Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

plastdeler under bil - passat 2009 modell


Anbefalte innlegg

igjen så løsner plastdeler under bil, jeg undrer på hvorfor? Jeg skulle gjerne visst eksakt antall deler som finnes av plastdeler under bilen, det er visstnok på høyreside samlet mye snø der, og nå er det løsnet frempå der.  Om jeg forstår det riktig så er det kun wolkswagen butikk som selger disse delene, og dermed er det der jeg trenger å bestille det fra. Men jeg ville gjerne sett tegning på hele operasjonen, slik at jeg får det gjort det selv. 

Bildeler.no? er det der jeg kan se video?

Men jeg skal denne gang i første omgang knyte det selv fast med ståltrå. Og hva heter det rundt hjulet, det er eget navn på det også, ser det er knust litt på nersiden der. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
  • stamkunde endret tittelen til plastdeler under bil - passat 2009 modell
Videoannonse
Annonse
Valmeth skrev (43 minutter siden):

Sånn er det med stort sett alle biler. Skrøpelig plast som henger i skrøpelig oppheng. Snø som pakker seg i hjulbue så innerskjermer knekker er en klassiker, samme med bukplata (under motor). 

Innerskjerm til Passat 3C:

Innerskjerm plastikk VAN WEZEL 5839433 - Eurodel.no

Evt din lokale hogger.

Fantastisk. Den skal jeg kjøpe! 

Finner jeg delen som er langsgående på høyre side også på samme sted, eurodel.no ?

Jeg trenger helt sikkert nye skruer til å feste det.

Jeg skal gjøre alt selv denne gang! Jeg betalte dyre dommer sist, da gjorde dem alt på merkeverksted. 

Jeg vil gjerne ha skvettlapper foran og bak.

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (4 timer siden):

Sånn er det med stort sett alle biler. Skrøpelig plast som henger i skrøpelig oppheng. Snø som pakker seg i hjulbue så innerskjermer knekker er en klassiker, samme med bukplata (under motor). 

Innerskjerm til Passat 3C:

Innerskjerm plastikk VAN WEZEL 5839433 - Eurodel.no

Evt din lokale hogger.

Hvis jeg forstår det riktig så er den delen "to delt".

Lenke til kommentar

Nå er det mange år siden jeg hadde Passat, så kan ikke huske helt hvordan de ser ut under. Hvis du er mer datakyndig enn meg kan du søke på VW ErWin, så skal du få komplett delekatalog og sprengtegninger av alt av VW på nett som også vanlige folk kan kjøpe tilgang til for en overkommelig pris. 

Hvis du har god tid så kan jeg rigge opp den gamle sure PCen jeg har Elsawin på 😛 

Endret av Valmeth
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (31 minutter siden):

Nå er det mange år siden jeg hadde Passat, så kan ikke huske helt hvordan de ser ut under. Hvis du er mer datakyndig enn meg kan du søke på VW ErWin, så skal du få komplett delekatalog og sprengtegninger av alt av VW på nett som også vanlige folk kan kjøpe tilgang til for en overkommelig pris. 

Hvis du har god til så kan jeg rigge opp den gamle sure PCen jeg har Elsawin på 😛 

ser det er betalingstjeneste. I forrige beskrivelse står det langående deksel... men ingen art.nr. Når jeg søker på dette, så finner jeg ikke det noen steder. 

Lenke til kommentar

Ut over at et verksted har greid å ødelegge ett av de originale festepunktene til beskyttelsesdekselet under motoren så har jeg aldri hatt skader på deksler under bilen, ei heller på innerskjermer. Siste VAG-produkt nærmet seg 20 år uten skader under😊

@stamkunde: Som du fikk tips om i din andre tråd om samme problemstilling: Sjekk hos bilopphuggere; det finnes helt sikkert deksler liggende hos bilopphuggeri som er i god stand som du kan få tak i til en billig(ere) penge (enn fra merkeverksted). Om du oppgir til bilopphugger at ‘jeg trenger beskyttelsesdekslene på H|V side under bilen mellom forhjul og bakhjul’ så skjønner de helt sikkert hva du trenger.

Fra egen VAG mener jeg å huske at det brukes plastmuttere(!) på bolter som er fastmontert i understellet (de som stikker ut/ned på bildet), karosseriskruer eller karosseriklips som på bildet fra Würth sin nettbutikk:

image.png.bfecb62f1f8298760f684c12edf3b3b0.png
Slike småting koster ikke all verden hos merkeforhandler og de kan også slå opp i systemet og selge deg nøyaktig det du trenger til din bil. ==> Deksler kjøper du hos bilopphugger, festemidler hos merkeforhandler.

Undersiden av bilen blir utsatt for mye juling og veisalt er en av de verste til å ødelegge. Beskyttelsesdekslene kan bidra til å forsinke rustdannelsen så om du får til å feste på nye så er det det beste for bilen, i tillegg til å behandle understellet med antirustmiddel (type  Fluid film)😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (8 timer siden):

Ut over at et verksted har greid å ødelegge ett av de originale festepunktene til beskyttelsesdekselet under motoren så har jeg aldri hatt skader på deksler under bilen, ei heller på innerskjermer. Siste VAG-produkt nærmet seg 20 år uten skader under😊

@stamkunde: Som du fikk tips om i din andre tråd om samme problemstilling: Sjekk hos bilopphuggere; det finnes helt sikkert deksler liggende hos bilopphuggeri som er i god stand som du kan få tak i til en billig(ere) penge (enn fra merkeverksted). Om du oppgir til bilopphugger at ‘jeg trenger beskyttelsesdekslene på H|V side under bilen mellom forhjul og bakhjul’ så skjønner de helt sikkert hva du trenger.

Fra egen VAG mener jeg å huske at det brukes plastmuttere(!) på bolter som er fastmontert i understellet (de som stikker ut/ned på bildet), karosseriskruer eller karosseriklips som på bildet fra Würth sin nettbutikk:

image.png.bfecb62f1f8298760f684c12edf3b3b0.png
Slike småting koster ikke all verden hos merkeforhandler og de kan også slå opp i systemet og selge deg nøyaktig det du trenger til din bil. ==> Deksler kjøper du hos bilopphugger, festemidler hos merkeforhandler.

Undersiden av bilen blir utsatt for mye juling og veisalt er en av de verste til å ødelegge. Beskyttelsesdekslene kan bidra til å forsinke rustdannelsen så om du får til å feste på nye så er det det beste for bilen, i tillegg til å behandle understellet med antirustmiddel (type  Fluid film)😊

Takk for den inspirerende forklaringen du delte, selvsagt skal jeg gjøre det selv  med fluid film.

 

Lenke til kommentar

Skvettlapper som jeg kan montere selv på bilen, hvor finner jeg det? til passat sedan 2009 modell?

Jeg skal bli selvberget i fremtiden med bilen. 

Hvis dere har anbefalinger til bukker eller annet som bidrar lettere å heve bilen opp, og jobbe under så takker jeg for det. 

Jeg  har garasje.

 

Lenke til kommentar

Det er absolutt en fordel å ha orden på plastpanelene under bilen.

- Dårlig festede paneler kan løsne, falle av, og påføre skader på andre biler i trafikken
- Enkelte av disse panelene er festet i andre paneler, og når et mangler, så kan det medføre at andre henger dårligere fast, og over tid også løsner og kan falle av under kjøring
- Plastpaneler tilbyr litt beskyttelse dersom man kommer borti noe. Ikke all verdens, men det er bedre enn ingen beskyttelse
- Manglende paneler gjør at saltlake og skitt lettere kommer til der det ikke skal og over tid kan føre til rustproblemer der man normalt ikke ville fått rustproblemer med panelene intakt
- Manglende paneler kan forverre luftmotstand og medføre høyere drivstofforbruk

Man kan få tak i uoriginale paneler til lavere pris enn nye originale f.eks. fra Blic, Klokkerholm, Van Wezel etc. Min erfaring med et fra Klokkerholm er at passformen ikke er like god som original del. Jeg kjøpte midt-panelet som vist på skissen under da det originale manglet:

image.jpeg.bfaa3c8f1fc10da8ae570c987995c99f.jpeg

Jeg fikk festet det "godt nok", men det var ikke veldig god passform ift originalen. Kanskje det hadde vært bedre dersom jeg hadde kjøpt et sett med alle 3 panelene fra samme produsent (men da lønner det seg ikke lenger økonomisk)?

Støtter tipset om å finne brukt panel hos hoggeri.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...