Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Asko vaskemaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har bare hatt vår i 4 år. Hatt en service på den grunnet en ulyd. Akkurat det var litt skuffende. Men rask og grei service. Deretter lekkasje fra dør, byttet dør. 

At mekaniker fra serviceenhet i vårt distrikt surret det til så maskinen måtte fikses to ekstra ganger var surt, grunnet feil fra den mekanikeren.

Har merket at den kan tygge litt på noen kluter og håndklær. Det er en liten sprekk mellom trommel og beholder rundt trommel, der kan kluter og håndklær komme litt innom i vask.

Men for tidlig å si noe ennå. Forventer feilfri maskin i minst 10 år. Sålangt skuffer den. 

ASKO har ingen kundeservice til privatkunder, man får kontaktdata til nærmeste verksted der du bor, som så kommer og foretar jobben.

Lett å bruke uten for mye dill dall (wifi, led lys touchskjerm osv).

Vi har basismodellen (Classic).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk for svar !

Denne " steel seal " funksjonen/egenskapen de reklamerer med,  trodde den ville sikre at ting som kluter og håndkler ikke kom i klem ? De har vel ikke denne belgen som er våt lenge etter avsluttet vask som andre maskiner har ? 

Litt ulempe kanskje at de ikke har noen serviceenhet for private,  da kan man vel lettere oppleve det kjedelige du gjorde med din reparatør, ingen med spesial kunnskap om akkurat asko maskiner.  

Lenke til kommentar
Novice99 skrev (23 timer siden):

Takk for svar !

Denne " steel seal " funksjonen/egenskapen de reklamerer med,  trodde den ville sikre at ting som kluter og håndkler ikke kom i klem ? De har vel ikke denne belgen som er våt lenge etter avsluttet vask som andre maskiner har ? 

Litt ulempe kanskje at de ikke har noen serviceenhet for private,  da kan man vel lettere oppleve det kjedelige du gjorde med din reparatør, ingen med spesial kunnskap om akkurat asko maskiner.  

Nei, ingen belg. Før denne har vi bare hatt toppmatede maskiner. 

Dette med belg eller ikke skal jeg ikke mene noe om. At kluter og håndkle får litt medfart av og til er litt negativt. Men har ikke hørt andre har klaget på det når jeg søkte info om Asko...

Kanskje en utfordring med kun vår maskin?

Vi betalte under 8.000 for den, tilbudsavis. 

Lenke til kommentar
Novice99 skrev (På 16.4.2023 den 20.08):

Er det noen som har erfaring med asko vaskemaskiner ? Har hørt både ros og ris, kanskje mest ris. Men at de nyere modellene er mye bedre.  Noen som har erfaringer å dele ?

Har god erfaring privat og vet fra jobb at Asko er gode vaskemaskiner. Men man vil alltid høre om noen som har hatt dårlig erfaring hvis man spør om erfaring. Asko vaskemaskiner har lang gjennomsnittlig levetid. Bare Miele har lenger forventet levetid. Hvis man ser på oppbygginge er det bare Asko og Miele som har konstruksjoner som er annerledes enn de andre produsentene. Asko sine "spesialiteter" er Steel Seal og Quattro Construction. I tillegg er det bare Asko og Miele som bruker vekter i støpejern, men de andre bruker betong.

 

plankeby skrev (På 16.4.2023 den 23.25):

ASKO har ingen kundeservice til privatkunder, man får kontaktdata til nærmeste verksted der du bor, som så kommer og foretar jobben.

Asko har en kundeservicetjeneste som du kontakter for hjelp, som alle andre hvitevareleverandører i Norge. Jobben blir gjort av lokale verksteder som har avtale med leverandøren. I de største byene kan det være noen som bare jobber for ett eller noen få merker, men når man kommer litt ut i landet så er det samme tekniker som kommer hjem til kunde om det er Asko, Miele, Electrolux, Bosch eller andre kjente merker.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (23 timer siden):

Asko har en kundeservicetjeneste som du kontakter for hjelp, som alle andre hvitevareleverandører i Norge. Jobben blir gjort av lokale verksteder som har avtale med leverandøren. I de største byene kan det være noen som bare jobber for ett eller noen få merker, men når man kommer litt ut i landet så er det samme tekniker som kommer hjem til kunde om det er Asko, Miele, Electrolux, Bosch eller andre kjente merker.

Asko hadde ikke noen kundeservice kontakt i 2022 for privatkunder. Det nummer som ble opplyst å kunne brukes via nettsiden gir bare tastevalg til delelager i annet land og til verkstedet, det kaller ikke jeg kundeservice kontakt.. Det var ganske fortvilende. Jeg prøvde alle muligheter da vi opplevde mye tull under service. De har en tjeneneste som setter deg rett til annen part, altså verksted.

At kluter og håndklær ødelegges grunnet sprekken mellom trommel og innertrommel er nok det som er mest tragisk med maskinen. Kan legge ut bilder når jeg er hjemme...

Asko er blitt for små til privatmarkedet, slik jeg ser det.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (59 minutter siden):

Asko hadde ikke noen kundeservice kontakt i 2022 for privatkunder. Det nummer som ble opplyst å kunne brukes via nettsiden gir bare tastevalg til delelager i annet land og til verkstedet, det kaller ikke jeg kundeservice kontakt.. Det var ganske fortvilende. Jeg prøvde alle muligheter da vi opplevde mye tull under service. De har en tjeneneste som setter deg rett til annen part, altså verksted.

Jeg svarte hvordan det fungerer nå, da det ikke var noen info om når din erfaring var fra. Det stemmer at det har vært slik praksis hos Asko (og Gorenje som er samme eiere) i noen år tidligere, men da hadde de liste over alle lokale verksteder på hjemmesiden sin så kundene kunne kontakte verkstedet direkte på telefon eller mail. Dette ble endret i fjor (husker ikke når) slik at kunden nå har kontakt med leverandør som kan gi support før verkstedet får oppdraget, for å luke ut brukerfeil.

 

Sitat

At kluter og håndklær ødelegges grunnet sprekken mellom trommel og innertrommel er nok det som er mest tragisk med maskinen.

Kjenner ikke til at det er er vanlig problem på Asko vaskemaskiner. Har hørt om tilsvarende problem på flere merker, med vanlig belg og dørløsning, noen få ganger,

Endret av Mr D
Legge til mer
Lenke til kommentar
Mr D skrev (3 timer siden):

Kjenner ikke til at det er er vanlig problem på Asko vaskemaskiner. Har hørt om tilsvarende problem på flere merker, med vanlig belg og dørløsning, noen få ganger,

Hvordan kan en myk belg spise opp tøyet?? 

Når noe dras rundt i en metallåpning er det noe annet... Jeg har ikke sagt noe at det er et vanlig problem. Men er skuffet over kjøpet. Skulle kjøpe en Miele på tilbud, men det skjedde en transportskade til butikken. Så vi kunne kjøpe en Asko til samme pris.... Det gjorde vi. 

Tok bare en klut nå har fått andre klær ødelagt også. Kluten er dratt rundt i sprekken mellom trommel og kammeret rundt trommel. Alt blir selvsagt dyttet godt inn og ikke for fullt. Åpningen er jo noen millimeter. En gang havnet et syntetisk plagg der ved sentrifugering, det smeltet.

Kluten var ny og er ikke slitt på annen måte. Kan lete fram håndkle med lignende i større omfang. 

 

IMG_20230419_232647_edit_96979863316450.jpg

IMG_20230419_232606_edit_96939146087811.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

For 12 år siden kjøpte jeg det meste av kjøkkenutstyr i Miele, bortsett fra oppvaskmaskin og kjøleskap.

Kjøleskapet kastet jeg for et par år siden fordi jeg ønsket ny (husker ikke merket), men det fungerte.

Når det gjelder oppvaskmaskin, ble det ASKO. Har hatt like mye trøbbel med det som resten av Mielevarene = Ingen ting.

ASKO- edit:oppvaskmaskin erfarer jeg som et pålitelig merke/produkt.

Edit: vaskemaskin var spørsmålet. Det har jeg ingen erfaring med. Beklager misforståelse.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at Asko nå har fått kundeservice til privatkunder vurderer jeg en telefon dit til uka. 

Når vi var nesten to uker uten maskin som fungerte, grunnet mye tull med verkstedet, savnet jeg sterkt kundeservice. Da ble dør byttet pga vannlekkasje i dør. Så ødela de gjenger til slange bak pga for hurtig arbeid. Senere en kraftig ulyd som ble skifte av simring(?). Så feilmeldinger på vannpumpe og bytte av den.

Da var vi fortvilet. Ønsket å bytte hele dritten. Prøvde å ringe kundeservice til Asko i naboland, nei de kunne ikke hjelpe privatkunder. 

Vi tar veldig godt vare på alt vi eier, ikke noe brukerfeil. Billigmerket Whirpool hadde så langt vært 100% mer pålitelig. Hadde Asko vask på 90-tallet... 

Asko merket har vært kjøpt opp og vært under ulike produsenter siste tiår. Asko eies vel av Gorenje, som ikke er kjent for topp kvalitet... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det feil på maskinen i gjen. Lekkasje. Met ikke noe brukerfeil eller noe i pumpe.

Vi angrer sterkt på vårt kjøp av Asko. Bare problem. Hatt 5 servicer. Nå kom samme feil igjen, lekkasje fra dør. 

Vi hadde billigmerker Whirlpool før, det hadde mye bedre kvalitet! 

Styr unna, er ikke i nærheten av kvaliteten til andre kjente merker. Kundeservice er fraværende. Mye frustrasjon. 

Har garanti igjen. Jobber nå for å få ny maskin eller penger tilbake. 

Asko kjører visst ubegrenset antall reperasjoner. Forrige reperasjoner holdt altså i ett år! 

Vi kjøpte maskinen på tilbud, ble overtalt til Asko selv om vi skulle ha en Miele. 

Nå er vi så lei Asko. Har aldri noen gang i våre 40 år hatt noen vare med så mye trøbbel og tull. Aldri hatt vaskemaskiner tidligere heller med så mye tull. 

Maskinen står selvsagt i vater osv. Får inntrykk av at "blligmaskinene" til under kr 15.000 for privatbruk holder en simpel standard.

Blur spennende å se om vi i dag får kontakt med Asko, siden det er nevnt at man nå får kontakt med dem nå. 

Nødløsning enn så lenge. Bytte håndkle som tar til seg vann som renner ut fra dør. 

Vannet renner ned i i maskinen på innergulvet der og så på gulvet. 

IMG_20230509_090047.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 minutter siden):

 

Vi kjøpte maskinen på tilbud, ble overtalt til Asko selv om vi skulle ha en Miele. 

Ouch

Anbefaler Miele. Vi har Miele, og den er ti år gammel nå uten behov for service. Brukt mye, tre barn. Kjøpt på tilbud for 5000,-, så det er ikke en toppmodell heller. 

Lenke til kommentar
Mr D skrev (På 18.4.2023 den 20.11):

Asko har en kundeservicetjeneste som du kontakter for hjelp, som alle andre hvitevareleverandører i Norge.

Dette er en påstand uten virkelighet. Sendt meg gjerne et nummer om du har det (ring selv og sjekk først). 

Asko har ikke kundeservice for privatperson nå heller!!!

Man kommer bare til lang svarer som viser til å sende mail. Altså ingen mennesker å kontakte. 

Forrige gang tok verkstedet å byttet dør, da tok de også med seg serienummer som er på døren. Da får jeg ikke registrert på nettsiden. 

Vi kommer trolig til å kjøpe en maskin i påvnte av å kjøre sak via forbrukerrådet. 

En mulighet kan være å ta turen til Skousen og sitte der til det kommer løsning.

Eneste svar fra menneske er når jeg tastet at jeg skal bestille varer til butikk. Ba om hjelp der om hjelp tim å komme i kontakt med menneske. Venter i tlf nå... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Fikk kontakt med en person, da jeg fortvilet spurte salgsavdelingen om det fantes et menneske jeg som privatkunde kunne prate med for å finne lødning. Fordi jeg ikke hadde serienummer på maskinen. De ba meg kontakte verkstedet Asko henviste meg til tidligere. Jeg måtte få tak i serienummer og annet derfra.

På spørsmål om antall servicer man skal finne seg i og henvisning til norsk forbrukerlov, var svaret kontakt servicestedet som var hos dere. 

Er i kontakt med Moss husholdningsservice nå. Som har reparer via Asko. De viser til at Asko ikke er så gode på privatkunder, med tungvinte systemer.

Har nå fått serienummer fra verkstedet, så må jeg sende mail til Asko, der kan det ta noen dager før de behandler mail, så skal Asko godkjenne en mulig service til Moss husholdningsservice osv. Dette kunne ta tid.

Jeg er litt irritert og fortvilet, det kan syntes i skrivemåten, var litt anspent i telefon også, men ikke ufin, folk på gulvet her og der gjør jo bare sitt.

Asko selger maskiner i det jeg vil kalle premium segmentet for privatkunder, altså kr 10.000 ++ Så kundeservice burde være tilgjengelig for privatkunder, slik andre selskap har.

Når vi kjøpte Asko var det for å ha en sold maskin som skal vare lenge. Uten wifi, led lys og annet vi ikke trenger.

Håper vi får en løsning på dette her.

Asko ble i 2019 produsert i Slovakia på samme sted som billigmerket Cylindia og merket Gorenje. Muligens flere også? Jeg tror Asko fortsatt skal være bra, men vårt eksemplar står til stryk. Kundeservice står også til stryk.

Jeg har vært litt vel raus og vist godvilje til Asko tidligere i tråden. Vi hadde 4-5 servicebesøk på en måned, da det ble flere forviklinger med maskinen. Nå er altså samme feil på plass igjen....

Forventet at etter den runden med flere servicebesøk, så skulle maskinen fungere videre.

Siden Asko og Moss husholdningsservice ikke har kommunikasjon med hverandre. Da Asko ikke hadde noen logg på noen som helst service på maskinen, er jeg spent på utfallet her.

At Asko ikke hadde noen logg på noen servicer på maskinen er sterkt underlig. Referer her til representant fra Asko jeg ble satt over til.

Leser om flere med maskiner som har takket for seg kort tid etter reklamasjonstid.

Det kjedelige er alle timer og dager som gikk med på dette her sist. Ikke minst den gjentatte fortvilelsen over ny feil etter hver service.

Sender meil til dem og viser også til tråden her (mulig det er irrelevant) men syntes de er på tynn is og burde sørge for omlevering av ny lik vare (identisk maskin er fortsatt i salg).

Maskinen kom faktisk med feilmelding på pumpe allerede første uke som ny. Selv om alt var satt opp riktig (avløpsslage i riktig høyde osv).

Jeg retter ikke her noen pekefinger til verkstedet, men Asko og omfanget av fravær av kommunikasjon derfra med verksted og at kunden må bruke mye tid.

Ser nå i sms logg med verkstedet at vi hadde flere servicer det førte året maskinen var ny. Ganske nøyaktig to år siden nå.

Alle kan produsere en vare med feil, det er hvordan man løser dette og hvor mange servicer man skal ta som blir dilemma. Jeg er for at man reparerer, men mister tillitten når det blir gjentatte feil og reparasjoner. Der ikke noe kan pekes på brukerfeil.

Dette ble altfor langt innlegg og mistet nok litt relevans for tråden! 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Dette var trist lesing. At Asko virkelig vil være bekjent av en så elendig kundeservice og support er utrolig. Jeg skal kjøpe ny vaskemaskin og tørketrommel i løpet av sommer/ tidlig høst og har sett på de nyeste asko modellene på hjemmesiden til asko og har fått et godt inntrykk der. Men denne tråden gjør nok at jeg tenker meg om flere ganger.  
Er det helt umulig å få noe hjelp fra asko profesjonell når problemen er så store og gjentagende ? En vaskemaskin som lekker vann er jo selve ursymbolet på en ubrukelig maskin.  Håper du omsider får skikkelig hjelp plankeby ! 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 9.5.2023 den 9.16):

Dette er en påstand uten virkelighet. Sendt meg gjerne et nummer om du har det (ring selv og sjekk først).

Asko oppgir kontaktinfo her: https://no.asko.com/kontakt

Ellers kan du sikker bruke Gorenjes kontaktinfo (de har eid Asko siden 2010).

 

Sitat

Forrige gang tok verkstedet å byttet dør, da tok de også med seg serienummer som er på døren.

Verksted/tekniker skal ikke fjerne serienummeret. På hvitevarer skal det kun gjøres på produkter som kondemneres.

 

plankeby skrev (På 9.5.2023 den 9.45):

Asko ble i 2019 produsert i Slovakia på samme sted som billigmerket Cylindia og merket Gorenje. Muligens flere også?

Produksjonen av Asko vask, tørk og oppvask ble flyttet fra Sverige til Slovenia i 2013, men utviklingsavdelingen ligger fortsatt i Sverige. Produsenten påstår at konstruksjonen og kvaliteten skal være det samme.

Vet ikke status i 2019, men dagens Cylinda vaskemaskiner produseres i Tyrkia. Går man langt tilbake så var Cylinda vaskemaskiner i Sverige samme maskiner som ble solgt med navnene Elektra og senere Asko i Norge. Cylinda vaskemaskiner i Sverige har også vært samme maskiner som har vært solgt som Elto i Norge.

Gorenje eies nå av Hisense, og mange av Gorenje og Hisense hvitevarer er nok mer eller mindre identiske. Men Asko vask og oppvask produseres på egne linjer og er ikke samme produkter, selv om det er samme firma.

 

***********************

Denne saken høres ut som en lei historie. Sånne maskiner med mye feil/problemere kan dessverre forekomme hos alle produsenter. Hvis det er påvist samme feil tre ganger eller forskjellig feil fire ganger, så skal tekniker/verksted søke ombytte hos leverandør. Det er vanlig praksis i bransjen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...