Gå til innhold

Betalingsløsninger og manglende sikkerhet


Anbefalte innlegg

Antallet betalingsløsninger øker i takt med generell digitalisering. PayPal, GarminPay, FaceID, skybaserte konkurrerende apper osv osv er bare noen av dem. Et uoversiktlig konglomerat med ujevnt sikkerhetsnivå og blandet brukervennlighet hvor risikoen for å trykke feil er stor.

Min påstand er at mulighetene for svindel og kriminalitet øker med antall forskjellige løsninger:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JzlKd/slaatt-og-truet-til-aa-overfoere-penger

Kanskje på tide å ta en pust i bakken og redusere antall varianter og heller satse på noen få med optimal sikkerhet ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er ikke nødvendigvis bedre. Om vi har fler varianter så vil det være vanskeligere for kriminelle å trenge seg gjennom totalen, kontra at de kan fokusere på få enkeltløsninger.

Når det kommer til sikkerhet generellt så er det vanligere med såkalt "social engineering" enn å knekke sikkerheten til løsningene digitalt. Som jo linken din også tilsier, litt mer "brute force" dog.

Når det kommer til direkte digital sikkerhet så er tostegsverifisering et godt steg som jeg aktivt bruker og jeg har også forskjellige passord på alt av sider jeg bruker. Dette er noe det burde vært et større fokus på, faktisk sikkerhet som tilbys som ikke alltid brukes av kunden. Når noen har "alt" på telefonen med lagrede passord og ansiktsgjenkjenning er veien kort for kriminelle for å få tilgang til det du har av penger.

Lenke til kommentar
Kikert skrev (5 minutter siden):

Tja, det er ikke nødvendigvis bedre. Om vi har fler varianter så vil det være vanskeligere for kriminelle å trenge seg gjennom totalen, kontra at de kan fokusere på få enkeltløsninger.

Når det kommer til sikkerhet generellt så er det vanligere med såkalt "social engineering" enn å knekke sikkerheten til løsningene digitalt. Som jo linken din også tilsier, litt mer "brute force" dog.

Når det kommer til direkte digital sikkerhet så er tostegsverifisering et godt steg som jeg aktivt bruker og jeg har også forskjellige passord på alt av sider jeg bruker. Dette er noe det burde vært et større fokus på, faktisk sikkerhet som tilbys som ikke alltid brukes av kunden. Når noen har "alt" på telefonen med lagrede passord og ansiktsgjenkjenning er veien kort for kriminelle for å få tilgang til det du har av penger.

Jeg har heller valgt å holde antall betalingsløsninger og apper på et minimum. ApplePay , FaceID o.l. skyr jeg som pesten

Lenke til kommentar

Apple Pay funker kjempebra, det bruker jeg mye. Jeg har egne kort / konto som kun benyttes på nett og i digitale betalingsløsninger, så det gir bra kontroll og lav sjanse for å miste penger. I værste fall står det uansett maks et par tusen knyttet til slike kort på konto.

Ikke ha kort knyttet til lønnskontoen din, og ikke ha mye stående på kort du benytter digitalt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Betal med kredittkort.

Bankkort skal aldri brukes på nettkjøp.

Begrunn gjerne litt mer/bedre enn det. Jeg har nesten sluttet å handle på nett etter butikkene forsto at de kan ha samma priser som nettbutikkene. Så skyr jeg kredittkort som pesten da 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kikert skrev (24 minutter siden):

Begrunn gjerne litt mer/bedre enn det. Jeg har nesten sluttet å handle på nett etter butikkene forsto at de kan ha samma priser som nettbutikkene. Så skyr jeg kredittkort som pesten da 🤪

Med bankkort så trekkes pengene med en gang, så er det svindel, eller pakken kommer bort, så kan du være uten de pengene i lang tid.  Mange historier om folk som ikke får tilbake pengene.

Med kredittkort så betaler du som regel hver 45. dag, og kan når som helst bestride trekk på kortet.
Du slipper å betale, eller får tilbake pengene.

Lenke til kommentar
Kikert skrev (29 minutter siden):

butikkene forsto at de kan ha samma priser som nettbutikkene.

Mange butikker som har forskjellige priser på nett og i butikk, og for mange så er det både lettere og billigere å handle på nett.

Det koster meg mer i bare diesel å hente varer enn det koster å få de sendt hit. 
Ofte gratis frakt. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 timer siden):

Jeg har heller valgt å holde antall betalingsløsninger og apper på et minimum. ApplePay , FaceID o.l. skyr jeg som pesten

Viktig informasjon om oppdateringer og nyoppdagede sikkerhetshull er ikke ukjent. Problemene rundt feks TikTok burde også være kjent for de fleste.

Jeg nekter å tro at alle sikkerhetshull og annet grums i betalingsløsningene er oppdaget og løst……

Lenke til kommentar

Ny IT-skandale i anmarsj: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76JdXW/bergen-varslet-datatilsynet-i-mai-dette-er-meldingen-til-barnevernet-som-forsvant

Og det blir nok sikkert ikke den siste. IT-nerdene må noen flere obligatoriske fag på skolen, feks kvalitetssikring med svigermortest, pedagogikk og brukervennlighet, villedende markedsføring og tilhørende garantiansvar o.l.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Inspector skrev (På 3.6.2023 den 9:16 AM):

Antallet betalingsløsninger øker i takt med generell digitalisering. PayPal, GarminPay, FaceID, skybaserte konkurrerende apper osv osv er bare noen av dem. Et uoversiktlig konglomerat med ujevnt sikkerhetsnivå og blandet brukervennlighet hvor risikoen for å trykke feil er stor.

Min påstand er at mulighetene for svindel og kriminalitet øker med antall forskjellige løsninger:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JzlKd/slaatt-og-truet-til-aa-overfoere-penger

Kanskje på tide å ta en pust i bakken og redusere antall varianter og heller satse på noen få med optimal sikkerhet ?

Min tillit til digitale betalingsløsninger og andre nettbaserte apper synker fortsatt: https://www.vg.no/nyheter/i/pQa65X/telenor-registrerer-enorm-oekning-i-politisvindel

Med denne utviklingen må vi snart tilbake til kontantbetaling for å opprettholde tilliten til bankvesenet. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 3.6.2023 den 9:39 AM):

Jeg har heller valgt å holde antall betalingsløsninger og apper på et minimum. ApplePay , FaceID o.l. skyr jeg som pesten

Likedan; jeg holder meg meget langt unna digitale betalingsløsninger og spesielle apper, har derfor begrenset meg meget sterkt til kredittkort, PayPal og digital banktjeneste i min egne bank. Du må ha så få "kanaler" som mulig til din formue og det hadde hjulpet meg meget godt siden jeg koblet meg til nettet ved året 1997. Hvis du har færre betalingsløsninger enn det er fingre (ikke medregnet tommelen), har du et godt utgangspunkt for å unngå ubehageligheter. 

Alltid være dypt skeptisk mot e-mail og digital reklame. Alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
JK22 skrev (På 15.11.2023 den 5:10 PM):

Likedan; jeg holder meg meget langt unna digitale betalingsløsninger og spesielle apper, har derfor begrenset meg meget sterkt til kredittkort, PayPal og digital banktjeneste i min egne bank. Du må ha så få "kanaler" som mulig til din formue og det hadde hjulpet meg meget godt siden jeg koblet meg til nettet ved året 1997. Hvis du har færre betalingsløsninger enn det er fingre (ikke medregnet tommelen), har du et godt utgangspunkt for å unngå ubehageligheter. 

Alltid være dypt skeptisk mot e-mail og digital reklame. Alltid.

Helt enig.

Min tillit til den digitale verden har havnet på et absolutt bunn-nivå etter de siste årenes avsløringer og jeg oppfordrer andre til å følge opp. IT-verden har skutt seg selv i foten så mange ganger at de trenger en kraftig kursendring. Hvis ikke må samfunnet tilbake kontantene igjen.
Uoppdagede sikkerhetshull, elendig håndverk og annen dumskap tiltrekker seg kjeltringer som spyfluer på en møkk-ruke.

Nylig har jeg meldt meg ut av alle reklamelister fra butikker med «medlemsfordeler». Jeg nekter nå konsekvent å besvare telefonhenvendelser fra skjult nummer. Verdiene mine er vanskelige å omsette og uadressert reklame, suspekte eposter og sms-er går i søpla uten opphold. Telefonselgere, ukjente loddselgere og tiggere får bare se en lang finger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Inspector skrev (På 14.12.2023 den 11:25 AM):

Helt enig.

Min tillit til den digitale verden har havnet på et absolutt bunn-nivå etter de siste årenes avsløringer og jeg oppfordrer andre til å følge opp. IT-verden har skutt seg selv i foten så mange ganger at de trenger en kraftig kursendring. Hvis ikke må samfunnet tilbake kontantene igjen.
Uoppdagede sikkerhetshull, elendig håndverk og annen dumskap tiltrekker seg kjeltringer som spyfluer på en møkk-ruke.

Nylig har jeg meldt meg ut av alle reklamelister fra butikker med «medlemsfordeler». Jeg nekter nå konsekvent å besvare telefonhenvendelser fra skjult nummer. Verdiene mine er vanskelige å omsette og uadressert reklame, suspekte eposter og sms-er går i søpla uten opphold. Telefonselgere, ukjente loddselgere og tiggere får bare se en lang finger.

Enda en hendelse som ødelegger tilliten til digitaliserte betalingsløsninger:   https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/bankid-troebbel.d9LL1tmmG?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1&utm_medium=dre-658aaeefead4ef27b120230d

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Inspector skrev (På 4.6.2023 den 9:09 AM):

Viktig informasjon om oppdateringer og nyoppdagede sikkerhetshull er ikke ukjent. Problemene rundt feks TikTok burde også være kjent for de fleste.

Jeg nekter å tro at alle sikkerhetshull og annet grums i betalingsløsningene er oppdaget og løst……

Og selvfølgelig fikk jeg rett igjen:

https://www.vg.no/nyheter/i/2BQAnR/600-0000-nummer-paa-avveie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...