Gå til innhold

Hvor mange NOK har dere på sparekonto (lett likvide)?


Gjest a8683...0c2

Hvor mange NOK har dere på sparekonto?  

112 stemmer

  1. 1. Hvor mange NOK har dere på sparekonto (lett likvide)?

    • 0-100000 klassik buffer, står stile også om dagen
      34
    • 0-100000 og det går nedover
      8
    • 100000-200000
      25
    • 200000-400000
      16
    • 400000-1.000.000
      20
    • 1.000.000-5.000.000
      6
    • 5.000.000 +
      3


Anbefalte innlegg

Gjest a8683...0c2

Kommenter gjerne (se nede forslag for format), hvis dagens økonomi (rente, inflasjon, strøm, etc) krymper deres sparekonto, evne til å investere/kjøpe andre ting som dere har lyst.

For min del er situasjon (svarer i et format som alle kan copy/paste):

Beløp på sparekonto: 100.000-200.000 

Kommentar: Ikke mye rom i dagens økonomi for å øke den, men heldigvis ikke behov (foreløpig) for å ta ut fra sparekonto for ferie og andre ting.

Aksjer/verdipapir: 0

Anonymous poster hash: a8683...0c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7cdba...65b

110.000 på konto

85.000 i aksjer/fond

200.000 i BSU

 

Og 2.500.000 i gjeld, som jeg synes er viktig å tilføye.

Anonymous poster hash: 7cdba...65b

Lenke til kommentar
Gjest 6c02f...1b5

Lønn utbetalt: 26k

Sparekonto: 0

Fond: 300k (8-10k per mnd) 

Boliglån (kreditt): 600k (5k per mnd) 

Boliglånet brukes som buffer, må rekalkuler eller betale ekstra om jeg bruker mer enn planlagt. 

Har ikke merka mye til inflasjonen så langt, setter kanskje et par tusen mindre i mnd inn på fond. 

Anonymous poster hash: 6c02f...1b5

Lenke til kommentar
Gjest a8683...0c2
10 minutes ago, Guest a8683...0c2 said:

Kommenter gjerne (se nede forslag for format), hvis dagens økonomi (rente, inflasjon, strøm, etc) krymper deres sparekonto, evne til å investere/kjøpe andre ting som dere har lyst.

For min del er situasjon (svarer i et format som alle kan copy/paste):

Beløp på sparekonto: 100.000-200.000 

Kommentar: Ikke mye rom i dagens økonomi for å øke den, men heldigvis ikke behov (foreløpig) for å ta ut fra sparekonto for ferie og andre ting.

Aksjer/verdipapir: 0

Anonymous poster hash: a8683...0c2

Inkluderer gjeld (alt boliglån): 5.700.000

Anonymous poster hash: a8683...0c2

Lenke til kommentar

Det generelle rådet er å ha 1-2 månedslønner som bufferkonto, eksakt kor mykje ein bør ha kjem veldig ann på kor store faste utgifter og potensielle utgifter du har, livssituasjon (som t.d. forsørgeransvar for barn eller ektefelle som også har bufferkonto), lønnsnivået ditt generelt herunder kor kredittverdig du er om du raskt treng fri kapital, osv.
I tillegg er bufferkontobehovet også delvis avhengig av kva slags forsikringsavtalar du har. Du treng f.eks. ikkje å ha fleire hundre tusen på bufferkonto til å kjøpe ny bil om du kræsjer den gamle om du har forsikring som sikrar at du mot ein liten eigenandel får leigebil på dagen.

Har du meir enn 3 månedslønner på bufferkonten så bør du nok sterkt vurdere å plassere dei overskytande sparepengane i fond for å få betre avkasting på pengane. Er du såpass godt komen økonomisk så vil du normalt ikkje ha store uforutsette utgifter som du ikkje er forsikra mot. For dei fleste vil slike store utgifter være større bilreperasjonar som ikkje er dekt av forsikring, utbytting av kvitevarer, og liknande. Sjølv om fleire ting skulle skje omtrent samtidig så skal det ein del til for at du har eit behov for å kunne hoste opp 100 000 eller meir heilt umiddelbart.

Har du høg lønn, har heilt eller delvis nedbetalt bustad, eller liknande sikkerheit så kan du nok i stor grad også tilfredsstille eigenkapitalbehovet med eit kredittkort.

Lenke til kommentar
Gjest d620a...86c

Null på sparekonto.
Har boligkreditt så har ca 600.000 lett tilgjengelig om jeg får noe akutt
ca 60.000 i folkefinansiering (perx.no og fundingpartner) nyinvesterer 2000 pr mnd.
ca 300.000 i div fond og aksjer (2000 nyinvestering pr mnd)
Overskuddet av lønna får rett inn på boligkreditten så det disponible beløpet der øker hver mnd.

Anonymous poster hash: d620a...86c

Lenke til kommentar

Akkurat nå er likviditeten min forholdsvis lav, tar over leilighet i morgen så har brukt alt for mye penger de siste par ukene. Men ja, ca 100k på spare + brukskonto. Men har ubetalte kredittkortregninger på ca 40k som forfaller om et par uker.

 

Godt man får feriepenger snart.

Lenke til kommentar
Gjest 8f5ed...797

Beløp på sparekonto: 1 300 000,- ( Bank Norwegian - 3.05% rente )

BSU: 370 000,- ( 300k innskudd og 70k renter)

Aksjer/verdipapir: 420 000,- Fordelt på aksjer og fond. (Sparer 2000,- mnd i fond)

Lån: 855 000,-

Kommentar: Vurderer å betale ned boliglånet for å bli gjeld fri, men er også litt på utkikk etter ny bolig så vet ikke helt hva som er det beste å gjøre.. Har 2 biler uten lån (50k + 720k - så kan jo kvitte meg med den dyre...

Anonymous poster hash: 8f5ed...797

Lenke til kommentar
Gjest 94d20...7c9

Beløp på sparekonto: Rett i underkant av 400 000 kr (gjennomsnittlig rente: omtrent 3%)

Aksjer/verdipapir: Om lag 30 000 kr

Kommentar: Merker ikke stort til inflasjonen. Lever som før, men relativt nøkternt.

Anonymous poster hash: 94d20...7c9

Lenke til kommentar
Gjest 0eea7...8d8

NOK på bruks/sparekonto: 25.000 kroner (har tilgjengelig kreditt på 100.000 hvis det skulle være behov)

Usikrede Indeksfond utland: 4,4 millioner kroner

Valutasikrede indeksfond utland: 850.000 kroner

Boliglån: 1,9 millioner kroner

AksjeFormuen har økt med en million kroner bare i år takket være hovedsaklig kronesvekkelsen og litt aksjeoppgang. Jeg tar høy risiko ved å låne i NOK og investere det i utenlandske indeksfond. Valutasikrer muligens litt mer av fondene når kronesvekkelse trenden viser klare tegn til å være brutt - og vi er langt unna der per nå.

Anonymous poster hash: 0eea7...8d8

Lenke til kommentar
Gjest 0eea7...8d8 skrev (30 minutter siden):

NOK på bruks/sparekonto: 25.000 kroner (har tilgjengelig kreditt på 100.000 hvis det skulle være behov)

Usikrede Indeksfond utland: 4,4 millioner kroner

Valutasikrede indeksfond utland: 850.000 kroner

Boliglån: 1,9 millioner kroner

AksjeFormuen har økt med en million kroner bare i år takket være hovedsaklig kronesvekkelsen og litt aksjeoppgang. Jeg tar høy risiko ved å låne i NOK og investere det i utenlandske indeksfond. Valutasikrer muligens litt mer av fondene når kronesvekkelse trenden viser klare tegn til å være brutt - og vi er langt unna der per nå.

Anonymous poster hash: 0eea7...8d8

Hvor mye låner du for å investere? Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Gjest 0eea7...8d8
PgUp skrev (23 minutter siden):

Hvor mye låner du for å investere? Hvor gammel er du?

Snart 50. Siden det er mer investert enn belånt går jo hele lånet til investeringer. Hvis ikke kunne jeg nedbetalt lånet i dag.

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: 0eea7...8d8

Lenke til kommentar
Gjest 0eea7...8d8 skrev (7 minutter siden):

Snart 50. Siden det er mer investert enn belånt går jo hele lånet til investeringer. Hvis ikke kunne jeg nedbetalt lånet i dag.

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: 0eea7...8d8

Nysgjerrig, tenker å gjøre samme som deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beløp på sparekonto: 80'

Aksjer: 114'

Fond: 242'

BSU: 124'

 

Studiegjeld: 600'

Privat gjeld: 200'

 

Kommentar:

Siste 6mnd har jeg fått inn i snitt 33' + 8500 i støtte fra lånekassen. Inntekt økes til faste 47' fra høsten av pga fulltidsjobb

Beløpet på sparekonto er delt opp i: BSU for neste år, egen konto for faste utgifter, og til nedbetaling av privat gjeld ( rentefritt for meg, betaler 1 gang i året,

 

Realistisk sett er jeg lite likvid, målet er å øke dette

Lenke til kommentar

Jeg får representere den nedre delen av verdiskalaen jeg da, så kanskje flere yør å melde seg på "konkurransen" 😉 Har 75000 på spare/bufferkonto og boliglån på 960000. 

Gikk over fra leilighet til hus for ett år siden, og det gjorde og gjør et innhogg i lommeboka 🙂 Har brukt et par hundre tusen kr. på energiøkonomisering av bolig (bytta ut alt av vinduer og dører, fornya ventilasjonsanlegg, osv.), og det har gått med litt penger til mer møbler og utstyr, både ute og inne 🙂   

Behøver ikke å ty til tøffe prioriteringer pr. mnd og er glad for det. Sparer 5000-6000 kr.mnd, penger som skal gå til nye prosjekter i huset. 

Lenke til kommentar
Gjest d77da...de8

Boliglån: 3 400 000 (55% belånt)

Indeksfond: 1 140 000

Buffer: 10 000

Ingen særlig behov for stor buffer, kan bruke kreditt om jeg må. Betaler til fond når jeg kan, har veldig varierte lønninger. Dog syns jeg de månedlige avdragene begynner å bli høye på 20k alene, så driver å vurderer om jeg skal betale inn litt med fondet. Men igjen, om jeg rir av dette så er det nesten like greit å beholde fondet

Anonymous poster hash: d77da...de8

Lenke til kommentar
Gjest 8f5ed...797 skrev (18 timer siden):

Beløp på sparekonto: 1 300 000,- ( Bank Norwegian - 3.05% rente )

BSU: 370 000,- ( 300k innskudd og 70k renter)

Aksjer/verdipapir: 420 000,- Fordelt på aksjer og fond. (Sparer 2000,- mnd i fond)

Lån: 855 000,-

Kommentar: Vurderer å betale ned boliglånet for å bli gjeld fri, men er også litt på utkikk etter ny bolig så vet ikke helt hva som er det beste å gjøre.. Har 2 biler uten lån (50k + 720k - så kan jo kvitte meg med den dyre...

Anonymous poster hash: 8f5ed...797

Med mindre du er i den situasjonen at du har risiko for svært høge uventa utgifter, eller at du har liten eller ingen inntekt så har du nok mykje meir som buffer enn kva du treng.
3,05% rente er greit men langt frå den beste renta når du har over 1 mill.
I din posisjon så burde du nok avslutte bustadlånet og gjere deg gjeldfri, sjølv etter å ha betalt ned heile lånet så sitt du igjen med ein veldig stor buffer som du nok med fordel kan forvalte betre enn å ha pengane på vanleg sparekonto.
Sidan du har maksa BSU kontoen din så bør du bruke pengane du har på BSU til å betale ned på lånet. Om du forheld deg veldig for passivt så vil du etter berre 3-4 år ha mindre i huslån enn du har på BSU kontoen, då blir det fort litt meir styrete å avslutte BSU-kontoen utan å risikere å måtte betale tilbake skattefrådraget. Det aller enklaste måten å bruke BSU kontoen på er ved å betale ned huslån, og du kan likegjerne gjere det som å vente til du eventuelt tek opp eit nytt bustadlån for å kjøpe dyrare bustad. Du kan sjølvsagt også bruke BSU pengane på oppussing og vedlikehald av bustaden må då er det litt meir styrete ettersom du må dokumentere at du ikkje har brukt pengane på andre formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...