Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Bäcker said:

Nå er jeg på tynn is, men jeg tenker at nå som kobbernettet er (eller vil bli) stengt ned, så bortfaller dette av seg selv.

Fra 1. januar 2023 skal alle kobberledninger være sjaltet ut. Siden jeg er i gravebransjen, synes vi dette er dette flott. Det vil si at dersom vi skulle være så uheldig å få gravd av en telekabel, være seg 5, 10, 20, 50, 200 eller 1000-par kabel, slipper vi å varsle om dette. Bare å fylle igjen å gi blaffen.... Men fordi om kobberkablene er dødlagt, er det vel fremdeles mulig å få "fastlinje" til tradisjonelt telefonapparat over fiber vel? Om så er tilfelle, skulle det vel løse seg med et modem. Men hva i all verden skal trådstarter med et modem i dag ??. Høres ikke ut som han er mye på nett, og da kan han kanskje bruke mobiltelefonen som hotspot for PC'en sin.. Mye raskere og sikkert billigere i det lange løp.

 

Lenke til kommentar

Det siste jeg husker fra analogtiden var at jeg brukte å slå sammen to linjer (som man fikk via et ISDN-abo) på 64 kbps, slik at hastigheten ble til sammen 128 kbps.

Det du til sammenligning får over 4G i dag er struping på 3000 kbps når du har brukt opp all datakapasiteten for måneden (rundt 100 Gigabyte).

Lenke til kommentar

Jeg har lest noe om fallback løsninger for alarmer og heiser som krever PSTN som en slags datakanal og som ikke funker over talekanalen i mobiltelefoni.

Høres eksotisk og dyrt ut

Det burde være mulig å lage et PSTN/ISDN-ethernet modem som gav deg en virtuell audiokanal men usikker på hva som skjer med sær signalering eller et oppsett som forventer lav forsinkelse.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg har lest noe om fallback løsninger for alarmer og heiser som krever PSTN som en slags datakanal og som ikke funker over talekanalen i mobiltelefoni.

Høres eksotisk og dyrt ut

Det burde være mulig å lage et PSTN/ISDN-ethernet modem som gav deg en virtuell audiokanal men usikker på hva som skjer med sær signalering eller et oppsett som forventer lav forsinkelse.

Finnes sikkert noe gammelt ræl rundt, men de siste 20 årene har dette blit kjørt over mobil. (Og samtidig TCP/IP nettverk der det er høye krav til redundans.)

Hadde en runde med oppgraderinger nylig for å bytte ut gamle 3G sendere. (De gikk ned på 2G/SMS når 3G nettet ble koblet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evert skrev (På 20.5.2023 den 23.06):

Tilbyr noen bedrifter (enkeltperson?) fortsatt oppringt (som i et modem) tilgang til Internett? 👴🏻

Ja, utenfor Norge - i land der kobbernettet lever en stund til. Men tjenesten kan ikke nås fra en sluttbruker med modem i Norge eller andre land der kobbernettverket allerede er nedlagt.

Da ser jeg bort fra smale løsninger som å bruke et modem tilknyttet en VoIP-adapter siden dette fra før krever «tilgang til internett» med noe annet enn dial-up.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...