Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

Entern skrev (1 minutt siden):

Du sammenlignet å være skeptisk til at hele områder overtas av muslimske innvandrere med nazistenes bruk av jødestjerne.

Jeg påpekte at mange muslimers sterke antisemittisme tatt i betraktning, er det en litt feil kommentar.

Nei, det gjorde jeg ikke 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (1 minutt siden):

Innvandringen til Norge er fullstendig ute av kontroll og har vært det alt for lenge, det påvirker absolutt alle samfunnsområder negativt.

Bare de siste 10 årene så har befolkningen økt med 15% og det er kun pga innvandring

Innvandringen er selvforsterkende, GB har også gått ut av eu og da vil man se et større press på Norge med tilhørende sosial dumping fra EU land som Romania og snart Ukraina. Etter det Hviterussland og Tyrkia.

Nordmenn er 3,7 millioner, er ikke mange åra til at man blir en minoritet i eget land.

Tatt i betraktning at tilmed Sverige har begynt å se til Danmark og ta grep, er det nok sannsynlig at Norge blir desto mer populært, ja.

Ikke at jeg er veldig redd for ukrainske innvandrere. Øst-europeere er litt opp og ned men de jobber bra og lærer seg norsk kjapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Nei, det gjorde jeg ikke 

 

Tillat meg å friske opp hukommelsen din:

Psykake skrev (23 minutter siden):

Kanskje man bare skulle merket de som bor i ghettoen med halvmåne og stjerne, trådstarter? Det er jo åpenbart at disse menneskene er en trussel mot det norske samfunnet skal man tolke det andre skriver her. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Du snakker med en høyt utdannet akademiker med peil på det han snakker om, så gir det jeg sier deg ingen mening så…it’s on your head, pal.

Også: at du ikke klarer å føre en diskusjon uten å komme med fornærmelser sier ganske mye om deg…

At du kjenner kule innvandrere som mener det samme som deg hadde ikke noe med det jeg skrev å gjøre. 

Det ga ingen mening. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg sammenligner ikke det å være skeptisk til innvandring med nazistenes bruk av jødestjerner.

En høyt utdannet person av ditt kaliber må da kunne se dette. 

Så hva var da poenget med posten din, annet enn å hitle diskusjonen…?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si at innvandringen på den skalaen som vi holder på nå er en hasardiøs ide. 

Misliker jeg innvandrere generelt? Nei, faktisk er det mye bra folk og verdier blant disse, ei heller er 'innvandrere' en homogen gruppe i den forstand. Det er veldig mye forskjellige kulturer blant disse selvsagt, og deretter er det forskjellige grupperinger, deretter er forskjellige individer, osv. Når jeg går i kiosken eller butikken eller whatever så gir jeg blanke i hvem som betjener meg så lenge de gjør jobben sin. Personlig anektode: innvandrere er generelt flinkere til å hilse\smile\smalltalke enn blyge nordmenn. 

Forøvrig er forakt en ubehagelig følelse som jeg ikke investerer energi i, ei heller har jeg personlig erfaring som tilsier at nordmenn er kategorisk fantastiske mennesker, mye blanda drops her i gården også.

Min bekymring ligger i selve menneskets, ikke minst i flokker, sin høyst dynamiske og dessverre ustabile natur. Under de riktige omstendigheter dreper mennesker hverandre over materielle ting som goder, ressurser, områder og makt. Vi er også villig til å drepe hverandre over tankesett, religion, ideologi, politikk og hva enn slags stammetilhørighet en skulle kjempe for. Så har vi overfladiske ting som hudfarge, legning, kjønn, kjønnsidentitet, etc som da folk er blitt regelrett henrettet for av andre mennesker. Som om ikke det er nok har folk mistet sine liv over trivielle ting som nabokrangel, fotball-lag, trynefaktor og gudene vet veit hva annet tøv. 

I et velstående, trygt og sivilisert land som Norge har nordmenn et heller romantisk forhold til verden, men vi har sett at selv i moderne samfunn så kan freden rakne fullstendig på relativt kort tid,  gjerne forårsaket av nettopp faktorene nevnt over. At det da kommer inn med forholdsvis stor innvandring en drøss med andre variabler blir vel heller eksperimentelt. Denne sammensetningen av mennesker vi ser idag vet hvertfall ikke jeg om det finnes tilfeller av tidligere i historien, at vi formaner om toleranse, respekt og likhet vet jeg heller ikke om vil være en garanti for at de mer latente, uhyggelige sidene ikke vil utløses hos enkelte under hardere tider.

Et annet moment er at nordmenn er minoriteter og norsk kultur er ekstremt særartet på verdensbasis, som jeg mener er verdt å verne om, i alle fall ikke revideres eller utviskes til det ugjenkjennelige.

Til slutt, før visse folk her muligens vil bruke tid på å tolke og redusere mitt innlegg til 'høyreekstemisme' som jeg ikke engang vil gidde å svare på - Nei, jeg ønsker ikke at Norge skal være kjemisk fritt for alt annet enn kritthvite og heller inhiberte mennesker, vi har bare godt av andre impulser og litt mer melatonin i befolkningen. Det er skalaen og tempoet på dette som er verdt å diskutere. Således er det skammelig synd at ytterpunktene på høyre og venstresiden har kapret denne debatten hvor det stort sett går i drittslenging, stempling og alt annet enn saklig ordutveklsing, fra begge sider vel og merke. Dette jo ting som angår oss alle så debatten bør være stueren, åpen og mer konstruktiv. 

 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Nei, den er ganske lik

Norsk-amerikanerne ble amerikanere som kunne knote litt norsk og feiret 17. Mai i løpet av et par generasjoner.

Så har ikke skjedd med dem vi snakker om her. Faktisk blir de mindre og mindre integrert.

Så, nei.

Du tar feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Norsk-amerikanerne ble amerikanere som kunne knote litt norsk og feiret 17. Mai i løpet av et par generasjoner.

Så har ikke skjedd med dem vi snakker om her. Faktisk blir de mindre og mindre integrert.

Så, nei.

Du tar feil.

Det er feil, mange steder som i nord Dakota  var det lite integrering 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kanskje kan man med fordel justere litt på begrepet ghetto som noe negativt en bør unngå.

Kunne en få med i definisjonen at majoritets-befolkningen unngår slike områder? Kan en si at det har vært en ghettofiserings-prosess i et område dersom majoritets-befolkningen over noe tid føler seg fortrengt og fremmedgjort (og vurderer/begynner å flytte av den grunn)?

Ghetto har ikke noe med blikk-tak og "informal settlements" å gjøre:

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/informal-settlement

🙂

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Kanskje kan man med fordel justere litt på begrepet ghetto som noe negativt en bør unngå.

Kunne en få med i definisjonen at majoritets-befolkningen unngår slike områder? Kan en si at det har vært en ghettofiserings-prosess i et område dersom majoritets-befolkningen over noe tid føler seg fortrengt og fremmedgjort (og vurderer/begynner å flytte av den grunn)?

Ghetto har ikke noe med blikk-tak og "informal settlements" å gjøre:

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/informal-settlement

🙂

Viktig og godt poeng.

Lenke til kommentar
Entern skrev (På 16.5.2023 den 22.30):

🙄

Hvis disse norsk-amerikanerne ikke gadd å lære seg engelsk, generelt ikke gadd å tilpasse seg det amerikanske samfunnet og heller krevde av nevnte samfunn tilpasset seg dem, ofte ikke gadd jobbe men heller overbelastet velferdssystemet i slik grad at de brukte halvparten av velferdsbudsjettet, nektet kvinnene sine å lære engelsk og være en del av samfunnet og jobbe, var overrepresentert i grov kriminalitet type mord, ran, domineringsvold og overfallsvoldtekter, var åpent rasistiske mot resten av befolkningen og ofte støttet ekstreme grupper i utlandet type IS og hele tiden ble heiet fram av enten Republikanerne eller Demokratene…

Da hadde du hatt et poeng.

Hva er dette foreksempel?

Er det hold i dette?

Hvem gjelder dette?

Holder de fleste paa saann?

Eller er det bare de moerkhudede?

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...