Gå til innhold

Half-Life: Alyx-modifikasjon lar deg spille uten VR-briller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok det er mange som er villig til å spille dette i 2D for å oppleve en ny Half-Life tittel.

Spillet er fremdeles overraskende dyrt for å være en 2020-tittel, selv om 2D-patchen er gratis.

For min del har jeg tenkt tanken at det kunne vært lurt å porte spillet til PSVR2. Valve hadde nok tjent en god slump ekstra med dette. Tror nok de sitter på alle rettighetene til tittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JonTj skrev (18 minutter siden):

Hva er vitsen? Dette spillet er laget med tanke på VR så opplevelsen vil overhodet ikke bli den samme.

Kan hende at noen bare vil ha mer Half-Life uten å måtte investere i VR-headset akkurat nå. Hele VR-verdenen er i en heftig overgangsfase og utstyr er enten utdatert eller overpriset. Foreløpig er det en ganske middels opplevelse der ting ofte er uskarpt (gjerne pga sweet spot osv), dårlig grafikk, dårlig tracking. Det er ingen VR-headset som er klart best virker det som, alle har sine kompromiss, og hvis jeg skjønner riktig så er vel Half-Life: Alyx kun på PC.

Jeg hadde glatt kjøpt VR-headset om det var noe som var bra nok på markedet nå, men må nok vente litt til. 

Om de slipper litt flere spill som f.eks. Half-Life: Alyx til PSVR2 så kan det hende jeg kjører på med det selv om headsettet ikke er så fantastisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Comma Chameleon said:

Kan hende at noen bare vil ha mer Half-Life uten å måtte investere i VR-headset akkurat nå. Hele VR-verdenen er i en heftig overgangsfase og utstyr er enten utdatert eller overpriset. Foreløpig er det en ganske middels opplevelse der ting ofte er uskarpt (gjerne pga sweet spot osv), dårlig grafikk, dårlig tracking. Det er ingen VR-headset som er klart best virker det som, alle har sine kompromiss, og hvis jeg skjønner riktig så er vel Half-Life: Alyx kun på PC.

Jeg hadde glatt kjøpt VR-headset om det var noe som var bra nok på markedet nå, men må nok vente litt til. 

Om de slipper litt flere spill som f.eks. Half-Life: Alyx til PSVR2 så kan det hende jeg kjører på med det selv om headsettet ikke er så fantastisk. 

Noe av det du sier stemmer, men ikke alt, spesielt ikke Alyx som er det penste spillet laget VR eller 2D, grafikken skalerer med både briller og PC, du kan kjøre Alyx helt fint selv om PCen din bare greier såvidt minimums kravet for VR og det vil se flott ut.

Pico 4 har fantastiske linser, veldig bra tracking og koster mindte en selv en mid end gaming skjerm. Og Alyx vil se så bra ut at man vil slite med å skjønne at et spill kan se så bra ut.

Det er mye jank og tull når det kommer til VR både hardware og spill. Men Alyx kjører og ser bra ut på nesten alt. 

Om du bare er ute etter historien er det mange playthroughs av Alyx der ute og vil antakeligvis gi en bedre opplevelse å se på noen spille i VR enn å spille det i 2D.

 

Og meget snart vil verdien av PC kompatibelt headsets øke drastisk med preydog sitt program som gjør at du vil kunne spille hundrevis av 2d spilll i VR med full motion controller støtte ved bare et par tastetrykk. Så godt som alle spill laget oå Unreal Engine 4 og 5 vil bli VR kompatibelt.

 

Er du smålig interessert i VR og har bra wifi hjemme er Pico4 veien å gå, bedre enn quest 2 på alle punkter men koster det samme.

Lenke til kommentar

Ytelses-budsjettet (CPU/GPU) til Half-Life spillene har alltid vært svært godt håndtert for å gi en relativt jevn og håndterbar belastning i hele spillet (god blanding av ytelse og innovasjon). Husker jeg drev å moddet litt på en level og det skulle ikke mye ekstra til før maskinen begynte å få seriøse problemer med ytelsen, og dette var mer en relativt kraftig maskin i forhold til hva spillet krevde.

VR er vel fremdeles i litt prøve-og-feile modus i forhold til generell 2D-gaming som er god etablert og profesjonalisert. Føler på mange måter at det fremdeles kommer til å ta noen år før konseptet blir bredt nok omfavnet til at det er i nærheten av så godt 2D-gaming er.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valve tjener så mye penger med å drive Steam-plattformen at de kunne ta seg råd til å lage et kompromissløst VR-konsept av spillet, så sånn sett er det egentlig ikke så rart at en mod kom fra noen andre. Et helt uavhengig studio hadde nok melket 2D-biten av spillet for lenge siden for å maksimere profitt.

 

Lenke til kommentar
On 4/12/2023 at 10:23 AM, Comma Chameleon said:

Kan hende at noen bare vil ha mer Half-Life uten å måtte investere i VR-headset akkurat nå. Hele VR-verdenen er i en heftig overgangsfase og utstyr er enten utdatert eller overpriset. Foreløpig er det en ganske middels opplevelse der ting ofte er uskarpt (gjerne pga sweet spot osv), dårlig grafikk, dårlig tracking. Det er ingen VR-headset som er klart best virker det som, alle har sine kompromiss, og hvis jeg skjønner riktig så er vel Half-Life: Alyx kun på PC.

Jeg hadde glatt kjøpt VR-headset om det var noe som var bra nok på markedet nå, men må nok vente litt til. 

Om de slipper litt flere spill som f.eks. Half-Life: Alyx til PSVR2 så kan det hende jeg kjører på med det selv om headsettet ikke er så fantastisk. 

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg her. Særlig PCVR så mangler det for øyeblikket en fullgod løsning, særlig her i Norge som Valve ikke selger til. Jeg vil fortsatt påstå at Valve har den jevnt over beste løsningen med Index, selv om den nå begynner å dra på årene. Men så kommer det jo også flere nye headsett allerede i år så du har ikke veldig lenge å vente tror jeg. Jeg tipper Quest 3 blir det nye opplagte valget her; siden den jo også kan brukes til PC.

Ulempen til PSVR2 er at spillbiblioteket blir veldig mye mer begrenset i forhold til PC, særlig nå som alle Unreal Engine 4 og 5 spill blir tilgjengelige i VR; da snakker vi om tusenvis av nye spill til PCVR! Da dette virkelig gikk opp for meg så mistet plutselig PSVR2 mye av appellen for meg. Det var litt av en uventet utvikling, veldig gledelig egentlig! Så nå angrer jeg litt på at jeg la pengene i en PSVR2 og ikke et nytt skjermkort 😅

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...