Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noe sted i Norge man kan legge seg inn selv om det ikke er krise?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg er en som ikke har selvmordstanker eller er i fare for selvskade, men kjenner at jeg er psykisk (og til og med filosofisk) syk til den grad at jeg ikke vil leve som et normal menneske og vil bo på noe slags isolat.

Finnes det steder i Norge man kan legge seg inn permanent selv om man fungerer på ett høyere nivå en de som er ekstremt syke? Kjenner at jeg ikke klarer håndtere livet sliket det objektivt er, med noe gode dager og noen dårlige, å måtte velge egen vei i livet, etc. Vil isolere meg noe sted totalt eller bo et sted der man tar ordre.

Er ikke interressert i religion eller religiøse organisasjoner.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fristende å påpeke at du heller bør ta tak i det vi alle tror er et helseproblem, f. eks. en depresjonslignende tilstand, men jeg gjetter at du er relativt immun mot dette av ulike årsaker.

Men nei, jeg kjenner ikke til noen slike steder i Norge. Det er to av dine ønsker som gjør det utfordrende å finne noe; a) isolat og, b) ikke-religiøst. Samtidig sier du litt mot deg selv. Isolat innebærer jo bl. a. fravær av sosial omgang. Men du ber om at noen skal gi deg ordre(?).

Men er du godt bemidlet, kan jeg godt på ta meg jobben å isolere deg en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Jeg kan møte opp en gang i uka å gi deg ordre og forsyne deg med det du materielt trenger for overlevelse. Er det det du tenker?

På en omsorgsfull måte må jeg likevel påstå at dersom du ikke anerkjenner at du har et helseproblem, da koker det ned til ansvarsfraskrivelse.
 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (7 timer siden):

Jeg er en som ikke har selvmordstanker eller er i fare for selvskade, men kjenner at jeg er psykisk (og til og med filosofisk) syk til den grad at jeg ikke vil leve som et normal menneske og vil bo på noe slags isolat.

Finnes det steder i Norge man kan legge seg inn permanent selv om man fungerer på ett høyere nivå en de som er ekstremt syke? Kjenner at jeg ikke klarer håndtere livet sliket det objektivt er, med noe gode dager og noen dårlige, å måtte velge egen vei i livet, etc. Vil isolere meg noe sted totalt eller bo et sted der man tar ordre.

Er ikke interressert i religion eller religiøse organisasjoner.

Takk.

Har du forelagt problemet for fastlegen din ?

Hva med å anskaffe et sted «der ingen skulle tru at nokon kunne bu «?  Nok av billige fraflyttede husmannsplasser å velge mellom….

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (4 timer siden):

Men er du godt bemidlet, kan jeg godt på ta meg jobben å isolere deg en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Jeg kan møte opp en gang i uka å gi deg ordre og forsyne deg med det du materielt trenger for overlevelse.

Høres fint ut. Tar du også flere klienter, er det mulig å melde seg på ordningen :)

 I teorien er det mulig å finansiere et opphold på et privat sykehjem selv. Det er f.eks. et hjem som heter Villa Skaar. 

Men det koster en enorm pengesum pr år, og de tar også imot pasienter via kommunene. Ikke bare private pasienter altså. Og det kan være uharmoniske og støyende pasienter.  

Lenke til kommentar

Livet vil for alle være vanskelig å leve - i korte perioder for noen, og lengre for andre. Det er ingen som bare kan ta ansvaret for livet vårt hvor vi selv kan lene oss tilbake. Hvis man ønsker å isolere seg, en form for innleggelse, så bør man nok starte med å identifisere hva som ligger bak dette. Sykdom? Latskap? Ansvarsfraskrivelse? Jeg vet ikke, men livet er ikke så enkelt at man kan hengi seg til andre med påfølgende overføring av ansvar.

Det finnes dog mange former for boliger som kan ligne det TS ønsker. Eks er bofellesskap, omsorgsbolig, eller leiligheteskomplekser som er tilrettelagt med fellesarealer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Letterboxd skrev (På 29.4.2023 den 0.15):

Jeg er en som ikke har selvmordstanker eller er i fare for selvskade, men kjenner at jeg er psykisk (og til og med filosofisk) syk til den grad at jeg ikke vil leve som et normal menneske og vil bo på noe slags isolat.

Finnes det steder i Norge man kan legge seg inn permanent selv om man fungerer på ett høyere nivå en de som er ekstremt syke? Kjenner at jeg ikke klarer håndtere livet sliket det objektivt er, med noe gode dager og noen dårlige, å måtte velge egen vei i livet, etc. Vil isolere meg noe sted totalt eller bo et sted der man tar ordre.

Er ikke interressert i religion eller religiøse organisasjoner.

Takk.

Lurer paa om du forstaar, hva du tenker paa?

Har du sittet inne i ei celle, isolert foer?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 14.5.2023 den 22.12):

Lurer paa om du forstaar, hva du tenker paa?

Har du sittet inne i ei celle, isolert foer?

Det er stor forskjell på å være isolert i en celle og f.eks. i ei hytte langt inne på skauen med masse natur rundt seg.

Men TS spør også om "et sted der man tar orde". 

TS: Da tenker jeg du mener en slags institusjon? I det offentlige må du få en diagnose som tilsier dette, men det er ikke gitt at diagnosen du evt får gir en slik behandling. Slik er dessverre ikke det psykiske helsetilbudet. Du kan prøve, men det sikreste er nok privat, og da koster det altså flesk (uansett om du skal isolere deg eller ikke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...