Gå til innhold

Trening for kroppen med prolaps


Anbefalte innlegg

Hei

Har endelig bestemt meg for å starte å trene. Mye av grunnen er at jeg nå er i ny jobb i nytt land med et treningsrom rett over gaten som tilhører boenheten som jeg leier i. 

Jeg har vært der hver dag i en uke og synes det er veldig greit. Ettersom jeg har med kona og barn så tar jeg og trener før jeg går på jobb. Har ca 30-40 minutter hver dag før jeg går på jobb. Stort sett så blir det 20 min på elipsemaskinen og så noen mobilitets øvelser

Imidlertid så er det noen utfordringer som gjør at jeg trenger litt hjelp.

Jeg har slitt med Prolaps i lang tid. Dette er ikke noe kritisk men gjør at jeg har vondt i ryggen jevnlig. F.eks hver dag jeg står opp så verker det. Kan heller ikke gjøre de store akrobatiske øvelsene uten at det gjør vondt. Så planen min så langt er å gjøre de mobilitets øvelsene som jeg har fått av legen. Dette er øvelser som jeg skulle ha gjort for lengst men bedre sent enn aldri. 

Imidlertid så tenker jeg at når jeg først er i treningsstudio så kan jeg likegodt trene litt flere muskler. Selv om jeg ikke kan belaste ryggen så veldig så har vi armer, ben, bryst og skuldre. Litt usikker på mage men for øyeblikket så tar jeg helt rolige situps der jeg ikke belaster ryggen men bare kjenner at det tar i musklene.

Dette gjør at det vanlige basisøvelsene ikke vil fungere helt for meg. Markløft og lignende kan jeg bare glemme. Jeg har forsøkt å selv velge noen øvelser som kan fungere men det blir ikke noe skikkelig program til det og går mer eller mindre rundt tilfeldig og velger øvelser

Noen som har råd til hvilke øvelser som kan passe i denne sammenheng? Stort sett så er rådet fra legen at jeg kan gjør de fleste øvelser som ikke gjør direkte vondt for ryggen. 

Jeg har testet planken og armhevninger men det belaster ryggen mer enn man skulle tru. Sikkert også fordi man må sikre en god teknisk gjennomføring noe jeg ikke har.

SÅ. Noen forslag til øvelser som trener hele kroppen utenom ryggen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å trene hele kroppen utenom ryggen, ettersom ryggen er en viktig del av kroppen for stabilisering. Derimot kan du prøve å utføre øvelser som ikke belaster korsryggen så mye. For eksempel kan du utføre goblet squat i stedet for vanlig knebøy: Old School Training - Goblet Squat | Functional Strength (functional-strength.org)

Denne øvelsen gir maksimal stimulering på bein med minimal vekt. Du kan i alle fall prøve dette og se om det føles ok. 

En markløftvariant du kan prøve er kettlebell swing. Slik som med goblet squats, gir kettlebell swing god stimulering av muskler uten å bruke høye vekter. 

 

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (9 timer siden):

Det er vanskelig å trene hele kroppen utenom ryggen, ettersom ryggen er en viktig del av kroppen for stabilisering. Derimot kan du prøve å utføre øvelser som ikke belaster korsryggen så mye. For eksempel kan du utføre goblet squat i stedet for vanlig knebøy: Old School Training - Goblet Squat | Functional Strength (functional-strength.org)

Denne øvelsen gir maksimal stimulering på bein med minimal vekt. Du kan i alle fall prøve dette og se om det føles ok. 

En markløftvariant du kan prøve er kettlebell swing. Slik som med goblet squats, gir kettlebell swing god stimulering av muskler uten å bruke høye vekter. 

 

Takker for svar. Jeg tror både goblet squat og kettlebell sving ligger en del frem i tid for meg. Er det noen spesifikk grunn til å ta disse to øvelsene som mest sannsynlig vil stresse både rygg og bekken? Jeg ser for meg at jeg kanskje kunne valgt flere mer spesifikke øvelser som har tilnærmet null belastning på rygg.

Jeg forstår at dette er veldig gode og nyttige øvelser som trener flere muskler, men dersom man helst vil holde seg vekke fra å belaste ryggen så tenkte jeg at det kanskje kunne være mulig å trene litt rundt og heller bruke mer basis øvelser når ryggen er blitt en del bedre.

 

Lenke til kommentar

Man må vente til prolapsen er tørket inn før man kan begynne med noen form for trening. Det tar noen uker avhengig av størrelsen på prolapsen, uansett vil belastning over skulderhøyde som f.eks knebøy med stang og skulderpress/militærpress være fyfy i lang tid fremover.  For ryggens skyld vil det nok være fornuftig å sette seg inn i strekk&styrkeøvelser for psoas&piriformis musklaturen samt styrke erector spinae musklaturen. Når det gjelder annen trening så er det viktig at man unngår skjevdrag ved løfting av hantler for eksempel og velge øvelser som er skånsomme for ryggen. For armer kan det være nedpress,liggende tricepspress og bicepscurl i skråbenk, for skuldre kan det være lette sidehev, for bryst kan det være flyes&peck deck, for øvre rygg nedtrekk&chins, for ben kan det være beinspark og tåhev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...