Gå til innhold

kjeder du deg i kirken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Er i kirken kun når man tvinges a  familiære plikter som dåp, konfirmason etc. Heldigvis ikke så ofte. Kan gå flere år mellom begivenhetene. Finnes knapt noe kjipere, særlig dåp. Det er helt pyton. 

• Liker 1
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Skrevet
reCaptcha_senior skrev (6 minutter siden):

Er i kirken kun når man tvinges a  familiære plikter som dåp, konfirmason etc. Heldigvis ikke så ofte. Kan gå flere år mellom begivenhetene. Finnes knapt noe kjipere, særlig dåp. Det er helt pyton. 

Er i samme kategori selv, sammen med svært mange andre.

Kirken har en stor utfordring hvis den skal appellere til et bredere lag av befolkningen. 
Avveiningen mellom skriftsteder, gammeldagse salmer, bønn, høytid , orgelmusikk , mystisisme osv signaliserer at regien er bestemt av gamle menn som drømmer om fordums storhet.

Hvorfor ikke legge bibelen og salmeboken litt på hylla og heller kjøre mer moderne musikk og relevante samtaleemner ?

Skrevet (endret)
Inspector skrev (4 timer siden):

Kirken har en stor utfordring hvis den skal appellere til et bredere lag av befolkningen. 
Avveiningen mellom skriftsteder, gammeldagse salmer, bønn, høytid , orgelmusikk , mystisisme osv signaliserer at regien er bestemt av gamle menn som drømmer om fordums storhet.

Hvorfor ikke legge bibelen og salmeboken litt på hylla og heller kjøre mer moderne musikk og relevante samtaleemner ?

Eller hva med å droppe gamle tradisjoner, kun for tradisjonens del? Tipper godt over 90% av foreldre som døper barna, ikke er religiøse, og kun er i kirken når det er nevnte begivenheter. Og tipper 99% av de som sitter i kirken i en gjennomsnits dåp, konf eller begravelse lengter etter å rømme ut fort som F. 

Endret av reCaptcha_senior
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det ikke ølservering i kirken? Det tror jeg ville økt besøkstallet betraktelig. Sett gjerne opp noen flatskjermer på veggene, på søndager kolliderer jo gudstjenestene ofte med fotballkamper.

Skrevet
Inspector skrev (5 timer siden):

Det er noen som proever.

Siste konfirmasjon, jeg var i. spilte presten slagverk og det var full rock and roll.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En annen prest vi har her, er veldig aktiv paa musikk, spiller for det meste trompet.

Stiller lett, paa bydelspuben og underholder han.

Endret av Karltorbj
Skrevet

Jeg er ikke kristen, men jo eldre jeg blir jo mer liker jeg kirken. Jeg liker den sinnsroen jeg får i en kirke og samholdet jeg føler når hele kirken synger salmer (selv om jeg ikke er kristen).

Kirkenbesøk er ikke et underholdingsmedium, men en religiøs handling, så hvis man synes det er skikkelig kjedelig og vil ha rockemusikk i kirken, så kanskje bør man finne en annen menighet eller religion. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært i kirke siden jeg sluttet å være kristen, utenom konfirmasjoner og begravelser. Konfirmasjonene er stort sett kjedelige, mens begravelsen handler om noe helt annet enn kjedelig/ikke kjedelig. 

Da jeg var kristen, var jeg sjelden i kirken da også, men syntes det stort sett hadde en fin høytidelighet over seg, i sær julegudstjeneste. 

Jeg kan ikke huske at jeg kjedet meg, jeg likte å høre det presten sa og assosiere videre fra det, og jeg likte å synge med på salmene. Etterhvert ble jeg jo mer kritisk til preknene, men likte allikevel å lytte og tenke mitt rundt det. 

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg ble med ei venninne til frikirka her forleden. Det var en ganske anderledes opplevelse. Kjedet meg overhode ikke. Fullt hus og fengende rytmer. Men litt for amerikansk-preget for min smak. Likevel deilig med positiv og glad stemning 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er åndelige krefter i sin egen sirkel som har kommet over en terskel hvor det blir sagt "Nå er det nok". For 25 år siden begynte en tradisjon av gode krefter i frikirka og den er i sin beste velgående i dag, og den kraften vi møter der den tror jeg ikke tuller rundt. Det er Gud som har gitt oss disse kreftene, og de kreftene som man møter der i frikirka er hva hele landet er bygget opp av, og Gud elsker den selvfølgelig.

Det er litt som når man bygger et hus, noen hus er laget av strå, men det er prisen når man skal prioritere en spesiell ting ved huset, så blir alt annet nedprioritert. Det er dyrt å få inn noe som gjør at man må kaste ut resten av det som var der. Når Gud designer våre hus så sier han "Hva er prislappen for å gjøre det der enda bedre, akkurat, jeg må kaste ut den tingen der også, javel, vi får vel prioritere, er det viktig så er det viktig så kaster vi det ut også"

I snekkerverdenen kaller vi dette for stråhus, det er bare strå igjen. Går du på det stikker du deg med en gang. Det er ikke fordi husdesigneren er ond, men fordi han er glad i strå, og det koster å få inn strå, andre ting må vike. Hver gang husdesigneren vil gjøre huset enda bedre, så må han kaste ut en ting i samme løpet, og enda en ting forsvinner.

Men så sier husdesigneren "Nei nå kan vi ikke kutte mer, dette er rett og slett fantastisk dårlig"

Men så går det noen år så sier husdesigneren "Jeg vil omstrukturere stråhuset og kutte enda mer, denne gangen tar vi litt på siden av huset"

Og så sier husdesigneren "Jeg vil at huset skal ha en sjel som er mer ivrig i å gjøre det den er designet for å gjøre, jeg vil få mer fart på huset" og så sier husbiologen "Da må vi kutte bort den tingen der, vi vet i analysen vår at slike hus ikke kan bygges uten å fjerne det fettlaget på siden"

En annen gang sa husbiologen "Da må vi fjerne den der i toppen, det går ikke uten å fjerne den" "Javel så tar vi den og"

Endret av Paratech
Skrevet

Jeg er en av de som drar i kirken når en ‘må’, om det er bryllup, dåp eller noe annet som skjer.

jeg blir stort sett positivt overrasket. Det er stort sett positive ting en snakker om, ofte snakker en om ting en har gjort for ‘fattige’ eller andre i fra kollekten osv. 

det jeg hater er syngingen, og om det drøyer ut veldig. Samt når det blir veldig hallelujastemning på kanten til de mest ekstreme menighetene.

dog liker jeg om de synger for deg og du slipper å bidra. Var en gang en gjeng i fra Afrika på besøk og de sang masse. Nesten som lion king på teateret 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...