Gå til innhold

Hvordan skal jeg løse denne MVA-floken på best måte?


Anbefalte innlegg

Har investert en grei sum med mitt AS. Men dessverre har jeg ikke lest MVA-reglene godt nok, og må dermed i tillegg ut med 600 000,- i MVA til staten. Dette er penger jeg ikke har stående på mitt firma nå. Disse MVA-pengene får jeg igjen i februar/mars neste år, mener jeg på, eller kommer det på neste MVA-melding?
Men hvordan skal jeg kunne få betalt denne momsen? Jeg har vært inne på tanken om å ikke betale den inn med det samme, men betale litt etter litt etter hvert som det kommer inntekt i firmaet? Men dette medfølger vel kanskje dagmulkt? Hva vil eventuelt denne dagmulkten bli?
Mitt andre (og mest sannsynlig det beste) alternativ blir nok å skyte inne disse pengene privat, men dette er jo penger jeg vil ha tilbake til min private konto så fort som mulig når momsen er betalt tilbake fra staten. Hvordan gjør jeg dette på en enkel måte, er det da aksjonærlån som er tingen? Og hvordan fungerer aksjonærlån? Er det noen ekstra økonomiske utgifter enn må ta hensyn til, både privat og i aksjeselskapet ved ett eventuelt aksjonærlån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bellenf skrev (15 minutter siden):

Har investert en grei sum med mitt AS. Men dessverre har jeg ikke lest MVA-reglene godt nok, og må dermed i tillegg ut med 600 000,- i MVA til staten. Dette er penger jeg ikke har stående på mitt firma nå. Disse MVA-pengene får jeg igjen i februar/mars neste år, mener jeg på, eller kommer det på neste MVA-melding?
Men hvordan skal jeg kunne få betalt denne momsen? Jeg har vært inne på tanken om å ikke betale den inn med det samme, men betale litt etter litt etter hvert som det kommer inntekt i firmaet? Men dette medfølger vel kanskje dagmulkt? Hva vil eventuelt denne dagmulkten bli?
Mitt andre (og mest sannsynlig det beste) alternativ blir nok å skyte inne disse pengene privat, men dette er jo penger jeg vil ha tilbake til min private konto så fort som mulig når momsen er betalt tilbake fra staten. Hvordan gjør jeg dette på en enkel måte, er det da aksjonærlån som er tingen? Og hvordan fungerer aksjonærlån? Er det noen ekstra økonomiske utgifter enn må ta hensyn til, både privat og i aksjeselskapet ved ett eventuelt aksjonærlån?

Du burde ringe regnskapsfører. 

Hvordan ender du opp med en situasjon hvor du må betale mva til staten som følge av investering?, det normale er at selger hadde krevd inn mva, og at du må vente på mva registrering for å få mva -beløpet tilbake.  

Det gir ikke dagmulkt å betale mva for sent, Det gir dagmulkt å sende inn mva melding for sent.  (kun forsinkelsesrenter på ca 10% per år, som egentlig ikke er dårligere rente en å låne i banken for mange firmaer, ) 

Edit: merk staten godtar ikke å låne ut penger i skyldig mva, og starter tidlig tvangsprosesser for å kreve inn penger, i praksis så er det veldig vanskelig å låne penger fra staten i form av å betale for sent mer enn 4 uker.  (det virker som om skatteetaten reagerer raskere på høyere beløp, skylder du 150 kr i renter så kan det ligge noen måneder, men skylder du 600 000 i mva regning, så vil staten ha slått firmaet ditt konkurs lenge før neste år)

Endret av HW1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (2 minutter siden):

Hvordan ender du opp med en situasjon hvor du må betale mva til staten som følge av investering?, det normale er at selger hadde krevd inn mva, og at du må vente på mva registrering for å få mva -beløpet tilbake.

Ja, det er nok rett at det er selger som krever inn beløpet, men jeg kan søke skatteetaten for fritak av denne momsen, men dessverre oppfyller jeg ikke kravene for fritak. Dette gjelder kjøp av en fiskebåt, og her er reglene slik at det er ikke nok å være MVA-registrert, men du må også ha fisket og levert fisk for minst 50 000,- siste 12 månedene før du har rett til fritak av moms. Det var den regelen jeg bommet på.

HW1 skrev (8 minutter siden):

Det gir ikke dagmulkt å betale mva for sent, Det gir dagmulkt å sende inn mva melding for sent.  (kun forsinkelsesrenter på ca 10% per år, som egentlig ikke er dårligere rente en å låne i banken for mange firmaer, ) 

Det var egentlig godt å høre, Her må jeg nok ta kontakt med skipsmegleren og legge alle kortene på bordet. Mulig det er håp om å få til en ordning der. I kjøpskontrakten er det spesifisert at det en forsinkelsesrente på 5% av beløp som ikke blir betalt på oppgjørsdagen, så da blir vel total rente på ca 15%? Men om jeg uansett får igjen momsen ved neste MVA-melding, så blir ikke dette galt uansett, skulle jeg tro? 

 

Lenke til kommentar
bellenf skrev (14 timer siden):

må dermed i tillegg ut med 600 000,- i MVA til staten.

Du skal betale merverdiavgiften til selgeren. Det er selgeren som skal betale den til staten.

Du kan søke om forhåndsregistrering i merverdiavgiftsregisteret siden du har foretatt betydelige anskaffelser som har direkte sammenheng med senere mva-pliktig omsetning, jfr. merverdiavgiftsloven pgf. 2-4*. Du vil da få tilbake mva betalt til selgeren etter første mva-melding.

* https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§2-4

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Du skal betale merverdiavgiften til selgeren. Det er selgeren som skal betale den til staten.

Det stemmer, jeg uttrykte meg bare litt feil.

mobile999 skrev (10 timer siden):

Du kan søke om forhåndsregistrering i merverdiavgiftsregisteret siden du har foretatt betydelige anskaffelser som har direkte sammenheng med senere mva-pliktig omsetning, jfr. merverdiavgiftsloven pgf. 2-4*. Du vil da få tilbake mva betalt til selgeren etter første mva-melding.

Jeg er klar over det, men det var ikke det som var problemstillingen min. Jeg håpte på å komme under pgf. 6-9 (1)f., men var dessverre ikke kvalifisert til det.

Nå ser det likevel ut til å ordne seg. Får mest sannsynlig til en avtale med selger der jeg betaler inn opprinnelig kjøpesum eks. MVA på oppgjørsdato og overfører resten av skyldig sum når MVA betales tilbake.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...