Gå til innhold

Friperiode i forbindelse med jobb


Gjest dc63e...7f8

Anbefalte innlegg

Gjest dc63e...7f8

Hei.

Jeg jobber offshore, og går 2/4 rotasjon, og har gjort dette en stund.

Men sliter med å fylle opp fritiden min.

Blir mye tid å bare være hjemme, og blir fryktelig kjedelig i lengda.

Tips til hobby, ekstra jobb, starte egen bedrift, etc.

Takker for alle svar.

Anonymous poster hash: dc63e...7f8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kjem sjølvsagt heilt ann på kva du har av ferdigheiter og interesser.

Eg kan starte med å tipse deg om frivillig arbeid i lag og organisasjonar. Det er mange som har behov for frivillige og dette vil typisk være arbeid som både er meiningsfylt og sosialt, og som i tillegg får deg ut av huset. Du treng ikkje nødvendigvis å melde seg som trener for det lokale småjentelaget, du kan fint starte med langt mindre forpliktande arbeid som å melde deg som frivillig på eit idretts- eller kulturarrangement. Dei fleste kommunar har ein frivilligheitssentral som du kan få informasjon frå. I tillegg kan du sjølvsagt ta steget heilt ut og melde deg inn i ein organisasjon enten det er røde kors, frelsesarmeen, eller Oslo badstuforening om det er det som interesserer deg mest.

Hobbyar tenker eg det er heilt håplaust å skulle anbefale då det er veldig avhengig av dine interesser, og du veit nok sjølv best om du vil starte å spele tennis eller begynne å samle på serviettar.

Når det gjeld jobb så er det mest realistisk med jobb som tilkallingsvikar eller tilsvarande der du fritt kan takke ja eller nei til vakter. Det kan være vanskeleg å finne noko som er meir fast når du jobber turnus ettersom din viktigaste forplikting er til hovudarbeidsgivaren. Typiske jobbar som kan passe vil då være same type jobbar som mange skuleungdommar skaffar seg, butikkjobb, budbilsjåfør, osv.
Eg ville nok ikkje starta eiga bedrift utan at du har ein heilt spesiell plan og foretningsidé ettersom det fort krev meir tid enn du har til rådigheit å skulle drifte ei bedrift.

Lenke til kommentar

Jeg har mange venner som jobber offshore med samme turnus:
-en har lastebil-lappen (elektriker offshore) og leier seg ut som vikar når han er hjemme.
-en jobber som snekker (kranfører offshore) i firmaet til broderen når han er hjemme.
-en har fire unger han følger opp, og bruker resten av overskuddet når de er på skolen på fjelltopper med og uten ski.
-en bor på småbruk, om vinteren jobber han i skogen med ved som han selger og har villsau på beite i sommerhalvåret.

To er medlemmer i kommunalt brannvesen med vaktordning, en er med i Norsk Folkehjelp og bidrar både i akutte situasjoner (snøskred) og mindre akutte (kurs, skiløp osv).

Det er egentlig bare fantasien og overskuddet ditt som setter begrensninger. :)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dc63e...7f8 skrev (40 minutter siden):

Hei.

Jeg jobber offshore, og går 2/4 rotasjon, og har gjort dette en stund.

Men sliter med å fylle opp fritiden min.

Blir mye tid å bare være hjemme, og blir fryktelig kjedelig i lengda.

Tips til hobby, ekstra jobb, starte egen bedrift, etc.

Takker for alle svar.

Anonymous poster hash: dc63e...7f8

 

Kan du komme med noen eksempler på dine interesseområder, yrkesferdigheter eller liknende?

Lenke til kommentar

Hobby er nok tingen. 

En jeg kjenner hadde som mål å lære seg noe nytt og kult hvert år - et år var det å lære seg et nytt språk.  Et annet år var det å ta MC-lappen.

Men vi er forskjellige - noen trigges av å pusse opp en veteranbil, andre av ideelt arbeid, andre av å reise, andre av å paraglide eller lære seg brygge øl - osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest dc63e...7f8 skrev (På 29.3.2023 den 13.45):

Hei.

Jeg jobber offshore, og går 2/4 rotasjon, og har gjort dette en stund.

Men sliter med å fylle opp fritiden min.

Blir mye tid å bare være hjemme, og blir fryktelig kjedelig i lengda.

Tips til hobby, ekstra jobb, starte egen bedrift, etc.

Takker for alle svar.

Anonymous poster hash: dc63e...7f8

Det må bli å komme seg over tregrensa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...