en skatteavtale. Man får da automatisk også kildeskatt.

Det finnes vel noen land i øst-europa hvor skatteavtalen tilsier at man skal betale skatt i landet man bor, akkurat som Spania. Portugal har NHR. Thailand har en spesiell skatteavtale.

(Verdt å nevne er at alle mine påstander gjelder for pensjonister og/eller uføre.)

Lenke til kommentar

Det er jo mange som ønsker å snike seg unna å bidra til felleskapet, men sånn er det jo bare. De får se på det som en kostnad man må ta og jo fortere man flytter jo mindre skatt ender man med å betale. Jeg betalte forresten aldri skatt til Norge på mine inntekter når jeg bodde i utlandet og det ikke hadde gått tre år enda. Det er ikke så ille som det kan fremstå fra denne tråden. 

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (10 minutter siden):

Det er jo mange som ønsker å snike seg unna å bidra til felleskapet, men sånn er det jo bare. De får se på det som en kostnad man må ta og jo fortere man flytter jo mindre skatt ender man med å betale. Jeg betalte forresten aldri skatt til Norge på mine inntekter når jeg bodde i utlandet og det ikke hadde gått tre år enda. Det er ikke så ille som det kan fremstå fra denne tråden. 

 

I mine øyne er det mest normale å skatte til landet bor og belaster infrastruktur og annet i. Pensjon er en rettighet man har opparbeidet seg.

Man får ikke mindre skatt å betale jo fortere man emigrerer. Mange land har høyere skattetrykk enn i Norge.

Om du har jobb i utlandet skal man normalt betale skatt i dette landet og ikke til Norge.

Jeg tror det er en del problemstillinger du ikke forstår i denne saken. Du hadde vel neppe pensjon, formue, aksjer eller kapitalintekter da du flyttet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (Akkurat nå):

I mine øyne er det mest normale å skatte til landet bor og belaster infrastruktur og annet i. Pensjon er en rettighet man har opparbeidet seg.

Man får ikke mindre skatt å betale jo fortere man emigrerer. Mange land har høyere skattetrykk enn i Norge.

Om du har jobb i utlandet skal man normalt betale skatt i dette landet og ikke til Norge.

Jeg tror det er en del problemstillinger du ikke forstår i denne saken. Du hadde vel neppe pensjon, formue, aksjer eller kapitalintekter da du flyttet?

Hele poenget med å flytte fra Norge for å betale mindre skatt er vel å flytte til et land med mindre skatt. Trodde det lå litt i korta. Ja, det er jo veldig greit hvis man bare har inntekt, men formue er det litt verre med.

Hadde jeg ikke det? Kanskje ikke 15 millioner, men jo det hadde jeg.

Rent praktisk er det veldig lett å flytte, man må betale litt skatt på formue og goder man har opparbeidet seg i Norge, men ikke så veldig lenge. Det er ganske rimelig spør du meg. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (45 minutter siden):

Tror man kun f[r kildeskatt om man ikke oppfyller kriteriene i skatteavtalen..


Kildeskatten er obligatorisk, man slipper ikke unna.

Hovedregelen er at lønn, pensjoner og uføreytelser som utbetales fra Norge til personer som ikke er skattemessig bosatt i Norge, likevel er skattepliktige i Norge, og det skal betales 15% kildeskatt.

Man kan ikke velge å ikke betale kildeskatt, fordi det ugunstig, eller fordi man forholder seg til en skatteavtale (med mindre skatteavtalen eksplisitt sier noe om dette).

Man kan ha krav på helt eller delvis skattefritak etter skatteavtalen med det landet der man er bosatt, eller
når man bor i et EU/EØS-land og minst 90 prosent av din totale inntekt er skattepliktig i Norge.

Dette gjelder for eksempel med Spania, hvor skatteavtalen sier at Spania har en suveren rett til å beskatte de som bor i landet, slik at Norge ikke kan ilegge kildeskatt.

Flytter du for eksempel til Sverige, eller de fleste andre land i verden, så må du betale 15% kildeskatt på inntekter fra Norge.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/pensjon-og-uforetrygd/bosatt-i-utlandet/kildeskatt/mottar-du-kildeskatt-pa-pensjon-og-uforeytelser/#rett-til-lavere-sats

Dog har Norge en skatteavtale med Sverige som gjør at man ikke dobbeltbeskattes, slik Norge har med de fleste EU-land.
Det betyr at du først må betale 15% kildeskatt til Norge, og deretter får man trekt dette fra skatten i bostedslandet.

Så fremt skatten i bostedslandet er over 15%, så spiller det ingen rolle, ettersom kildeskatten går til fratrekk.
 

  

Trulss skrev (45 minutter siden):

Man slipper ikke skatt på norsk pensjon eller trygd i Spania. Nivået er høyere enn i Norge og pensjonister gjør alt de kan for å bli beskattet i Norge fordi vi har lav skatt...


Trygd/uføreytelser er ikke skattepliktig i Spania.

Pensjoner er skattepliktige, og for de fleste kommer de nok ganske likt ut som i Norge.

https://advokatclasolsen.no/pensjon-du-mottar-fra-norge-som-skattemessig-utvandret-til-spania-blir-den-korrekt-beskattet/

Jeg har aldri hørt noe om at noen gjør alt de kan for å slippe å skattlegges i Spania, men jeg kan heller ikke se at det er noen måte å unngå det på, dersom man bor der fast?

  

Trulss skrev (45 minutter siden):

Jeg har hørt man kan velge metode ved å ikke oppfylle kriteriene som gjør at man kan få en skatteavtale. Man får da automatisk også kildeskatt.


Har aldri hørt om noe lignende, kanskje du kan dokumentere det?

Det er dog frivillig å bli skattemessig utflyttet fra Norge. Man må tross alt søke om det selv.
Dog er man som oftest uansett skattepliktig til bostedslandet fra den dagen man flytter dit.
  

Trulss skrev (45 minutter siden):

Det finnes vel noen land i øst-europa hvor skatteavtalen tilsier at man skal betale skatt i landet man bor, akkurat som Spania. Portugal har NHR. Thailand har en spesiell skatteavtale.


Man skal jo generelt alltid betale skatt i det landet man bor, men skatteavtalen med Spania er altså noe spesiell, da den avskjærer Norges rett til kildeskatt. Ingen av de andre landene har en lignende avtale, og det har vel vært mye klaging, blant annet fra pensjonister/trygdede i Thailand, fordi de må betale kildeskatt til Norge?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Som nevnt er det skatteavtalen med landet du bor i som regulerer kildeskatt og skatteplikt forøvrig. Ergo kan man slippe kildeskatten om man velger underlegge seg skatteavtalen og oppfylle dens vilkår i landet man bor. Oppfyller man ikke vilkårene så tar man selvsagt konsekvensen av dette og betaler kildeskatt og dobbeltbeskatning som eventuelt måtte komme.

Det er ikke bare Spania som har en helt spesiell skatteavtale. Sjekk ut land øst i Europa som Kroatia, Italia, Litauen (om jeg ikke husker feil). Skatteavtalen med Spania avskjærer ikke bare kildeskatt men total beskatning av de som bosetter seg der. Slik er det også i Portugal om jeg ikke husker feil.

Da kan man altså velge et land som har skatteavtale som tilsier null kildeskatt. Kanskje dette landet også har veldig gunstig skatt på feks. pensjon. Da blir det feks fem prosent skatt og betale OG ingen kildeskatt til Norge. Du kan også lese litt om NHR i Portugal - avtalen var gunstigere før enn nå men sier litt om hva man kan oppnå.

I Italia skal vel pensjon skattlegges i Italia, og flere distrikt i Italia tilbyr tilnærmet null skatt de ti første årene man bosetter seg enkelte steder i landet for å få opp folketallet.

Du vet sikkert at skatteavtalene har en del vilkår som gjør at man skatter hit eller dit. Små ting kan gi store utslag som gjør at man skatter hit eller dit - dette kan kalles skatteplanlegging eller valg av beskatningsrett, og kan sees på som frivillig og oppfylle for oppnå det resultatet man ønsker.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (28 minutter siden):

Som nevnt er det skatteavtalen med landet du bor i som regulerer kildeskatt og skatteplikt forøvrig. Ergo kan man slippe kildeskatten om man velger underlegge seg skatteavtalen og oppfylle dens vilkår i landet man bor. 


Jeg vet ikke helt om jeg formulerer meg dårlig eller hva det er?

Man kan ikke velge å underlegge seg en skatteavtale, den gjelder mellom to land, og gjelder uansett.
Det er ikke slik at man bare kan velge å ikke følge skatteavtalen, da kunne man jo bare latt være å betale skatt.

For enkelte land, så kan man slippe kildeskatt, dersom bostedslandet er det eneste som har rett til å illegge skatt, slik det er i Spania.

Det samme gjelder ikke for Portugal, dog finnes det noen unntak der også.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/pensjon-og-uforetrygd/bosatt-i-utlandet/land/portugal/

 

Trulss skrev (28 minutter siden):

Det er ikke bare Spania som har en helt spesiell skatteavtale. Sjekk ut land øst i Europa som Kroatia, Italia, Litauen (om jeg ikke husker feil). 


De aller fleste land i verden har spesielle skatteavtaler med Norge, men det betyr ikke at man slipper kildeskatt av den grunn. Skatteavtalen må være utformet slik at bostedslandet har suveren rett til å skattelegge.
 

Trulss skrev (28 minutter siden):

Da kan man altså velge et land som har skatteavtale som tilsier null kildeskatt. Kanskje dette landet også har veldig gunstig skatt på feks. pensjon


Det kan man, og jeg tror valget står mellom Spania eller Pakistan, da svært få land har slike skatteavtaler med Norge?
 

Trulss skrev (28 minutter siden):

I Italia skal vel pensjon skattlegges i Italia, og flere distrikt i Italia tilbyr tilnærmet null skatt de ti første årene man bosetter seg enkelte steder i landet for å få opp folketallet.


Jeg tviler på at man slipper unna kildeskatt, eller full skatt de første 3-4 årene etter flytting, selv om Italia tilbyr lave skatter i visse områder de første fem år (med mulighet til fem års forlengelse), men jeg kjenner ikke skatteavtalen mellom Italia og Norge, så vet ikke?

Nå har det vel sporet litt av. Poenget er uansett at man som hovedregel må betale skatt til Norge, først i 3-4 år etter flytting, hvorpå man kan søke om å bli skattemessig utflyttet, og deretter kildeskatt på alle inntekter fra Norge ... med noen ytterst få unntak, blant annet ved flytting til Spania og Pakistan.

Man kan ikke selv velge og vrake det som er mest gunstig, forholde seg til skatteavtalen slik man selv ønsker, og bare drite i resten fordi det ikke passer. Futen skal ha sitt, og det er ikke lett å slippe unna, særlig ikke om man har formue og/eller inntekter fra Norge.

Skatteplanlegging blir nok noe helt annet, men ved utflytting av større formuer så har selvfølgelig skatteavtaler og bostedsland betydning, men man må uansett følge de skatteavtalene som gjelder.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor i skatteavtalen med Spania står det eksplisitt om kildeskatt?

Man er ikke skattepliktig Norge i 4 år om man bosetter seg under skatteavtalen.

Om skatteavtalen sier at man ikke kan eie bolig i Norge - ja da selger du boligen og kjøper en fritidsbolig. Vipps!!!

Det er langt flere land enn Spania og Paksistan som har beskatningsrett, og svært mange land har skatteavtale med Norge. Faktisk de fleste populære land har dette. Men i mange land med avtale er det Norge som beskatningsretten. Du kan lese deg opp i linkene under fremfor å feilinformere.

Du informerer feil om Portugal og svært mye annet, og blander regler sammen i en salig røre. Du kan lese deg opp flere steder og ikke feilinformere på den måten du gjør da du fremstår som en venstreradikal sosialist. Sjekk ut denne:

https://www.skatteetaten.no/nn/rettskilder/type/vedtak/skatteklagenemnda/beskatning-av-uforeytelser-og-uforetrygd-til-person-som-er-skatteavtalemessig-bosatt-i-portugal.--/

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/pensjon-og-uforetrygd/bosatt-i-utlandet/land/portugal/

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/pensjon-og-uforetrygd/bosatt-i-utlandet/kildeskatt/skatteavtaler/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 90ff3...a29 skrev (På 3.6.2023 den 23.02):

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Hva med å bli her. Jobbe å tjene samfunnet på den ene eller andre måten. Betale sin skatt. 

Ha penger i fond, og unn deg noe ekstra. 

Lenke til kommentar
reCaptcha_senior skrev (På 29.7.2023 den 20.36):

Hva med å bli her. Jobbe å tjene samfunnet på den ene eller andre måten. Betale sin skatt. 

Ha penger i fond, og unn deg noe ekstra. 

Det blir vel som å kaste penger i dass, men alle gjør som de vil.

Ved skatteplanlegging kan man påvirke hvor og hvilket land man ønsker skatte til. Det er små detaljer i skatteavtalene og norske interne skatteregler som kan gjøre at det tipper enten hit eller dit (eller begge). Hovedregelen er at Nav og skatteetaten ofte gir feil svar ved første henvendelse fordi det er de små detaljene som er avgjørende. Når man har større formuer er det flere måter å håndtere saken på.

Lenke til kommentar
Gjest 90ff3...a29
reCaptcha_senior skrev (På 29.7.2023 den 20.36):

Hva med å bli her. Jobbe å tjene samfunnet på den ene eller andre måten. Betale sin skatt. 

Ha penger i fond, og unn deg noe ekstra. 

Det lønner seg ikke er det korte svaret.

 

Vet forresten dere om noen som har flyttet fra Norge og lagd en smørbrødliste av konkrete ting, skjemaer, papirer osv som må fylles ut i Norge og i landet de bosatte seg i? Samme hvilket land, bare en praktisk og konkret liste slik at jeg vet at ikke en eller annen filleting ødelegger hele den juridiske flyttingen og fordelene med det. Det må vel være noen blogger eller nettsider om dette? Jeg fant ingenting.

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2
Karltorbj skrev (På 4.6.2023 den 11.10):

Jeg kom hjem, etter 8 aar og hadde mistet alle rettigheter.

Naar jeg reiste, burde jeg, betalt et mnd, beloep, ( 250 kr mnd, i den tiden, tror jeg ), der du i tillegg til aa beholde rettighetene dine, var sikret hjemreise, hvis du ble syk. Husker ikke hva det heter. Norsk folkehjelp, eller noe.

Ikke gaa i den fella.

å miste alle rettigheter som norsk statsborger er jo et overgrep. Regner med sånt kommer frem i lyset at norske stat ikke har lov til å gjøre det. Da mener jeg at det er en regel som dem ikke har lest godt nok igjennom i eøs eller eu regelverket. 

 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2
Gjest 90ff3...a29 skrev (På 3.6.2023 den 23.02):

Jeg har lekt en stund med tanken på å emigrere. Det har blitt mer aktualisert i det siste med økte skatter og svakere krone. Jeg har oppunder 15 mill kroner og jeg ønsker å leve av disse pengene(rentenist) , kanskje ta litt ekstra risiko og starte en liten business med ene millionen hvis jeg kjeder meg.

Jeg er ikke enormt rik så jeg tenker at Sveits ikke er det beste landet for meg. Det er jo høyt kostnadsnivå der, men fordelen er jo at man slipper å betale norsk formuesskatt de første 3 årene etter flytting (bare litt til Sveits).

Så jeg Googlet litt rundt og fant at Tsjekkia har gode betingelser og et forutsigbart skatteregelverk. Det er nært Norge geografisk og kulturelt, har OK offentlig helsevesen og man får godene av å bo i et EØS land. Men hovedgrunnen er at de har null i formueskatt og null i utbytteskatt(!). Andre skatter var også lave, men husker ikke de i hodet. Prisnivået og sikkerhet i landet er veldig bra. Damene er pene, ølet er godt, klimaet er bedre og så videre.

Men rent konkret hvordan flytter jeg? Jeg skaffer en leiekontrakt utenfor Praha, møter opp på et tsjekkisk folkeregister og sier at nå bor jeg her? Og så bare sende norske folkeregisteret en melding om det eller fylle ut et dumt skjema?

Eller må jeg ha en jobb der? Eventuelt kan jeg bare lage et litt fake Tsjekkisk firma og ansette meg selv? Og da er det i boks? Jeg må føre identitiske selvmeldinger i 3 år fremover i Norge og Tsjekkia? Og hvordan konkret unngår jeg dobbeltbeskatning? Bare legger ved det tsjekkiske skatteoppgjøret til den norske selvmeldingen og ber de pent om å ikke dobbelbeskatte meg?

Og hvis jeg senere i livet finner ut at jeg vil tilbake til Norge, kanskje jeg trenger en medisin som er godkjent av beslutningsforum i Norge, men ikke i Tsjekkia så er det bare å gjøre det samme bare i motsatt rekkefølge? Regner med jeg i så fall ikke trenger jobb eller næring i Norge for å få sykehus og trygderettigheter, bare fast bopel i Norge siden jeg da vil være en gjeninnflyttet norsk statsborger.

Andre med samme tanker som meg?

 

Anonymous poster hash: 90ff3...a29

Bra du har funnet ut av det. Men ring gjerne Tsjekkia først. De beste svarene får du der. 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Lenke til kommentar
Gjest c3184...983
3 hours ago, Guest 1b68b...7e2 said:

å miste alle rettigheter som norsk statsborger er jo et overgrep. Regner med sånt kommer frem i lyset at norske stat ikke har lov til å gjøre det. Da mener jeg at det er en regel som dem ikke har lest godt nok igjennom i eøs eller eu regelverket. 

 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Dette er kjent, er helt normalt og andre vestlige land praktiserer tilsvarende regler. Du har ikke automatisk medlemskap i folketrygden når du ikke bidrar med skatt. Du kan derimot betale for frivillig medlemskap. 

Pensjon (også minstepensjon) er også en rettighet du må opparbeide deg ved å bidra i arbeidslivet over tid, ellers vil du være overgitt til sosialhjelp. 

 

 

 

Anonymous poster hash: c3184...983

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2
Gjest c3184...983 skrev (57 minutter siden):

Dette er kjent, er helt normalt og andre vestlige land praktiserer tilsvarende regler. Du har ikke automatisk medlemskap i folketrygden når du ikke bidrar med skatt. Du kan derimot betale for frivillig medlemskap. 

Pensjon (også minstepensjon) er også en rettighet du må opparbeide deg ved å bidra i arbeidslivet over tid, ellers vil du være overgitt til sosialhjelp. 

 

 

 

Anonymous poster hash: c3184...983

Men hva har vedkommende i avisartikkelen gjort? var ikke det nok?

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Lenke til kommentar
Gjest 1b68b...7e2 skrev (4 timer siden):

Bra du har funnet ut av det. Men ring gjerne Tsjekkia først. De beste svarene får du der. 

Anonymous poster hash: 1b68b...7e2

Ja... Det kan sikkert bli en artig erfaring å ringe et offentlig kontor i Tsjekkia.

Å opprettholde trygderettighetene er vesentlig. Men her var vel hovedsaken å spare skatt. Jeg hadde aldri emigrert noe sted, uten å ha det svart på hvitt og vedtatt hva det vil innebære og krever av meg, både i emigrasjonslandet og ved hjemkomsten. Med oppdateringer en gang i året, for regelverk kan endre seg.

Betal en trygderettighetsadvokat/skatteadvokat i begge land, istedenfor å ringe et offentlig kontor som svarer "tja".

Ofte vil man finne ut at det koster mer enn det smaker, selv om lommeboken er full. Ensomhet kan bli et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...