Gå til innhold

Enkforetak over 50k hvordan unngå skattesmell?


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter siste prosjekt bikket jeg over 50.000 og nå er jeg plutselig momspliktig.

Jeg er veldig dårlig når det gjelde økonomi delen, og det går ikke så bra får å få inn en regnskapsfører.

Spørsmålet mitt er: jeg tar en enkel regnestykke for å kunne forstå. Hvis jeg tjent 60.000 de siste 12mnd

må jeg skatte (ca30%?) plus etterbetale 25% moms? Det høres sikkert dumt ut men jeg prøver virkelig å skjønne dette.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke betale moms på det du ikke selv har krevd inn moms for.

Når du bikker 50.000 kroner i omsetning på et år, er det derfra du skal begynne å kreve moms. Har du omsatt 60.000 kroner skal du ha krevd inn moms for de siste 10.000 kronene, altså 2.500 kroner. Dette er du da skyldig staten.

Skattetrekket kan du kalkulere ut på skatteetaten.no.

Lenke til kommentar
chris_90 skrev (3 timer siden):

Hei,

Etter siste prosjekt bikket jeg over 50.000 og nå er jeg plutselig momspliktig.

Jeg er veldig dårlig når det gjelde økonomi delen, og det går ikke så bra får å få inn en regnskapsfører.

Spørsmålet mitt er: jeg tar en enkel regnestykke for å kunne forstå. Hvis jeg tjent 60.000 de siste 12mnd

må jeg skatte (ca30%?) plus etterbetale 25% moms? Det høres sikkert dumt ut men jeg prøver virkelig å skjønne dette.

Takker for innspill :)

Når du er gått over 50 000 skal du registrere deg for mva og beregne mva på all inntekt framover. 

Angående mva så er det grunnsum+25%mva.  Noe som betyr av ett totalsalg så er det 20% som er mva.

Så av beløpet over 50 000 så er 8 000 salgsum +2000 kr mva. Tilsammen 60000

 

Endret av HW1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...