Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Diskusjon omkring en artikkel på nettet, med ankalger mot NSM


myvota

Anbefalte innlegg

Først, ønsker å angripe https://www.tu.no/artikler/anklager-nsm-for-a-senke-terskelen-for-diskriminering-mot-russere/523249?key=surDa0K6, som ville vært en falsk anklage hvis det hadde vært rettet mot en enkelt person. Artikkelen er fullstendig ubegrunnet, og begrunnes med alvorlige ubegrunnete beskyldninger. Slike artikler er med på å undergrave NSM som instutisjon, og rocker med NSM som instutisjon på en måte som kan være skadelig.

NSM (nasjonal sikkerhets myndighet) har i oppgave å avkrefte påstander og mistanker. Pga sikkerhets situasjonen Nato er i, og dermed Norge, så er det viktig at en har muligheten til å avkrefte rykter/mistanke/påstander. Det er noe hat/diskriminering mot russere, pga mediedekning.  NSM er en politmyndighet, som betyr at de ikke har intensjoner til å f.eks senke terksel til diskriminering. De er egentlig der for å gjøre det motsatte; å avkrefte påstander og mistanke, som ofte er sendt inn av eksterne personer. NSM har ikke egenvilje til å ubegrunnet være til plage for noen. Når en får begrunnet mistanke om kritiske forhold, så gjør en det en kan for å ivareta enkeltpersoners rettigheter ved å prøve å avkrefte påstander som fremstår som begrunnet og sannsynlig. 

 

I artikkelen, kommer en med utspill som:

 

"– En statlig sikkerhetsmyndighet burde ikke øke redselen og senke terskelen til diskriminering på et slikt unyansert vis, sier Lothar Fritsch, professor i informasjonssikkerhet ved OsloMet." 

og

"Forskerne peker på at det har bodd russere i Norge lenge før Vladimir Putin kom til makten.

– Nå samles alle disse i samme bøtte som spioner og sabotører, sier Marques."

 

Begrunnelsen til NSM er, i følge artikkelen:

"– I lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen er det viktig med årvåkenhet og kontroll på hvem som har tilgang til hva

Hasse Lindmo, NSM"  

 

NSM benekter også påstanden ved å si, gjennom artikkelen: "NSM: På ingen måte intensjonen å generaliere"

 

Et annet utspill gjennom aritikkelen er:

"– I fjor var Kina «den slemme staten». Før det var det Syria. Under pandemien pekte man ut arbeidere fra Polen som smittespredere. Nå er det Russland. Det er en etnosentrisme i Norge der man velger utenlandske syndebukker ganske fort når man skal håndtere folks redsel, sier Fritsch."

Dette er også en ubegrunnet anklage, som kun er egnet til å undergrave NSM som instutisjon.

Hvor i aritkkelen har en begrunnet i at NSM gjør det en får påstand om?

Ta å les artikkelen, og si hva dere tenker.

Endret av tiavo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har foran meg, er en journalist i TU som beskriver meningene til en professor på OsloMet som mener noe om hva han oppfatter at en NSM-direktør verbalt formidler på en konferanse.

Jeg tenker på at jeg ikke hopper på det toget fordi jeg ikke a) ikke var tilstede på konferansen og, b) ikke har tilgang til kildematerialet fra NSM.

For øvrig har jeg heller ikke har nok informasjon til å mene noe om russere i kraftsektoren. 
 

Endret av Skandinav
trykkleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært på flere av konferansene NSM har vært på den siste tiden, og kan trygt si at artikkelforfatter har en svak sak. Budskapet til NSM er hele tiden å ikke være naive, vurder situasjonen fortløpende og treffe tiltak HVOR relevant. NSM har tilgang til store mengder opplysninger / data som vi andre ikke har (blant annet artikkelforfatter), og det blir da heller svakt å argumentere med manglende innsikt. Så klart skal man ikke generalisere, men i de tilfeller NSM peker på områder hvor vi må være ekstra på vakt, så er det verd å være nettopp det. Trusselbilde utvikler seg fortløpende, så å bruke endrede anbefalinger som argument for å så tvil om kredibiliteten til NSM forteller vel mer at vi har en rigid og litt for selvsikker artikkelforfatter her.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krigen i Ukraina gjør det vel åpenbart at russere i Norge skal og bør "diskrimineres" mot av NSM. Det er mer sannsynlig at en russer med koblinger til Russland vil være på lag med Russland enn en av en annen nasjonalitet. Det som er mye viktigere er at mannen i gata ikke diskriminerer.

Så ja, basert på en sikkerhetsidiotisk definisjon av diskriminering og etnosentrisme, det er diskriminering av russere på det nivået.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noen særlig tvil om at vi i Norge har vært veldig naive når det gjelder hvem som har fått tilgang til opplysninger om landet. Det er helt på sin plass å si at dette er noe vi må bli bedre på, spesielt nå som vi tydeligvis er på vei inn i en ny runde der vi får et langt dårligere forhold til land som Russland og Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...