Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mange kilo tåler en benkeplate?


Anbefalte innlegg

  • ilpostino endret tittelen til Hvor mange kilo tåler en benkeplate?
Videoannonse
Annonse
Mr. A skrev (5 minutter siden):

Jeg vil tro at det som er mest avgjørende for styrken er konstruksjonen under benkeplaten.

Jeg har vurdert å retrofitte den med noen 2" x 4" eller 4" x 4" som blir liggende mellom benkeflaten og bena. Antageligvis overkill, men hvis bena eller benkeflaten skulle knekke kan dette lage stygge merker i gulvet i tillegg til at selve maskinen kan bli ødelagt. 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (11 minutter siden):

Tror ikke valget av benkeplate er det viktigste, og de du linket til vil nok begge fungere. Jeg vil tro at det som er mest avgjørende for styrken er konstruksjonen under benkeplaten.

Helt enig. Om du har en benkeplate på 2 meter, og kun 2 ben på hver side, så vil den bue å knekke etter hvert med 20-30kg last. Om du har støtteben i midten, der hvor du plasserer CNC-maskinen, så tror jeg ikke det blir noe problem. 

 

Edit: Litt greit med mer info om hvor lang benkeplate du tenker å bruke kanskje?

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar
17 minutes ago, ilpostino said:

Jeg har vurdert å retrofitte den med noen 2" x 4" eller 4" x 4" som blir liggende mellom benkeflaten og bena. Antageligvis overkill, men hvis bena eller benkeflaten skulle knekke kan dette lage stygge merker i gulvet i tillegg til at selve maskinen kan bli ødelagt. 

Det høres ut som en god plan. Arbeidsbenker er jo også noe som er veldig populært i maker/DIY miljøet så det finnes jo uendelig mange videoer og guider på slikt. Her er første og beste videoen jeg fant. 

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for en heltre benkeplate med en 12mm MDF limt og skrudd sammen. Benkeplater er laget for å ha støtte fra undersiden av benkeskap. Flytende benkeplater vil stort sett ikke tåle mer enn at noen knar deig ell. Det er ikke laget for mye last (hvertfall ikke med mindre de er godt støttet fra undersiden).

Heltre brnkeplater er også litt misvisende da de stort sett er limtre som kan sprekke i skjøtene med mindre de blir skrudd og eller limt fast i ett formfast underlag (MDF).

MDF er formstabilt, og ville i kombinasjon med toppen i heltre utgjøre en veldig formsterk konstruksjon gitt grei nok konstruksjon under. 4x 2 by 4 ben som også har en liggende forbindelse ned mot gulvet og en tverrbjelke på midten fra høyre til venstre ben vil være en god stabil plattform for mdf + heltre på toppen.

 

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (32 minutter siden):

Litt greit med mer info om hvor lang benkeplate du tenker å bruke kanskje?

I utgangspunktet tenkte jeg meg en benkeplate som var opp til cirka 3,5 meter sånn at jeg får flyttet inn skjæreunderlag og litt sånn og brukt rommet som hobbyrom, men en av tingene som jeg vurderer er en benkeplate som er akkurat stor nok til maskinen og en annen benkeplate til alt annet. Ekstra ben under maskinen er forøvrig ikke en dum idé.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (29 minutter siden):

Det er det man pleier å gjøre når man lager arbeidsbenker av plater. Lager en ramme av vinkeljern, 2x4 på høykant eller lignende.

Jeg mistenker du har mer erfaring enn meg på akkurat det. Skjærer man skjøtene i endene i 45 grader vinkel hvis man legger 2x4 liggende?

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (1 time siden):

Ikea har vel en serie sMyeom heter Bror som kanskje kan være noe. Den skal tåle 100kg ifølge Ikea selv.

Har noen sånne utendørs, og jeg har også benkeplate i 246 lengde fra IKEA (Barkaboda). En benkeplate med ordentlig bein i midten er mye mer solid enn Bror-serien.

ilpostino skrev (1 time siden):

I utgangspunktet tenkte jeg meg en benkeplate som var opp til cirka 3,5 meter sånn at jeg får flyttet inn skjæreunderlag og litt sånn og brukt rommet som hobbyrom, men en av tingene som jeg vurderer er en benkeplate som er akkurat stor nok til maskinen og en annen benkeplate til alt annet. Ekstra ben under maskinen er forøvrig ikke en dum idé.

Å kjøpe standardstørrelsen på IKEA er mye rimeligere og enklere hvis det holder med 2,5 meter. Kan eventuelt spe på med noe annet i en av endene. Jeg har 2,5meter til pulten min. 2 skuffeksjoner i hver ende som bein og et bein i midten bak for å "stive av". Det vil lett holde 100kg hvis du går for 5 eller 6 bein. Jeg har klatret oppå pulten uten å være nervøs med mine 70kg. Min benkeplate er 3,8cm tykk da.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (49 minutter siden):

Jeg mistenker du har mer erfaring enn meg på akkurat det. Skjærer man skjøtene i endene i 45 grader vinkel hvis man legger 2x4 liggende?

Å kappe i 45 grader kan jo bli penere hvis du foretrekker å ikke se endeved på sargen, men du må tenke ut en løsning slik at alt sitter skikkelig sammen. På en verkstedbenk må du nesten selv bestemme hvor jålete du vil gjøre det 🙂

Gir maskinen din mye vibrasjoner eller er det store krav til nøyaktighet? I så fall bør du lage et stivt og tungt fundament for den. Freser du med den? Da kan det være fornuftig å ta hensyn til hvordan du skal håndtere støvet og komme opp med en løsning som gir god tilgang. Kanskje gjøre plass til støvsuger? Tilsvarende med laser kan det bli gasser som trenger avtrekk. 3d printing av plast er vel snillere kanskje? Nesten uansett må vel en slik maskin justeres inn så den står riktig i lodd/vater. Kanskje har maskinen slik justeringsmulighet innebygget Hvis ikke må du vurdere om det kan være praktisk å ha justering på benken. 

Angående valget mellom en hel benk eller to deler så vil jeg si at du først må finne ut av hvilke høyder som er optimale for de tingene du vil gjøre der. Er det samme høyde så kan det være praktisk å holde dette som en benk. Ting du bør spørre deg er skal jeg stå og jobbe ved benken eller skal jeg sitte? Er det bare cnc-maskinen som innebærer tung jobbing kan et enkelt fundament for maskinen og en vanlig kontorbenk med heving/senkning for resten være en bedre løsning. Ser du for deg at det kan være praktisk å flytte rundt på dette finnes det hjulløsninger. 

Ender du opp med en hel stor benk vil jeg absolutt anbefale å sette bein ved maskinen slik som du selv foreslår.

Kompliserte jeg livet ditt nå mon tro?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
zorry skrev (32 minutter siden):

Kompliserte jeg livet ditt nå mon tro?

Neida, det er bare bra å få slike spørsmål. Tidligere i kveld var jeg innom Maxbo for å kjøpe vinkeljernene jeg lenket til over og kom i snakk med en som jobbet der angående et annet prosjekt jeg planlegger til hytten. Han pirket meg tilsvarende i siden, noe som gjorde at jeg innså jeg burde tenke litt annerledes enn jeg hadde gjort. Jeg vet det er mange i denne delen av forumet som har peiling på mye rart og det er mye av grunnen til at jeg lagde denne tråden. Selv om jeg hadde kokt sammen noen idéer om benkeplaten er det bare en fordel å få noen tilbakemeldinger på det jeg hadde tenkt slik at det kan bli bedre. 

Jeg fikk denne CNC-maskinen i påsken av en kompis. Han hadde kjøpt den til kona og da den ikke ble brukt spurte han om jeg ville ha den da han kom til å tape mer enn det smakte på å selge den videre. Han vet jeg driver med litt 3D printing og er kreativ. Jeg har ikke testet den enda og vet ærlig talt ikke hvor mye den vibrerer under bruk. Jeg ser ikke for meg noe annet enn at jeg kommer til å bruke den til tre og metaller og jeg kommer til å skaffe støvsuger til den før jeg tar den i bruk. Jeg regner med det blir mye støv av den, og støv fra metall eller tre er ikke noe jeg vil puste inn. Jeg vil primært ha noe som er funksjonelt og kraftig enn pent. 

Nedenfor er en mockup tegning jeg har laget i Word for hvordan jeg ser for meg at rammel / underlaget til benkeplaten skal være. Det i blått er 2"x4". De røde kryssene er der hvor bena blir festet og de røde L'ene er vinkeljernene. Benkeplatene jeg har sett på er ~63 cm brede så fundamentet (kanskje) blir litt smalere, mest for syns skyld men det er godt mulig jeg burde ha den helt ut i bredden av benkeplaten for å få det mest mulig kraftig. Jeg har ikke dobbelmålt CNC-maskinen men tror en benkeplate av den bredden vil være nok. CNC-maskinen blir stående til venstre på bordflaten og det blir kanskje ekstra ben på den siden. 
image.thumb.png.7a1ddeb4f3a823ff75d2695e29955563.png

Lenke til kommentar

Denne maskinen har ytre mål 1330x870x575 (LxBxH) i følge produsent. 62,5cm er en vanlig bredde for benkeplate og da mangler det vel i tilfelle 24,5 cm bredde? Jeg vil anbefale deg å få maskinen hjem til deg før du bygger fundament slik at du kan måle og tilpasse.

https://www.cnc-step.com/cnc-router-1000x600-s-1000t-ballscrew/

Jeg tror jeg personlig hadde gått for et eget fundament for denne og ikke satt den på en benk sammen med annet. Det ser også ut til at den er temmelig rask og da er det tungt og stødig fundment som gjelder, men det avhenger av hvor godt programvaren styrer bevegelsene. Med gode akselerasjon/retardasjon-prosedyrer kan den fremdeles være ganske snill i forhold til vibrasjoner. Men den har en repeterbar nøyaktighet på 0,01mm og for å få til det må nødvendigvis de bevegelige delene ha en viss styrke/stivhet og dermed tyngde.

 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 minutter siden):

Jeg har den stående hjemme og skal som sagt ta mål før jeg setter i gang.

Der kan du se hvor nøye jeg leser... 

Men maskinen får vel fremdeles ikke plass oppe på en vanlig bred benkeplate?

Et mulig og ikke så alfor dyrt materialvalg kan være 22mm gulvspon. Disse kan limes sammen til stor nok bredde. Og med avstivning under blir de helt sikkert gode nok. Gulvspon koster 200-250 pr plate a 600x2400mm (byggmål).

Lenke til kommentar

På skissen din ser det også ut til at 2x4-ene ligger flatt. For stivhet bør de stå på høykant, men om du setter bein ved hvert hjørne av cnc-maskinen går det sikkert bra å legge dem flatt også. Da bør du imidlertid tenke gjennom festet mellom bordplate/sarg og bein. Benken må tåle noe sideveis last også i tillegg til at den må være stiv nok. Om du setter på bein og finner ut at den er vinglete sideveis er det likevel enkelt å stive av siden ved å legge til skråband eller knekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...